Η προσέλκυση "ποιοτικών" επισκεπτών, αποτελεί εδώ και χρόνια, "το μεγάλο (τουριστικό) στοίχημα" για το νησί μας και εκείνο, που μαζί με την επιμήκυνση της σεζόν, μπορούν να δώσουν "άλλο αέρα" στις τοπικές επιχειρήσεις, αναδιαμορφώνοντας παράλληλα και το τουριστικό μας προϊόν, που τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει σημεία κορεσμού, αφού το all inclusive (και ότι αυτό επιφέρει) κυριαρχεί σε όλα τα μήκη και πλάτη του νησιού...
Το γιώτινκ είναι σίγουρα, μία πρώτης τάξεως "δεξαμενή" για τέτοιους πελάτες, όμως δυστυχώς, σε αντίθεση με την ακμάζουσα πορεία που διαγράφει στην υπόλοιπη Χώρα, στην Κω δεν τυγχάνει της ίδιας "προσοχής".
Όπως μας λένε τουριστικοί πράκτορες του Νησιού που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, ενώ φέτος το γιώτινκ αναμένεται να σημειώσει ρεκόρ στην Ελλάδα, η Κως θα αποτελέσει ξανά τον φτωχό συγγενή, καθώς οι αρμόδιοι τοπικοί φορείς δεν έχουν "επενδύσει" σε αυτό, με αποτέλεσμα, άλλα γειτονικά νησιά, όπως η Κάλυμνος και η Λέρος, να επωφελούνται, καρπώνοντας αυξήσεις έως και 300% τα τελευταία χρόνια.
Οι ίδιοι, καταθέτουν τα παράπονά τους για την κατάσταση στο λιμάνι (στο Μανδράκι) και τον ελάχιστο χώρο ελλιμενισμού που έχει απομείνει για τα σκάφη αναψυχής, την ώρα που συνεχώς αυξάνεται στην περιοχή ο αριθμός των ημερόπλοιων, ενώ εκφράζουν και την ανησυχία τους για τα παροπλισμένα ημερόπλοια, που εκτός του ότι καταλαμβάνουν χώρο, ελλοχεύει ο κίνδυνος να βυθιστούν, γεγονός που θα οδηγήσει στο κλείσιμο του λιμανιού, λόγω ρύπανσης.
Ο κ. Γιώργος Κέλλης, ιδιοκτήτης ημερόπλοιου, μας ανέφερε ότι όλα αυτά τα χρόνια, το λιμάνι στο Μανδράκι, ήταν χώρος ελλιμενισμού των ημερόπλοιων και των καϊκιών και όχι των θαλαμηγών, που τα τελευταία 2 χρόνια, βρέθηκαν στην περιοχή, δημιουργώντας "επικίνδυνη" συμπίεση του χώρου.
Από την πλευρά του, ο Αντιπρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου κ. Μπάμπης Ναβροζίδης, τονίζει ότι δεν μπορεί να αρνηθεί την θέση ελλιμενισμού στα ημερόπλοια, τα οποία εδώ και χρόνια βρίσκονται στην περιοχή και ασκούν δραστηριότητα, επισημαίνοντας ότι αυτή την περίοδο, δεν υπάρχει πρόβλημα με τις θέσεις ελλιμενισμού σκαφών, καθώς υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες στη Μαρίνα.
Όπως διαφαίνεται το κλίμα είναι τεταμένο και εάν δεν βρεθεί σύντομα, "σημείο επαφής" μεταξύ των εμπλεκομένων, οι "φουρτούνες" θα επιδεινωθούν, συμπαρασύροντας και τις όποιες ελπίδες, για ανάπτυξη στον κλάδο.
Ακολουθούν οι δηλώσεις αναλυτικά.
