Σε τροχιά για νέο ρεκόρ στις αφίξεις, φαίνεται ότι βρίσκεται (και) η φετινή τουριστική σεζόν για την Κω, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport, η “κίνηση” από το εξωτερικό προς το αεροδρόμιο «ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ», το πρώτο επτάμηνο του 2025, παρουσιάζει άνοδο περίπου 2%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024 και αν δεν συμβεί το... απρόοπτο, ο "πήχης" θα φτάσει πιο ψηλά, για 4η συνεχόμενη χρονιά!
Το Νησί λοιπόν, παρά τις χρόνιες "πληγές" του, συνεχίζει να "ξεπουλάει" ως τουριστικός προορισμός και οι ξενοδόχοι - ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων, που αυτή την περίοδο κλείνουν τα συμβόλαια με τους tour operators για την επόμενη σεζόν, "τρίβουν τα χέρια τους"...
Η ισχυρή ζήτηση από τις ξένες αγορές, τους έχει δώσει θέση ισχύος στις διαπραγματεύσεις, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι να έχουν ήδη πετύχει αυξήσεις, που κυμαίνονται μεταξύ 3% και 8%, ανάλογα βέβαια με την κατηγορία του καταλύματος και τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε, ότι για 5η συνεχή χρονιά, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κω, εξασφαλίζουν ανατιμήσεις (προς τα πάνω) στα συμβόλαιά τους, εξέλιξη που αποδεικνύει την εμπιστοσύνη των διεθνών πρακτόρων και την έντονη δημοφιλία του νησιού.
Οι ξενοδόχοι της Κω εκφράζουν την ικανοποίησή τους για τη δυναμική που παρουσιάζει ο τουρισμός στο νησί, καθώς και για τις οικονομικές συμφωνίες που έχουν επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια, επισημαίνουν ωστόσο, ότι οι πρόσφατοι φόροι καθώς και διάφοροι άλλοι παράγοντες, έχουν αυξήσει σημαντικά το κόστος διαμονής, καθιστώντας την Κω έναν ακριβό προορισμό, ο οποίος για να διατηρήσει την επισκεψιμότητά του, χρειάζεται άμεση αναβάθμιση σε υποδομές, που υστερούν και δεν προσφέρουν την ποιότητα υπηρεσιών που απαιτούν οι επισκέπτες.
Από την άλλη πλευρά, οι τουριστικοί πράκτορες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, ότι οι συνεχείς αυξήσεις στα συμβόλαια, θα μας γυρίσουν μπούμερανγκ, καθώς το νησί μας έχει πάψει πια να είναι φθηνός προορισμός, με αποτέλεσμα να υπάρχει δυσαρέσκεια από τους πελάτες, οι οποίοι ίσως στραφούν σε άλλους, φθηνότερους προορισμούς, φέρνοντας ως παράδειγμα την Τουρκία, που αύξησε πολύ τις τιμές της και φέτος καταγράφει σημαντική μείωση στις αφίξεις.
Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΥ: ΜΕ ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΤΑ ΝΕΑ ΣΥΜΒΟΛΑΙΑ, ΑΛΛΑ…
Η Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω κ. Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου, μας ανέφερε ότι τα συμβόλαια της επόμενης σεζόν, κλείνονται με αύξηση, ωστόσο κάποια στιγμή, πρέπει και εμείς ως προορισμός, να αρχίσουμε να βελτιώνουμε τις υποδομές μας.
