Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται έρευνα της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Κω, της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων αλλά και Διοικητική Πειθαρχική Ερευνα προς διαπίστωση τυχόν τελέσεως αδικημάτων σχετιζόμενων με την καταβολή αποζημιώσεων σε αστυνομικό προσωπικό που υπηρετεί στην Κω, επί απελθούσης διοίκησης της Β’ Αστυνομικής Διευθύνσεως ενώ ήδη έχουν καταλογιστεί και επιστραφεί χρήματα που κρίθηκαν ως έλλειμμα στην οικονομική της διαχείριση.
Η υπόθεση έχει βάθος και φέρεται να αποτελεί μόνο μια πτυχή μεγαλύτερης έρευνας που διεξάγεται και για την οποία έχει προκληθεί θόρυβος στους κόλπους της ΕΛ.ΑΣ.
Μόλις πρόσφατα μάλιστα ολοκληρώθηκε και υποβλήθηκε αρμοδίως για τα περαιτέρω έρευνα δύο αστυνομικών υποδιευθυντών που διενήργησαν τακτική οικονομική επιθεώρηση στην Β΄Αστυνομική Διεύθυνση Δωδεκανήσου κατόπιν διαταγής που έδωσε τον Σεπτέμβριο του 2023 η Διεύθυνση Οικονομικής Επιθεώρησης της ΕΛ.ΑΣ.
Η έρευνα σύμφωνα με τις πληροφορίες της «δημοκρατικής», αφορούσε στην διενέργεια ειδικής οικονομικής επιθεώρησης στο Αστυνομικό Τμήμα Κω, στο Τμήμα Ασφαλείας Κω, στο Τμήμα Τροχαίας Κω, στο Αστυνομικό Τμήμα Ηρακλειδών Κω, στο Προαναχωρησιακό Κέντρο Κράτησης Αλλοδαπών Κω, στο Τμήμα Διαχείρισης Μετανάστευσης Κω, στο Τμήμα Τουριστικής Αστυνομίας Κω, στο Αστυνομικό Τμήμα Αερολιμένα Κω και στο επιτελείο της Β Διεύθυνσης Αστυνομίας Δωδεκανήσου προκειμένου να εξετασθεί στο σύνολο του προσωπικού που έχει διατεθεί σε εσωτερικές υπηρεσίες, όπως αυτές έχουν καταχωρηθεί στο σχετικό βιβλίο υπηρεσίας, η ορθή καταχώρηση της εργασίας κατά τις νυχτερινές ώρες και για το χρονικό διάστημα από το μήνα Ιανουάριο του έτους 2022 έως και το μήνα Αύγουστο του έτους 2023.
Είχε προηγηθεί τον Αύγουστο του 2023 σχετικό έγγραφο της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων Σωμάτων Ασφαλείας αλλά και έρευνα της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Κω τον Ιούνιο του 2023.
Σημειώνεται εξάλλου ότι ανάλογη τακτική οικονομική επιθεώρηση είχε διενεργηθεί για το χρονικό διάστημα από 25 Ιουνίου 2013 έως 28 Ιουνίου 2018 και είχε διαπιστωθεί ότι η ελεγχόμενη διαχείριση, λειτουργούσε ομαλά και εύρυθμα, πλην ορισμένων επουσιωδών παρατηρήσεων.
Διαπιστώθηκε από τους επιθεωρητές πως από τον έλεγχο των ενταλματοποιημένων δαπανών οδοιπορικών εξόδων η εξόφληση των δικαιούχων πραγματοποιούνταν με σημαντική καθυστέρηση.
Διαπιστώθηκε ακόμη ότι είχαν χορηγηθεί σε 3 περιπτώσεις μη δικαιούμενη αποζημίωση πενθήμερης εργασίας το 2018 και 2019 ύψους 138 ευρώ.
Η έρευνα περιελάμβανε επίσης τον έλεγχο των επιδομάτων αυξημένης επιχειρησιακής ετοιμότητας μονάδων στο αστυνομικό προσωπικό – ειδικής αποζημίωσης ανά ώρα νυχτερινής απασχόλησης.
Ο συγκεκριμένος έλεγχος αφορούσε στην περίοδο από τον Ιούλιο του 2018 έως τον Δεκέμβριο του 2021, ενώ υπήρξαν και δύο αυτοτελείς οικονομικές επιθεωρήσεις για το επόμενο διάστημα.
