Ισότητα των νησιωτών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και διασύνδεση των νησιών μεταξύ τους αλλά και με την ηπειρωτική χώρα, σε αντιστοίχιση με τους δρόμους, καθώς και άμεση πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου (ΜΙ), ζητά το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, με ομόφωνη απόφασή του, που πήρε κατά τη χθεσινή του συνεδρίαση και η οποία θα εμπλουτιστεί με τις προτάσεις από τα μικρονήσια και θα σταλεί στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Πρόκειται για το πρώτο θέμα της ημερήσιας διάταξης της χθεσινής συνεδρίασης, το οποίο ήρθε με εισήγηση του χωρικού αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων, κ. Γιώργου Λεονταρίτη, ως εξής: «Κατάθεση στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας πρότασης για την αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου».
Κάνοντας την εισήγηση, ο αντιπεριφερειάρχης, καταρχάς μίλησε για ένα ζήτημα το οποίο έχει άμεση σχέση με την καθημερινότητά μας αφού στην ουσία είναι η διασύνδεση των νησιών μας με την ηπειρωτική χώρα και η αξία που έχει η ποιότητά τους είναι μεγάλη ενώ είναι ένα θέμα που ταλανίζει όλα τα χρόνια την περιοχή μας. Όπως είπε, είναι ένα θέμα δύσκολο, με αρκετούς εμπλεκόμενους, και η δυσκολία μεγαλώνει από την πολύ ιδιαίτερη μορφολογία της περιοχής μας: πάρα πολλά νησιά, διαφορετικά, με διαφορετικές ανάγκες.
Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη, τα τελευταία χρόνια, για τους οκτώ μήνες του χρόνου η κατάσταση έχει βελτιωθεί πάρα πολύ καθώς έχει τη δυνατότητα ο επισκέπτης να επισκεφθεί πολλά νησιά και αυτό ισόρροπα συμβαίνει σε όλη την περιοχή και το βλέπουμε από το γεγονός ότι έχει αυξηθεί πάρα πολύ ο τουρισμός. Ωστόσο, δεν επαναπαυόμαστε, όπως είπε, και παρά το γεγονός ότι δεν έχουν αρμοδιότητα, παρακολουθούν από πολύ κοντά τα τεκταινόμενα στην ακτοπλοΐα διότι «η θάλασσα είναι οι δικοί μας εθνικοί δρόμοι».
Σημείωσε, στη συνέχεια, ότι θέλει να κάνει μία εισήγηση-κορμό και όχι να επικεντρωθεί σε συγκεκριμένες περιπτώσεις ανά περιοχή. Η εισήγησή του, επίσης, περιελάμβανε το κόστος μεταφοράς ανθρώπων και αγαθών και δεύτερον, τις γραμμές κορμού.
Πολύ σημαντικό-συνέχισε ο κ. Λεονταρίτης-ειδικά για τις Κυκλάδες, είναι το πρόβλημα της ενδονησιωτικής διασύνδεσης γιατί, δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια παρουσιάζονται προβλήματα και από τους αναδόχουςπου παίρνουν αυτές τις γραμμές.
Μεγάλη καθυστέρηση παρατηρείται και στην καταβολή του ΜΙ και για τον λόγο αυτό, η πρόταση που κατέθεσε είναι να καταβάλλεται εντός τριμήνου το αργότερο, κάτι που μπορεί να θεσμοθετηθεί. Εάν δεν μπορεί να καταβληθεί, για τους μόνιμους κατοίκους μπορεί να αντικατασταθεί από κάτι άλλο και… να απαλλάξουμε το κράτος από τη γραφειοκρατία. Διότι, τώρα, είναι πίσω ένα χρόνο και για τις επιχειρήσεις ειδικά είναι πολύ μεγάλα τα ποσά.
