Σε ένα πρωτοποριακό project συμμετέχει το 6o Δημοτικό σχολείο Κω. Έχοντας και την πρωτιά αφού είναι το μόνο Δημοτικό σχολείο στην Ελλάδα που συμμετέχει σε αυτό τον θεσμό με αυτό το θέμα. Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ολόκληρος ο πλανήτης με την νόσο covid19 και παρά το γεγονός ότι τα σχολεία είναι κλειστά, μαθητές και δάσκαλοι συνεχίζουν την τηλεκπαίδευση αλλά και τις δράσεις που ξεκίνησαν στην αρχή του έτους. Ένα τέτοιο φιλόδοξο πρόγραμμα και μια σημαντική συμμετοχή για την σχολική κοινότητα της περιοχής μας είναι και αυτή του 6ου Δημοτικού στο Πλατάνι (παρά το γεγονός ότι έγινε ευρέως γνωστό δυστυχώς όταν σημειώθηκε ένα κρούσμα σε μαθητή του σχολείου και όχι για τις αρετές του). Αποδεικνύεται περίτρανα ότι υπάρχει και η άλλη πλευρά, η μάθηση, η διδασκαλία, τα ιδανικά και τα όνειρα των αυριανων πολιτών αυτού του νησιού.
Ας "γνωρίσουμε" καλύτερα αυτό το πρόγραμμα με την βοήθεια του κ. Μαυρίδη.
"Όταν ο Σκωτσέζος φυσικομαθηματικός Maxwell (1864), διατύπωνε τη θεωρία του ηλεκτρομαγνητισμού, ελάχιστα μπορούσε να προβλέψει τις μελλοντικές δυνατότητες εφαρμογής της.
Τη χρονική στιγμή που Γερμανός Hertz (1887), ανακάλυπτε τα «ερτζιανά» κύματα, ένας νέος «κόσμος» δημιουργείτο στην ανθρώπινη επικοινωνία.
Την ίδια περίοδο που θα διεξάγονταν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα, η ευρεσιτεχνία του ιταλικής καταγωγής Marconi, στην τότε «Μεγάλη Βρετανία» (1896), έθετε τις βάσεις για τη ραδιομετάδοση με «ερτζιανά» κύματα (Morse code).
Ουσιαστικά η έννοια σύνδεσης της ραδιοφωνίας με τις επιστημονικές θεωρίες, οδήγησαν στη δημιουργία μιας συσκευής ως δέκτη ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων, τα οποία λαμβάνονται από την κεραία, αποκωδικοποιούνται από το μετατροπέα, μεταφράζονται σε ηλεκτρικό ρεύμα και στη συνέχεια αποτυπώνονται σε φωνητικό ήχο.
Ο Τσιγγιρίδης το 1923, μέσα από τις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης παρουσίασε για πρώτη φορά στο ελληνικό ακροατήριο, μια ραδιοφωνική εκπομπή. Λίγο μετέπειτα το 1928, ο Τσιγγιρίδης παρουσίασε το πρώτο ελληνικό ραδιοσταθμό, για να ακολουθήσει η ίδρυση του Εθνικού Ραδιοφωνικού Σταθμού Αθηνών το 1938.
Πρόγονοι του σύγχρονου ραδιοφώνου
Διατρέχοντας χρονικά τη «μπάντα των μεσαίων», τη «ζώνη» των FM και τους ραδιοερασιτέχνες «πειρατές» η ιστορική αναδρομή για το ραδιόφωνο έχει πλήθος σημαντικών σταθμών, εννοιολογικά, επιστημονικά, κοινωνικά, αλλά και εκπαιδευτικά.
Η απουσία ικανού ακροατηρίου ραδιοφωνικών εκπομπών στις μικρές ηλικίες των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σε συνδυασμό με την έλλειψη γνώσης για τα παιχνίδια που έπαιζαν δεκαετίες πριν οι τότε μαθητές στο προαύλιο του σχολείου τους, ήταν η γενεσιουργός αιτία διατύπωσης της πρότασης περίπτωση μελέτης:
«Διαβάζοντας» τα παιχνίδια που έπαιζαν στο προαύλιο του σχολείου οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας».
Το συγκεκριμένο project εγκρίθηκε στα πλαίσια του έργου, «ΚΑΝΩ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΣΤΟ EUROPEAN SCHOOL RADIO – ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΕΚΠΟΜΠΗΣ» έχει την υποστήριξη από το Τμήμα Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης & Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, με τη συνεργασία του Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Διεθνές Πανεπιστημίου Ελλάδος και του European School Radio.
Ο στόχος είναι να αναπτύξει στους μαθητές τη δυνατότητα κριτικής ανάλυσης ακουστικών έργων και να τους παροτρύνει να μη δέχονται παθητικά την οπτική γωνία και την αποκλειστική γνώμη των ομιλητών. Επιπλέον, σχετίζοντας τη διεργασία κατανόησης και χρήσης των σύγχρονων μέσων στο ραδιόφωνο, επιδιώκεται η έκφραση γνώμης των μαθητών με χρήση ποικίλων σύγχρονων «εργαλείων», αλλά και η δημιουργική συμμετοχή τους. Ενθαρρύνεται η παρουσίαση και η διάχυση του έργου τους (radio project) στη μαθητική κοινότητα και το κοινωνικό περιβάλλον τους.
Το εκπαιδευτικό υλικό θα δημιουργηθεί από τους μαθητές της τελευταίας ηλικιακά τάξης του 6ου Δημοτικού Σχολείου ΚΩ, σε συνέργεια με τους διδάσκοντες των τμημάτων της ΣΤ΄ τάξης, του Σχολικού Έτους 2020-21.
Σε πανελλήνια πρώτη, το 6ο Δημοτικό Σχολείο, εν μέσο της υγειονομικής κρίσης, με κλειστά σχολεία, αλλά μεταφέροντας όλη την εμπειρία, με τις δυνατότητες που δίνει η σύγχρονη εκπαίδευση εξ αποστάσεως οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης θα πραγματοποιήσουν τη συγκεκριμένη μελέτη, αποτύπωσης στο σήμερα των παιχνιδιών που έπαιζαν στο προαύλιο του σχολείου, οι παππούδες και οι γιαγιάδες στο χθες.
Έχει δημιουργηθεί και θα γίνει χρήση δομημένου ερωτηματολογίου για τη διεξαγωγή των συνεντεύξεων, ενώ υπάρχει παροχή πληροφοριών για τους κανόνες και τις τεχνικές που διέπουν το ραδιοφωνικό λόγο. Η δυνατότητα εφαρμογής ενός «δεκαλόγου» μιας άρτιας ραδιοφωνικής συνέντευξης έχει προταθεί στους μαθητές, παρέχοντας και άλλα συμπληρωματικά στοιχεία που μπορεί να περιλαμβάνει αυτή η δια-δραστική μορφή επικοινωνίας.
Ουσιαστικά το ραδιόφωνο είναι το τρένο και η περίπτωση μελέτης το βαγόνι που θα επιβιβάσει τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης, του 6ου Δημοτικού Σχολείου ΚΩ, σε ένα ταξίδι διαχρονικό ταξίδι με διάδραση για τα παιχνίδια που έπαιζαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες στο προαύλιο του σχολείου".
Ευχαριστούμε πολύ τον Εκπαιδευτικό κ. Μαυρίδη Ακη, για την συλλογή των στοιχείων.
Kαλλιόπη Δανελλάκη