Α.Τι είναι αυτό που μας κάνει μόλις τολμήσουμε συγκρίσεις με άλλους Δήμους και πόλεις γύρω μας, να λέμε ‘’μείναμε πίσω’’! Τι κάνει τους Δημότες των χωριών και των οικισμών μας να λένε ότι είμαστανκαλυτέρα πριν; ΟενιαίοςΔήμος είναι καταστροφή; Ηδημοτική προεκλογική περίοδος ξεκίνησε.Είναι σημαντικό να δούμε τα δημοτικάπράματα πριν μιλήσουμε για πρόσωπα!Ο παράγοντας που καθορίζει τα πράγματα, σήμερα περισσότερο από ποτέλόγω της υποχώρησης ιδεολογιών,κομμάτων και οργανώσεωνείναι η οικονομία!Το θεμα είναι:δημοτικάέσοδα και υλοποίηση έργων.
Β.Τα έσοδα του Δημου μας προέρχονται κατά το 1/3 από την τοπικήκοινωνία,από τέλη, φόρους, και δικαιώματαπου ο προϋπολογισμός του 2023 τα ανεβάζει στα 9 εκ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 2/3 είναι από κρατικές επιχορηγήσεις (18 εκ.). Από αυτάτο 1/3 αφορούν συμβολή στιςλειτουργικέςανάγκεςτου Δήμου (μισθοδοσία 9 εκ.) και το υπόλοιπο 1/3 είναι για επενδύσεις (9 εκ.). Η αναλογία των εσόδων δείχνειτην εξάρτηση του Δημου από την (κάθε) κυβέρνηση (κατά 67% των εσόδων του)!
Γ.Η οικονομική εξάρτηση του Δημου Κω αποτυπώνεταιστον προϋπολογισμό του. Στον πρώτοπροϋπολογισμό του ενιαίου Δημου Κω, 2011, η κυβέρνησηκατηύθυνε στα δημοτικάταμείαεπιχορηγήσειςλειτουργικώνδαπανών μόλις 5,60 εκ.ευρώ, έναντι 8,10 εκ. ευρώ το 2010, και για επενδύσειςμόλις 10,80 εκ. ευρώ έναντι 12,75 εκ. και για το 2010! Το σύνολοκρατικής εισφοράςστον Δήμου Κω το 2010 ήταν 20,8 εκ. ευρώπου περιορίστηκαντο 2011 στα 16,0 εκ.!Η μείωση των 4,8 εκ.(μείον 25%)οφείλεταιστην βίαιη προσαρμογή του Δημου στις μνημονιακές κυβερνητικές δεσμεύσεις του 2010. Οι περικοπές συνεχίστηκαν όλα τα επόμενα χρόνια με κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ μέχρι και σήμερα.Στον δημοτικό προϋπολογισμό 2018 (περίοδος ΣΥΡΙΖΑ) η κρατική συνδρομή περιοριζεται στην μενμισθοδοσία στα 6.20 εκ. και για τις επενδύσεις στα 5.90 εκ.Σύνολο12,0εκ. ευρώ, λιγότερα των 16,0 του 2011! ( δηλ. μείωση 8,0 εκ ευρώ ποσοστού 25% σε σχέση με το 2010).
Στηνφετινή 4ητριμηνιαίαέκθεση του δημοτικού προϋπολογισμού2022 βλέπουμε ότι η κρατική συνεισφορά τον Δήμο μας είναι για λειτουργικέςδαπάνες 7.20 εκ.και για επενδύσεις 9,00 εκ. Σύνολο 16,0 εκ. που αριθμητικάείναι επιστροφή στο 2011! Όμως αν λάβουμευπ’ οψιν τον πληθωρισμό της 12-ετίας το ποσό των 16 εκ. μειώνεταιπάνω του 30% και δεν σημαίνει επιστροφή στο 2011! Μέχρι πότε θα συνεχιστεί η κατάσταση περικοπών; Οι μνημονιακές δεσμεύσεις των κυβερνητικών κομμάτων ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ φθάνουν στο 2060! Η αριθμητική αύξηση του 2022 ήταν υποχρεωτική και οφείλεται στην δημοσιονομική χαλάρωση που η Ε.Ε. εφαρμόζει αυτή την περίοδο λόγω της υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης. Τα πράγματα θα δυσκολέψουνπερισσότερο για τον Δήμο και την Δημοτική Αρχή την επόμενη περίοδο που η δημοσιονομική αυστηρότητα θα επιβάλεινέεςπερικοπές!
Δ. Το δεύτεροκρίσιμοσημείο είναι ο βαθμός παραγωγικότητας του Δημου μας. Το 2022 οι κυτταρικέςεπιχορηγήσεις για μισθοδοσίααπορροφήθηκαν στο 100%. Το ίδιο ισχύει για όλη την περίοδο 2011-23! Όμως για τις επενδυτικές από τα 9,0 εκ. διαθέσιμα εισπράχτηκαν μόνο 2,76 εκ., ποσοστό 30%! Το ίδιο ισχύει για όλη την περίοδο 2011-23!Τα μη απορροφούμενα από την κρατική εισφορά για δημοτικές επενδύσεις χρήματα συνιστούν ‘’ειδικά αναπτυξιακά προγράμματα’’ όπως Φιλόδημος και Α. Τρίτσης που γίνονται αντικείμενα προπαγάνδας και πολιτικής εκδούλευσης των τοπικών κοινωνιών, τα οποία δεν αναπληρώνουν τις τεράστιες απώλειες που εχουν γίνει.
