Ραδιόφωνο Live Επικοινωνία Χρήσιμα τηλέφωνα Φαρμακεία
Follow us
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ

Με αφορμή τις ξεροχρονιές που ζούμε σήμερα, θα αναφερθώ, στις βαροχειμωνιές που ζήσαμε στα παιδικά μας χρόνια. Ποσπερίζαμε με τον Μιχάλη τον Βαγιανό και μου λέγε ότι οι Κώοι δεν φοβηθήκανε τον σεισμό του 1933 όσο τις βροχές που πιάσανε το απόγευμα της ίδιας μέρας του σεισμού κει έβρεχε επί 40 μέρες.Οι σεισμοπαθείς μες στα χαλάσματα, τα παιδιά κλαίγανε, τα ρούχα ήτανε βρεμένα, δεν είχαν ξερά ρούχα να κοιμηθούνε, ούτε να ντυθούνε. Έβρεχε 40 μερες ραγδαίας βροχής και ακατάπαυτες. Οι Ιταλοί τους στήσαμε παράγκες με τα παλιά ξύλα του σεισμού μες στο στάδιο και τους δώσανε κουβέρτες και σκεπαστήκανε. Οι μωρομάνες πηγαίναν στην Καζέρμα που ήταν δίπλα τους, τους βάζαν οι Ιταλοί μαγκάλια με κάρβουνα και ξερέναν τα ρούχα τους.Θα σας πω πως ξεραίναν τα ρούχα τους στο σεισμό. Είχαν το μαγκάλι από κάτω και από πάνω ένα κοφίνι κουπασμένο και από πάνω στιβάζανε πολλά ρούχα. Τα ρούχα από το μαγκάλι ξερένονταν πολύ γρήγορά. Είχε πολλά μαγκάλια και κοφίνια και ξερένανε όλες με την φωτιά και κάπου κάπου το βρέχανε το κοφίνι από μέσα για να μην πάρει φωτιά. Αλλά το στάδιο έπιανε μέσα νερό, ένα γόνατο, και τα μπαούλα τους πλέανε μες στο νερό. Μας λέγαν οι σεισμοπαθείς τα βάσανο τους 40 μέρες μέσα στο στάδιο.Ο Κώστας ο Τυράς, ο φίλος μου, μου έλεγε ότι είχενε σπαρμένο πρώιμο κριθάρι και το θέρισε πρώιμα και άρχισε να το αλωνίζει. Την ημέρα που το αλώνιζε την άλλη μέρα έπιασε βροχή και το κριθάρι μέσα στο αλώνι νέμισε και πρασίνισε το αλώνι. Έκανε τον σταυρό του που έβλεπε ακραία καιρικά φαινόμενα. Οι σεισμοπαθείς μέσα στο στάδιο δεν μπορούσαν να ανάψουν φωτιά να μαγειρέψουνε και οι Ιτλαοί από την Καζέρμα τους βάζαν φαί. Ο φίλος μου ο Τάσος ο Χόνδρος, μου έλεγε ότι την χρονιά του σεισμού είχανε χωράφια σπαρμένα στ Τσαϊρια. Εκεί οι γεωργοί είχανε καλαμιώνες, κατά το βοριά, να παντούν το κρύο και έριξε τότε χοντρά χιόνια και τα καλάμια τα άλεσε και τα έκανε θρύμματα με το χιόνια. Δεν άφησε καλάμι για καλάμι. Την άλλη χρονιά του σεισμού, ήτανε Χριστούγεννα. Η Βρούβενα η μάμμη της γυναίκας μου ήταν μια ανδρογυναίκα θεριό πράμα. Πήγαινε και κάνανε Λαμπρή και Χριστούγεννα με τον αδερφό της τον Αντώνη στο Παραδείσι. Αλλά ο πλατύς ποταμός ήταν κατεβασμένος και δεν περνιόντανε από το πολύ νερό. Για να περάσει άνθρωπος ήταν αδύνατο πράμα. Η Βρούβενα, έμπειρη γυναίκα, σήκωσε πάνω τα φουστάνια της και τα δέσε στην μέση της. Σήκωσε το χεϊπέ τα φαγιά στον ώμο της, σήκωσε από τη μια της μασχάλη τους δυο της γιους και από την άλλη τον άνδρα της και με το βάρος που σήκωνε, πέρασε πέρα. Ο Ανδριάς ο Σβουρένος το θεριό του Γιαπιλιού πέρασε το πρωί και ήταν κάπως πιο λίγο το νερό και πέρασε. Το απόγευμα ήταν φουσκωμένος ο ποταμός. έβγαλε το παντελόνι για να μην πιάνει πολύ νερό, σήκωσε τον γάδαρο στα νεφρά του και βάρυνε και πέρασε πέρα. Οι παλιοί άνθρωποι για να περάσουν έναν ποταμό έπρεπε να σηκώνουν μεγάλο βάρος. Γύρω από το έτος 1940 από τις πολλές βροχές ο δρόμος της Αγιάς Τριάδας, από του Ζερβάνου τον Πύργο μέχρι κάτω την χώρα, όλο το χειμώνα έτρεχε σαν ποταμός, ακόμα και τις καλοσύνες. Από τις πολλές βροχές τα πηγάδια ξεχειλίζανε και τρέχαν έξω στο δρόμο, πολλά πηγάδια και ντουλαποπήγαδα και πέφτανε μες στο δρόμο και ο δρόμος στράγγιζε μες στους υπονόμους της πόλης.Την βραδιά της πλημμύρας 17/1/1961 ο καιρός ήτανε μπουρουνιασμένςο και είχε σκοτεινιάσει η μέρα πριν την ώρα της.  Είχαμε εκείνη τη βραδιά καλό μεζέ και πήγα να πω του Αριστοτέλη να ρθει να μας παίξει τη λίρα. Όταν ερχόμαστονε, ακούμε μια αλεπού που έκλαιγε μες στην παλιοϊστέρνα. Μου λέει ο Αριστοτέλης ότι αυτή η αλεπού ή λάμνει ή κακό καιρό νιώνει. Και δεν έπεσε έξω. η αλεπού προέβλεψε την πλημμύρα που θα γινόταν εκείνη την νύχτα. Θα καταγράψω τον ποταμό της Παναγιάς Τσουκαλαριάς. Χάλασε το γεφύρι του Αη Γιάννη και δεν ήταν η πρώτο φορά που το χαλούσε. Πέρασε μέσα από τα αμπέλια και κουβάλησε χαλικούρα μες στα αμπέλια και τα χώσε. Πέρασε μέσα από τα περβόλια και έριξε κάτω τις ψηλές κουμούλες και πο κει βγήκε στην όλη και γέμισε την πόλη λάσπη. Έπνιξε την Καζέρμα, την Αγιά Μαρίνα. Το περβόλι των Αξιπάχηδων ήτανε περιφραγμένο με μπλέγματα. Εκεί πάνω ήταν μπλεγμένη και πνιγμένη μια γριά κάποια Γιαννούλενα. Εκεί που έχτισα εγώ αργότερα το εμπορικό κέντρο. Την άλλη μέρα πήγα κάτω και είδα όλη την καταστροφή. Οι δρόμοι της Αγιάς Μαρίνας και η Καζέρμα ήτανε όλο λάσπη. Είχε πνιγμένες κατσίκες μες στην πόλη και είδα τον Γιώργη τον Πασσανικολάκη τον φουρνάρη, που τις έβγαζε το γουρούνι από το λαιμό της.Πήγα στην Καζέρμα και είδα τον Δήμαρχο τον Κουρελάκη που είχε τα συνεργεία του Δήμου και καθάριζε από τη λάσπη και ο ίδιος ο Δήμαρχος μοίραζε κουβέρτες και κοτόπουλα στους πλημμυροπαθείς. Τέτοιες πλημμύρες έκανε εκείνα τα χρόνια.Εγώ τα έφτασα. Τα παλιά σαραντάμερα, έβρεχε σαράντα μέρες και οι Κώοι ζούσαν με τις κουμπάνιες που γεμίζαν τα αμπάρια τους από το καλοκαίρι. Τέτοιους χειμώνες ζήσαμε εμείς και τώρα ζούμε τις ξεροχρονιές και την οργή του Θεού που κατήργησε τους χειμώνες και ζούμε με συνεχόμενα πυρακτωμένα καλοκαίρια και ψηνόμαστε.

