Τι κάνει μια επιχείρηση μοναδική; Γιατί καλά μελετημένα σχέδια απέτυχαν; Γιατί όταν παίρνω μια απόφαση με σωστά κριτήρια, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πήρα και την σωστή απόφαση; Στο σημερινό άρθρο θα μιλήσουμε για την σημασία της εταιρικής κουλτούρας.
Η συζήτηση για τοανη εταιρική κουλτούρα είναι σημαντικότερη της στρατηγικής διαρκεί δεκαετίες , αλλά οι παραπάνω δύο έννοιες δεν χρειάζεται να λειτουργούν ανταγωνιστικά η μια στην άλλη, μπορούν να συνυπάρξουν αρμονικά στην επιχείρηση. Ας γίνουμε όμως πιο συγκεκριμένοι: η στρατηγική ενός οργανισμού , είναι ο οδικός χάρτης που θα του επιτρέψει να επιτύχει τους στόχους του, ενώ η κουλτούρα πρεσβεύει τις αξίες της επιχείρησης και πως αλληλοεπιδρούν οι άνθρωποι με αυτές.
Η καλή στρατηγική , θεωρείται παραδοσιακά το κλειδί της επιχειρηματικής επιτυχίας. Στην εποχή που όλα κρίνονται από το αποτέλεσμα , οι διοικούντες και οι επιχειρηματίες εστιάζουν σχεδόν δογματικά στην τέλεια στρατηγική , συχνά παραμελώντας ή ακόμη και αγνοώντας το πιο βασικό στοιχείο της επιχειρηματικής δραστηριότητας: Την κουλτούρα και τα βασικά στοιχεία του τρόπου με τον οποίο συμπεριφέρεται ένας οργανισμός και οι εργαζόμενοί του, όπως επίσης οι πεποιθήσεις και αρχές του. Σας φαίνεται λογικό σωστά; Τι πιο σημαντικό από τις αξίες ενός μια επιχείρησης. Και όμως, η κουλτούρα λαμβάνει συχνά λιγότερη προσοχή από το αποτέλεσμα και τη στρατηγική. Οι επιχειρηματίες , οφείλουν πρωτίστως στους εαυτούς τους , να θυμούνται ότι , ανεξάρτητα από το πόσο χρόνο και ενέργεια έχει αφιερωθεί για την τελειοποίηση της στρατηγικής, αν η κουλτούρα δεν είναι ξεκάθαρη ,δεν υπάρχει καμία πιθανότητα επιτυχίας της επιχείρησης.
Η εταιρική κουλτούρα πρέπει να εξελίσσεται με επιμέλεια , όχι τυχαία.Επιχείρηση χωρίς στρατηγική μπορεί , κατά τύχη και να επιβιώσει. Χωρίς εταιρική κουλτούρα είναι καταδικασμένη να αποτύχει . Η Gen Z δηλαδή οι άνθρωποί που έχουν γεννηθεί από το 1997 και μετά , άρα εκείνοι που θα διαμορφώσουν την πορεία του κόσμου , είναι συναισθηματική και απαιτεί κοινωνική και περιβαλλοντική δικαιοσύνη από τις επιχειρήσεις. Ως αποτέλεσμα, είναι πιο εξωστρεφής, και διαφοροποιείται από τις γενιές που προηγήθηκαν. Πρέπει να γίνουν τομές στην επιχειρηματικές προσεγγίσεις. Μην πουλάτε απλά ένα προϊόν. Αντίθετα, πουλήστε μια λύση, πουλήστε μια ιδέα. Ο SimonSinek , αυτός ο εξαιρετικός σύμβουλος επιχειρήσεων και πολυγραφότατος συγγραφέας με εκατομμύρια αναγνώστες , συμβουλεύει τους επιχειρηματίες να ακολουθούν ένα τρίπτυχο ερωτήσεων πριν από κάθε εγχείρημα.
Κάθε φορά που σκέφτεστε μια νέα επιχειρηματική ιδέα , ξεκινήστε πάντα με το «γιατί». Γιατί θέλετε να διευθύνετε μια επιχείρηση; Γιατί πιστεύετε ότι η επιχείρησή σας είναι διαφορετική από την επιχείρηση κάποιου άλλου; Γιατί πιστεύετε ότι οι πελάτες πρέπει να επιλέγουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας;Σύμφωνα με τον Sinek, η κατανόηση του «γιατί», είναι θεμελιώδες στοιχείο του εγχειρήματος. Μόλις καταλάβετε τα κίνητρα πίσω από την πραγματοποίηση του σκοπούσας , πρέπει να διατυπώσετε τον τρόπο, δηλαδή το «πως». Με άλλα λόγια, πώς λειτουργεί η επιχείρησή σας, πώς οι επιχειρηματικές σας δραστηριότητες υποστηρίζουν και βοηθούν στην επίτευξη των βασικών σας πεποιθήσεων. Τέλος , το «Τι» : Τι μπορείτε να κάνετε για να εκπληρώσετε τις πεποιθήσεις σας και την κουλτούρα σας .Για μια επιχείρηση, είναι ένα προϊόν ή μια υπηρεσία. Χρησιμεύει ως πηγή πληροφοριών για να εξηγήσει τι μπορεί να κάνει η εταιρεία σας.Βέβαια ,εάν εστιάσετε μόνο σε αυτό, μπορεί να καταλήξετε να είστε απλά μια επιχείρηση , ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες. Άχρωμη , άοσμη ,αόρατη.