«Είναι θετικό – είπε – ότι τα συμβόλαια της επόμενης σεζόν κλείνονται με αύξηση. Κάθε αύξηση είναι σημαντική και δείχνει μία υγιή πορεία. Οι αυξήσεις για την νέα σεζόν κυμαίνονται στο 3-4%. Οι ξενοδόχοι επενδύουν στις επιχειρήσεις τους για να κρατάνε τους πελάτες τους και την ζήτηση ψηλά και να μπορούν να πετύχουν αύξηση. Ωστόσο κάποια στιγμή, πρέπει να δούμε και άλλα πιο σοβαρά θέματα, ως χώρα και ως προορισμός, πριν να είναι αργά, σε σημείο που να μην μπορούμε να αντιδράσουμε. Για παράδειγμα, η φορολογία έχει αυξηθεί κατά πολύ και αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι πελάτες να πληρώνουν πιο ακριβά την διαμονή τους και να ξοδεύουν λιγότερα χρήματα στην τοπική αγορά, γι’ αυτό υπάρχουν πολλά παράπονα από τους επαγγελματίες φέτος. Επίσης, αυτά τα χρήματα, πρέπει να ξέρουμε που πηγαίνουν και κυρίως να επενδύονται σε έργα υποδομής, από τις περιοχές από τις οποίες τα εισπράττει το κράτος. Είναι απαράδεκτο οι υποδομές της Κω να βρίσκονται 30 χρόνια πίσω και να μην ανταποκρίνονται επ’ ουδενί στην σημερινή πραγματικότητα. Τα προβλήματα είναι γνωστά, τα λέμε χρόνια και όχι μόνο δεν βελτιώνονται, αλλά χειροτερεύουν χρόνο με το χρόνο. Ντρεπόμαστε να βλέπουμε τους επαναλαμβανόμενους πελάτες και να μας λένε κάθε χρόνο τα ίδια προβλήματα (συγκοινωνία, καθαριότητα, οδικό δίκτυο κ.α). Τι να τους απαντάμε; Ότι δεν είμαστε ικανοί να φτιάξουμε ούτε τα αυτονόητα;
Aν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, κάποια μέρα - και αυτό δεν θα αργήσει αν δεν αλλάξουμε ρότα- θα μας γυρίσουν την πλάτη και τότε θα είναι αργά. Ο ανταγωνισμός, είναι μεγάλος, άλλοι προορισμοί προοδεύουν και εμείς μένουμε πίσω. Γι’ αυτό πρέπει όλοι μας, πολίτες, επαγγελματίες, κράτος, Δήμος, Περιφέρεια, φορείς, όλοι μαζί να κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε, γιατί το τουρισμός είναι η βαριά μας βιομηχανία και πρέπει να τον στηρίξουμε»
Μ. ΒΟΥΚΕΛΑΤΟΥ: Η ΚΩΣ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΔΥΝΑΤΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ
Ως Αντιδήμαρχος Τουρισμού και παράλληλα ως επαγγελματίας στον χώρο της ξενοδοχίας, η κ. Ματίνα Βουκελάτου Χριστοδουλίδη, αναφέρεται στην πορεία του τουρισμού στην Κω, επισημαίνοντας ότι ως προορισμός εξακολουθεί να κρατά υψηλή θέση στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών.
«Η Κως παραμένει σταθερά ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς της χώρας, με υψηλή πληρότητα σε συγκεκριμένες περιόδους αιχμής. Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι ορισμένα συμβόλαια με tour operators και πράκτορες δεν έχουν ακόμα υπογραφεί. Αυτό οφείλεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων:
- Την αβεβαιότητα στην ευρωπαϊκή αγορά (οικονομικοί και γεωπολιτικοί λόγοι).
- Τη μεγάλη κινητικότητα στις επιλογές των ταξιδιωτών, που πλέον κάνουν κρατήσεις πιο κοντά στις ημερομηνίες ταξιδιού (last minute bookings).
- Την πίεση από νέους ανταγωνιστικούς προορισμούς, κυρίως εκτός Ε.Ε., που προσφέρουν χαμηλότερο κόστος.
- Οι πράκτορες σήμερα λειτουργούν πολύ πιο προσεκτικά πριν δεσμευτούν. Περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθεί η σεζόν, πώς διαμορφώνεται το κόστος (εισιτήρια, καύσιμα, λειτουργικά ξενοδοχείων) και φυσικά την αγοραστική δύναμη των πελατών τους. Σε αυτό παίζουν ρόλο και οι διαπραγματεύσεις για τις τιμές των συμβολαίων, όπου αρκετοί επιδιώκουν μεγαλύτερες εκπτώσεις από τα ξενοδοχεία.
ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΟΙ ΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Η Αντιδήμαρχος αναφέρθηκε και στις τάσεις για το μέλλον του τουρισμού μας, οι οποίες δείχνουν:
- Αύξηση του ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο.
- Στροφή σε εμπειρίες και θεματικό τουρισμό (πολιτισμός, γαστρονομία, wellness, αθλητισμός).
- Μεγαλύτερη βαρύτητα στη βιωσιμότητα και στην πράσινη ανάπτυξη, που θα επηρεάσουν τις επιλογές tour operators και επισκεπτών.
- Δυνατότητα για την Κω να κεφαλαιοποιήσει το όνομά της ως «νησί του Ιπποκράτη» και να συνδέσει τον τουρισμό με την υγεία, τον πολιτισμό και την αυθεντικότητα».
Ο ΣΤΟΧΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΩ
«Αντί να μιλήσουμε – είπε- μόνο για κινδύνους ή καθυστερήσεις στα συμβόλαια, χρειάζεται να δείξουμε ότι ο Δήμος και οι επιχειρηματίες μαζί, προσαρμόζονται. Στόχος είναι η διασφάλιση πληρότητας, αλλά με όρους ποιότητας, βιωσιμότητας και διαφοροποίησης του προϊόντος, ώστε το 2030 η Κως να είναι ακόμη πιο δυνατός προορισμός στην Ανατολική Μεσόγειο.