  • 16 Οκτωβρίου 2024
  • 0 Σχόλια

ΛΟΓΙΣΤΗΣ - ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ

  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ

Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, η ανάγκη δημιουργίας ενός αποτελεσματικού μοντέλου  πρέπει να αφορά όχι μόνο τη μείωση του κόστους, αλλά την οικοδόμηση ενός βιώσιμου, ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος σε μια ολοένα και πιο παγκοσμιοποιημένη αγορά. Κύριο μέλημα της ελληνικής μικρομεσαίας οικογενειακής επιχείρησης πρέπει να είναι η οικονομική σταθερότητα και βιωσιμότητα. Δεδομένων των οικονομικών προκλήσεων που αντιμετώπισε η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοπιστωτικής κρίσης και των επακόλουθων μέτρων λιτότητας, οι οικογενειακές επιχειρήσεις επικεντρώνονται κυρίως στη διατήρηση σταθερών ταμειακών ροών και στη διασφάλιση μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας. Είναι συχνά πιο απρόθυμοι να ρισκάρουν, δίνοντας προτεραιότητα στην επιβίωση της επιχείρησης έναντι της επιθετικής επέκτασης ή καινοτομίας. Οι καιροί όμως αλλάζουν ραγδαία και μαζί πρέπει να αλλάζουν και οι επιχειρήσεις , αν θέλουν να επιβιώνουν.Τα «αγκάθια» μιας μικρομεσαίας επιχείρησης μπορούν να συνοψιστούν στα παρακάτω:Η διασφάλιση ότι υπάρχει αρκετή ρευστότητα για την κάλυψη των καθημερινών λειτουργιών , η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας , τη διασφάλιση της οικονομικής συνέχειας στην επόμενη γενιά , την δυσκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση , την ελληνική γραφειοκρατία και γενικά το δαιδαλώδες ρυθμιστικό περιβάλλον και κυρίως την διατήρηση των πελατών. Όλα τα παραπάνω είναι καθημερινά ζητήματα που ζητούν απαντήσεις και απαιτούν την ύπαρξη ενός καλά οργανωμένου επιχειρηματικού μοντέλου. Τα τελευταία χρόνια ακούμε συνεχώς τον όρο «βιώσιμη ανάπτυξη». Δυστυχώς , όπως και πολλές άλλες τάσεις , στην Ελλάδα , τις υιοθετούμε ετεροχρονισμένα σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο.Ως χώρα που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό, ο οποίος αντιπροσωπεύει σημαντικό μέρος του ΑΕΠ της, η Ελλάδα αντιμετωπίζει αυξανόμενη πίεση να εξισορροπήσει την οικονομική ανάπτυξη με την προστασία του περιβάλλοντος και του πολιτισμού. Η τουριστική βιομηχανία, ειδικότερα, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στις ανησυχίες για τη βιωσιμότητα λόγω της εξάρτησής της από τους φυσικούς πόρους, τους ιστορικούς χώρους και τις τοπικές κοινότητες.Γιατί όμως η βιωσιμότητα είναι σημαντική για τις τουριστικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα;Η ελκυστικότητα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη φυσική ομορφιά της, συμπεριλαμβανομένων παρθένων παραλιών, νησιών και τοπίων, καθώς και στην πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της. Ωστόσο, ο μαζικός τουρισμός μπορεί να οδηγήσει σε υποβάθμιση του περιβάλλοντος, όπως ρύπανση, εξάντληση των φυσικών πόρων και ζημιά στα οικοσυστήματα. Οι βιώσιμες τουριστικές πρακτικές - όπως η μείωση των αποβλήτων, η εξοικονόμηση νερού και ο περιορισμός των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των κατασκευών - συμβάλλουν στη διατήρηση αυτών των φυσικών πόρων, οι οποίοι είναι ζωτικής σημασίας για τη μακροπρόθεσμη επιτυχία του κλάδου.Οι πρακτικές βιώσιμου τουρισμού συχνά οδηγούν σε μεγαλύτερη οικονομική ανθεκτικότητα. Προωθώντας τον φιλικό προς το περιβάλλον τουρισμό, οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να προσελκύσουν ένα νέο τμήμα τουριστών που αναζητούν όλο και περισσότερο βιώσιμες και υπεύθυνες ταξιδιωτικές επιλογές. Αυτό όχι μόνο βοηθά τις επιχειρήσεις να διαφοροποιήσουν την πελατειακή τους βάση, αλλά διασφαλίζει επίσης ότι ο τουρισμός μπορεί να συνεχίσει να ευδοκιμεί χωρίς να εξαντλεί τους φυσικούς και πολιτιστικούς πόρους από τους οποίους εξαρτάται. Οι βιώσιμες επιχειρήσεις τείνουν επίσης να έχουν καλύτερες μακροπρόθεσμες προοπτικές, καθώς είναι λιγότερο ευάλωτες στους κινδύνους που συνδέονται με την περιβαλλοντική ζημία και την κλιματική αλλαγή.Εκτός από την προστασία του περιβάλλοντος, ο βιώσιμος τουρισμός προωθεί τη διατήρηση των τοπικών πολιτισμών και παραδόσεων. Πολλές ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σε περιοχές που είναι πλούσιες σε πολιτιστική κληρονομιά, όπως ιστορικά χωριά, αρχαιολογικοί χώροι και παραδοσιακά πανηγύρια. Η υπερβολική εμπορευματοποίηση και ο μαζικός τουρισμός μπορούν να διαβρώσουν αυτά τα πολιτιστικά αγαθά. Με την υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών, οι επιχειρήσεις μπορούν να διασφαλίσουν ότι ο τουρισμός δεν διαταράσσει τις τοπικές κοινωνίες ή δεν αλλοιώνει τις πολιτιστικές παραδόσεις, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ταυτότητα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού.Σε παγκόσμιο επίπεδο, υπάρχει μια αυξανόμενη τάση για υπεύθυνα και βιώσιμα ταξίδια. Οι τουρίστες αναζητούν όλο και περισσότερο προορισμούς και επιχειρήσεις που δίνουν προτεραιότητα στη βιωσιμότητα, συμπεριλαμβανομένων φιλικών προς το περιβάλλον καταλυμάτων, υπεύθυνου τουρισμού άγριας ζωής και τοπικών προϊόντων. Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις που υιοθετούν βιώσιμες πρακτικές μπορούν να αξιοποιήσουν αυτή την αναπτυσσόμενη αγορά και να διαφοροποιηθούν από τους ανταγωνιστές τους.Καθώς αυξάνεται η ευαισθητοποίηση για τη βιωσιμότητα, τόσο οι κυβερνήσεις όσο και οι διεθνείς φορείς δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στον βιώσιμο τουρισμό. Η Ελλάδα υπόκειται στις πολιτικές και τις οδηγίες της ΕΕ που σχετίζονται με την προστασία του περιβάλλοντος και την αειφορία. Οι επιχειρήσεις που δεν συμμορφώνονται με αυτούς τους κανονισμούς ενδέχεται να αντιμετωπίσουν νομικές προκλήσεις, πρόστιμα ή ζημιά στη φήμη τους. Αντιστρόφως, όσοι υιοθετούν προληπτικά βιώσιμες πρακτικές μπορούν να επωφεληθούν από κυβερνητικά κίνητρα, χρηματοδότηση από την ΕΕ και βελτιωμένη θέση στην αγορά.Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων και ευκαιριών, αρκετές ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να υιοθετούν βιώσιμες πρακτικές.Πολλά ξενοδοχεία και θέρετρα εφαρμόζουν ενεργειακά αποδοτικά σχέδια, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (όπως η ηλιακή ενέργεια) και προγράμματα μείωσης των αποβλήτων για την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων.Αρκετές ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις ενθαρρύνουν επίσης τη χρήση πιο βιώσιμων επιλογών μεταφοράς, όπως ποδηλασία, περιηγήσεις με τα πόδια και ηλεκτρικά οχήματα, για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.Σε περιοχές όπως η Κως, η λειψυδρία αποτελεί σοβαρή ανησυχία, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου αιχμής. Τα ξενοδοχεία και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις πρέπει να επενδύουν ακόμη περισσότερο σε τεχνολογίες εξοικονόμησης νερού, όπως βρύσες χαμηλής ροής, και να ενθαρρύνουν τους επισκέπτες να εξοικονομήσουν νερό.Ορισμένες επιχειρήσεις μειώνουν την παραγωγή αποβλήτων υιοθετώντας προγράμματα ανακύκλωσης, εξαλείφοντας τα πλαστικά μίας χρήσης και ενθαρρύνοντας τους επισκέπτες να ελαχιστοποιήσουν τα απόβλητα. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό σε νησιωτικούς προορισμούς όπου η διάθεση αποβλήτων είναι πιο δύσκολη.Οι επιχειρήσεις βιώσιμου τουρισμού στην Ελλάδα συχνά δίνουν προτεραιότητα στη χρήση τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών, στηρίζοντας την τοπική οικονομία και παρέχοντας στους επισκέπτες μια αυθεντική εμπειρία. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει το σερβίρισμα τοπικών τροφίμων, την προσφορά παραδοσιακών χειροτεχνημάτων και τη διοργάνωση πολιτιστικών δραστηριοτήτων που σέβονται και γιορτάζουν τις τοπικές παραδόσεις.Η βιωσιμότητα δεν πρέπει να είναι ακόμη μια προσωρινή τάση για τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις. Είναι όλο και πιο ζωτικής σημασίας για τη μακροπρόθεσμη επιτυχία τους. Υιοθετώντας βιώσιμες πρακτικές, οι επιχειρήσεις αυτές συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς που προσελκύουν τουρίστες στην Ελλάδα , ενώ με τα νέα Κριτήρια ESG, έχουν ευκολότερη πρόσβαση στον δανεισμό και σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα. Επιπλέον, ο βιώσιμος τουρισμός ευθυγραμμίζεται με την αυξανόμενη ζήτηση για υπεύθυνα ταξίδια, παρέχοντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και διασφαλίζοντας ότι ο κλάδος μπορεί να συνεχίσει να ευδοκιμεί με τρόπο που ωφελεί τόσο την οικονομία όσο και το περιβάλλον. Καθώς οι παγκόσμιες και τοπικές πιέσεις για βιωσιμότητα αυξάνονται, οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις που αγκαλιάζουν αυτή την τάση θα είναι σε καλύτερη θέση να αντιμετωπίσουν τις μελλοντικές προκλήσεις και να συνεχίσουν να προσελκύουν επισκέπτες. Ας προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα , πριν να είναι πολύ αργά.*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.