Μ. ΜΠΟΥΡΙΝΑΚΗΣ: ΑΔΙΑΦΟΡΟΥΝ ΟΙ ΤΟΠΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ
Ο τουριστικός πράκτορας κ. Μουράτ Μπουρινάκης, μας ανέφερε ότι ενώ στα γειτονικά μας νησιά, το γιώτινκ παρουσιάζει αύξηση έως και 300%, στην Κω σημειώνεται μείωση, αφού οι τοπικοί μας φορείς αδιαφορούν και δεν επενδύουν σε αυτή την μορφή τουρισμού.
«Το γιώτινκ – είπε- φέτος αναμένεται να σημειώσει ρεκόρ στην Ελλάδα. Πρακτορευόμαστε σκάφη στο Ιόνιο και βλέπουμε ότι η ζήτηση είναι μεγάλη. Αλλά ας αφήσουμε το Ιόνιο και ας πάμε στην περιοχή μας. Τα γειτονικά νησιά, όπως η Κάλυμνος και η Λέρος, παρουσιάζουν αύξηση 300%, ενώ η Κως κάθε χρόνο πάει και χειρότερα. Εκεί οι τοπικοί φορείς έδειξαν στην ουσία, και στήριξαν με πράξεις το γιώτινκ, σε αντίθεση με την Κω, όπου υπάρχει αδιαφορία. Δείτε και την εικόνα που παρουσιάζει το λιμάνι μας, στο Μανδράκι. Έχουν δοθεί υπερβολικές θέσεις ημερόπλοιων ενώ αυξήθηκε και ο όγκος τους, καθώς έχουν έρθει μεγαλύτερα σε σχέση με άλλες χρονιές. Επίσης, τα παροπλισμένα ημερόπλοια, έχουν δεσμεύσει την καλύτερη θέση στο Κάστρο και κινδυνεύουν να βυθιστούν σε σύντομο χρονικό διάστημα, προκαλώντας ρύπανση του λιμανιού, που εάν συμβεί, θα αναγκαστούμε να κλείσουμε το λιμάνι, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Αποτέλεσμα όλων αυτών, είναι ότι ήδη, από το Μάιο, δεν υπάρχει χώρος ελλιμενισμού για τις θαλαμηγούς στο Μανδράκι και αναγκαζόμαστε να τα προωθούμε σε άλλα, γειτονικά νησιά. Όλοι γνωρίζουμε ότι οι πελάτες αυτών των σκαφών ξοδεύουν αρκετά χρήματα και είναι αυτό που θέλει η Κως, ποιοτικούς πελάτες. Θα πρέπει λοιπόν, οι τοπικές αρχές να λάβουν άμεσα μέτρα, διαφορετικά σε σύντομο χρονικό διάστημα όχι μόνο δεν θα μπορέσουμε να φιλοξενήσουμε άλλα σκάφη, αλλά θα είναι απαγορευτικός ο ελλιμενισμός για τις θαλαμηγούς στο Μανδράκι. Επίσης, τα σκάφη αυτά θα μπορούσαν να επιμηκύνουν και την τουριστική περίοδο στο νησί και ιδιαίτερα στο λιμάνι μας, που τους περισσότερους μήνες μοιάζει με “λιμάνι φάντασμα”, αφού όλα τα μαγαζιά είναι κλειστά και δεν κυκλοφορεί άνθρωπος. Εάν υπήρχαν τα σκάφη και κίνηση θα είχε το λιμάνι, αλλά και τα μαγαζιά της περιοχής θα μπορούσαν να δουλέψουν για περισσότερο διάστημα».