Το άλλο είναι ο επανασχεδιασμός της ακτοπλοΐας σχετικά με τις γραμμές κορμούς που θα ενισχύσουν και την ακτοπλοΐα και την ενδονησιωτική διασύνδεση. Στα Δωδεκάνησα, επειδή είναι όλα σε μία ευθεία το πρόβλημα δεν είναι τόσο οξύ αλλά στις Κυκλάδες υπάρχει δυσκολία γιατί τα νησιά είναι διάσπαρτα και με διαφορετικές ανάγκες. Ο άλλος σχεδιασμός που πρέπει να γίνει είναι η σύνδεση της Δωδεκανήσου με τις Κυκλάδες, που δεν μπορεί να μην είναι σε καθημερινή βάση.
Στη συνέχεια, ο κ. Λεονταρίτης αναφέρθηκε στη δημοπρασία των γραμμών που είναι ανά έτος και η πρότασή του, που υιοθετήθηκε, είναι οι επόμενες παραχωρήσεις των γραμμών να είναι πολυετείς, δώδεκα-δεκαπέντε χρόνια, να προβλέπουν την παραχώρηση σε συγκεκριμένα δρομολόγια και με συγκεκριμένες προδιαγραφές πλοίων. Δηλαδή, να ισχύσει η μακροχρόνια παραχώρηση και να είναι και «πράσινα» τα πλοία.
Τα πλοία της ενδοεπικοινωνίας προβλέπεται να είναι τρία και μέχρι τώρα στις Κυκλάδες είναι ένα. Έτσι, προτείνει το ένα από τα τρία πλοία των Κυκλάδων, το επιδοτούμενο, εκτός από τις ανατολικές Κυκλάδες που θα διασχίζει, να τις συνδέει και με τα Δωδεκάνησα. «Εάν γίνουν αυτά, η βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών θα είναι πάρα πάρα πολύ μεγάλη», τόνισε ο ίδιος.
Ο κ. Παπανικόλας
Ακολούθως τον λόγο πήραν τα μέλη του π.σ., με πρώτους τους επικεφαλής των παρατάξεων. Ο κ. Νικηφόρος Παπανικόλας της μείζονος μειοψηφίας πρότεινε αρχικά να γίνει και μία ειδική συνεδρίαση στην οποία θα δουν και την πορεία όλων αυτών των πρωτοβουλιών, όπως για τον αιγιαλό, για την περιουσία του Δημοσίου, για το τέλος ανθεκτικότητας, για την υγεία κ.λπ.
«Με μεγάλη μου έκπληξη βλέπω ότι απουσιάζει από την εισήγηση το ζήτημα των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, που το θεωρώ κορυφαίο και πρέπει οπωσδήποτε να συμπεριληφθεί στην πρόταση όταν φθάσει στα χέρια του υπουργού», τόνισε.
Όσον αφορά στο ΜΙ, έκανε λόγο για μνημειώδεις καθυστερήσεις στις πληρωμές, σε βαθμό που μιλάμε για κατάργηση του μέτρου στην πράξη. Όπως είπε, δεν αρκεί να γίνεται η πληρωμή εντός τριμήνου. Η πρότασή τους, λοιπόν, είναι να γίνεται η πληρωμή στην πηγή, δηλαδή να πληρώνει ο νησιώτης δικαιούχος λιγότερα το εισιτήριο, δίχως να γίνεται όλη αυτή η διαδικασία η οποία είναι γραφειοκρατική. Είπε, ακόμη, ότι τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι πανάκριβα και πρότεινε να μπουν στις συμβάσεις αυτές και οι ανώτερες επιτρεπτές τιμές.
Η κα Καραγιάννη
Στη συνέχεια, τοποθετήθηκε η επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας, κα Χρύση Καραγιάννη, η οποία ευθύς εξ αρχής δήλωσε ότι είναι θετικά διακείμενη με την εισήγηση και ότι είναι ευχάριστη έκπληξη ότι ήρθε όταν οι τόνοι ήταν υψηλοί το προηγούμενο διάστημα. Στάθηκε ιδιαίτερα στις μεγάλες καθυστερήσεις της καταβολής του ΜΙ, αφού κυρίως για τις επιχειρήσεις φθάνει σχεδόν τα δύο χρόνια.