Οι επιτυχημένοι οργανισμοί μέσω της κουλτούρας τους, εκφράζουν γιατί κάνουν αυτό που κάνουν, πως έχουν μια λύση σε ένα συγκεκριμένο πρόβλημα αντί να εστιάζουν απλά στο τι μπορεί να κάνει το προϊόνή η υπηρεσίας τους και κατ’ επέκταση τι είναι αυτό που τους κάνει τόσος ξεχωριστούς.
Στην σημερινή εποχή , οι άνθρωποι δεν αγοράζουν προϊόντα ή υπηρεσίες , αλλά αγοράζουν λύσεις στα προβλήματά τους , αγοράζουν οφέλη, εμπειρίες και ευχάριστα συναισθήματα.Οι άνθρωποι λατρεύουν να δένονται με ιστορίες και να συμμετέχουν σε κάτι ανώτερο. Έτσι, οι εταιρείες πρέπει και επανατοποθετούν τον σκοπό ύπαρξής τους για να προσελκύσουν πελάτες που μοιράζονται τις θεμελιώδεις πεποιθήσεις τους , δηλαδή την κουλτούρα τους.
Όλοι θέλουμε να κάνουμε τη ζωή μας καλύτερη, να διαχειριζόμαστε περισσότερα πράγματα πιο γρήγορα, να περιβάλλουμε τον εαυτό μας με ανθρώπους και αντικείμενα που θα μας παρακινούν και θα μας εμπνεύσουν, να δουλεύουμε λιγότερο και να απολαμβάνουμε περισσότερο τη ζωή μας. Όλοι θέλουμε να το κάνουμε, αλλά δεν ξέρουμε πώς να το κάνουμε.Οι σύγχρονες επιχειρήσεις οφείλουν να θέτουν σύγχρονους στόχους. Καθορίστε τις εγγενείς ανάγκες και τις επιθυμίες των ανθρώπων , και προσπαθήστε να τις μετατρέψετε σε λύσεις.
Ωστόσο, στην εποχή της πληροφορίας , η προσοχή των ανθρώπων είναι μονίμως διασπασμένη σε χιλιάδες ερεθίσματα , ως εκ τούτου και η ικανότητα να θυμούνται πληροφορίες είναι περιορισμένη. Η αλήθεια είναι ότι πάντα υποφέραμε από διάσπαση προσοχής, απλώς τώρα έχουμε να κατηγορούμε τις οθόνες. Οι επιχειρήσεις έχουν μόνο μερικές στιγμές για να επικοινωνήσουν το μήνυμα τους και να πείσουν.Μέσω όμως της εταιρικής κουλτούρας , μπορούν να δημιουργηθούν δεσμοί με τους καταναλωτές και δυνητικά επαυξημένη πιστότητα στην μάρκα ή στην υπηρεσία.
Εάν θέλετε να ξεκινήσετε μια επιχείρηση , ή είστε ήδη ιδιοκτήτης μιας και θέλετε να αυξήσετε την αξία της επιχείρησης σας , να ξεκινάτε πάντα με το Γιατί. Σκεφτείτε, γιατί κάνετε αυτό που κάνετε, πώς μπορεί να εξυπηρετήσει τους άλλους, ποια προβλήματα των καταναλωτών επιλύει η επιχείρησή σας και γιατί οι πελάτες πρέπει να σας επιλέξουν εσάς. Ποια είναι η θέση της επιχείρησης ηθικά και κοινωνικά και αν επιστρέφετε πίσω στο κοινωνικό σύνολο , μέσω των δράσεων σας. Επικοινωνήστε στο καταναλωτικό κοινό τις πεποιθήσεις σας , τις αρχές σας , την κουλτούρα σας. «Ξεκινήστε με το Γιατί.Οι άνθρωποι δεν αγοράζουν αυτό που κάνετε , αγοράζουν γιατί το κάνετε» (2)
*Ο Βασίλης Βογιατζής , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.
1. Peter Drucker , (2006)
2. Simon Sinek , (2011)