Ανέλπιστα καλά πήγε η καλοκαιρινή περίοδος στην Κω, με αποτέλεσμα να σημειωθούν μέχρι και ελλείψεις σε τοπικά προϊόντα όπως τα κρασιά του νησιού μας. Ο ξακουστός κωακός οίνος που στην αρχαιότητα έφτανε μέχρι και την Αίγυπτο, είχε την τιμητική του φέτος με αποτέλεσμα οι οινοπαραγωγοί να παρουσιάζουν ελλείψεις καθώς η ζήτηση αυξήθηκε κατακόρυφα.
Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου – Κτήμα Akrani
Φέτος ήταν χρονιά “σταθμός” για το οινοποιείο της οικογένειας Τριανταφυλλόπουλου, καθώς προχώρησε σε ένα αρκετά τολμηρό βήμα, για ένα τόσο αναγνωρίσιμο και πετυχημένο προϊόν, το rebranding και relabeling των ετικετών.
Έτσι γεννήθηκε η σύγχρονη εκδοχή των κρασιών Τριανταφυλλόπουλου, τα κρασιά του «κτήματος Ακράνι» που ήδη έχουν ξεχωρίσει και κατακτήσει τους φίλους του καλού κρασιού.
« Η κατανάλωση και η ζήτηση πήγε πολύ καλά φέτος και συνάδει με την πορεία του τουρισμού. Παρά τις δυσκολίες που προέκυψαν ειδικά στην αρχή του καλοκαιριού, η τάση ήταν ανοδική και σαφώς καλύτερη από το 2020.»
Σύμφωνα με την πολύπειρη και ακούραστη Μαίρη Τριανταφυλλοπούλου, το οινοποιείο της οικογένειας παρά την αυξημένη ζήτηση που υπήρχε, μπόρεσε να καλύψει τις ανάγκες της αγοράς χωρίς κανένα πρόβλημα.
« Ανταποκριθήκαμε στη ζήτηση χωρίς πρόβλημα και χωρίς να παρουσιαστούν ελλείψεις λόγω της ορθής διαχείρισης που έγινε. Τα κρασιά μας υπάρχουν στα εμπορικά καταστήματα, στους χώρους εστίασης και στα ξενοδοχεία. Επίσης αρκετοί τουρίστες αγοράζουν κρασιά κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στο οινοποιείο τα οποία πολλές φορές τα στέλνουμε με ειδικές συσκευασίες στον τόπο διαμονής τους.»
Νίκος Μωρές – Μεσσαριανό
Σε συζήτηση που είχαμε με τον οινοπαραγωγό του βιολογικού κρασιού «Μεσσαριανό», ο κ. Νίκος Μωρές μας παρουσίασε την φετινή πορεία των πωλήσεων καθώς και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν εξαιτίας των κλιματολογικών συνθηκών.
« Μέχρι τα τέλη Αυγούστου εξαντλήθηκε το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής μας με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ελλείψεις στο οινοποιείο μας. Δόξα τω Θεό, τα κρασιά μας έχουν μία ξεχωριστή θέση στην προτίμηση του κοινού και μάλιστα είναι διαθέσιμα πλέον σε γνωστά wine bars στην Αθήνα. Επίσης στείλαμε μία παρτίδα στην Γαλλία που σημαίνει ότι πλέον εξάγουμε, έστω και μία μικρή ποσότητα. Έχουμε πλέον συγκεκριμένο αριθμό μπουκαλιών προς πώληση. »
Ο κ. Μωρές αναφέρθηκε και στις μειώσεις της φετινής παραγωγής εξαιτίας των κλιματολογικών συνθηκών. « Η παραγωγή φέτος είναι μειωμένη διότι επικράτησε μία μακρά περίοδο με υψηλές θερμοκρασίες και έλλειψη νερού. Το ίδιο πρόβλημα αντιμετώπισαν μελισσοκόμοι, παραγωγοί λαχανικών και άλλοι άνθρωποι του πρωτογενή τομέα στην Κω.»
Σύμφωνα με τον Κώο οινοπαραγωγό, η νέα παρτίδα ζυμώνεται και θα είναι διαθέσιμη στην αγορά τον Δεκέμβρη πριν τις γιορτές. Σε ότι αφορά τη φετινή μειωμένη παραγωγή, το πρόβλημα θα φανεί στην παρτίδα που θα κυκλοφορήσει το 2022. Μάλιστα είναι ένα πρόβλημα πανελλαδικό.
Τέλος, το κρασί που θα απολαύσουμε σε λίγους μήνες που είναι σοδειά 2020, σύμφωνα με τον έμπειρο παραγωγό : «είναι ανώτερης ποιότητας και σας διαβεβαιώνω ότι το δικό μας οινοποιείο δεν έχει βγάλει ξανά τέτοιο κρασί , ανώτερης ποιότητας.»
Βασίλης Χατζηεμμανουήλ – Οινοποιείο Χατζηεμμανουήλ
Ικανοποιημένος εμφανίζεται ο έμπειρος οινοπαραγωγός κ. Βασίλης Χατζηεμμανουήλ με την φετινή ζήτηση η οποία κινήθηκε στα όρια του μη αναμενόμενου. Όμως εξαιτίας των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί παγκοσμίως με αναλώσιμα, τα είδη συσκευασίας φέτος στην Ελλάδα ήταν μία πολύ δύσκολη υπόθεση , κάτι που επηρέασε παραγωγούς σε όλη τη χώρα.