Με τα φετινά στατιστικά δεν επιβεβαιώνεται κάποια πτώση, αλλά σίγουρα η αγοραστική δύναμη ανά επισκέπτη όλο και φθίνει. Χωρίς αυτό να αναιρεί το ότι επισκέπτης θα επιλέξει τις διακοπές του μία με δύο φορές το χρόνο.
Επίσης να τονίσω ότι παλαιότερα λόγω της μικρότερης αβεβαιότητας οι πράκτορες ερχόταν πιο νωρίς για να υπογράψουν. Δέχονταν αύξηση το πολύ 2% ενώ τώρα, δέχονται, θέλουν δε θέλουν αύξηση 6-10%».
Ν. ΣΒΥΝΟΥ: ΠΕΡΙΠΟΥ 3,5% Η ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑΙΑ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΣΕΖΟΝ
Η ξενοδόχος και μέλος του Δ.Σ. του ΠΟΞ κ. Ντίνα Σβύνου, επιβεβαίωσε ότι τα συμβόλαια για την επόμενη χρονιά κλείνονται με αύξηση, ωστόσο έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου, για το πόσο ακριβός προορισμός, έχει γίνει πια η Κως, αλλά και για το “αποτύπωμα” που αφήνει ο τουρισμός στην τοπική οικονομία.
“Είναι πολύ θετικό σημάδι, ότι για 5η συνεχή χρονιά, τα συμβόλαια των ξενοδόχων με τους tour operators, κλείνονται με αύξηση, οι οποία φέτος κυμαίνεται από 3-8%, ανάλογα το ξενοδοχείο. Ο μέσος όρος περίπου της αύξησης στα ξενοδοχεία, βρίσκεται στο 3,5%. Η Κως συνεχίζει να δείχνει την δυναμική της και να έχει ζήτηση, ωστόσο αυτό δεν πρέπει να μας καθησυχάζει. Οι πληρότητες στα ξενοδοχεία πήγαν καλά και την φετινή σεζόν, που αριθμητικά φαίνεται ότι θα σημειώσουμε πάλι ρεκόρ, όμως οι καλές τιμές που δώσαμε στους πελάτες είναι μόνο για Ιούλιο και Αύγουστο. Δεν μπορείς να στηρίζεσαι μόνο σε 2 μήνες. Για τους υπόλοιπους μήνες, οι κρατήσεις είναι με σημαντικές εκπτώσεις και έτσι τα έσοδα δεν είναι τα αναμενόμενα. Ωστόσο, πρέπει τοπικά να δούμε πως θα βελτιώνουμε τις υποδομές μας ως προορισμός και τις υπηρεσίες που προσφέρουμε στους πελάτες. Η Κως δεν είναι πια ένας φθηνός προορισμός. Έχουν αυξηθεί τα πάντα και αυτό είναι ένα ρίσκο. Στην Τουρκία, φέτος αυξήθηκαν κατά πολύ τα τουριστικά πακέτα, αλλά και γενικότερα το τουριστικό προϊόν, με αποτέλεσμα να έχει πτώση. Πρέπει να προσέξουμε λοιπόν και εμείς εδώ. Υπάρχει δικαιολογημένη γκρίνια των επιχειρήσεων στο νησί, για τα φετινά έσοδα από τον τουρισμό και όλοι μας πρέπει να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε, από τις τιμές μέχρι τις υποδομές, ώστε να καταφέρουμε να διατηρήσουμε την καλή τουριστική εικόνα της Κω».
Κ. ΚΟΥΡΟΥΝΗΣ: ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΣΥΝΕΧΩΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Ο τουριστικός πράκτορας κ. Κώστας Κουρούνης, εξέφρασε την ανησυχία, ότι οι συνεχείς αυξήσεις, τόσο στα ξενοδοχεία, όσο και σε εστίαση και τουριστικές επιχειρήσεις, θα έχει αρνητικές συνέπειες στον τουρισμό, φέρνοντας ως παράδειγμα την Τουρκία.