  • 09 Οκτωβρίου 2024
  • 0 Σχόλια

Δημοσιογράφος

  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ

Νοσταλγικό αφιέρωμα στα ήρεμα Σχολικά χρόνια, που πέρασαν φαίνεται ανεπιστρεπτί, οριστικά και αμετάκλητα. Τα Σχολεία έχουν ένα μήνα περίπου που άνοιξαν. Αντί  να παρακολουθούν τα μαθήματα οι μαθητές και εμείς την πρόοδο τους στα Γράμματα, γινόμαστε καθημερινά αποδέκτες της βίας, που κατέκλυσε την Σχολική κοινότητα. Διαβάζουμε καθημερινά  στα ΜΜΕ, ότι  συμμαθητές πεντάχρονου σε Νηπιαγωγείο!! κακοποίησαν βίαια σεξουαλικά το πεντάχρονο νήπιο!! Τι   άλλο πιο τραγικό θα δούμε. Αν  τώρα  τα πεντάχρονα βιάζουν και κακοποιούν,  άραγε πως θα συμπεριφέρονται στα εικοσιπέντε τους; Συνεχίζουμε τις κακές ειδήσεις. Δεκατετράχρονη  μαθήτρια κινδύνεψε από ξυλοφόρτωμα συμμαθητριών της. Άλλο ένα παρακάτω, ότι  δεκαπεντάχρονος μαθητής μαχαιρώθηκε από συμμαθητή του.  Δεν έχουν τέλος, τα άθλια συμβάντα φρίκης δυστυχώς. Δωδεκάχρονος μαθητής έπεσε θύμα βίαιου ξυλοδαρμού, από συμμαθητές του, που τον έστειλαν στο Νοσοκομείο και δεν  τελειώνει  η λίστα παραβάσεων των εκκολαπτόμενων εγκληματιών. Διότι τα παιδιά μεγαλώνουν, ενώ παράλληλα διαμορφώνεται και ο ψυχικός και ο πνευματικός τους κόσμος. Αλλοίμονο αν μπουν στα βαθιά, βουρκωμένα νερά της παραβατικότητας, του καπνίσματος, του αλκοόλ, των ναρκωτικών, των όπλων και των μαχαιριών, εξασκώντας μόνο βία και κάθε είδους παρανομία στη νεανική ζωή τους. Αλήθεια πότε και που είναι τα αθώα μας παιδικά Σχολικά χρόνια; Στο Νηπιαγωγείο, στο Δημοτικό Σχολείο, στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο; Που ακριβώς; Ας γυρίσουμε πίσω, στις νοσταλγικές σελίδες των παρελθόντων Σχολικών χρόνων. Τότε  που κάναμε Γυμναστικές επιδείξεις  στο τέλος της χρόνιας, με ‘πάνω κάτω τα χεράκια’ ή στις Σχολικές υπαίθριες γιορτές, για   τις Εθνικές επετείους  και  τις μεγάλες Θρησκευτικές γιορτές.- (Χριστούγεννα-Ανάσταση). Όσο για τα μαθήματα, αυτά έμμειναν ανεξίτηλα στην πλακέτα της μνήμης  μας. Όπως η  Ιχνογραφία, η Ζωγραφική, το εργόχειρο,  το κέντημα για τα κορίτσια και η ξυλογλυπτική για τα αγόρια. Επίσης  το  Φυτολόγιο, στο μάθημα της Φυσικής πειραματικής. Αξέχαστοι και οι σπόροι φασολιών ή φακής, στο κύπελλο με το βρεγμένο βαμβάκι, και τα αποξηραμένα άνθη στα βιβλία. Μαθαίναμε  Πατριδογνωσία, κάτι περίπου ανάλογο με την Γεωγραφία. Υποχρεωτική ήταν και η Ορθογραφία και η  Καλλιγραφία, όλα με το πολυτονικό σύστημα και γλώσσα Καθαρεύουσα. Εγκυκλοπαίδειες η Πάπυρος Λαρούς και η Δομή, αντί για το διαδικτυακό GOOGLE. Όσα προλάβαμε εκτός από τα ανδρικά Γυμνασιακά πηλίκια, και την πλάκα με την κιμωλία, ήταν το μελανοδοχείο, το στυπόχαρτο, το χαρτί καρμπόν, η πέννα και μετά τα στυλό, το κλασικό ξύλινο μολύβι  και οι ξυλομπογιές. Παραμένουν ακόμη ο  χάρακας, το τρίγωνο, το μοιρογνωμόνιο, ο  διαβήτης, όλα στην σάκα πάνινη ή δερμάτινη και με την ξύλινη κασετίνα, γεμάτη με μολύβια χρωματιστά, την   ξύστρα και την γομολάστιχα.  Απαραίτητο  το ντύσιμο των βιβλίων και τετραδίων, με μπλε ομοιόμορφη κόλλα χαρτί και οι αναγκαίες καλογραμμένες ετικέτες. Οι  τάξεις διέθεταν  την ξύλινη έδρα, του εκπαιδευτικού, με το απουσιολόγιο πρωταγωνιστή και την γραφομηχανή με μερικά γράμματα να της λείπουν, σαν χαμένα δόντια. Επίσης είχαμε τον μαυροπίνακα, τις κιμωλίες και το φυσικό σφουγγάρι το Καλύμνικο. Τα  θρανία έμοιαζαν πελώρια, ήταν  ξύλινα βαμμένα πράσινα  ή καφέ, για να  χωρούν τρία, τρία  τα παιδιά. Οι  δε ήρωες της Επανάστασης το 21,  μας είχαν περικυκλώσει κρεμασμένοι σε όλους τους γύρω τοίχους, μαζί με τους χάρτες. Τον παγκόσμιο Άτλαντα, τους πλανήτες για την Κοσμογραφία, και τον χάρτη της Ελλάδος που μας έβαζαν να τους φτιάχνουμε συχνά, στην Γεωγραφία. Θρησκευτικά,  το μάθημα που σταδιακά το βάλανε στην άκρη και προσπαθούν να το καταργήσουν. Διότι διδάσκει την αγάπη, την ειρηνική συμβίωση, τον σεβασμό, τον αλτρουισμό, την συγχώρηση, την ομόνοια, την σωστή συμπεριφορά και πολλά άλλα θετικά στοιχεία, που διαπλάθονται στην ψυχή των παιδιών.  Αντίθετα υποχρεωτικά τη θέση των Θρησκευτικών,  παίρνει η σύγχρονη σεξουαλική αγωγή των παιδιών, στον θαυμαστό κόσμο του σεξ για ενήλικες, με εντολή  της παγκόσμιας woke   ατζέντας και των  Λοατκι. Μην απορείτε λοιπόν για τις βίαιες σεξουαλικές κακοποιήσεις των αμούστακων  μαθητών και των αθώων νηπίων.  