Υπάρχουν μέρη στη Γη, που μοιάζουν σαν να ξεπήδησαν από κάποιο παραμύθι. Που τα κοιτάς σε φωτογραφίες και λες «εκεί θα ήθελα να ζω»!Έναστροι ουρανοί και γαλάζιεςθάλασσες…χρυσαφένιες αμμουδιές και κατακόκκινα ηλιοβασιλέματα… Ένας τέτοιος τόπος είναι και η Κως. Ένα νησί γεμάτο, ιστορία και φυσικές ομορφιές, που κάθε καλοκαίρι, φοράει τα “γιορτινά” του! Γεμάτο φως, μουσικές και μυρωδιές, υποδέχεται χιλιάδες ανθρώπους από κάθε γωνιά της Γης, που “διψούν” για λίγο ήλιο… που“καίγονται” για μια σταγόναπέλαγος!
Ένας φυσικός παράδεισος,έντεχνα και τεχνητά διαμορφωμένος, για να παρέχει συμπυκνωμένα και βιαστικά, μια“πλούσια” εμπειρία σε όσους “ξαποσταίνουν” επάνω του για λίγες ημέρες…Διότι για αυτούς που μένουν μόνιμακαι εργάζονται στο νησί, δεν “περισσεύουν” ούτε αγγελάκια, ούτε συννεφάκια…
Στριμωγμένοι στην “αθέατη” πλευρά του Νησιού, δίπλα από τις επιβλητικές τουριστικές μονάδες και τα “πλούσια” μενού σταεστιατόρια,οι (περισσότεροι) μόνιμοι κάτοικοι, δίνουν καθημερινά μάχη για να τα βγάλουν πέρα.
Τα ενοίκια έχουν εκτιναχθεί σε επίπεδα που θυμίζουν μητροπολιτικά κέντρα του εξωτερικού, οι τιμές ακόμα και στα βασικά είδη έχουν “τρυπήσει το ταβάνι” και το “οξυγόνο”στα νοικοκυριά, όλο και πιο λίγο μοιάζει…
Το σουβλάκι, ο καφές και η μπάλα παγωτό έχουν μετατραπεί σε είδος πολυτελείας (φτάνουν και ξεπερνούν τα 4 ευρώ) και το περπάτημα, η βουτιά στη θάλασσα ή το φαγητό στο σπίτι με φίλους, αποτελούν πια τις βασικές επιλογές,όσον αφορά την ψυχαγωγία.
Τα μεροκάματα,που είναι μεν ελαφρώς ανεβασμένα τα τελευταία χρόνια, δυσανάλογα δε, με την αύξηση στο κόστος ζωής, εξαφανίζονται αθόρυβα σε βασικές ανάγκες, αφήνοντας πίσω τους ελάχιστο χώρο για διασκέδαση,με ότι αυτό συνεπάγεται για τηνψυχολογία των κατοίκων, αλλά και την τοπική αγορά, που σίγουρα έχει αντιληφθεί το “κενό” στα ταμεία της…
Αν στα παραπάνω συνυπολογίσουμε την κατάσταση και την ανεπάρκεια των υποδομών του νησιού (ελλιπείς παροχές υγείας, σχολεία προκατ, οδικό δίκτυο Ουγκάντας, κ.α) ή ότι τον χειμώνα, μετατρέπεται σε νησί-φάντασμα,τότε οι “πρίγκιπες” και τα “άσπρα άλογα”, μάλλον έχουν τραβήξει για άλλο παραμύθι…
Η ερώτηση λοιπόν που προκύπτει είναι η εξής: Πώς γίνεται σε ένα εύφορο τόπο, που παράγει τόσο πλούτο, οι κάτοικοι να παλεύουν για την επιβίωση;
Πώς γίνεται ένας μέρος που υποδέχεται εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο, που διαφημίζεται στα πέρατα του κόσμου, να μην μπορεί να προσφέρει τα απαραίτητα στους δικούς του ανθρώπους; Πώς γίνεται το φιλόξενο για τους ξένους νησί, να είναιτελικά τόσο αφιλόξενο για τα “σπλάχνα” του;
Και δεν είναι μόνο οικονομικό το πρόβλημα… Είναι και κοινωνικό! Διότι έτσι αρχίζεις να νιώθεις πολίτης “2ης κατηγορίας”…Αρχίζειςνα νιώθειςαναλώσιμος και παρείσακτος στον τόπο σου! Θολώνει η έννοια του "σπιτιού"καιαντί να ριζώνεις, μαζεύεσαι,“μικραίνεις”, θυμώνεις!!