«Στην Τουρκία – είπε- φέτος υπήρχαν αυξήσεις παντού, με αποτέλεσμα οι τουρίστες να της γυρίσουν την πλάτη και να σημειώνει σημαντική μείωση στις αφίξεις. Πρέπει λοιπόν να προσέξουμε, για να μην την πατήσουμε και εδώ. Το μυστικό του τουρισμού μας όλα αυτά τα χρόνια, ήταν ότι οι επισκέπτες έρχονταν γιατί ήταν φθηνότερα απ’ ότι στον τόπο τους. Δηλαδή όταν πήγαιναν σε εστιατόρια και καφέ στην Κω ήταν πολύ φθηνότερα σε σχέση με τον τόπο τους. Τώρα τα πάντα στην Κω έχουν ακριβύνει κατά πολύ και πλησιάζουν τις τιμές του εξωτερικού. Οι πελάτες, θα βρουν άλλους φθηνότερους προορισμούς, γι’ αυτό όλοι μας πρέπει να δείξουμε ιδιαίτερη προσοχή. Στο τέλος θα έρχονται και θα μένουν και θα μαγειρεύουν μέσα στα σπίτια και δεν θα βγαίνουν καθόλου έξω. Δεν νομίζω ότι αυτός είναι ο τουρισμός που θέλουμε. Κλείνουμε συμβόλαια με ξενοδοχεία για την επόμενη σεζόν, και ζητάνε πάλι αυξήσεις. Δεν μπορούμε κάθε χρόνο να δίνουμε αυξήσεις. Δεν θα είμαστε πλέον ανταγωνιστικοί, πρέπει να το καταλάβουν αυτό. Κάποιοι ζητάνε αυξήσεις πάνω από 5%, όμως υπάρχουν και ορισμένοι που βλέπουν πιο πέρα και κρατάνε σταθερές τις τιμές. Όπως είπα λοιπόν, να φερθούμε επαγγελματικά, να έχουμε υπομονή και να μην κυνηγάμε το εύκολο και γρήγορο κέρδος, γιατί αυτό θα μας γυρίσει μπούμερανγκ και μετά θα είναι δύσκολο να αντιστρέψουμε το κλίμα».
E. ΣΑΜΑΡΑΣ: ΟΙ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΤΟΝΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΖΗΤΗΣΗ
Ο κ. Ευρυπίδης Σαμαράς, τουριστικός πράκτορας, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου και μέλος του Δ.Σ. της Fedhatta, μας ενημέρωσε ότι σε σχέση με πέρυσι, οι υπογραφές των συμβολαίων με τα ξενοδοχεία, για τη νέα τουριστική σεζόν έχουν καθυστερήσει και ότι θα υπάρχουν μικρές αυξήσεις.
«Η ζήτηση φέτος για την Κω αυξήθηκε λόγω των προσφορών τελευταίας στιγμής, που έκαναν οι tour operators και οι ξενοδόχοι, ώστε οι πελάτες να βρουν φθηνότερα πακέτα διακοπών και να καλυφθούν τα κενά στα ξενοδοχεία. Αυτό επηρέασε και τον προγραμματισμό για την υπογραφή των συμβολαίων για την επόμενη σεζόν.
Βλέπουμε ότι η οικονομική κατάσταση σε ολόκληρη την Ευρώπη έχει γίνει δύσκολη και αυτό επηρεάζει τη ζήτηση για διακοπές. Από την άλλη, τα ξενοδοχεία βρίσκονται αντιμέτωπα με αυξημένο λειτουργικό κόστος, γεγονός που κάνει ακόμη πιο δύσκολη την εξίσωση μεταξύ των προσδοκιών των τουριστών και των αναγκών των ξενοδόχων. Στα συμβόλαια που υπογράφονται αυτή την περίοδο, παρατηρούνται μικρές αυξήσεις στις τιμές, ωστόσο η εικόνα της αγοράς δείχνει ότι η ζήτηση για διακοπές στην Κω έχει πτώση και αυτή μπορεί να τονωθεί μόνο με προσφορές».
Ν. ΓΙΑΝΝΟΥ: ΑΥΞΗΜΕΝΗ Η ΖΗΤΗΣΗ ΣΤΑ ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΑ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΑ
Ο κ. Νίκος Γιάννου, ιδιοκτήτης ενοικιαζομένων διαμερισμάτων στην Κέφαλο και μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ενοικιαζομένων Διαμερισμάτων Κω, έκανε λόγο για αυξημένη ζήτηση φέτος, που θα έχει ως αποτέλεσμα να πετύχουν καλύτερα συμβόλαια για τη νέα σεζόν.
