Ραδιόφωνο Live Επικοινωνία Χρήσιμα τηλέφωνα Φαρμακεία
Follow us

Πρόσθεσε ένα σχόλιο

×

Τουρισμός: Ακριβές τιμές, χαμηλή ζήτηση και ρεκόρ ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα

17/11/2025
103 Εμφανίσεις
0 Σχόλια

Με τη διεθνή τουριστική αγορά να εισέρχεται σε μια φάση σταθεροποίησης μετά την εκρηκτική ανάκαμψη των ετών 2022-2023, οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων είναι ιδιαίτερα θετικές φέτος και η χώρα αναδεικνύεται σ’ έναν αυξανόμενο επενδυτικό προορισμό.

Αυτό ήταν ένα από τα βασικά συμπεράσματα του φετινού Resort & Residential Hospitality Forum που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, και το οποίο ανέδειξε κρίσιμες τάσεις, προκλήσεις και επενδυτικές ευκαιρίες για την Ευρώπη και τη Μεσόγειο.


 Η  παγκόσμια εικόνα του τουρισμού: Σταθεροποίηση μετά την εκτίναξη
Η Samantha Mardkhah, Regional Director της εταιρείας μελετών STR (Costar), παρουσίασε μια συνολική αποτύπωση των διεθνών τάσεων, υπογραμμίζοντας ότι η παγκόσμια αγορά ξενοδοχείων έχει εισέλθει πλέον σε περίοδο εξισορρόπησης. Σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική, τόσο οι πληρότητες όσο και οι τιμές κινούνται σε ήπιους ρυθμούς αύξησης (περίπου +2%), ενώ η Κίνα συνεχίζει να υστερεί.

Αντίθετα, η Βόρεια Αφρική -κυρίως η Αίγυπτος και το Μαρόκο- καταγράφει ισχυρές επιδόσεις, με αύξηση πληρότητας 7% και ADR 16%, καθώς η σχετικά χαμηλότερη τιμολογιακή βάση λειτουργεί ως «μαγνήτης» για high-end ταξιδιώτες που αναζητούν ποιοτικές αλλά πιο προσιτές διαμονές. Το Μαρόκο, ενόψει και του Μουντιάλ 2030, γνωρίζει σημαντική αύξηση νέων επενδύσεων, με περιοχές όπως το Taghazout να ανεβαίνουν ταχύτατα.

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, το 2025 καταγράφεται ως έτος σταθερής πορείας, με RevPAR +4% έως τον Αύγουστο. Μεγάλα γεγονότα του 2024, όπως η UEFA στη Γερμανία και οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Παρίσι, επηρέασαν ανομοιόμορφα την εποχικότητα, ενώ η «παγκόσμια περιοδεία» της Taylor Swift προκάλεσε εκρηκτική ζήτηση σε δευτερεύουσες ευρωπαϊκές πόλεις.

Η μελέτη ανέδειξε επίσης τη συνεχή άνοδο των premium κατηγοριών: τα luxury και upper upscale ξενοδοχεία αποτελούν μόλις το 20% των δωματίων στη Μεσόγειο, αλλά κρατούν το 30–50% της συνολικής ADR απόδοσης. Η ψαλίδα τιμών μεταξύ των χωρών διευρύνεται: η διαφορά ADR ανάμεσα στη Γαλλία και την Τουρκία έχει αυξηθεί από €151 πριν μια δεκαετία σε €238 σήμερα.


Η εικόνα της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς
Παράλληλα, η παρουσίαση της STR έδωσε μια πιο λεπτομερή εικόνα για τις επιδόσεις της ελληνικής αγοράς μέσα στο 2025, αναδεικνύοντας το έντονα εποχικό προφίλ του ελληνικού τουρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, οι τιμές στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 112% κατά την περίοδο της υψηλής σεζόν (Μάιος–Αύγουστος), σε σύγκριση με τη χαμηλή περίοδο (Ιανουάριος–Απρίλιος). Η Ελλάδα ήταν μακράν η χώρα με τη μεγαλύτερη διακύμανση τιμών, καθώς αντίστοιχα ποσοστά ήταν πολύ χαμηλότερα σε άλλες μεσογειακές αγορές: 57% στην Τουρκία, 54% στην Ιταλία, 52% στην Πορτογαλία, 37% στη Γαλλία, 30% στην Κύπρο και 29% στην Ισπανία.

Ειδικότερα για τον Αύγουστο, η μέση τιμή (ADR) στην Ελλάδα κινήθηκε λίγο κάτω από τα 400 ευρώ ανά δωμάτιο, όμως η πληρότητα δεν ξεπέρασε το 70%, με αποτέλεσμα το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) να διαμορφωθεί γύρω στα 270 ευρώ. Το καλύτερο αποτέλεσμα μεταξύ των ευρωπαϊκών αγορών πέτυχε η Γαλλία, με μέση τιμή κοντά στα 470 ευρώ, πληρότητα 70% και RevPAR που ξεπέρασε τα 320 ευρώ. Αντίθετα, η Πορτογαλία (πληρότητα 68%) και η Τουρκία (62%) είχαν αισθητά χαμηλότερες μέσες τιμές από την Ελλάδα, που έφτασαν κατά μέσο όρο τα 270 και 250 ευρώ αντίστοιχα.

