Σε πρώτη ανάγνωση η είδηση ίσως και να προκαλεί θυμηδία. Μέχρι να δει κάποιος το βίντεο. Δύο αστυνομικοί της Τροχαίας γεμίζουν με μπετόν μία λακκούβα σε δρόμο. Το έργο τους συνδράμει ο οδηγός μπετονιέρας που περνούσε από το σημείο. Το «α λα Ιονέσκο» περιστατικό συνέβη τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου στο επαρχιακό οδικό δίκτυο της Κω στην περιοχή της Μεσαριάς.
Το γεγονός πήρε διαστάσεις, καθώς το βίντεο το οποίο τράβηξε δημοσιογράφος από το «Βήμα της Κω» έγινε viral. Προκάλεσε επίσης τη μήνη του περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργου Χατζημάρκου. Μεταξύ άλλων, σε ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, έγραψε τα εξής: «Οι συγκεκριμένοι αστυνομικοί επέλεξαν την αυτοδικία για να αντιμετωπίσουν ένα πρόβλημα που, κατά την άποψή τους, το κράτος δεν είχε επιλύσει αρκετά γρήγορα, στέλνοντας το μήνυμα ότι οποιοσδήποτε αντιμετωπίζει προβλήματα και δεν βρίσκει άμεση λύση από το κράτος, πρέπει να πάρει τα πράγματα, ίσως ακόμα και παρανομώντας, στα χέρια του. Και φυσικά να μην παραλείψει να φωτογραφίσει και να βιντεοσκοπήσει την πράξη του!».
Μιλώντας στην «Κ» ο κ. Χατζημάρκος ανέφερε: «Να τη βάλουμε σε ένα μουσείο τη διάσημη λακκούβα μας… Ναι, ήταν μια πράξη φιλότιμου αυτή των αστυνομικών. Ομως, έγινε χωρίς τη λήψη οποιουδήποτε, έστω και στοιχειώδους, μέσου οδικής ασφάλειας και σήμανσης. Αν έπεφταν οι ίδιοι θύματα ή προκαλούσαν ατύχημα, στο εδώλιο του κατηγορουμένου δεν θα βρίσκονταν εκείνοι αλλά οι συνεργάτες μας».
Σημειώνεται πως δημοσιεύματα ανέφεραν ότι παραγγέλθηκε ΕΔΕ για τους δύο αστυνομικούς, ωστόσο, πηγές της ΕΛ.ΑΣ. τονίζουν στην «Κ» πως η συγκεκριμένη είδηση είναι ψευδής. Οπως μας είπαν, αυτό που διερευνάται είναι η παρουσία των αστυνομικών σε βιντεοληπτικό υλικό. Δεν τους έχει απαγγελθεί κάποια κατηγορία, ούτε και στοιχειοθετείται αυτοδικία εκ μέρους τους.
Τηλεφωνούσαν επί δύο εβδομάδες για τις λακκούβες
Σύμφωνα με τον Γ. Χατζημάρκο, η Αστυνομία ενημέρωσε την Περιφέρεια εκείνη την ημέρα στις 10.00 για τη λακκούβα και το απόγευμα, οι τεχνικοί της εταιρείας που έχει αναλάβει τη συντήρηση του οδικού δικτύου, την έκλεισαν με τον σωστό τρόπο, αφού πρώτα ξήλωσαν την κάλυψη με μπετόν.
Ωστόσο, σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ, τα τηλεφωνήματα πολιτών του νησιού στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής αλλά και στο τηλεφωνικό κέντρο της Αστυνομικής Διεύθυνσης Δωδεκανήσου είχαν αρχίσει τουλάχιστον δύο εβδομάδες νωρίτερα, με την Αστυνομία να μεταφέρει τα παράπονα, με τη σειρά της, στην Περιφέρεια. Σε αυτά ανέφεραν επικίνδυνες λακκούβες κατά μήκος του οδοστρώματος και έκαναν λόγο για φθορές στα οχήματά τους αλλά και για μικροατυχήματα. Μάλιστα κάτοικος που μένει δίπλα από το προβληματικό σημείο προσπάθησε και εκείνος με μια τσάπα να κλείσει την τρύπα ρίχνοντας χώμα, κάτι που επίσης έχει αποτυπωθεί σε βίντεο.
Η Ενωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Βόρειας Δωδεκανήσου προχώρησε σε δήλωση στήριξης των δύο αστυνομικών. Στην ανακοίνωση αναφέρονται και τα εξής: «Πρόθεση των αστυνομικών ήταν να αποσοβήσουν την επέλευση νέου σοβαρότερου ατυχήματος, από τα πολλά που είχαν προηγηθεί στο σημείο, εξαιτίας αυτής της λακκούβας. Στο αμέσως προηγούμενο χρονικό διάστημα, δύο τουλάχιστον οχήματα που έπεσαν σε αυτήν, είχαν φθορές στα ελαστικά τους που τα ανάγκασε να εκτραπούν από την πορεία τους και να ακινητοποιηθούν στην άκρη της οδού, καλώντας την αστυνομία για την καταγραφή του συμβάντος».