«Φέτος, η ζήτηση για τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα είναι αρκετά υψηλή. Ο Ιούνιος δεν πήγε τόσο καλά, όμως ο Ιούλιος και ο Αύγουστος ήταν εξαιρετικοί και έτσι ισορρόπησε η κατάσταση. Άλλο βέβαια η πληρότητα και άλλο το κέρδος, καθώς μπορεί να είχαμε καλές πληρότητες όμως τα έσοδα, δεν ήταν τα ανάλογα, αφού οι επισκέπτες ψάχνουν και ζητούν πλέον προσφορές. Οι εκτιμήσεις μας είναι ότι ως τζίρο, φέτος έχουμε λιγότερο κατά 15% σε σχέση με πέρυσι. Οι αυξήσεις στα συμβόλαια, για την επόμενη χρονιά θα είναι άνω του 5%. Όπως είπα, η ζήτηση είναι μεγάλη και έτσι οι ιδιοκτήτες μπορούν να πετύχουν μία καλή τιμή. Λέμε για αυξήσεις αλλά μην ξεχνάμε ότι κάθε χρόνο ο πληθωρισμός ανεβαίνει άνω του 3%, οπότε οποιαδήποτε αύξηση σε αυτό το ύψος, δεν σημαίνει και αύξηση στην "τσέπη", γι’ αυτό θεωρώ ότι οι συνάδελφοι θα πρέπει να κυνηγήσουν συμφωνίες καλύτερες του 5%.
Αυτό που έχω παρατηρήσει την φετινή σεζόν, είναι ότι οι επισκέπτες έχουν περιορίσει τις ημέρες παραμονής τους. Τα προηγούμενα χρόνια, έμεναν για πάνω από 7 μέρες, τώρα βλέπουμε να φτάνουν οι περισσότεροι μέχρι τις 4. Οι Τούρκοι βοήθησαν πολύ τον κλάδο μας κυρίως στην πόλη της Κω, ενώ όπως γνωρίζουμε, είναι πελάτες που θα βγουν και θα φάνε και θα διασκεδάσουν.
Ε. ΜΠΑΣΗ: ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΤΗΤΕΣ – ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΟΥΜΕ ΚΟΣΜΟ
Η κ. Ελένη Μπάση, γενική διευθύντρια του Ομίλου Κουλλιά, υπογραμμίζει ότι φέτος είναι μια πάρα πολύ περίεργη σεζόν, που δεν έχει καμία σχέση με τις προβλέψεις του χειμώνα, ούτε με τις προσδοκίες που είχαν.
«Τα ξενοδοχεία – είπε- δουλεύουν με προσφορές που μπορεί να ξεκινούν από 10% και να φτάνουν ακόμη και το 35% προκειμένου να κλείσουν τα δωμάτια. Εμείς, ως όμιλος με 8 ξενοδοχεία, έχουμε ικανοποιητικές πληρότητες, ωστόσο προχωρούμε σε μικρές προσφορές, ώστε να καλύψουμε τα λίγα διαθέσιμα δωμάτια. Κάθε βραδιά με κλειστή πόρτα είναι μια χαμένη βραδιά.
Η Κως έχει αρχίσει να γίνεται ένας ακριβός προορισμός. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετές αυξήσεις, ειδικά στα ανακαινισμένα δωμάτια. Ο τουρίστας επιβαρύνεται και με το τέλος ανθεκτικότητας, ενώ τα έσοδα πηγαίνουν στην πολιτεία και όχι στον δήμο, με αποτέλεσμα τα ξενοδοχεία να γίνονται αποδέκτες των παραπόνων για τις υποδομές του νησιού.
Ο μέσος Ευρωπαίος ταξιδιώτης έχει πολλές επιλογές και συγκρίνει εύκολα προορισμούς και υπηρεσίες. Εμείς πρέπει να προσφέρουμε ποιότητα στο νησί που να συμβαδίζει με τις υπηρεσίες των ξενοδοχείων. Δεν έχει σημασία τι υπογράφεις, αλλά τι ζητά η αγορά. Όλα είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης, σε έναν τεράστιο ανταγωνισμό με άλλους προορισμούς. Τα συμβόλαια για την επόμενη σεζόν έχουν καθυστερήσει, γιατί περιμένουμε να δούμε πως θα πάει η σεζόν».
Η κ. Μπάση, τονίζει την ανάγκη αλλαγών στο μοντέλο λειτουργίας του τουρισμού: «Πουλάμε πάρα πολύ φθηνά στην αρχή και στο τέλος της σεζόν και πάρα πολύ ακριβά στην καρδιά του καλοκαιριού. Αυτό πρέπει να αλλάξει. Δεν γίνεται τον Οκτώβριο να υπάρχουν κλειστά μαγαζιά, ενώ ο Νοέμβριος πλέον θυμίζει Οκτώβριο από πλευράς καιρού. Μπορούμε να επιμηκύνουμε τη σεζόν και να ξεκινάμε νωρίτερα, ώστε οι εργαζόμενοι να έχουν τουλάχιστον τρεις μήνες παραπάνω δουλειά.