Ας μιλήσουμε και για την Σχολική εμφάνιση. Οι ποδιές ήταν υποχρεωτικές μέχρι το 1982  στα κορίτσια, ακόμη και στα αγόρια των πρώτων Σχολικών χρόνων. Ήταν  ομοιόμορφα ντυμένα όλα τα παιδιά,  με εκείνο το χαρακτηριστικό λευκό γιακαδάκι, καμία σχέση με την σημερινή απρεπή εμφάνιση. Πως να ξεχωρίσει η μαθήτρια ημίγυμνη, με τα μπουστάκια και τα σορτς, λες και εργάζεται σε νυχτερινό μπαρ; Τους μαθητές με ατημέλητη εμφάνιση και με σχισμένα τα μοντέρνα παντελόνια, πώς να τους διακρίνεις; Όσο  για τις Εθνικές παρελάσεις οι μαθήτριες συναγωνίζονται πια θα φορέσει την πιο κοντή και στενή, προκλητική φούστα της   γιορτινής Σχολικής στολής. Έλλειψη παιδείας, αξιοπρέπειας, σεβασμού προς την ιερότητα της ημέρας;Αυτόπτης μάρτυρας δυστυχώς υπήρξα μια Κυριακή, στον Άγιο Παύλο Κω, όταν δυο κορίτσια 11 και 14 ετών προσήλθαν για να  κοινωνήσουν με το σορτς. Δεν  μέμφομαι τα παιδιά, αλλά η μητέρα δεν τις ρώτησε πως πάνε έτσι  με ασέβεια, στην Εκκλησία και μάλιστα για να κοινωνήσουν, εμπρός στον Δεσπότη κ .κ. Ναθαναήλ και στον  ιερέα, παπά Περικλή; Όσο για τα κινητά τηλέφωνα, μεγάλο θέμα στα Σχολεία. Εφόσον  ένα τηλέφωνο ανάγκης στο γραφείο, των καθηγητών φτάνει.  Τα  κινητά τηλέφωνα σε τι χρειάζονται; Για  να φωτογραφίζουν διάφορα  θέματα οι μαθητές και να εκθέτουν τις συμμαθήτριες τους ή να εξευτελίζουν του συμμαθητές ακόμη και τους καθηγητές τους;  Τι  θα πάθουν αν το κινητό τηλέφωνο παραμένει κλειστό μέσα στο Σχολείο; Αφού  σε ώρα ανάγκης, υπάρχουν οι καθηγητές που βοηθούν.  Στο  αεροπλάνο γιατί το κλείνουν; Εμείς τι πάθαμε που στο Σχολείο δεν είχαμε κινητά τηλέφωνα; Ούτε το σταθερό δεν  έτυχε να το χρειαστούμε.  Όσο για τις τιμωρίες, όρθιοι με το ένα πόδι και το πρόσωπο στον τοίχο. Τράβηγμα το αυτί μέχρι να το ξεριζώσουν. Γράψε διακόσιες φορές, ‘δεν θα αντιμιλήσω ξανά στον καθηγητή μου.’  Προς γνώση και συμμόρφωση για να το εμπεδώσουμε. Αποβολές που υπάρχουν μέχρι και σήμερα. Μετεξεταστέοι  ή στάσιμοι στην ίδια τάξη, γιατί δεν τα κατάφεραν σε ένα δυο μαθήματα ή ήταν άτακτοι και αυθάδεις και έτσι τους τιμωρούσαν σκληρά. Τα χαστούκια ή σκαμπίλια, πήγαιναν σύννεφο. Ήταν γνωστά και από τις ομώνυμες Ελληνικές ταινίες,’ Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο’ και ‘Χτυποκάρδια στο Θρανίο’, με τους αξέχαστους ηθοποιούς, Αλίκη Βουγιουκλάκη και Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Άνοιξε το χέρι, για να σου κατεβάσει ο εκπαιδευτικός τη βίτσα το χάρακα ή τον  μεγάλο ξύλινο διαβήτη. Επειδή  ήσουν αδιάβαστος, ανυπάκουος, ατημέλητος ή γιατί σε τσάκωσε να καπνίζεις ή να πίνεις, έστω και μια μπύρα με εξωσχολικούς φίλους σου.  Άφησα  τελευταία, τον υποχρεωτικό Εκκλησιασμό της Κυριακής. Ευτυχώς οι Ιερές Μητροπόλεις, διατηρούν ακόμη τα Κατηχητικά Σχολεία, για παιδιά και ενήλικες. Αφού τα παιδιά δεν έχουν σχέση με την Θρησκεία και τους κανόνες της, που αποτελούν χαλινάρι, για τον κακό χαρακτήρα και για την διαχείριση της οργής τους,  ασεβούν και βγάζουν ελεύθερα τα επιθετικά  ένστικτα τους. Έτσι δεν φοβούνται, τίποτα και κανέναν. Ούτε τους κανόνες  της Θρησκείας, μα ούτε και τους νόμους της Πολιτείας, για αυτό και η παραβατικότητα κτυπάει κόκκινο.  Με  την πλήρη ασυδοσία και ελευθερία, χωρίς φραγμούς συνείδηση και  λογική, γίνονται βίαια και επιθετικά στους συμμαθητές τους και αύριο εχθρικά και αντικοινωνικά στη ζωή τους.  Η  απομάκρυνση από τον Χριστό, όλα τα επιτρέπει. Η  απιστία φέρνει την παρανομία και την  κακώς εννοούμενη δικαιωματική ελευθερία. Τα  κινητά τηλέφωνα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αποτελούν τελευταία,  τους χειρότερους δασκάλους για τα παιδιά.  Αφού τα διδάσκουν καθημερινά, την βία και την ασέβεια στον διπλανό.  Τα  ηλεκτρονικά παιχνίδια βίας που  εκτόπισαν τα κλασικά παραδοσιακά  παιχνίδια της υπαίθρου, έγιναν η αφορμή για την καταστροφική συμπεριφορά των παιδιών.  Η  αδιαφορία των γονιών και των διδασκάλων, η πλημμελής εποπτεία και η φύλαξη, καθώς και η παιδεία,  για σωστή κοινωνική συμπεριφορά. Γενικά  η αμέλεια και τα άσχημα παραδείγματα ενδοοικογενειακής  βίας, οι διαλυμένες οικογένειες που αγανακτούν και πληγώνουν τα παιδιά,  έφεραν δυστυχώς αυτά τα αποτελέσματα με άσχημες αντιδράσεις βίας και κακοποίησης. Με την παραβατικότητα των ανηλίκων   καθημερινά, γεμίζουν τα Αστυνομικά Τμήματα και τα γραφεία των Εισαγγελέων ανηλίκων. Άραγε σε  αυτή την σάπια κοινωνία ονειρευόμαστε, ότι θα κτίσουμε   το αυριανό  μέλλον;  Είτε  θα έχουμε συχνότερα κρούσματα μαθητών, με μαχαιρώματα και πυροβολισμούς στα Σχολειά, όπως γίνονται συχνά, σε άλλες μεγάλες, πλούσιες και πολιτισμένες χώρες;