Προσπαθώντας να γεμίσουμε τραπέζια και δωμάτια, τελικά χάσαμε τον εαυτό μας!Και πλούσιο ένα τόπο, τον κάνουν πρώτα και πάνω από όλα, οι άνθρωποι του, αυτοί που ζουν, που εργάζονται και που κάνουν όνειρα εδώ,αυτοί που σήμερα ξεφυσούν, που βγήκε ημέρα, το νοίκι, ο μήνας…
Κ. ΜΑΡΙΝΟΥ: ΜΕΙΩΝΟΥΜΕ ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΒΓΑΛΟΥΜΕ ΠΕΡΑ…
Η κ. Κατερίνα Μαρίνου, μητέρα 2 ανήλικων παιδιών, ανέφερε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες στο νησί, αφού κάθε χρόνο οι ανάγκες και οι υποχρεώσεις αυξάνονται.
«Είναι πλέον πολύ δύσκολο να τα βγάλει πέρα μία οικογένεια. Δουλεύουμε και εγώ και ο άντρας μου, μας βοηθούν και οι γονείς μας και πάλι δυσκολευόμαστε αρκετά. Κόβουμε από παντού για να τα βγάλουμε πέρα. Αναγκαζόμαστε και περιορίζουμε την δική μας ψυχαγωγία (των γονέων), για να μην στερηθούν τίποτα τα παιδιά. Βγαίναμε κάθε Σάββατο, ως οικογένεια έξω σε εστιατόριο, όμως φέτος έχουν στενέψει τα περιθώρια. Περιορίσαμε αυτές τις εξόδους και στη θέση τους, προτιμάμε κυρίως να παραγγείλουμε σπίτιdelivery,μαζί με φίλους ή συγγενείς. Οι τιμές στην εστίαση έχουν φτάσει στα ύψη, ακόμα και για σουβλάκι να πας, πρέπει να ξοδέψεις αρκετά. Για ποτό, ούτε λόγος, αυτό είναι καθαρά είδος πολυτελείας. Ακούμε τιμές για 15 ευρώ το ποτό και δεν τολμάμε ούτε να πλησιάσουμε. Πρέπει και οι καταστηματάρχες να δείξουν λίγη ευαισθησία και να ρίξουν τις τιμές. Σε λίγο δεν θα πλησιάζει κανείς. Ακόμα και στην συναυλία που πήγαμε στους Πυξ Λαξ, το ποτό είχε 15 ευρώ. Αν είναι δυνατόν. Τα έξοδα για μία οικογένεια τρέχουν συνεχώς. Έρχεται ο Σεπτέμβριος που ανοίγουν τα σχολεία και μας πιάνει η καρδιά μας για τα όσα έχουμε να ξοδέψουμε. Δωρεάν παιδεία σου λέει και αγοράζουμε εμείς το φωτοτυπικό χαρτί και άλλα αναλώσιμα. Σε λίγο θα μεγαλώσουν τα παιδιά, θα πάνε Γυμνάσιο, Λύκειο, θα χρειαστούν φροντιστήριο. Πώς να τα βγάλουμε πέρα; Ακόμα και για τα ρούχα των παιδιών, έχουμε αρχίσει και αγοράζουμε φθηνά μέσω ίντερνετ, καθώς οι τιμές εδώ είναι πιο υψηλές. Θέλουμε να στηρίξουμε την τοπική αγορά, αλλά και αυτοί πρέπει να έχουν καλύτερες τιμές, καθώς έτσι όπως πάει η κατάσταση, ψωνίζουμε μόνο στις εκπτώσεις.Δεν υπάρχουν περιθώρια, μετράμε μέχρι και το τελευταίο μας ευρώ».