Θεωρώ ότι πρέπει να μεταβούμε από την επιδότηση ανεργίας, στην επιδότηση εργασίας: Δεν μπορεί ένας εργαζόμενος να ζήσει με 500 ευρώ επίδομα για τρεις μήνες, όταν μόνο το ενοίκιο κοστίζει πάνω από 600 ευρώ. Το κράτος πρέπει να στηρίξει την εργασία, όχι την ανεργία».
Κλείνοντας, επισημαίνει ότι χρειάζεται συνολικό σχέδιο για τον τουρισμό. «Η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να συνεργαστεί με τους ανθρώπους του τουρισμού και να παρουσιάσει ένα πλάνο στο κράτος. Η Κως έχει πολλά περισσότερα να δώσει, πέρα από τον ήλιο και τη θάλασσα. Χρειάζεται στρατηγική, ποιότητα και υποδομές για να μπορέσουμε να κρατήσουμε τον ταξιδιώτη και να τον κάνουμε να επιστρέψει».
Γ. ΚΑΡΑΘΩΜΑΣ: ΜΕ ΑΥΞΗΣΗ ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΕΖΟΝ
Απόλυτα ικανοποιημένος από την μέχρι τώρα έκβαση της τουριστικής περιόδου αλλά και τα συμβόλαια που έχουν ήδη υπογραφεί για το 2026 με τους τουριστικούς πράκτορες, εμφανίζεται ο κ. Γαβριήλ Καραθωμάς, ξενοδόχος και επικεφαλής του ομίλου More Meni Hotels, που εκφράζει την άποψη, ότι η Κως εξακολουθεί να αποτελεί έναν από τους πιο προσιτούς οικονομικά προορισμούς στην Ευρώπη.
«Δεν συμφωνώ με την άποψη ότι η Κως είναι ακριβός προορισμός. Αντίθετα, παραμένει ένας από τους πιο φθηνούς στην Ευρώπη, με εξαιρετική σχέση ποιότητας και τιμής. Αυτός είναι και ο λόγος που η ζήτηση για το νησί παραμένει πολύ υψηλή.
Τα συμβόλαια με τα συνεργαζόμενα τουριστικά πρακτορεία για το 2026 έχουν ήδη ολοκληρωθεί, με μια μικρή αύξηση κάτω του 10%, γεγονός που ενισχύει το κλίμα αισιοδοξίας για την επόμενη χρονιά.
Το πρόβλημα δεν βρίσκεται στην πληρότητα, αλλά στην πραγματική οικονομία. Δηλαδή στα εστιατόρια, στα καφέ και στους χώρους εστίασης. Οι τουρίστες, λόγω του πληθωρισμού και της ακρίβειας στις χώρες τους, είναι πλέον πιο φειδωλοί στις καταναλώσεις τους. Δαπανούν λιγότερα χρήματα κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, παρότι εξακολουθούν να επιλέγουν την Κω ως προορισμό».
Κλείνοντας, επισημαίνει πως η μέχρι τώρα πορεία της φετινής σεζόν κρίνεται ιδιαίτερα θετική, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει πίστη και αισιοδοξία για την ανοδική δυναμική του νησιού και για τα επόμενα χρόνια.
Μ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ: Η ΚΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΚΡΙΒΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ
Για την πορεία της φετινής σεζόν αλλά και τα συμβόλαια που έχουν ήδη υπογραφεί για το καλοκαίρι του 2026, μας μίλησε η κα. Μαρία Χριστοδούλου, υπεύθυνη του Mythos Suites Hotel στο Τιγκάκι.
Όπως ανέφερε, το ξενοδοχείο παρουσιάζει υψηλές πληρότητες και μάλιστα μεγάλο ποσοστό των πελατών είναι επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες. Ωστόσο, η καταναλωτική συμπεριφορά τους φέτος είναι εμφανώς πιο συγκρατημένη, με τους περισσότερους να περιορίζουν τις εξόδους τους σε εστιατόρια, καφέ ή δραστηριότητες.
Σε σχέση με τα συμβόλαια του 2025, έχει δοθεί αύξηση, η οποία όμως όπως σημειώνει η κα. Χριστοδούλου μετακυλίεται στον πελάτη, καθιστώντας την Κω έναν ακριβό προορισμό. «Μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων, καθώς η διαμονή και το τέλος διανυκτέρευσης έχουν γίνει μία ακριβή υπόθεση. Γι’ αυτό πολλά ξενοδοχεία έχουν αναγκαστεί να προσφέρουν γενναιόδωρες εκπτώσεις που φτάνουν έως και 30% φέτος την υψηλή περίοδο όπως είναι ο Ιούνιος, Ιούλιος και Αύγουστος», τόνισε χαρακτηριστικά.