  • 04 Οκτωβρίου 2024
  • 0 Σχόλια

ΛΟΓΙΣΤΗΣ - ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ

  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ

Η ανάλυση αριθμοδεικτών είναι ένα σημαντικό εργαλείο που χρησιμοποιεί δεδομένα από τις οικονομικές καταστάσεις μιας εταιρείας για να αξιολογήσει διάφορους τομείς της. Περιλαμβάνει τον υπολογισμό και την ερμηνεία διαφόρων χρηματοοικονομικών δεικτών για την ανάλυση της ρευστότητας, της κερδοφορίας, της αποδοτικότητας, της φερεγγυότητας και της συνολικής οικονομικής υγείας. Για τις μικρές επιχειρήσεις, όπου οι πόροι είναι συχνά περιορισμένοι και η λήψη αποφάσεων μπορεί να είναι πιο ρευστή, μπορεί να προσφέρει ανεκτίμητες πληροφορίες που μπορούν να καθοδηγήσουν την ανάπτυξη, τη διαχείριση κινδύνων και τον στρατηγικό σχεδιασμό τους. Κατανοώντας τον τρόπο εκτέλεσης των αριθμοδεικτών , οι ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων μπορούν να αποκτήσουν μια σαφή εικόνα για το πού βρίσκεται η εταιρεία τους και να λάβουν τεκμηριωμένες αποφάσεις που θα μπορέσουν να θωρακίσουν μακροπρόθεσμα την επιχείρηση τους.Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες αριθμοδεικτών, καθεμία από τις οποίες εξυπηρετεί διαφορετικό σκοπό στην αξιολόγηση μιας επιχείρησης. Οι πιο συνηθισμένοι τύποι περιλαμβάνουν αριθμοδείκτες ρευστότητας, κερδοφορίας, μόχλευσης, αποδοτικότητας και αγοράς.Οι αριθμοδείκτες ρευστότητας αξιολογούν την ικανότητα μιας εταιρείας να ανταποκριθεί στις βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της χρησιμοποιώντας το κυκλοφορούν ενεργητικό της.Για τις μικρές επιχειρήσεις, οι αριθμοδείκτες ρευστότητας είναι ζωτικής σημασίας, διότι αντικατοπτρίζουν την ικανότητα της επιχείρησης να επιβιώνει σε δύσκολους καιρούς. Μια κακή θέση ρευστότητας μπορεί να υποδηλώνει ότι η εταιρεία είναι ευάλωτη σε οικονομικές δυσχέρειες και μπορεί να δυσκολευτεί να πληρώσει τους λογαριασμούς της εγκαίρως, ενδεχομένως βλάπτοντας τις σχέσεις με προμηθευτές και δανειστές.Οι αριθμοδείκτες κερδοφορίας αξιολογούν πόσο καλά μια εταιρεία παράγει κέρδος σε σχέση με τα έσοδα, τα περιουσιακά στοιχεία ή τα ίδια κεφάλαιά της. Αυτά περιλαμβάνουν το καθαρό περιθώριο κέρδους, την απόδοση περιουσιακών στοιχείων (ROA) και την απόδοση ιδίων κεφαλαίων (ROE).Οι δείκτες κερδοφορίας είναι το κλειδί για την κατανόηση του εάν το επιχειρηματικό μοντέλο είναι βιώσιμο και εάν η εταιρεία μεγιστοποιεί τις δυνατότητές της. Η σταθερά χαμηλή κερδοφορία θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την ανάγκη επαναξιολόγησης της τιμολόγησης, του κόστους ή της συνολικής επιχειρηματικής στρατηγικής.Οι αριθμοδείκτες μόχλευσης μετρούν τον βαθμό στον οποίο μια εταιρεία χρηματοδοτεί τις δραστηριότητές της με δανειακά έναντι ιδίων κεφαλαίων. Η διαχείριση των επιπέδων χρέους είναι ζωτικής σημασίας, καθώς η υπερβολική μόχλευση μπορεί να οδηγήσει σε οικονομική πίεση. Ένας υψηλός δείκτης δανειακών προς ίδια κεφάλαια μπορεί να σηματοδοτεί πιθανούς κινδύνους, ειδικά εάν τα κέρδη δεν είναι σταθερά . Η παρακολούθηση των δεικτών μόχλευσης βοηθά τις μικρές επιχειρήσεις να διασφαλίσουν ότι δεν αναλαμβάνουν μη βιώσιμα επίπεδα χρέους.Οι αριθμοδείκτες αποδοτικότητας μετρούν πόσο καλά μια εταιρεία χρησιμοποιεί τα περιουσιακά στοιχεία και τις υποχρεώσεις της για να δημιουργήσει πωλήσεις ή έσοδα. Αυτά περιλαμβάνουν τον κύκλο εργασιών αποθεμάτων, τον κύκλο εργασιών απαιτήσεων και τους δείκτες κύκλου εργασιών περιουσιακών στοιχείων.Αυτοί οι αριθμοδείκτες βοηθούν στον εντοπισμό τομέων όπου οι πόροι ενδέχεται να μην χρησιμοποιούνται επαρκώς. Για παράδειγμα, εάν ο κύκλος εργασιών των αποθεμάτων είναι χαμηλός, μπορεί να υποδηλώνει ότι η εταιρεία διαθέτει πλεονάζον απόθεμα (stock), το οποίο δεσμεύει κεφάλαια που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν αλλού.Οφέλη από την χρήση των αριθμοδεικτώνΠαρέχει στους ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων μια ολοκληρωμένη κατανόηση της οικονομικής τους υγείας. Αναλύοντας τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας σε απλές μετρήσεις, οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων μπορούν να λάβουν πιο ορθές αποφάσεις σχετικά με την τιμολόγηση, τις επενδύσεις, τη χρηματοδότηση και τις λειτουργίες των επιχειρήσεών τους.Εντοπίζει έγκαιρα τους χρηματοοικονομικούς κινδύνους. Οι δείκτες ρευστότητας, για παράδειγμα, μπορούν να αποκαλύψουν πιθανά προβλήματα ταμειακών ροών, ενώ οι δείκτες μόχλευσης μπορούν να αναδείξουν τους κινδύνους του υπερβολικού χρέους. Οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους αριθμοδείκτες για να συγκρίνουν την απόδοσή τους με τα σημεία αναφοράς του κλάδου ή τους ανταγωνιστές. Αυτή η συγκριτική αξιολόγηση μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό τομέων όπου η εταιρεία έχει χαμηλή απόδοση και να θέσει ρεαλιστικούς οικονομικούς στόχους για βελτίωση. Για παράδειγμα, εάν τα περιθώρια κέρδους μιας μικρής επιχείρησης είναι χαμηλότερα από τους μέσους όρους του κλάδου, ίσως είναι καιρός να επαναξιολογήσετε τις δομές κόστους ή τις στρατηγικές τιμολόγησης.Με τον τακτικό υπολογισμό των οικονομικών δεικτών με την πάροδο του χρόνου, οι μικρές επιχειρήσεις μπορούν να παρακολουθούν την πρόοδό τους και να αξιολογούν εάν οι οικονομικές στρατηγικές λειτουργούν. Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να εξασφαλίσουν δάνεια ή να προσελκύσουν επενδυτές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους αριθμοδείκτες για να παρουσιάσουν ένα ισχυρό επιχείρημα για χρηματοπιστωτική σταθερότητα και δυναμική ανάπτυξης. Οι δανειστές και οι επενδυτές συχνά βασίζονται σε χρηματοοικονομικούς δείκτες για να αξιολογήσουν τον κίνδυνο επένδυσης σε μια επιχείρηση και η επίδειξη ισχυρών δεικτών μπορεί να διευκολύνει την εξασφάλιση χρηματοδότησης με ευνοϊκούς όρους.Συμπερασματικά, η ανάλυση αριθμοδεικτών είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για τις μικρές επιχειρήσεις. Προσφέροντας σαφείς και αξιοποιήσιμες πληροφορίες σχετικά με τη ρευστότητα, την κερδοφορία, την αποδοτικότητα και τον οικονομικό κίνδυνο, επιτρέπει στους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων να λαμβάνουν πιο ορθά δομημένες αποφάσεις, να διαχειρίζονται κινδύνους και να θωρακίζουν την ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Είτε μια μικρή επιχείρηση προσπαθεί να εξασφαλίσει χρηματοδότηση, να βελτιώσει την κερδοφορία της , είτε απλά να αποκτήσει μια σαφέστερη εικόνα της οικονομικής της υγείας, η ανάλυση αριθμοδεικτών παρέχει τη βάση για ορθή οικονομική διαχείριση. Μέσω αυτής , οι επιχειρήσεις μπορούν να διασφαλίσουν μια μακροπρόθεσμη επιτυχία, να αντιμετωπίσουν οικονομικές προκλήσεις και να αξιοποιήσουν ευκαιρίες ανάπτυξης. Επικοινωνήστε με τον λογιστή / λογίστρια σας ή τον οικονομικό σας σύμβουλο για περισσότερες πληροφορίες. Τα νούμερα είναι εκεί , εσείς πρέπει να προχωρήσετε σε μερικές διαιρέσεις. Θα ξαφνιαστείτε πόσο χρήσιμα μπορούν να φανούν μερικά κλάσματα.*Ο Βασίλης Βογιατζής MSc , είναι Λογιστής – Φοροτεχνικός Α’ Τάξης , ιδρυτής της Λογιστικής εταιρείας VoyiatzisGroup , με έδρα την Κω.