Θ. AΘΑΝΑΣΙΟΥ: ΟΥΤΕ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΟ ΝΗΣΙ ΜΑΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ
Ο κ. Θοδωρής Αθανασίου, συνταξιούχος μας ανέφερε ότι πλέον το κόστος ζωής για ένα νοικοκυριό, έχει αυξηθεί τόσο, που δεν μπορεί να κάνει ποιοτικές διακοπές ούτε στο μέρος του. “Είναι λογικό - είπε- να μην μπορεί ένας Έλληνας να έρθει να κάνει διακοπές στο νησί. Εμείς που ζούμε εδώ και έχουμε σπίτι και δεν έχουμε να πληρώσουμε εισιτήρια μεταφοράς και διαμονή, δυσκολευόμαστε να κάνουμε διακοπές στο νησί μας. Τα πάντα έχουν ακριβύνει. Έχουμε επιστρέψει στο παρελθόν, όπου παίρναμε τις καρέκλες και τις ομπρέλες μας και πηγαίναμε στην παραλία, με δικά μας φαγητά. Για να πληρώσεις μία ξαπλώστρα είναι πλέον πολυτέλεια. Για παράδειγμα πήγαμε την Κυριακή στην Κέφαλο για μπάνιο και για 3 άτομα μας έφυγαν πάνω από 100 ευρώ συνολικά. Πληρώσαμε ομπρέλες 15 ευρώ το σετ, καφέδες, σάντουιτς, νερά, βενζίνη και μετά πήγαμε για φαγητό και μας κόστισε πάνω από 35 ευρώ περίπου το άτομο. Αυτό παλαιότερα το κάναμε κάθε Κυριακή, τώρα μία ή το πολύ 2 φορές το μήνα. Το κόστος έχει ανέβει πολύ. Τα πάντα έχουν ακριβύνει. Πηγαίνεις στο σούπερ μάρκετ για 3-4 πράγματα και σου φεύγει το πενηντάρικο χωρίς να το καταλάβεις. Ακόμα και το σουβλάκι που ήταν το φθηνό φαγητό για όλους, έτσι όπως πάει θα γίνει απλησίαστο”.
Σ. ΣΤΑΓΟΥΛΙΔΗΣ: ΠΕΡΙΟΡΙΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΕΞΟΔΟΥΣ
Κατά την επίσκεψή μας στην πόλη, συναντήσαμε σε ένα εστιατόριο τον κ. Σταύρο Σταγουλίδη (εργαζόμενο σε επιχείρηση εστίασης), ο οποίος καθόταν και έτρωγε με την παρέα του, τονίζοντας μας, ότι έχουν περιορίσει τις εξόδους τους, λόγω της οικονομικής κατάστασης.
«Τα τελευταία τουλάχιστον 4 χρόνια, όλοι μας περάσαμε μία δύσκολη οικονομική κατάσταση, που συνεχίζεται μέχρι τώρα. Έχουμε μειώσει τις εξόδους μας και όταν βγαίνουμε παραγγέλνουμε λιγότερα. Παλαιότερα τα μαγαζιά, είχαν περισσότερους ντόπιους πελάτες, τώρα έχουν μειωθεί. Βλέπουμε άλλες τιμές στο ίδιο μαγαζί τον χειμώνα και άλλες το καλοκαίρι.
Έχουν ακριβύνει τα ενοίκια, το ρεύμα και δεν μπορεί ο πολίτης να ανταποκριθεί, οπότε από κάπου πρέπει να κόψει. Θα πρέπει να αυξηθούν κατά πολύ οι μισθοί, ώστε να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε και να ξεφύγουμε από αυτή την κρίση, όμως δεν το βλέπω αυτό να γίνεται γρήγορα».
Μ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ: ΑΛΛΑΞΑΝ ΟΙ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΜΑΣ
Η κ. Μαρία Χριστοδούλου, ιδιωτική υπάλληλος στον τουρισμό, μας περιέγραψε πώς βιώνει προσωπικά μέσα από την καθημερινότητά της, τις επιπτώσεις της ακρίβειας, τονίζοντας ότι έχουν αλλάξει οι συνήθειες των προηγούμενων ετών και έχουν περιοριστεί οι έξοδοι, αλλά και η κατανάλωση ακόμη και σε βασικά αγαθά.