Ε.Την περίοδο 2010-2023 ο Δήμος Κω απώλεσε κρατικάέσοδα:12έτη επί 7,0 εκ. ανά έτος80 εκ.! Οι κυβερνητικές περικοπές σε βάρος του Δημου όμως επεκτάθηκαν και στα έσοδα του από την τοπική κοινωνία. Το 2009 η κυβέρνηση Κ. Καραμανλή μείωσε τα έσοδα από τον τουρισμό-τέλη παρεπιδημούντων-από το 2% στο 0,5% με συνέπεια μείον 4 εκ. στα δημοτικά έσοδα. Την ίδια περίοδο καταργήθηκε και ο δημοτικός φόρος ΔΗΦΟΔΩ (με ευθύνη και των Δημάρχων Δωδεκανήσου) που σήμαινε ετήσια απώλεια 4,0 εκ! Συνεπώς το σύνολο ετήσιων απωλειών για τον Δήμο Κω είναι 8 εκ. και για τα 12 χρόνια που εξετάζουμε12Χ8=90,0 εκ. Άραο ενιαίοςΔήμοςστα 12 χρόνια της ζωής του απώλεσε εισοδήματα 80+90=170 εκ!Είναι δυνατό αυτό να μην έχει συνέπειες;Το βλέπουν οι δημότες στην αυλή τους. Στον δρόμο τους! Στην γειτονιά τους! Όμως οι Δήμαρχοι μας της περιόδου 2011-2023 όχι μόνο δεν σχολίασαν το πρόβλημααλλάτο αντίθετο με κάθε ευκαιρία χαριεντίζοντανφωτογραφούμενοι με κυβερνητικάστελέχη και πρωθυπουργούς,εξαγγέλλονταςμεγάλα έργα που αμφιβάλλουμε ότιθα κάνουν,φροντίζοντας μόνο το πρόβλημα ανέλιξης τους!
Ζ.Ότι ισχύει με τους κρατικούςπόρους ισχύει και με τα τοπικάέσοδα των δήμων από τέλη, φόρους, κλπ. αποκλειστικής ευθύνης των δημοτικών μας αρχών. Αυτά τόσο το 2011 όσο και το 2022ανέρχονται σε 9 εκ.!Τα ποσοστά υλοποίησης του ετήσιου προγράμματος έργων είναι τιμής ίδιας τάξεως του 30% με αποτέλεσμα τα μεγάλαχρηματικάυπόλοιπα που ξεκινούν από 6.5 εκ το 2010 και φ ’άνουν στα 22 εκ το 2022! Είναι δυνατό με τέτοια οικονομικά δεδομένα να έχουμε ανάπτυξη; Πρέπει να απομυθοποιήσουμε τα έσοδα από κεντρικούς πόρους και να δούμε πολιτικές αύξησης τοπικών εσόδων με σα από τη ανακοστολόγηση των δημοτικών υπηρεσιών στα να χρηματοδοτήσουμε τις δημοτικές υποδομές μια που το κράτος μας αδυνατεί να χρηματοδοτήσει τον Δήμο. Είναι δυνατό να περνούν τα χρόνια χωρίς να έχουμε χειροπιαστά στοιχεια που να πιστοποιούν βελτιώσεις ανά τομέακαι να γίνονται ΑΟΡΙΣΤΟΙ αφορισμοί για σκάνδαλα και υπεξαιρέσεις;ΟΔήμος Κω σαν πολιτικός και κοινωνικόςοργανισμός έχει προβλήματα που τον έχουν οδηγήσει σε παρακμή! Τα προβλήματα έχουν όνομα::
- Υποχρηματοδότηση (απώλεια εσοδών λόγω κακών τοπικών και κυβερνητικών πολιτικών)
- Χαμηλή παραγωγικότητα(ποσοστάαπορρόφησηςετησίων χρηματοδοτήσεων 30%)
- αναποτελεσματικότητα (ποσοστό υλοποίησης ετήσιων έργων 30%)
- γραφειοκρατικοποίηση ((μηδενικέςεπενδύσεις σε πάγιο εξοπλισμό)
- Απουσίατοπικών πολιτικών που να θίγουν τα κακώςκείμενα(πελατειακές δουλείες)
- Κυβερνητικήεθελοδουλία(επικοινωνιακή πολιτική μεταξύχαριεντισμού και αφωνίας)
- Απουσίαέως καιαποκλεισμόςτης λαϊκής συμμετοχής.
- Τοπικά αυτοχρηματοδοτούμενα σχέδια έργων με προσθέτους τοπικούς πόρους μέσα από ανακοστολόγηση υπηρεσιών του Δημου μας και από δανεισμό (…αβικω, οινοποιειο, δημαρχειοΖηπαριου, Λιμενικεςεγκαταστασεις,….)
Η.Τα προβλήματα του Δήμου Κω δεν ξεπερνούνταιτον τρόπο του χθες!
Δεν είναι θέμα ατομικών ικανοτήτων και στήριξης παραγόντων ή προσβάσεων στην κυβέρνηση!Αφορισμοί του τύπου: ανίκανος δήμαρχος ήελεεινού χαρακτήρα δεν απαντούν στα προβλήματα μας.
ΟΔήμαρχοςτων έργων δεν μπορεί να υπάρξει στο πλαίσιο δημοτικής πολιτικής που εφαρμόζεται! Ανακυκλώνουμεπηγαίνοντας από δήμαρχο σε νέο δήμαρχο!
Το πρόβλημα είναι αλλού!
Ν.Μυλωνάς
(Ευχαριστούμε τις κκ Ρούφα και Μακρη για τα δημοτικά ντοκουμέντα που μας στέλνουν. Προσπαθήσαμε στον κανονισμό δημοτικού συμβουλίου 2015 να καθιερώσουμε την πρόσβαση των δημοτών στα ντοκουμέντα που δίνονται στους δημοτικούς συμβούλους, όπως γίνεται στον Δήμο BODRUM, χωρίς επιτυχία, δυστυχώς!).