Δ. ΧΑΜΑΤΖΟΓΛΟΥ: ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΛΛΙΜΕΝΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΜΑΝΔΡΑΚΙ
Ο τουριστικός πράκτορας κ. Δημήτρης Χαματζόγλου, μας ανέφερε ότι υπάρχει ενδιαφέρον για θαλαμηγούς και μεγάλα σκάφη στην Κω και όπως συνεπάγεται, ποιοτικότερους τουρίστες, όμως οι ελάχιστες θέσεις ελλιμενισμού, οδηγούν τα σκάφη αυτά σε γειτονικά νησιά, όπως η Κάλυμνος, η Λέρος, η Σύμη, η Πάτμος και η Αστυπάλαια που παρουσιάζουν κάθε χρόνο αύξηση. «Είναι – ανέφερε- αρνητικό το ότι δεν μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες και τη ζήτηση. Δεν είναι μόνο οι θέσεις ελλιμενισμού που είναι λίγες, αλλά είναι και οι απαραίτητες συνοδευτικές υποδομές που δεν υπάρχουν στο λιμάνι μας, με αποτέλεσμα τα σκάφη να επιλέγουν να πάνε αλλού. Υπάρχουν 2 παροπλισμένα σκάφη στο Κάστρο, όπου καταλαμβάνουν την μοναδική θέση που θα μπορούσε να προσδέσει ένα σκάφος άνω των 50 μέτρων. Δεν μπορείς να έχεις απαιτήσεις και να θέλεις τέτοιους πελάτες που μπορούν να απογειώσουν το οικονομικό στάτους του νησιού, όταν δεν μπορείς να τους προσφέρεις τις αντίστοιχες υπηρεσίες. Βλέπουμε ότι τα γύρω μικρά νησιά, παρουσιάζουν αύξηση, γιατί οι τουρίστες προτιμούν παραδοσιακούς προορισμούς με Ελληνικό χρώμα και όχι ένα νησί “τσιμεντοποιημένο” πλέον όπως η Κως. Εκτιμώ ότι η σεζόν για το γιώτινκ στην Κω, δεν θα είναι καλή φέτος, αφού εκτός των παραπάνω, συνεχίζεται και η απαγόρευση σκαφών από την Ρωσία, λόγω των κυρώσεων από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η Κως αποτελούσε βασική είσοδο γι’ αυτά τα σκάφη που έκαναν τον γύρο των νησιών μας, όμως τα τελευταία χρόνια, όπως είπα, λόγω του πολέμου δεν έρχονται καθώς κινδυνεύουν με κυρώσεις, ακόμα και με κατάσχεση και έτσι επιλέγουν να πηγαίνουν στην Τουρκία».
Γ. ΚΕΛΛΗΣ: ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΩΞΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΝΔΡΑΚΙ
Ο κ. Γιώργος Κέλλης, ιδιοκτήτης ημερόπλοιου, μας επισήμανε ότι γνωρίζει ότι ορισμένοι πράκτορες πιέζουν ώστε να φύγουν τα ημερόπλοια από το Μανδράκι, κάτι όμως που δεν μπορεί να γίνει, αφού υπάρχει και θέμα ασφαλείας.