«Σίγουρα η αύξηση των τιμών στα πάντα έχει φέρει περιορισμούς και στις αγορές μας και στις εξόδους μας. Προσωπικά έχω μειώσει κατά πολύ τόσο τις εξόδους μου όσο και τις αγορές, ακόμα και στο σούπερ μάρκετ, ψωνίζω μόνο τα βασικά. Παρατηρώ μια ευρύτερη τάση αλλαγής συνηθειών από γνωστούς και φίλους, ειδικά το φετινό καλοκαίρι. Γνωρίζω αρκετούς που έχουν κόψει ακόμη και το μπάνιο σε οργανωμένες παραλίες, ή και τον καφέ έξω, εξαιτίας της ακρίβειας. Προτιμούν να φτιάξουν καφέ από το σπίτι και να πάνε σε μια ελεύθερη παραλία. Κάποιοι έχουν σταματήσει ακόμα και το κάπνισμα λόγω του κόστους των τσιγάρων. Δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό το επιπλέον έξοδο. Βλέπουμε ότι φέτος οι Έλληνες τουρίστες είναι ελάχιστοι στα ξενοδοχεία. Οι περισσότεροι έρχονται για διακοπές στην Κω, φιλοξενούμενοι σε συγγενικά ή φιλικά σπίτια. Οι κρατήσεις από Έλληνες είναι πολύ χαμηλές και υπάρχουν ακόμη και τώρα πολλά κενά δωμάτια, για Ιούλιο και Αύγουστο, σε όλες τις κατηγορίες ξενοδοχείων.
Η μειωμένη τουριστική κίνηση επηρεάζει άμεσα την τοπική αγορά και την καθημερινότητα των κατοίκων. Όταν δεν πηγαίνει καλά η σεζόν, δεν υπάρχουν έσοδα. Και όταν δεν υπάρχουν έσοδα, οι ντόπιοι δεν μπορούν να βγουν, να διασκεδάσουν, να ψωνίσουν. Όλα συνδέονται».
Γ. ΑΦΕΝΤΟΥΛΗΣ: Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΕΦΕΡΕ ΝΕΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΣΕ ΑΓΟΡΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ
Ο κ. Γιάννης Αφεντούλης, Κώος οικογενειάρχης και ιδιωτικός υπάλληλος με πολυετή εμπειρία στον χώρο της εστίασης, μας μίλησε για τις καταναλωτικές συνήθειες των ντόπιων, οι οποίες όπως σημειώνει έχουν αλλάξει σημαντικά λόγω της ακρίβειας.
«Είναι λογικό να έχουμε περιορίσει τις εξόδους και τις αγορές μας, διότι όλο και ανεβαίνουν οι τιμές. Αγοράζουμε πιο ακριβά τα πάντα. Το βλέπουμε και στο σούπερ μάρκετ ότι όλοι ψάχνουν τις προσφορές και παίρνουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα. Πλέον πάμε με λίστα, είτε πρόκειται για τρόφιμα, είτε για άλλες αγορές. Οι Έλληνες συνεχίζουν να κάνουν κάποιες εξόδους, αλλά με διαφορετικές προτεραιότητες, ειδικά όταν πρόκειται για οικογένειες.
Είναι στο dna μας. Βγαίνουν, αλλά κυρίως για οικογενειακές δραστηριότητες. Θα προτιμήσουν να διασκεδάσουν σε έναν χώρο για παιδιά, παρά να επισκεφθούν ένα εστιατόριο. Έτσι, οι περισσότεροι πάνε σε παιδότοπους, παιδικές χαρές ή παιδικά πάρτι. Είναι πιο οικονομικά και κυρίως περνούν καλά τα παιδιά. Σε σχέση με ένα εστιατόριο, είναι πιο προσιτό».
Γ. ΣΕΓΡΑΙΔΟΣ: ΟΙ ΚΩΟΙ ΜΕΙΩΣΑΝ ΤΙΣ ΕΞΟΔΟΥΣ ΤΟΥΣ
Ο Πρόεδρος του ΣΕΠΕΚΩ κ. Γιώργος Σεγραίδος, ανέφερε ότι είναι λογικό οι ντόπιοι πελάτες να έχουν μειώσει τις εξόδους τους, αφού η κατάσταση στον τουρισμό, όσον αφορά τις εισπράξεις είναι μειωμένη.
“Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, ο τουρισμός είναι η βασική πηγή εσόδων στο νησί. Όταν δεν πηγαίνει καλά, τότε έχει πρόβλημα όλο το νησί. Είναι αλυσίδα. Όταν λοιπόν η κατάσταση είναι τόσο κακή οικονομικά όσο φέτος, είναι λογικό να έχει επηρεαστεί και ο τοπικός πληθυσμός. Τα έσοδα φέτος από τον τουρισμό είναι μειωμένα, οπότε μειωμένη θα είναι και η αγοραστική δύναμη των συμπολιτών μας. Έχουν ακριβύνει τα πάντα. Ακόμα και εμείς στην εστίαση δεν πιστεύαμε πριν από λίγα χρόνια ότι οι τιμές μας, θα φτάσουν σε αυτό το επίπεδο, όμως το κόστος λειτουργίας μίας επιχείρησης έχει ανέβει κατά πολύ και ήταν μονόδρομος οι αυξήσεις, καθώς μόνο έτσι υπάρχουν πιθανότητες για να επιβιώσει μία επιχείρηση”.
Μ. ΝΑΒΡΟΖΙΔΗΣ: ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΝΤΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΟΙ ΝΤΟΠΙΟΙ ΠΕΛΑΤΕΣ
Ο Αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κω κ. Μπάμπης Ναβροζίδης, μας ανέφερε ότι χρόνο με το χρόνο δυσκολεύονται οικονομικά όλο και περισσότερο οι ντόπιοι πελάτες.
“Οι συμπολίτες μας - είπε- κάθε χρόνο βρίσκονται σε χειρότερη οικονομική κατάσταση και έτσι είναι λογικό να μειώνεται η αγοραστική τους δύναμη, Αυξάνονται τα ενοίκια, το ρεύμα, τα προϊόντα στο σούπερ μάρκετ και γενικότερα το κόστος διαβίωσης και τα νοικοκυριά περιορίζουν τις αγορές τους. Αυτό φαίνεται και στους τζίρους των επιχειρήσεών μας, που εμφανίζουν μείωση. Δυστυχώς και στο θέμα του internet, επιχειρήσεις μας, που το προσπάθησαν, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τους κολοσσούς και οι πελάτες επιλέγουν να αγοράζουν πιο φθηνά από εκεί. Είναι μία δύσκολη κατάσταση και ελπίζουμε ότι τώρα στις εκπτώσεις θα ανέβει λίγο η κίνηση. Ας επισκεφτούν οι πολίτες τα τοπικά καταστήματα, να κάνουν μία έρευνα αγοράς και εκτιμώ ότι θα βρουν και φθηνά και ποιοτικά προϊόντα. Στηρίζοντας τις τοπικές μας επιχειρήσεις, στηρίζουμε τον ίδιο μας τον τόπο, πρέπει να το καταλάβουμε αυτό. Όλα είναι αλυσίδα”.
Θ. ΠΑΧΟΣ: ΒΑΣΙΚΟΙ ΜΑΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΟΙ ΝΤΟΠΙΟΙ
Ο κ. Θοδωρής Πάχος, ιδιοκτήτης εστιατορίου στο Πυλί, μας ανέφερε ότι τόσο για εκείνον όσο και για αρκετές επιχειρήσεις εστίασης του νησιού, οι ντόπιοι πελάτες είναι αυτοί που τους στηρίζουν τόσα χρόνια.
“Είναι αλήθεια ότι υπάρχει οικονομική δυσκολία και χρόνο με το χρόνο, περιορίζεται η οικονομική δυνατότητα των συμπολιτών μας, αφού όλα γύρω μας ακριβαίνουν. Και για τις επιχειρήσεις εστίασης, κάποιοι μπορούν να φωνάζουν ότι υπάρχουν αυξήσεις, όμως πραγματικά το κόστος λειτουργίας έχει ανέβει πολύ. Η ψηφιακή κάρτα εργασίας, οι φόροι και διάφορα άλλα μέτρα που έχει πάρει η Κυβέρνηση, εκτόξευσαν το κόστος λειτουργίας μίας επιχείρησης, έτσι αναπόφευκτα, αναγκαστήκαμε και εμείς να αυξήσουμε τις τιμές για να μπορέσουμε να επιβιώσουμε. Εμείς το Σαββατοκύριακο, τόσο το καλοκαίρι όσο και τον χειμώνα δουλεύουμε κυρίως με ντόπιους και δόξα τον Θεό, είμαστε ικανοποιημένοι. Ο κόσμος ίσως να μείωσε λίγο τις εξόδους του, αλλά δεν τις σταμάτησε τελείως, γιατί ο Έλληνας θέλει να διασκεδάζει και του αρέσει να βγαίνει για φαγητό”.