Για το 2026, το Mythos Suites Hotel έχει ήδη υπογράψει συμφωνητικά με αύξηση 8-10%:
«Δεν γίνεται κάθε χρόνο να υπάρχουν αυξήσεις γύρω στο 10%. Κάποια στιγμή όλο αυτό θα “σκάσει σαν φούσκα”. Από την άλλη, είναι λογικό να αυξάνονται τα συμβόλαια, καθώς έχουν εκτοξευθεί τα λειτουργικά κόστη. Το πρόβλημα είναι ότι όλα αυτά μεταφέρονται στον πελάτη, ο οποίος ήδη αναζητά πιο οικονομικούς προορισμούς. Είναι δύσκολο να υπάρχει ιδανική ισορροπία και για τις δύο πλευρές».
Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει, πολλοί επισκέπτες δηλώνουν ότι για τις επόμενες διακοπές τους εξετάζουν εναλλακτικούς προορισμούς εκτός Ε.Ε., όπως η Αίγυπτος, η Τουρκία ή η Αλβανία, θεωρώντας ότι οι τιμές στην Κω και στην Ευρώπη γενικότερα έχουν ξεπεράσει τα όρια.
Η ίδια σημειώνει ότι, παρά τις υψηλές πληρότητες, η κατανάλωση ανά επισκέπτη έχει πέσει σημαντικά.
«Οι τουρίστες φέτος δεν νοικιάζουν αυτοκίνητα, δεν κάνουν ημερήσιες εκδρομές, δεν τρώνε συχνά σε εστιατόρια. Προτιμούν να αγοράζουν προϊόντα από το σούπερ μάρκετ, να τρώνε στο δωμάτιο και να μετακινούνται με λεωφορεία».
Κλείνοντας, η κα. Χριστοδούλου επισήμανε ότι το Mythos Suites Hotel είναι «πλήρως ικανοποιημένο» από τις πληρότητες, φτάνοντας μάλιστα σε overbooking καθώς έχει δεκάδες επαναλαμβανόμενους επισκέπτες, ωστόσο το πρόβλημα για την τοπική οικονομία παραμένει η χαμηλή κατανάλωση και η μειωμένη διάθεση των τουριστών να ξοδέψουν εκτός ξενοδοχείου.
Β. ΚΑΛΑΪΖΗΣ: ΣΤΑΘΕΡΕΣ ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΣΤΗ ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΑ ΜΙΣΘΩΣΗ
Ο κ. Βαγγέλης Καλαϊζής, διαχειριστής ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, μας ανέφερε ότι λόγω της αυξανόμενης προσφοράς σε σπίτια, οι τιμές θα παραμείνουν σταθερές την επόμενη χρονιά.
«Χρόνο με το χρόνο, διατίθενται όλο και περισσότερα ακίνητα για βραχυχρόνια μίσθωση, με αποτέλεσμα, οι ιδιοκτήτες να ρίχνουν τις τιμές, για να μπορέσουν να έχουν πληρότητες. Γενικά η ζήτηση για την Κω είναι αυξημένη, αλλά όπως είπα λόγω ανταγωνισμού, πέφτουν οι τιμές και έτσι εκτιμώ ότι τη νέα χρονιά, τα περισσότερα ακίνητα δεν θα έχουν κάποια αύξηση στις τιμές τους, ενώ βλέπω να υπάρχει και μείωση στις πολυτελείς κατοικίες, καθώς δεν έχουν τόσο ζήτηση, με τους πελάτες τέτοιου τύπου, να επιλέγουν άλλους προορισμούς (Μύκονο, Σαντορίνη κ.α.). Στην Κω το 85% των πελατών είναι της λεγόμενης μεσαίας τάξης και δεν επιλέγουν τις πολυτελείς κατοικίες.