«Τα ημερόπλοια – είπε- και τα καΐκια υπάρχουν στο λιμάνι εδώ και τόσα χρόνια. Πληρώνουμε φόρους και βγάζουμε και εμείς αλλά και οι εργαζόμενοί μας ένα μεροκάματο. Γνωρίζω ότι ορισμένοι πράκτορες, θέλουν να μας διώξουν από εκεί για να φέρουν σκάφη αναψυχής και θαλαμηγούς. Όπως είπα, εμείς ήμαστε τόσα χρόνια εκεί, οι θαλαμηγοί ήρθαν τα τελευταία 2 χρόνια, χωρίς να μας ενημερώσει και να μας ρωτήσει και κανείς. Δεν ξέρω τι άλλο θέλουνε. ‘Έχουν συμπιέσει ασφυκτικά στο χώρο τα ημερόπλοια, για να μπουν περισσότερα σκάφη και αυτό ίσως εγκυμονεί και κινδύνους, γιατί το πλοίο δεν είναι λεωφορείο να το παρκάρεις. Μπορεί να υπάρχουν μποφόρ και το σκαρί να μετακινείται. Ακούγεται ότι θα μας πάνε και στην προβλήτα της ΔΕΗ. Οι ασφαλιστικές εταιρείες σε καλύπτουν όταν το σκάφος σου ελλιμενίζεται σε ασφαλή λιμάνι, όπως είναι το Μανδράκι. Εάν πάμε αλλού και συμβεί το παραμικρό, η ασφαλιστική δεν θα μας καλύψει. Δεν μπορεί από τη μία μέρα στην άλλη το Μανδράκι να μετατραπεί σε Μαρίνα. Μία Μαρίνα, προϋποθέτει πολλές υποδομές. Θέλει για παράδειγμα τουαλέτες, γραφεία κ.α. Στο Μανδράκι δεν έχουμε καν πυροσβεστικούς κρουνούς και αν κάποιο σκάφος πάρει φωτιά, τι θα γίνει; Δεν χωράει να μπει ασθενοφόρο σε περίπτωση που συμβεί κάτι. Είναι πολλά που πρέπει να γίνουν, δεν είναι τόσο απλό. Αλλά και πάλι τα ημερόπλοια πού θα πάνε, τι θα γίνει, θα σταματήσουν να λειτουργούν; Θεωρώ ότι δεν μπορείς να λες ότι πας να λύσεις ένα πρόβλημα, δημιουργώντας ένα μεγαλύτερο. Δεν μπορείς επειδή κάποιοι ζητούν κάτι για να επωφεληθεί ο κλάδος τους, να διαλύεις έναν άλλο».
Σ. ΤΗΛΙΑΚΟΣ: ΥΨΗΛΟΣ Ο ΤΖΙΡΟΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΤΑ ΗΜΕΡΟΠΛΟΙΑ
Ο ιδιοκτήτης ημερόπλοιου κ. Σάκης Τηλιακός, μας ανέφερε ότι άλλη είναι η “φύση” της λειτουργίας του λιμανιού στο Μανδράκι και άλλη της Μαρίνας, υπογραμμίζοντας ότι τα ημερόπλοια προσφέρουν αρκετά στην τοπική οικονομία του Νησιού.
«Ο χώρος – είπε- που καταλαμβάνουμε, είναι ο ίδιος με πέρυσι, απλώς φέτος στριμωχτήκαμε περισσότερο για να εξυπηρετηθούμε όλοι. Δεν μπορεί το Μανδράκι να γίνει μαρίνα, δεν έχει τις προδιαγραφές. Άλλο η Μαρίνα και άλλο το λιμάνι. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Τα ημερόπλοια εδώ και χρόνια προσφέρουν αρκετά χρήματα, τόσο στο Λιμενικό Ταμείο του Δήμου, όσο και στην τοπική αγορά, καθώς ο ανεφοδιασμός τους γίνεται από τις τοπικές επιχειρήσεις του νησιού, ενώ σε αυτά εργάζονται και τόσοι άνθρωποι. Κάθε χρόνο, περίπου όλα τα ημερόπλοια μαζί, αποδίδουν στο Λιμενικό Ταμείο, περίπου 150.000 ευρώ. Δεν μπορούν λοιπόν από την μία μέρα στην άλλη να μας απομακρύνουν με το έτσι θέλω και στην ουσία χωρίς σοβαρό λόγο. Ήδη όπως είπα, έχουμε στριμωχτεί και ορισμένα ημερόπλοια ελλιμενίζονται στην προβλήτα της ΔΕΗ, που όμως δεν είναι και η πιο κατάλληλη θέση, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται τα σκάφη. Δεν υπάρχει λοιπόν άλλος διαθέσιμος χώρος να πάμε και εκτιμώ ότι με αυτόν τον τρόπο βολευόμαστε όλοι».