Η STR παρουσίασε επίσης μια ανάλυση της ποιοτικής σύνθεσης του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού: το 9% των δωματίων κατατάσσεται στην ανώτερη κατηγορία πολυτελείας, το 21% στην υψηλή κατηγορία και το 36% στη μεσαία, ενώ το υπόλοιπο αφορά οικονομική κατηγορία. Παρά το μικρό του μέγεθος, το 9% της πολυτελείας διαμορφώνει το 54% της συνολικής μέσης τιμής της ελληνικής αγοράς, επιβεβαιώνοντας τη βαρύτητα του upscale και luxury segment.

Στο οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, η Ελλάδα κατέγραψε μικρή άνοδο στην πληρότητα, της τάξης του 0,5%, ενώ η μέση τιμή αυξήθηκε κατά 4%. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις αγορές προέλευσης, με τις ΗΠΑ να ξεχωρίζουν: οι Αμερικανοί επισκέπτες αυξήθηκαν κατά 22% στο οκτάμηνο και κατά 25% μόνο τον Αύγουστο, επιβεβαιώνοντας τον ισχυρό ρόλο της αμερικανικής αγοράς στο premium τμήμα της ζήτησης.


Ο μετασχηματισμός του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας
Στο δικό του μήνυμα, ο πρόεδρος της Enterprise Greece, Μαρίνος Γιαννόπουλος, ανέδειξε τη ραγδαία μεταμόρφωση της ελληνικής οικονομίας και την πρωταγωνιστική θέση της χώρας ως επενδυτικού προορισμού. Η Ελλάδα σημείωσε ένα από τα υψηλότερα ποσοστά οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη, καταγράφοντας ρεκόρ σε ξένες επενδύσεις, εξαγωγές και τουριστικές επιδόσεις.

Όπως τόνισε, το 2024, η Ελλάδα είχε την μεγαλύτερη αύξηση ξενοδοχειακών συναλλαγών σε όλη την Ευρώπη (+294%). Τα τελευταία πέντε χρόνια άνοιξαν πάνω από 450 νέα 4στερα και 5στερα ξενοδοχεία και 244 επιπλέον τριών αστέρων.

Ο κ. Γιαννόπουλος υπογράμμισε ότι η Ελλάδα εξελίσσεται σε destination of lifestyle, με αναβαθμισμένο προϊόν: luxury resorts, branded residences, νέες πύλες εισόδου, επενδύσεις σε μαρίνες, wellness, golf και μεγάλα σύνθετα τουριστικά συγκροτήματα.

ΞΕΕ: Η αναγκαία ισορροπία μεταξύ μεγάλων επενδύσεων και μικρών οικογενειακών μονάδων
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός, στάθηκε στον ρόλο του κλάδου ως οικοσύστημα που συνδυάζει μεγάλα brand resorts και μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, οι οποίες εξακολουθούν να αποτελούν τη «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής φιλοξενίας.

Ο κ. Βασιλικός έθεσε δύο λέξεις στο επίκεντρο: όραμα και συνεργασία. Και υπογράμμισε ότι η αναβάθμιση της ξενοδοχειακής προσφοράς είναι πλέον συστηματική, με δεκάδες μονάδες να περνούν σε ανώτερες κατηγορίες, αλλά η διατήρηση της ταυτότητας, των τοπικών προϊόντων και της αυθεντικής φιλοξενίας παραμένει κρίσιμη για την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας.


Προοπτικές 2026-2027
Η STR προβλέπει ότι το 2026 θα συνεχιστεί η σταθεροποίηση, χωρίς μεγάλες αυξήσεις σε πληρότητες και ADR. Από το 2027 αναμένεται ήπια ενίσχυση, ενώ η χαμηλή προσθήκη νέων δωματίων (περίπου 65.000 ετησίως στην Ευρώπη) λειτουργεί υπέρ των αποδόσεων των υφιστάμενων ξενοδοχείων. Η παρουσία ισχυρών διεθνών αγορών (όπως οι Αμερικανοί ταξιδιώτες που συνεχίζουν να αυξάνουν τις αφίξεις στην Ευρώπη κατά 5%) αποτελεί έναν ακόμα θετικό παράγοντα.

Το R&R Forum Athens 2025 επιβεβαίωσε ότι η παγκόσμια αγορά εισέρχεται σε μια πιο ώριμη φάση, με σταθερές επιδόσεις και έντονο ενδιαφέρον για high-end προϊόν. Η Ελλάδα, πιο ελκυστική από ποτέ για ξένους επενδυτές, βρίσκεται στο κέντρο του μετασχηματισμού της Μεσογείου αλλά η επόμενη ημέρα απαιτεί ισορροπία ανάμεσα στην ανάπτυξη, τη βιωσιμότητα και τη διατήρηση της ταυτότητας της ελληνικής φιλοξενίας.


Πηγή: powergame.gr


Η ανωνυμία είναι το καλύτερο κρησφύγετο δειλίας και χυδαιότητας!
Σχόλια 0

Πρόσθεσε ένα σχόλιο

× ExpImage

ΕΞΟΔΟΣ