«Εχει εκτελεστεί μόνο το 10% του έργου»
Τον Μάρτιο του 2022, έπειτα από πολυετές αίτημα της τοπικής κοινωνίας, υπεγράφη σύμβαση, τριετούς διάρκειας, με εταιρεία τεχνικών έργων, έπειτα από διεθνή, ανοιχτό διαγωνισμό, ενώ ακολούθησε και δεύτερη σύμβαση τον Ιούλιο του 2022. Και οι δύο συμβάσεις είναι ενεργές.
Ομως, στη δεύτερη ανάρτησή του για το περιστατικό ο κ. Χατζημάρκος αφήνει αιχμές για τη συνεργασία της Περιφέρειας με την εταιρεία που ανέλαβε το έργο.
Ο Νίκος Λυμπερόπουλος, αναπληρωτής προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Εργων Δωδεκανήσου, λέει στην «Κ» πως μία από τις συμβατικές υποχρεώσεις του εργολάβου είναι και το να πραγματοποιεί τεχνική επιθεώρηση του οδικού δικτύου που έχει αναλάβει, με περίπολο ασφαλείας μία φορά κάθε 15 ημέρες.
«Περιγράφεται πως ακόμα και χωρίς δική μας εντολή οφείλει, αν εντοπίζει κάποιο πρόβλημα που χρήζει άμεσης επέμβασης, να το επιλύει άμεσα», λέει ο κ. Λυμπερόπουλος. Σύμφωνα με τον ίδιο, η εταιρεία δεν είχε προχωρήσει καν σε σήμανση για την επικινδυνότητα του επίμαχου σημείου.
Ο ίδιος κάνει λόγο για πρόβλημα συνολικής ανταπόκρισης εκ μέρους του εργολάβου. «Στο τμήμα του οδικού δικτύου όπου υπάρχουν οι συγκεκριμένες λακκούβες έχει εκτελεστεί μόνο το 10% του έργου, ενώ θα έπρεπε σε αυτή τη φάση να έχει εκτελεστεί τουλάχιστον το 50%», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Η προδιαγεγραμμένη μοίρα των έργων υποδομών στην Ελλάδα
Σύμφωνα με τον κ. Λυμπερόπουλο, η εταιρεία δεν έχει ανταποκριθεί στα πολλαπλά αιτήματα της τεχνικής υπηρεσίας της Περιφέρειας.
«Τους έχουν επιδοθεί επίσημα πολλές ειδικές προσκλήσεις για να προχωρήσουν οι εργασίες. Πρόσφατα, αποστείλαμε και μία τελευταία πρόσκληση μέσω δικαστικού επιμελητή. Αν δεν ανταποκριθεί και σε αυτήν θα αναγκαστούμε να προχωρήσουμε σε έκπτωση του αναδόχου. Στην ουσία, είμαστε στο παρά πέντε της έκπτωσής του» σημειώνει ο κ. Λυμπερόπουλος.
Διευκρινίζει όμως ότι δεν πρόκειται για εύκολη διαδικασία. «Γνωρίζοντας πόσο καιρό θα πάρει ένας νέος διαγωνισμός, προσπαθούμε να εξαντλήσουμε τα περιθώρια συνεννόησης» αναφέρει ο κ. Λυμπερόπουλος.
Η «Κ» αναζήτησε τον εργολάβο του έργου για να τοποθετηθεί για όλα τα παραπάνω. Αρνήθηκε να κάνει το οποιοδήποτε σχόλιο για το θέμα.
Η αντιπολίτευση πάντως κάνει λόγο και για ευθύνη της Περιφέρειας, αφού, όπως σημειώνει, η ανεπάρκεια του εργολάβου έγινε γρήγορα εμφανής αλλά δεν συνοδεύθηκε από ανάληψη δράσης για τα κακώς κείμενα.
Οπως λέει στην «Κ» η Ευτυχία Σταθοπούλου, περιφερειακή σύμβουλος Νοτιοανατολικού Αιγαίου, εκλεγμένη με παράταξη της αντιπολίτευσης: «Στους πολίτες της Κω δεν έκανε καμία εντύπωση η συγκεκριμένη λακκούβα στο οδικό δίκτυο. Ενα δίκτυο επικίνδυνο για τους πολίτες, σε ένα νησί που είναι η δεύτερη οικονομική δύναμη της Δωδεκανήσου και το καλοκαίρι φιλοξενεί χιλιάδες τουρίστες. Οι αστυνομικοί άξιζαν έπαινο και όχι επίπληξη. Οσο για την εργολαβική σύμβαση που ο ίδιος ο περιφερειάρχης έδωσε στη δημοσιότητα, αν και την πλήρη ευθύνη την έχει ο εργολάβος, δεν μπορεί αυτός να μένει ανεξέλεγκτος και να κινδυνεύουμε από ατυχήματα. Δεν γίνεται να είμαστε στο 2024 και το οδικό δίκτυο να είναι σε τέτοια κατάσταση».
kathimerini.gr