Είδαμε πολλούς ιδιοκτήτες ακινήτων να στρέφονται προς την βραχυχρόνια μίσθωση και να επενδύουν χρήματα, αλλά τελικά να μην έχουν τα αναμενόμενα κέρδη και θεωρώ ότι σύντομα ορισμένοι θα επιστρέψουν πάλι στο παραδοσιακό ενοίκιο. Νόμιζαν ότι θα πλούτιζαν μέσα σε λίγα χρόνια, αλλά δεν είναι έτσι, ενώ χρειάζεται και αρκετό τρέξιμο. Αν δεν δώσεις το ακίνητό σου να το διαχειρίζεται κάποια εταιρεία, τότε θα πρέπει να την “ιδρώσεις την φανέλα”. Χρειάζεται πολλές ώρες απασχόληση και ιδιαίτερα τώρα που δεν μπορείς να βρεις και καθαρίστριες, θα πρέπει να καθαρίζεις το σπίτι εσύ και να είσαι stand by όλη την ημέρα, μήπως συμβεί κάτι, μήπως ζητήσουν κάτι οι πελάτες. Δεν λέω ότι η βραχυχρόνια μίσθωση δεν είναι πιο επικερδής σε σχέση με το κλασικό ενοίκιο, αλλά έχει και αυτή τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες της».
Β. ΜΟΥΖΟΥΡΑΚΗΣ: ΟΔΗΓΟΥΜΑΣΤΕ ΣΕ ΥΠΕΡΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΤΗ ΒΡΑΧΥΧΡΟΝΙΑ ΜΙΣΘΩΣΗ
Ο ιδιοκτήτης καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης κ. Βαγγέλης Μουζουράκης, που διατηρεί τρία παραθαλάσσια διαμερίσματα στο κέντρο της πόλης της Κω και κατέχει από την πρώτη στιγμή τον τίτλο του superhost στην πλατφόρμα Airbnb, μας περιγράφει την δυσκολία που αντιμετωπίζει φέτος ο κλάδος στην Κω.
Όπως τονίζει, οι κρατήσεις για τη σεζόν του 2026 έχουν ήδη ανοίξει, με τις τιμές να παραμένουν στα επίπεδα της φετινής χρονιάς.
«Αναγκάστηκα – είπε- να ρίξω φέτος τις τιμές μου κατά 30%, ακόμη και μέσα στον Αύγουστο, γιατί είχα πάρα πολλές κενές διανυχτερεύσεις. Οι κρατήσεις έγιναν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.
Το φαινόμενο αυτό δεν περιορίζεται μόνο στα δικά μου καταλύματα. Μέσα στον Δεκαπενταύγουστο, σε μια περίοδο που παραδοσιακά δεν υπήρχε ούτε ένα διαθέσιμο δωμάτιο, φέτος βρίσκονταν στις πλατφόρμες 128 καταλύματα μέσα στο κέντρο της πόλης.
Η μεγάλη αλλαγή οφείλεται στην εκρηκτική αύξηση της προσφοράς. Πέρυσι υπήρχαν περίπου 600 καταλύματα στην Airbnb, ενώ φέτος ξεπερνούν τις 2.000 και ετοιμάζονται ακόμη περισσότερα. Όλα αυτά, χωρίς να αυξάνονται οι αφίξεις μέσω αεροδρομίου ή λιμανιού. Είναι απλά μαθηματικά. Όταν αυξάνεται η προσφορά και παραμένει ίδια η ζήτηση, τότε η αγορά πιέζεται ασφυκτικά».
Ο κ. Μουζουράκης αναφέρθηκε και σε χρόνιες παθογένειες του νησιού, που δυσκολεύουν τη μετάβαση της Κω σε έναν πιο ποιοτικό τουριστικό προορισμό. «Δεν έχουμε το νοσοκομείο που θα έπρεπε, η καθαριότητα δεν βρίσκεται στο επιθυμητό επίπεδο, το οδικό δίκτυο είναι επικίνδυνο, ενώ υπάρχουν προβλήματα στη συγκοινωνία, στο ρεύμα και το νερό. Όλα αυτά δεν συνάδουν με έναν προορισμό που θέλει να γίνει ακριβός και κυρίως ποιοτικός.
Η τιμή του αεροπορικού εισιτηρίου έχει εκτοξευθεί. Χρειάζεται μια ουσιαστική παρέμβαση από το κράτος στη ρύθμιση των καταλυμάτων τύπου Airbnb. Δεν μπορεί να δίνονται αδιάκριτα νέες άδειες. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περίπου 2.500 διαθέσιμα σπίτια, που αντιστοιχούν σε 7.000 επισκέπτες ημερησίως. Η Κως δεν έχει ανάγκη από περισσότερα καταλύματα, αλλά από καλύτερες υποδομές».
Τέλος, προτείνει την καθιέρωση ενός συστήματος αξιολόγησης και κατάταξης για τα Airbnb, αντίστοιχου με αυτό που ισχύει στα ξενοδοχεία, ώστε να υπάρξει μια αντικειμενική κλίμακα ποιότητας και τιμής που θα γνωρίζει εκ των προτέρων ο επισκέπτης.