  • 03 Οκτωβρίου 2024
  • 0 Σχόλια

  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΊΑ

Το αφήγημά μου θα περιοριστεί μόνο σε δύο κυνηγούς της Κω, ένας Ρωμιό και έναν Τούρκο, βουνίσιοι κτηνοτρόφοι και οι δυο. Και από κει θα βγάλετε τα συμπεράσματά σας.Εγώ έζησα το περιτσέττι του κυνηγιού, ύστερα από τόση παραγωγή στα βουνά της Κω, όταν ήτανε τα βουνά σπαρμένα. Έγραψα στο προηγούμενό ότι τον Απρίλιο που ήταν αναπτυγμένες οι σπορές ήταν απολαυστικό θέαμα να γυρίζει κανεις να δει τις σπορές των βουνών που τις φυσούσε το μελτέμι και κυματίζανε. Άρχιζε το κύμα αοό τις πρόποδες και έσβηνε πάνω στη ράχη ευλογία θεού. Οι πηγές στα βουνά της Κω ήταν άφθονες, κάθε 100 μέτρα είχε και μια πηγήΦανταστείτε ύστερα από τόσες σπορές , τόσα νερά στα βουνά, τι λαγούς και πέρδικες είχε. Οι δύο φίλοι μας λοιπόν ο Παναής ο Στάκκος και ο Ξεϊνης. Εμείς Ξεϊνη τον λέγαμε αλά το όνομά του ήτα ν Χουσεϊν Παπουτσαλάκης. Ήτανε φίλοι και συντρόφοι στο κυνήγι. Ο Παναής πιο παλιός κυνηγός , ήξερε πιο πολύ τα κατατόπια και ο Ξεϊνης δεινός σκοπευτής ήταν βραβευμένος από τους Ιταλούς στη σκοποβολή, είχε και χαρτί τιμής ένεκεν. Ο Ξεϊνης ήταν γείτονάς μας στο Γιαπυλί και μας το δειξε το χαρτί που το χε στην τσέπη του μέχρι που δεν το πιανε αγκίστρι. Κάθε φορά που το βγαζε ήταν και πιο μικρό και όχι ότι το χασε, αλλά κάποια στιγμή δεν υπήρχε πια. Είχαν συντροφιάσει οι δυο φίλοι και κάμαν το κυνήγι επαγγελματικό και τα εμπορεύονταν. Ήταν τόσο περιζήτητα τα θηράματα που αυτοί δεν ψάχναν για πελάτες οι πελάτες τους ψάχνανε. Ο Παναής είχε ένα καλό πελάτη τον Αναστάση τον Πατινιώτη, που ήταν το πρωτοπαλίκαρο της Κω και ο Παναής ήταν το πρωτοπαλίκαρο των βουνών. Αυτοί όμως ήταν πρώτοι φίλοι. Ο Παναής προμήθευες τον Αναστάση λαγούς και το φαϊ του Αναστάση ήταν ο λαγός στιφάδο. Ο Παναής τον Αναστάση τον είχε και ανάγκη. Ο Παναής ήταν πρώτος λυράρης, έπαιζε στους Τούρκους αγάδες στα βουνά.Ο Παναής δεν φοβόταν κανέναν, αλλά την ώρα που έπαιζε την λύρα φοβόταν μην πάει κανένας από πίσω και τον χτυπήσει μπαμπέσικα. Γι’ αυτό ήθελε να χει και τον Αναστάση δίπλα του και πολλές φορές του χάριζε τον λαγό για να πηγαίνει ο Αναστάσης μαζί του στο γάμο.Όποτε τον καλούσαν οι αγάδες καλούσε εκείνος τον Αναστάση και πηγαίναν μαζί και τον είχε κοντά του για καλό και κακό. Ο Παναής λοιπόν, αφού συντροφιάσανε με τον Ξεϊνη πηγαίναν αυγή αυγή στο κυνήγι. Όπως ανεβαίνανε άνω τα βουνά, ο Παναής πιο έμπιρος λέει του Ξείνή, βλέπει εκεί την Αστιφή που κοκκινίζει από πάνω, αυτή έχει μέσα λαγό.Πάνε πιο πέρα βλέπουν μια αστιφή που κοκκίνιζε και λέει έχει λαγό, πάει πιο πέρα το ίδιο. Λέει ο Παναής τώρα δεν θα της σκοτώσουμε γιατί θα κουραστούμε. Όταν γυρνούσαν το απόγευμα θυμόταν και τους σκότωναν τότε. Αφού σκοτώσαν όσες πέρδικες μπορούσαν να σηκώσουν κάναν και τους λαγούς και τινάξαν προς τα κάτω πήγαν κατευθείαν στις παραγγελίες.