«Είμαστε θετικά προσκείμενοι ότι θα υπερασπιστούμε αυτό το μέτρο, που δεν μπορεί να αντικατασταθεί από κάτι άλλο γιατί δεν είναι μόνο ένα μέτρο αλλά το καταστάλαγμα μίας νομοθεσίας ολόκληρης που έφθασε να ψηφιστεί από την Ε.Ε.», είπε και πρότεινε, μέχρι να φθάσουμε στη βελτίωσή του ας φθάσουμε να καταβάλλεται στην ώρα του, δηλαδή κάθε μήνα και θύμισε ότι όταν θεσμοθετήθηκε, επί υπουργίας τού αείμνηστου συμπατριώτη μας υπουργού Νεκτάριου Σαντορινιού, οι νησιώτες δεν είχαν αυτή την ανασφάλεια πότε θα πληρωθεί.
Είπε, ακόμη, ότι είναι σημαντικό να οριστούν τα δρομολόγια που θα έρθουν μετά οι Εταιρείες να δηλώσουν τη διαθεσιμότητα.
Όπως είπε, συμφωνούν να οριστούν τα δρομολόγια και μετά να έρθουμε στο ΥΕΝ και να απαιτήσουμε αυτό που δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι τώρα, μιας και οι Εταιρίες-ανάδοχοι δεν γνωρίζουμε αν ακολουθούν τα συμπεφωνημένα με το Συμβούλιο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών μιας και γνώμονας είναι το κέρδος γιατί μία γραμμή είναι πιο προσοδοφόρα από άλλη. Συμφώνησαν επίσης και με το να είναι οι συμβάσεις πολυετείς.
Ο κ. Αγγέλου
Ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης», κ. Γιάννης Αγγέλου είπε, ότι δεν περίμεναν η συζήτηση να περιστραφεί στα κίνητρα προς τους εφοπλιστές και αναφέρθηκε στην απεργία της ΠΝΟ, λέγοντας ότι, οι ναυτεργάτες, πέρα από αξιοπρεπείς μισθούς διεκδικούν και τα αιτήματα των νησιωτών για ασφαλή, τακτική και φθηνή συγκοινωνία και αυτό πρέπει να ζητήσουμε: Να το διασφαλίσει η κυβέρνηση και τη διασύνδεση και η περιφέρεια να αναλάβει την πρωτοβουλία να καταγράψει τα αιτήματα.
Είπε, ακόμη, ότι είναι γεγονός ότι αυτό επαναλαμβάνεται διαχρονικά, αφού δίνει το δικαίωμα στους εφοπλιστές να εκτελούν τα δρομολόγια με γνώμονα το κέρδος.
«Πώς είναι δυνατόν στη χώρα αυτή να υπάρχουν άγονες γραμμές και μάλιστα, αδρά επιδοτούμενες στους εφοπλιστές που έχουν φοροαπαλλαγές ενώ τα εισιτήρια έχουν ξεπεράσει κάθε όριο σε ακρίβεια;», είπε ακόμη και κατέληξε λέγοντας: «Δεν αξίζει σε κανέναν νησιώτη μόλις πέσει η αυλαία της τουριστικής περιόδου να ξεκινάει η δική του Οδύσσεια».
Ο περιφερειάρχης
Ακολούθησαν τοποθετήσεις δημάρχων κυρίως από τα μικρονήσια που εξέθεσαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών τους, ειδικά κατά τη διάρκεια του χειμώνα, και δέχθηκαν την εισήγηση του κ. Λεονταρίτη ως κάτι θετικό. Στη συνέχεια τοποθετήθηκε και ο περιφερειάρχης κ. Γιώργος Χατζημάρκος ο οποίος χαρακτήρισε το θέμα πολύ σοβαρό και σημαντικό και ανέφερε ότι η ακτοπλοΐα σήμερα βρίσκεται σε πολύ κρίσιμο σημείο σήμερα γιατί είναι χρυσοφόρα και από την άλλη οι εταιρίες αντιμετωπίζουν πολλά ζητήματα και έχουν μείνει πολύ λίγες και έχουμε μείνει και από πλοία, σε μία εποχή που χρειαζόμαστε ανανέωση στόλου και με πολλά που αλλάζουν στον κόσμο..