Μ. ΝΑΒΡΟΖΙΔΗΣ: ΤΑ ΗΜΕΡΟΠΛΟΙΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΜΑΝΔΡΑΚΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ – ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΑ ΔΙΩΞΟΥΜΕ
Ο Αντιπρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Κω κ. Μπάμπης Ναβροζίδης, μας ανέφερε ότι το Λιμενικό Ταμείο δεν μπορεί να διώξει τα ημερόπλοια από το Μανδράκι, καθώς βρίσκονται εκεί και ασκούν επαγγελματική δράση εδώ και χρόνια, τονίζοντας ότι αυτό το διάστημα υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού σκαφών στην Μαρίνα.
«Ως Λιμενικό Ταμείο – είπε- τα τελευταία χρόνια, λόγω της μεγάλης ζήτησης που υπήρχε για ελλιμενισμό σκαφών, δημιουργήσαμε νέες θέσεις και στο Μανδράκι, όπου παραδοσιακά εκεί υπάρχουν τόσα χρόνια τα ημερόπλοια και τα ψαροκάικα. Δεν υπάρχει κάποιος άλλος χώρος για να τα μεταφέρουμε. Βρίσκονται εκεί τόσα χρόνια, πληρώνουν τους φόρους τους και ασκούν επαγγελματική δραστηριότητα. Δεν μπορούμε με το έτσι θέλω να τους αρνηθούμε θέσεις ελλιμενισμού ή να τους πάμε αλλού, όπου όπως είπα δεν μπορούμε. Ήδη έχουν μεταφερθεί ορισμένα στην προβλήτα της ΔΕΗ. Αυτές είναι οι δυνατότητες του λιμανιού και προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν για όλους και να κρατάμε τις ισορροπίες».
Όσον αφορά τα 3 παροπλισμένα ημερόπλοια που υπάρχουν στο Κάστρο και καταλαμβάνουν θέσεις ελλιμενισμού, ο κ. Ναβροζίδης, μας ανέφερε ότι είναι κατασχεμένα ημερόπλοια από ένα Fund, με το οποίο έχουν επικοινωνήσει επανειλημμένα και του έχουν ζητήσει να μεταφερθούν από την περιοχή, για να αδειάσουν οι θέσεις. «Δεν μπορούμε – είπε- να μεταφέρουμε εμείς τα σκάφη, καθώς δεν είναι δικά μας. Το κόστος μεταφοράς μπορεί να φτάσει τις 100.000 ευρώ και εκτός των άλλων θα έπρεπε να τα πάμε και κάπου. Δεν μπορεί το Λιμενικό Ταμείο να αναλάβει αυτό το κόστος για σκάφη που ανήκουν σε ιδιώτη. Απ’ ότι γνωρίζω υπάρχει ένας άνθρωπος όπου παρακολουθεί και βγάζει τα νερά από τα πλοία, ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα».
Ο κ. Ναβροζίδης, μας ενημέρωσε επίσης, ότι μέσα στην εβδομάδα, αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση με ιδιώτη για την απομάκρυνση των φυκιών από το Μαστιχάρι, ενώ αυτό το διάστημα πραγματοποιούνται εργασίες “καλλωπισμού” στα λιμάνια Κεφάλου και Μαστιχαρίου.
