Έπειτα από έναν χρόνο αλλεπάλληλων lockdown που αναπόφευκτα προκαλούν στρες στα παιδιά τα οποία κάθε τόσο αναγκάζονται να αποχωριστούν τους φίλους τους και να διαταράξουν το πρόγραμμά τους, οι αναπτυξιολόγοι στην Αγγλία καλούν την κυβέρνηση να υποστηρίξει πάση θυσία την επαφή των παιδιών με το παιχνίδι, ιδιαίτερα το ερχόμενο καλοκαίρι.
Αντί για επιπλέον μαθήματα, ιδιαίτερα και φροντιστήρια, προκειμένου να αναπληρώσουν τυχόν κενά που τους έμειναν εξαιτίας των κλειστών σχολείων, οι ειδικοί λένε πως τα παιδιά έχουν ανάγκη να περάσουν τους επόμενους μήνες στην ύπαιθρο, κάνοντας σωματικές δραστηριότητες και διασκεδάζοντας με τους φίλους τους.
Οι ψυχολόγοι αναφέρουν αλλαγές στη συμπεριφορά πολλών παιδιών, έπειτα από τα lockdown. Έπειτα από μήνες απομόνωσης από τους φίλους τους, πολλά παιδιά δυσκολεύονται να μοιραστούν και να παίξουν με άλλα. Οι δάσκαλοι αναφέρουν περισσότερους καβγάδες με συμμαθητές, ενώ η σημαντική πτώση στη σωματική άσκηση προκαλεί μεγάλη ανησυχία.
Καθώς, λοιπόν, η βρετανική κυβέρνηση –αντίστοιχα πολλές ακόμα ευρωπαϊκές, όπως και η ελληνική– σκέφτεται να επεκτείνει φέτος το σχολικό έτος, προς αναπλήρωση μαθημάτων, μια ομάδα ακαδημαϊκών (ονόματι PlayFirstUK) επικοινώνησε με τον υπουργό Παιδείας της χώρας κάνοντας έκκληση για περισσότερη έμφαση στο παιχνίδι, την πνευματική υγεία και την ευεξία, καθώς το παιδιά θα αρχίσουν να βγαίνουν από το lockdown.
«Τόσο η Άνοιξη όσο και το Καλοκαίρι δεν θα πρέπει να γεμίσουν με επιπλέον μαθήματα», λέει η σχετική επιστολή. «Τα παιδιά, οι δάσκαλοι και οι γονείς χρειάζονται χρόνο και χώρο για να αναρρώσουν από το στρες που τους προκάλεσε ο τελευταίος χρόνος. Ως μέρος μια συνολικής διαδικασίας ανάρρωσης, τα παιδιά πρέπει να ενθαρρυνθούν να περάσουν χρόνο έξω, να παίξουν με άλλα παιδιά και να είναι σωματικά πιο δραστήρια. Όπου κριθεί ότι χρειάζεται, θα πρέπει να υπάρξει και επιπλέον ψυχολογική υποστήριξη».
Η επιστολή συνεχίζει: «Δεν πρόκειται για απόφαση ‘ναι μεν, αλλά’. Η κοινωνική σύνδεση και το παιχνίδι προσφέρουν αμέτρητες ευκαιρίες μάθησης και σχετίζονται θετικά με τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα των παιδιών και τον αλφαβητισμό τους» και καταλήγει, ότι τυχόν επέκταση του σχολικού έτους δεν θα βοηθήσει τους μαθητές, παρά μπορεί θα χειροτερέψει την ψυχική τους υγεία, επιβαρύνοντας μακροπρόθεσμα την αγάπη τους για τη μάθηση.
Οι επιστήμονες από τα Πανεπιστήμια του Reading, Sussex, Cambridge, Bath και Gloucester που υπογράφουν την επιστολή εξηγούν, ότι «είναι απόλυτα κατανοητή η ανησυχία για τα κενά στις γνώσεις των παιδιών, όμως αυτά δεν θα καταφέρουν να μάθουν αποτελεσματικά αν βρίσκονται σε κακή ψυχική υγεία. Οι κοινωνικές συναναστροφές, το παιχνίδι, η σωματική δραστηριότητα και η καλή ψυχική υγεία πρέπει να έχουν προτεραιότητα.»
Και καταλήγουν: «Η κυβέρνηση πρέπει επιτέλους να δεσμευτεί, ότι θα στηρίξει τα παιδιά, τα οποία επλήγησαν ψυχολογικά από όλη αυτή την κατάσταση περισσότερο από κάθε άλλη κοινωνική ομάδα… […] Τα παιδιά αξίζουν ένα καλοκαίρι γεμάτο παιχνίδι!»
Πηγή: The Guardian