Α. ΤΟΚΜΟΓΛΟΥ: ΔΥΣΧΑΙΡΕΝΕΙ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΚΩΩΝ
Ο κ. Αχμέτ Τοκμόγλου, από το παντοπωλείο - κρεοπωλείο «Παλιά Αγορά», μας ανέφερε ότι η πορεία του τουρισμού, επηρεάζει και την οικονομική κατάσταση των Κώων.
«Εάν μία σεζόν – ανέφερε- πάει καλά, καλή θα είναι και η οικονομική κατάσταση των Κώων και αν πάει άσχημα, θα είναι ανάλογη. Βλέπουμε ότι φέτος είναι μία δύσκολη σεζόν, οπότε αναμένεται να στριμωχτούν οικονομικά περισσότερο οι Κώοι. Σας φέρνω για παράδειγμα τις 2 τελευταίες εορταστικές περιόδου των Χριστουγέννων στο νησί μας.
Πρόπερσι είχα στο κρεοπωλείο 6 άτομα για να εξυπηρετούν τους πελάτες και υπήρχε ουρά στο κατάστημα. Φέτος, είχα 4 άτομα και δεν είχε ουρά. Εκτιμώ, ότι έπαιξε ρόλο σε αυτό και το ότι δεν πήρε παράταση η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας. Φανταστείτε δηλαδή ότι για ένα τέτοιο ποσό, γύρω στα 250 ευρώ που αναγκάστηκαν να πληρώσουν, δεν είχαν μετά την δυνατότητα να ψωνίσουν όσο την προηγούμενη χρονιά.
Δεν είναι μόνο τα σούπερ μάρκετ, είναι και η εστίαση που αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα.
Οι τιμές έχουν πάει στα ύψη και εκεί που κάποιος πέρυσι πλήρωνε 15 ευρώ το άτομο, φέτος θα χρειαστεί πάνω από 20 για τα ίδια πράγματα. Οπότε είναι λογικό να μειωθούν οι έξοδοι. Το θέμα είναι ότι ολοένα και σφίγγει το ζωνάρι και δεν ξέρουμε που θα φτάσει».
Β. ΧΑΛΚΙΤΗ: ΕΧΟΥΝ ΜΕΙΩΘΕΙ ΟΙ ΝΤΟΠΙΟΙ ΠΕΛΑΤΕΣ
Η κ. Βικτώρια Χαλκίτη, από το καφέ “Philippe” στην Πλ. Κονίτσης, ανέφερε ότι η κακή μέχρι τώρα σεζόν, έχει επηρεάσει και τους ντόπιους που έχουν μειώσει τις εξόδους τους, ακόμα και για καφέ.
«Ο τουρισμός – είπε- είναι άμεσα συνδεδεμένος με το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς. Φέτος δεν πάνε τα πράγματα καλά, η σεζόν μέχρι τώρα είναι χάλια, οπότε έχουν επηρεαστεί και οι ντόπιοι πελάτες. Έχει μειωθεί η κίνηση, αλλά και αυτοί που έρχονται δυσκολεύονται και ξοδεύουν πιο λίγα. Δυστυχώς, αν από τώρα δυσκολεύονται οι ντόπιοι πελάτες, φοβάμαι τι θα γίνει τον χειμώνα. Είναι δύσκολα τα πράγματαγιατί στηριζόμαστε πολύ στους ντόπιους πελάτες. Οι τιμές έχουν αυξηθεί στα πάντα και αυτό μας έχει επηρεάσει όλους».
Επίσης, η κ. Χαλκίτη εξέφρασε και το παράπονό της, για το ότι δεν έγιναν φέτος εκδηλώσεις για τα Ιπποκράτεια στην Πλατεία Κονίτσης, ώστε να προσελκύσουν πελάτες, ντόπιους και τουρίστες, στα καταστήματά τους.
Γ. ΚΑΪΣΕΡΛΗΣ: ΟΙ ΚΩΟΙ ΠΕΡΙΟΡΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΕΞΟΔΟΥΣ
Οι αυξήσεις στις πρώτες ύλες, στα λειτουργικά έξοδα αλλά και στους μισθούς, έχουν οδηγήσει πολλές επιχειρήσεις εστίασης και διασκέδασης σε αναπροσαρμογές τιμοκαταλόγων, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος. Το αποτέλεσμα είναι η κατανάλωση από τους ντόπιους να παρουσιάζει αισθητή μείωση.