Π. ΜΑΛΟΥΚΟΣ: ΤΕΛΟΣ ΜΑΪΟΥ Ο ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΗΜΕΡΟΠΛΟΙΩΝ
Ο Λιμενάρχης Κω κ. Πέτρος Μαλούκος, μας ενημέρωσε ότι στις 31/5 θα γίνει ο νέος πλειστηριασμός για τα 3 ημερόπλοια που βρίσκονται σε ακινησία στο Κάστρο, καθώς ο πρώτος κατέστη άγονος. «Πάντα -είπε- υπάρχει κίνδυνος να βουλιάξουν πλοία που βρίσκονται σε ακινησία. Εμείς ως Λιμεναρχείο έχουμε κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες, και έχουμε ενημερώσει τους ιδιοκτήτες να απομακρύνουν τα πλοία από το σημείο, για να μην συμβεί το χειρότερο. Το ευτύχημα, είναι ότι ο 2ος πλειστηριασμός είναι προγραμματισμένος για τις 31 Μαΐου και έτσι ο νέος ιδιοκτήτης, θα πρέπει και να τα απομακρύνει. Πάντως υπάρχει 24ωρη φύλαξη από την ιδιοκτήτρια εταιρεία στα πλοία, τόσο για την αποφυγή βύθισης τους, όσο και για την φύλαξη του πλοίου. Όπως σας προανέφερα, από την πλευρά μας, έχουν γίνει όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες και περιμένουμε πλέον να ολοκληρωθεί ο πλειστηριασμός, για να ακολουθήσουν και οι περαιτέρω ενέργειες».
ΔΕΛΤΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΠΛΟΙΩΝ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ
Τη προηγούμενη εβδομάδα υπήρξαν δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο της Κω σχετικά με την κατάληψη επιπλέον χώρου του λιμένα Μανδρακίου – Κω από ημερόπλοια. Θα θέλαμε να επισημάνουμε τα παρακάτω για την καλύτερη ενημέρωση του κοινού.
- Τα ημερόπλοια στον λιμένα Μανδρακίου Κω λειτουργούν ανελλιπώς από την δεκαετία του 1980. Τότε που ουσιαστικά ξεκινούσε η Κως να μπαίνει στο παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και θεωρούνται αναπόσπαστο μέρος του τουριστικού της προϊόντος.
- Ο χώρος που καταλαμβάνουν σήμερα, είναι μικρότερος κατά τουλάχιστον τρεις θέσεις, από αυτό που καταλάμβαναν προ πέντε ετών. Το πρώτο σκάφος ελλιμενιζόταν στο ύψος των Goody’s. Σήμερα το πρώτο σκάφος είναι στο ύψος του Τελωνείου.
- Η απομάκρυνση των ημερόπλοιων από τον λιμένα του Μανδρακίου δεν είναι λύση διότι: πρώτον απαιτεί εναλλακτικό ασφαλή λιμένα για την πρόσδεση τους, πράγμα που δεν υφίσταται και δεύτερο, θα προκαλέσει αυτόματη μείωση της συσσώρευσης τουριστών στον λιμένα καθότι έχει καθιερωθεί στην κουλτούρα των τουριστών μας η επίσκεψη στα πλοία για να επιλέξουν εκδρομή.
- Η συνεισφορά τους στα έσοδα του λιμενικού ταμείου είναι μεγάλη αν υπολογίσει κανείς τόσο τα τέλη προσόρμισης όσο και τα τέλη επιβατών τα οποία καταβάλουν ετησίως. Επιπλέον θα πρέπει να προστεθεί και ο όγκος των συναλλαγών που κάνουν με τοπικές επιχειρήσεις εφοδιασμού σε υλικά που είναι απαραίτητα για την λειτουργία τους. Τα έσοδα του κράτους σε ΦΠΑ από τις πωλήσεις των ημερήσιων εκδρομών που εκτελούνται από αυτά υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο ευρώ ετησίως.
- Απασχολούν μεγάλο μέρος εργατικού δυναμικού τόσο στον τομέα της ναυτιλίας όσο και στον τομέα των πωλήσεων. Με ότι συνεπάγεται αυτό τόσο σε κατανάλωση σε καταστήματα όσο και σε απορρόφηση δωματίων προς εξεύρεση στέγης.
Καταλαβαίνουμε την αγωνία όλων των επαγγελματιών καταστημάτων να εργαστούν κατά την θερινή σεζόν, αυτό όμως δεν θα πρέπει να θίγει άλλους σημαντικούς επαγγελματικούς φορείς που προσπαθούν να λειτουργήσουν κάτω από δύσκολες συνθήκες.