« Πραγματικά το κρασί μας είχε ζήτηση μεγάλη φέτος. Ήρθε στην Κω παραπάνω κόσμος οπότε αυξήθηκε η κατανάλωση. Σε όποιες ελλείψεις παρουσιάστηκαν σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις , τις καλύψαμε με ορθή διαχείριση και έτσι προσπαθούμε στο μέτρο του δυνατού να μην αφήσουμε κανέναν έκθετο και να είναι όλοι ικανοποιημένοι.»
Ο κ. Χατζηεμμανουήλ μας εξήγησε όμως ότι υπάρχουν προβλήματα στα αναλώσιμα όπως μπουκάλια, κούτες και άλλα είδη συσκευασίας εξαιτίας των προβλημάτων που έχει δημιουργηθεί παγκοσμίως λόγω του κορονοϊού.
« Σε αρκετούς οινοπαραγωγούς παρουσιάστηκε πρόβλημα ειδικά με την αυξημένη ζήτηση, η έλλειψη σε μπουκάλια, είδη συσκευασίας, κούτες και άλλα αναλώσιμα. Δεν μπορούσαν πολλές φορές οι προμηθευτές να ανταποκριθούν στην ζήτηση που υπήρχε πανελλαδικά. Ήμασταν απροετοίμαστοι πανελλαδικά. Είναι όλα μία αλυσίδα που ξεκινά από τις δυσκολίες που υπάρχουν πλέον στις παγκόσμιες μεταφορές προϊόντων, στις ανατιμήσεις αλλά και στην μείωση της παραγωγής παγκοσμίως.
Σε ότι αφορά την προετοιμασία για την επόμενη χρονιά, ο κ. Χατζηεμμανουήλ μας εξήγησε ότι πλέον ο τουρισμός είναι τόσο ρευστός, που επηρεάζει σαφώς την κατανάλωση και κυρίως δημιουργεί ένα επιπλέον άγχος στους παραγωγούς για την κάλυψη των αναγκών του αγοραστικού κοινού.
« Είναι πολύ δύσκολο με αυτές τις συνθήκες που επικρατούν τα τελευταία χρόνια να κάνουμε ένα προγραμματισμό για τον επόμενο χρόνο. Κανείς δεν ξέρει πως θα είναι η τουριστική κίνηση. Ως οινοποιείο θα βαδίσουμε με τον ίδιο τρόπο που πορευόμαστε χρόνια και στα ίδια επίπεδα. Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να μας μείνουν μπουκάλια stock. Σίγουρα θα έχουμε μία διαφορετική προετοιμασία για του χρόνου και μας βοηθά και η σοδειά που πήγε καλά.»
Ηλίας Μαρίνος – Petra Marinou
Ικανοποιημένη από τη φετινή πορεία πωλήσεων είναι η οικογένεια Μαρίνου καθώς ήταν τέτοια η ζήτηση που σε κάποιες ποικιλίες εξαντλήθηκαν τα αποθέματα, όπως μας δήλωσε ο κ. Ηλίας Μαρίνος.
« Πήγαμε καλά και μάλιστα δεν περιμέναμε στην αρχή του καλοκαιριού ότι θα υπήρχε αυτή η εξέλιξη. Σε κάποιες ποικιλίες έχουμε ελλείψεις σε κάποια άλλες έχουμε μικρό απόθεμα. Η ζήτηση είναι αυξημένη εξαιτίας της ποιότητας των τουριστών και του καλού ονόματος που έχει δημιουργήσει ο κωακός οίνος και τα κρασιά της Κω που βραβεύονται και διακρίνονται.»
Όπως μας εξήγησε ο κ. Μαρίνος η νέα παραγωγή είναι στη φάση της ζύμωσης και θα υπάρχει διαθεσιμότητα τα Χριστούγεννα για να εξυπηρετηθούν οι καταναλωτές την περίοδο των γιορτών.
« Το ροζέ μας εξαντλήθηκε και γενικά είναι πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Το απόθεμα που έχουμε είναι μικρό και αφορά λευκό και ερυθρό κρασί.»
Όπως τόνισε ο οινοπαραγωγός, το κρασί της Κω έχει ανέβει πάρα πολύ στις προτιμήσεις των καταναλωτών καθώς υπάρχει ζήτηση τόσο στα καταστήματα , όσο στις κάβες αλλά και σε εστιατόρια, καφέ και ξενοδοχεία.
« Παλεύουμε για να παράγουμε ένα βιολογικό προϊόν ποιοτικό. Δεν το περιμέναμε ότι τελικά η εξέλιξη φέτος θα ήταν τόσο καλή.»
Το ευτύχημα είναι ότι στο σύνολο τους τα τοπικά προϊόντα έχουν εγκατασταθεί στην συνείδηση των καταναλωτών. Οι πωλήσεις είναι αισθητά βελτιωμένες σε σύγκριση με πέρυσι με κάποιους παραγωγούς να μας μεταφέρουν ότι ξεπέρασαν και το 2019. Αυτό δείχνει ότι υπάρχει αγοραστική δυναμική και κυρίως η τοπική οικονομία μπορεί πλέον να ανοίξει περαιτέρω και να στηριχθεί σε προϊόντα που παράγονται στην Κω.
Σάντυ Λαδικού