Διαπιστώθηκε ότι σε 98 περιπτώσεις υπήρχαν ώρες νυχτερινής εργασίας που δεν αποζημιώνονται επειδή εκτελούσαν νυχτερινή γραφική υπηρεσία, ενώ βρέθηκαν και δύο περιπτώσεις εσφαλμένης καταχώρησης ωρών νυχτερινής απασχόλησης.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το έτος 2019 βρέθηκαν 50 περιπτώσεις με συνολικά 568 ώρες νυχτερινής αποζημίωσης, το 2021 μία περίπτωση με συνολικά 8 ώρες νυχτερινής αποζημίωσης και τα έτη 2022 και 2023 όμοιες περιπτώσεις χορήγησης μη προβλεπόμενης νυχτερινής αποζημίωσης, για τις οποίες διενεργήθηκαν δύο ειδικές οικονομικές επιθεωρήσεις τον Οκτώβριο του 2023.
Προέκυψε ότι οι δαπάνες για την νυχτερινή αποζημίωση και πενθήμερη εργασία δεν καταχωρήθηκαν όπως προβλέπει η κείμενη νομοθεσία.
Η έκθεση απεστάλη και στην Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων για να ενημερωθεί ο Εισαγγελέας Εφετών Αθηνών, ενώ έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες επιστροφής των αχρεωστήτως ποσών στο Ελληνικό Δημόσιο προς αποκατάσταση της ζημιάς που υπέστη.
Σημειώνεται ότι ανάλογες έρευνες έχουν γίνει και στο παρελθόν στην Ρόδο και μάλιστα σε νευραλγικές υπηρεσίες με εμπλοκή αστυνομικών της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων και μάλιστα στην πρώτη περίπτωση μετά από επώνυμη καταγγελία συναδέλφου τους!
Σημειώνεται επίσης ότι είναι σύνηθες από τους διοικητές όλων των τμημάτων ανά την επικράτεια να χρησιμοποιούν τη νυχτερινή υπερωριακή αποζημίωση προκειμένου να αποζημιώνουν δεδουλευμένες ώρες αστυνομικών πέραν του ωραρίου υπηρεσίας τους ενώ πολλές φορές αυτό γίνεται και για επιβράβευσή τους.
Αυτό ωστόσο δεν αποτελεί διασπάθιση δημοσίου χρήματος αλλά τρόπο προκειμένου να μην αδικούνται αστυνομικοί που εργάζονται και ώρες πέραν του ωραρίου της υπηρεσίας τους.
Οι “αδιάφθοροι” εξετάζουν σε κάθε περίπτωση αν τηρήθηκαν από τους αρμόδιους του τμήματος οι διατάξεις του ΠΔ 394/2001 (ΦΕΚ Α’ 274, «Χρόνος εργασίας προσωπικού Ελληνικής Αστυνομίας») που ορίζει τα όρια του χρόνου εργασίας εντός της πενθήμερης εβδομάδας εργασίας, ενώ προβλέπει τη δυνατότητα εφαρμογής συστήματος εργασίας εναλλασσόμενων αλλαγών (βάρδιες).
Η παρ.4 του ΠΔ 394/2001 προβλέπει πως «αν η εκτελούμενη υπηρεσία επιβάλλεται να συνεχισθεί και μετά τη λήξη του καθορισμένου χρόνου εργασίας, είτε από τη φύση της, είτε από ειδικές συνθήκες, δεν διακόπτεται αυτή, αλλά συνεχίζεται για όσο χρόνο απαιτείται.
Για την αντιμετώπιση εκτάκτων και απρόβλεπτων υπηρεσιακών αναγκών, ιδίως τάξης, ασφάλειας ή τροχαίας, δύναται να επιβάλλεται πρόσθετη εργασία, πέραν της οριζόμενης στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, με διαταγή του διοικητή αξιωματικού και ύστερα από έγκριση της αμέσως προϊσταμένης του Υπηρεσίας, η οποία χορηγείται κατόπιν ελέγχου της βασιμότητας των προβαλλόμενων λόγων.
Επίσης, πρόσθετη εργασία δύναται να επιβληθεί όταν το αστυνομικό προσωπικό διατάσσεται σε επιφυλακή σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις.
Σε κάθε περίπτωση, ο επιπλέον χρόνος υπολογίζεται στη διάρκεια της εβδομαδιαίας απασχόλησης».
Σύμφωνα με το αρ.2 παρ.3 ΠΔ 394/2001, «νυκτερινή υπηρεσία είναι κάθε υπηρεσία που εκτελείται μεταξύ της 22.00 νυκτερινής ώρας και της 06.00 πρωινής ώρας. Η νυκτερινή αλλαγή (βάρδια) θεωρείται εργασία της ημέρας λήξης αυτής».
Ο νόμος θέτει εξάλλου το χρονικό όριο των 8 ωρών νυχτερινής εργασίας ανά εικοσιτετράωρο ανά αστυνομικό, ενώ δεν είναι νομικώς δυνατό να εκτελεστεί εντός του ίδιου ημερολογιακού εικοσιτετραώρου δεύτερη νυχτερινή αλλαγή (βάρδια).
dimokratiki.gr