Μόνο η αλλαγή αυτής της τεχνολογίας, και με επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή να περάσουμε στα «πλοία» η οποία έρχεται και από αυτό και μόνο το κόστος λειτουργίας της ακτοπλοΐας αναμένεται να ανέβει κατά 25%-30%! «Εμείς δεν είμαστε αντίπαλοι ούτε δαιμονοποιούμε την επιχειρηματικότητα», ξεκαθάρισε και ανέφερε ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει άλματα στην ακτοπλοΐα. Μετά τον κορωνοϊό περίμεναν ότι ο κλάδος θα είχε μία κατάρρευση αλλά το 2021 ήταν η καλύτερη χρονιά της στην ιστορία της Ελλάδας, κάτι που έγινε με σκληρή δουλειά.
Η πρόταση του κ. Λεονταρίτη για τις συμβάσεις μακράς διάρκειας είναι αυτό που θα κάνει τη διαφορά όσο αφορά στην off season περίοδο γιατί τους χειμερινούς μήνες θέλουμε ποιότητα πλοίων, εξυπηρέτησης, πυκνότητα δρομολογίων και θα έρθει μόνο με αυτό, σημείωσε ο περιφερειάρχης.
Στη συνέχεια θέλησε ακόμη να ξεκαθαρίσει ότι δεν ήταν ποτέ εναντίον με το ΜΙ αλλά με την επιλογή της τότε κυβέρνησης να το συνδέσει ως αντίδωρο στην κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Σχετικά με τις άμεσες πληρωμές που είχε τότε και ανέφερε η κα Καραγιάννη είπε ότι δεν θα ξιφουλκήσει για αυτό αλλά έκτοτε το μέτρο διευρύνθηκε πάρα πολύ. Είπε, ακόμη, ότι πρέπει να δώσουμε βάρος στην σύνδεση των νησιών μας με τα λιμάνια της Αττικής διότι πρέπει να υπάρχει σχέση κόστους οφέλους.
Δεν παρέλειψε, ακόμη, να πει ότι κανείς δεν είναι αντίθετος να πληρώνεται ο νησιώτης στο γκισέ για το ΜΙ όμως πρέπει να δούμε όλα όσα πρέπει προηγηθούν.
«Η ακτοπλοΐα έχει κάνει άλματα, έχουμε πάρα πολλά να κάνουμε για να φράσουμε σ’ αυτό που εμείς λέμε χώρος ίσων ευκαιριών, δηλαδή οι νησιώτες να έχουν ακριβώς ίσες ευκαιρίες στις μετακινήσεις τους με τους κατοίκους στην ηπειρωτική χώρα και να είναι σε όλα τα επίπεδα. Γιατί ο αυτοκινητόδρομος με δημόσιο χρήμα όμως το μέσο είναι ιδιωτικό. Αν προσπαθήσουμε να μεταφέρουμε αυτό στα νησιά, ο δρόμος είναι το πλοίο και το μέσο τα λιμάνια και δουλεύουμε να βελτιωθούν οι λιμενικές υποδομές…», είπε κλείνοντας ο περιφερειάρχης και συνεχάρη τον κ. Λεονταρίτη.
Ο τελευταίος είπε ότι έχει συμπεριλάβει όλα τα θέματα που αναφέρθηκαν στην αρχική του εισήγηση η οποία θα εμπλουτιστεί και με τις επιμέρους προτάσεις από τα νησιά και θα σταλεί στο Υπουργείο. Η εισήγηση εγκρίθηκε ομόφωνα από το π.σ. με όλες τις παρατάξεις να υπερψηφίζουν πλην του κ. Αγγέλου που ψήφισε «λευκό».
rodiaki.gr