Ο πρώτος λαγός ήταν του Αναστάση του Πατινιώτη. Μια φορά πήγαμε με τους γαδάρους να κόψουμε βέργεςς με τον Αριστοτέλη τον Κεφάλα και πιάσαμε ποταμό ποταμό Ντερμέ Ντρερεσί και ανεβαίναμε πάνω. Όπως ανεβαίναμε είδαμε ένα χωράφι πάνω από το Ασκληπιείο και μπήκαμε μέσα να κόψουμε βέργες. το χωράφι το χε σπαρμένο νταρί, κάποιος τούρκος είχε δυο παιδάκια που χτυπούσαν τους τενεκέδες να φύγουν οι πέρδικές. Ήταν τόσες πολλές και λυσσασμένες που γυρνούσαν γύρω ύρω το χωράφι και δεν βγαίναν έξα. Κάναμε μερικές πέρδικές εκεί μέσα.Άλλη μια φορά πήγα σε μια μάντρα και πήρα κάτι φαγώσιμο στους πιστικούς. Μου κάναν καφέ έκατσα εκεί και οι πιστικοί πολεμιούνταν έξω στην αυλή. Γυρίζω και βλέπω δίπλα μου ένα καλάθι, σκεπασμένο μ’ένα πανί. Εγώ από περιέργεια το ανοίγω το καλάθι και βλέπω ότι ήταν γεμάτο αυγά της πέρδικας. Ήταν παραμονές της Λαμπρής. Λέω της πιστικούδενας τι καταστροφή είναι αυτή. Μου λέει δεν είναι μόνο αυτά έχω και άλλα και μου φέρνει από μέσα ακόμα ένα μεγάλο καλάθι. Και μου λέει ότι σε όποια μάντρα και αν πας στα βουνά , όλες οι μάντρες έχουν δυο καλάθια αυγά πέρδικας η κάθε μια μάντρα. Και μου κανε εντύπωση πόσες πέρδικές χάνονταν πριν βγουν από το αυγό. Και μου λέει ότι η πέρδικα την χρονιά της δεν την κάνει όσο έψιμη και να μείνει, εκείνη τα πουλιά της θα τα βγάλει. Φανταστείτε τι λαγούς και τι πέρδικες υπήρχαν εκείνα τα χρόνια στα βουνά όταν έχτισα τον πέτρινό μου πύργο στο Γιαπυλί, ήρθε μια πέρδικα κυνηγημένη από ένα γεράκι και έκανε φωλιά κολλημένη πάνω στον πύργο, στον ανατολικό κοντότοιχο. Εγώ περνούσα και πρόσεχα να μην την πατήσω. Εκείνη δεν σηκωνότανε, ήθελε την προστασία του ανθρώπου επειδή την κυνήγα το γεράκι. Είπα στον Στεφανή τον γιο μου πάμε σε μία άλλη δουλειά και θα ρθουμε σε ένα μήνα να της δώσουμε χρόνο να βγάλει τα πουλιά. Όταν πήγαμε μετά από σαράντα μέρες είχε βγάλει τα πουλιά και είχε φύγει. Η πέρδικα όλα μαζί τα βγάζει και εκείνη την ώρα τα τραβά πίσω της. Δεν μένουν ούτε ώρα μέσα στην φωλιά.Ο Παναής ο Στάκκος ένα από τους δύο ήρωες της διήγησής μου ήταν πρωτοπαλίκαρο στα βουνά. Ήταν φίλος μου, και όταν γέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε σε ένα δικό μου σπίτι και μου έλεγε πόσες δουλειές έκαμε στη ζωή του και πόσα φράγκα έβγαζε. Ο Παναής έβγαζε φράγκα από το κυνήγι, από τις σμύρναινες, την νύχτα καθόταν σε μια πέτρα εκεί στου χαβάρου τον ποταμό και ψάρευε σμύρναινες . Έβγαζε φράγκα από την λύρα που ήταν πρώτος λυράρης στα Βουνά, και βρήκε και σ’ έναν τάφο στα βουνά χρυσά βυζαντινά νομίσματα. Έπαιρνε και από την μάντρα, από το κυνήγι. Είχε νε δυο κόρες, η Σταματία και το Κιουρί, οι ωραιότερες στο βουνό, τις πάντρεψε χωρίς σπίτια. Ο Παναής ήταν λεβέντης και μερακλής και παλικάρι. Πέρασε την ζωή του χουβαρνταλίστικα.Η Κατερίνα που έχει το Σούπερ Μάρκετ στην οδό Αρίστωνος, είναι εγγονή του. Ο Ξεϊνης πάλι, ο σύντροφός του άρχισε να χτίζει ένα σπίτι στο Γιαπυλί πριν από 90 χρόνια και δεν το τελείωσε ποτέ, πέθανε και το άφησε ατελείωτο.Φανταστείτε εσείς πόσο κυνήγι υπήρχε στα βουνά της Κω και πόσο περιτσέττι και σήμερα στα βουνά της Κω δεν υπάρχει κάτι, ούτε πέρδικα να τσιμπήσει.

  • 26 Σεπτεμβρίου 2024
  • 0 Σχόλια

ΕΞΟΔΟΣ