Στο φουλ κινήθηκαν οι μηχανές της τουριστικής βιομηχανίας το 2022, με τις αφίξεις και τα έσοδα την περασμένη χρονιά να προσεγγίζουν κατά πολύ τα μεγέθη του 2019. Η ανάκαμψη μάλιστα παρατηρήθηκε στους περισσότερους από τους επιμέρους δείκτες του τουρισμού (αεροπορικές αφίξεις, πτήσεις, ξενοδοχεία, έσοδα, μέση δαπάνη κ.ά) χωρίς όμως το πρόσημο να αντιστρέφεται πάντα σε θετικό.
Τα πρώτα ικανοποιητικά μηνύματα αφορούν το σκέλος των εσόδων, όπου η μέχρι τώρα πορεία δείχνει ότι η χρονιά κινήθηκε σε πολύ κοντινά επίπεδα με το 2019, παρότι τους πρώτους τρεις μήνες του 2022 η ζήτηση παρέμεινε αναιμική λόγω της υγειονομικής κρίσης. Μάλιστα οι αρχικοί φόβοι για την επίδραση που μπορεί να έχει ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος στην πορεία του τουρισμού δεν επιβεβαιώθηκαν, με τους τουρίστες από άλλες χώρες να επιτυγχάνουν να καλύψουν το κενό που άφησαν Ρώσοι και Ουκρανοί, στις περισσότερες περιοχές της χώρας.
Η αύξηση της μέσης δαπάνης κάλυψε το κενό των αφίξεων
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας το ταξιδιωτικό ισοζύγιο της χώρας την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2022 παρουσίασε πλεόνασμα 15,624 δισ. ευρώ έναντι πλεονάσματος 15,406 δισ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2019.
Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις στο εντεκάμηνο, όπου και υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, διαμορφώθηκαν στα 17.384,2 εκατ. ευρώ, παραμένοντας μόλις -2,8% μειωμένες σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2019.
Σε επίπεδο εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης δε, η οποία διαμορφώθηκε σε 27.255,4 χιλ. ταξιδιώτες, η υστέρηση σε σχέση με την χρυσή χρονιά έφτασε το -11,1% για το εντεκάμηνο.
Στις παραπάνω ισορροπίες συνέβαλε καθοριστικά η αύξηση της μέσης δαπάνης έναντι της προπανδημικής χρονιάς του 2019, η οποία παρότι μειωμένη σε σχέση με το 2021, κινήθηκε κατά 9,8% υψηλότερα από τα επίπεδα του 2019.
Αεροπορικές αφίξεις και πληρότητες
Οι καλές επιδόσεις των ταξιδιωτικών εισπράξεων και αφίξεων αναμένεται να επεκταθούν και στο σύνολο του έτους, δεδομένων και των επιδόσεων των αεροδρομίων και των καταλυμάτων τον τελευταίο μήνα του έτους.
Αρκεί να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τα προσωρινά στατιστικά στοιχεία του 2022 της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, για το σύνολο των αεροδρομίων της χώρας μας, (Αεροδρόμιο Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος», 24 αεροδρόμια διαχείρισης ΥΠΑ, 14 περιφερειακά αεροδρόμια διαχείρισης Fraport Greece), πτήσεις και αφίξεις κινήθηκαν οριακά στα επίπεδα του 2019.
Για την ακρίβεια το 12μηνο του 2022 στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκαν 529.235 πτήσεις, έναντι 526.155 το 2019, με τον δείκτη αεροπορικής κίνησης να σημειώνει οριακή αύξηση +0,6%. Όσον αφορά το σύνολο των διακινούμενων επιβατών στα ελληνικά αεροδρόμια προκύπτει ότι διακινήθηκαν 63.493.375 εκατομμύρια επιβάτες, έναντι 64.169.005 το 2019, σημειώνοντας οριακή μείωση -1,1%.
Σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με το 2021 και κοντά στις επιδόσεις του 2019 αναμένεται να κινηθούν και οι πληρότητες στα καταλύματα. Ήδη τους καλοκαιρινούς μήνες οι δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί και τα πεντάστερα της χώρας κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα κι από την προπανδημική χρονιά. Ακόμα και οι μεγάλες πόλεις βέβαια, οι οποίες το καλοκαίρι συνέχιζαν να υστερούν σε πληρότητες εν συγκρίσει με τους θερινούς προορισμούς, από Σεπτέμβριο κι έπειτα άρχισαν να κλείνουν την ψαλίδα, φτάνοντας για παράδειγμα στην περίπτωση της Αθήνας στο -12,5% την περίοδο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2022 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Τον πήχη του 2019 ξεπέρασε ωστόσο η αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων το 2022. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εξειδικευμένης εταιρείας αναλύσεων AirDNA, οι διανυκτερεύσεις σε καταλύματα τέτοιου τύπου έφτασαν τα 11,5 εκατ., κινούμενες κατά +56,8% υψηλότερα σε σχέση με το 2021 αλλά και +19% υψηλότερα σε σχέση με την προ πανδημική χρόνια του 2019. Τόσο από άποψη διανυκτερεύσεων, όσο κι από απόψη ζήτησης δε, η χώρα μας κατέγραψε την 4η καλύτερη επίδοση μεταξύ των 20 ευρωπαϊκών χωρών που ξεχώρισαν στην Ευρώπη.
Στην περίπτωση των ξενοδοχείων, η βελτίωση των επιδόσεων εκτιμάται ότι συνεχίστηκε και τον Δεκέμβριο, δεδομένης και της κίνησης των αεροδρομίων. Τον τελευταίο μήνα του έτους, η κίνηση στα περιφερειακά αεροδρόμια διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα φτάνοντας τους 669.103 επιβάτες έναντι 697.194 του 2019, μόλις 4% λιγότερους. Παρότι μάλιστα οι επιβάτες του εξωτερικού παρατηρήθηκαν μειωμένοι κατά -13,4% τον ίδιο μήνα, η αυξημένη κίνηση εσωτερικού κατάφερε να μειώσει αισθητά την διαφορά. Για την ακρίβεια, βάσει των στοιχείων της Fraport τον Δεκέμβριο του 2022 η κίνηση εσωτερικού ανήλθε σε 417.361, +2,7% περισσότερους από την χρυσή χρονιά του 2019 όπου είχαν διακινηθεί 406.366 επιβάτες.
Αντίστοιχες ήταν και οι επιδόσεις του Ελ. Βενιζέλος με την επιβατική κίνηση του Δεκεμβρίου να φτάνει τα 1,6 εκατ. επιβάτες, όντας μειωμένη κατά 3% σε σύγκριση με τα επίπεδα του Δεκεμβρίου 2019. Το γεγονός συνέβαλε ώστε να καταγραφεί υστέρηση της τάξης του -11,1% στο σύνολο του έτους σε σχέση με το 2019. Η υστέρηση μάλιστα ήταν μικρότερη -5,4%- σε επίπεδο πτήσεων μεταξύ της φετινής και της προπανδημικής χρονιάς.
Τα θετικά αποτελέσματα του προηγούμενου έτους δίνουν ώθηση και στην φετινή σεζόν, με τις προσφορές και τις προκρατήσεις να ξεκινούν δειλά-δειλά από αυτόν τον μήνα. Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η επιδόσεις του 2023 θα εξαρτηθούν από το πώς θα βγει ο χειμώνας στις ευρωπαϊκές οικονομίες που αποτελούν και τις βασικές αγορές τροφοδότες της Ελλάδα. Κι αυτό γιατί η κρίση ακρίβειας και οι πληθωριστικές πιέσεις περιορίζουν αρκετά το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών. Το γεγονός επεσήμανε πρόσφατα και ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ Αλέξανδρος Βασιλικός. «Ζούμε σε μια συγκυρία με τόσες πολλές αβεβαιότητες και τόσους αστάθμητους παράγοντες που ανά πάσα στιγμή μπορούν να οδηγήσουν σε ανατροπές, λιγότερο ή περισσότερο δραματικές. Από τα μεγέθη που είναι μετρήσιμα αυτή τη στιγμή, όπως οι αεροπορικές θέσεις που έχουν κλειστεί, μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι χωρίς όμως να προεξοφλούμε τίποτα αν δεν το δούμε να επιβεβαιώνεται στην πράξη».
insider.gr