Ο κ. Γιώργος Καΐσερλης, ιδιοκτήτης του «SitarCocktailBar» στην πόλη της Κω, μας αναφέρει ότι οι Κώοι έχουν περιορίσει τις εξόδους τους για νυχτερινή διασκέδαση, καθώς οι τιμές είναι υψηλές.
«Όλα είναι μία αλυσίδα. Αν δεν υπάρχουν εισπράξεις, πώς θα βγουν οι Κώοι για ποτό; Και στο σούπερ μάρκετ οι τιμές έχουν ανέβει στα ύψη. Τα μαγαζιά αναγκάζονται να ανεβάσουν τις τιμές, γιατί έχουν ανέβει και όλα τα υπόλοιπα προϊόντα. Δυστυχώς πάει ρολόι. Ο ντόπιος δυσκολεύεται να βγει έξω για οποιαδήποτε έξοδο και να κάνει κατανάλωση όπως συνήθιζε και αυτό φαίνεται στην αγορά. Έχει αλλάξει εντελώς η εικόνα και οι συνήθειες»
Ε. ΧΟΝΔΡΟΥ: ΜΕΙΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΑΓΟΡΕΣ
Η κ. Ειρήνη Χόνδρου, ιδιοκτήτρια της BellezaBoutique, μας ανέφερε ότι οι Κώοι έχουν περιορίσει τις αγορές τους και περιμένουν τις εκπτώσεις για να ψωνίσουν, καθώς οι τιμές είναι πιο προσιτές.
«Η εικόνα του Ιουνίου με του Ιουλίου είναι τελείως διαφορετική. Οι εκπτώσεις βοήθησαν ώστε να κινηθεί η αγορά. Οι Κώοι περίμεναν την εκπτωτική περίοδο για να κάνουν τα καλοκαιρινά τους ψώνια και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από την αυξημένη κίνηση στα μαγαζιά. Το κόστος ζωής έχει οδηγήσει σε σημαντική αλλαγή στις αγοραστικές και κοινωνικές συνήθειες των ντόπιων.
Είναι δεδομένο ότι έχουν περιορίσει και τις εξόδους τους και τις καταναλώσεις λόγω των αυξημένων τιμών και αυτό επηρεάζει και την τοπική αγορά, καθώς οι ντόπιοι αποτελούν σημαντικό κομμάτι της».
Ρ. ΚΑΪΣΕΡΛΗ: ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΕΚΠΤΩΣΗ
Η κ. Ρούλα Καϊσερλη, υπεύθυνη του καταστήματος Super Market Κρητικός Louis στην Αγία Μαρίνα, μας αναφέρει ότι οι ντόπιοι ψωνίζουνκυρίως την καλοκαιρινή περίοδο,επισημαίνοντας ότι οι τιμές σε ορισμένα προϊόντα, επανέρχονται σε φυσιολογικά επίπεδα.
«Το καλοκαίρι οι ντόπιοι καταναλωτές ψωνίζουν περισσότερο σε σχέση με τον χειμώνα, που είναι πιο σφιγμένοι, καθώς οι περισσότεροι εργάζονται στον τουρισμό. Σίγουρα είναι πιο προσεκτικοί σε σχέση με άλλες χρονιές και βλέπουν περισσότερο τις προσφορές, τις οποίες και επιλέγουν. Μάλιστα φέτος παρατηρούμε ότι υπάρχουν εκπτώσεις και σε προϊόντα που παλαιότερα δεν υπήρχαν. Οι αγορές φέτος αυξήθηκαν, παρόλο που η τουριστική κίνηση μπορεί να είναι ελαφρώς μειωμένη. Σε αυτό έχει παίξει ρόλο και το ότι οι τιμές βασικών αγαθών, όπως το λάδι, η ζάχαρη και το αλεύρι, που πέρσι είχαν φτάσει στα ύψη, φέτος έχουν επανέλθει σε κανονικά επίπεδα. Τα προϊόντα που έχουν αυξηθεί σημαντικά φέτος, είναι όσα σχετίζονται με καφέ, κακάο και τα σοκολατοειδή».