Α.Ο τουρισμός στο νησί μας (και όχι μόνο) φέτος δεν πάει και τόσο καλά, ιδίως από την πλευρά της τεράστιας μάζας των μικρομεσαίων τουριστικών επιχειρήσεων. Θα πρέπει (και εδώ) να ξεκινήσει η συζήτηση για τα προβλήματα του τουρισμού και λόγω και της προεκλογικής περιόδου να επεκταθεί στα ‘’δομικά προβλήματα του τουριστικού μοντέλου ανάπτυξης’’. Αντί αυτού παρακολουθήσαμε 2 γεγονότα με πρωταγωνιστή τον Δήμο μας που παραπέμπουν ‘’αλλού’’ με αποπροσανατολιστικές πρακτικές.
Β.Το πρώτο γεγονός (27/6/2023) ήταν η σύσκεψη τοπικών παραγόντων του τουρισμού με τον κ. Δήμαρχο με θέμα ‘’την μέχρι τώρα πορεία της τουριστικής περιόδου και την προοπτική επιμήκυνσης, μετά και την ανακοίνωση της Fraport Greece για εφαρμογή μειωμένων χρεώσεων στους αερομεταφορείς, από τον Οκτώβριο του 2023 για τους μήνες Οκτώβριο, Νοέμβριο, Μάρτιο και Απρίλιο’’. Η σύσκεψη έγινε τις μέρες του Ραμαζανίου με τα ντροπιαστικά γεγονότα ταλαιπωρίας των επισκεπτών μας. Οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες τόνισαν την απαράδεκτη κατάσταση των δημοτικών υποδομών (λιμάνι, , Σενγκεν, καθαριότητα, παραλίες, καταλήψεις κοινοχρήστων χώρων, αρχαιολογικοί χώροι, επαρχιακός δρόμος, ακρίβεια, χωροταξικό, αστυνόμευση κλπ) επιρρίπτοντας με ευγένεια ευθύνες στην Δημοτική αρχή. Σε αντίθεση ο Δήμαρχος τα δικαιολόγησε όλα ωραιοποιώντας τα, μιλώντας για ‘’τεράστιες προσπάθειες της δημοτικής αρχής’’! Ζήτησε ‘’να βάλουν όλοι πλάτες’’ στην επεκταση της τουριστικής περιόδου! ‘’Πρέπει να ανταποκριθούμε στην πρόσκληση της Fraport’’ που ‘’προσφέρει στην ανάπτυξη της Κω’’.Ούτε λίγο ούτε πολύ μας είπε ότι ‘’η επέκταση’’ είναι προϊόν πρωτοβουλίας Fraport! Οχι του Δήμου!
Γ.Toδεύτερο γεγονός, (08/07/2023) συνέχεια του πρώτου, ηταν η πρόσφατη συνάντηση στο Δημαρχείο Κω του κ. Νικηταρά με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport κ. Alexander Znell στο πλαίσιο της ετήσιας εθιμοτυπικής του επίσκεψης στα 14 αεροδρόμια (που από το 2017 θα τα διαχειρίζονται για 40 χρόνια).
Στην συνάντηση ο Δήμαρχος εκθείασε και πάλι την παρουσία και την συμβολή της Fraport στην ‘’ανάπτυξη της Κω και των διπλανών νησιών’’! Ο κ. Znell μας είπε ότι ‘’κοιτάζει πως θα βοηθήσει τις τοπικές κοινωνίες’’ ενώ ανέφερε πως για την Κω ‘’υπάρχουν σκέψεις’’ να μεγαλώσεικι άλλοτο αεροδρόμιο. Η ευγένεια και η τυπικότητα κυριάρχησαν με εκατέρωθεν φιλοφρονήσεις και χαμόγελα που εξαφάνισαν όμως κάθε πολιτική νύξη και υποβάθμισαν την συνάντηση σε τουριστική ατραξιόν.
Δ. Δεν μειώνουμε τον κ. Δήμαρχο (και συνομιλητές του) λέγοντας ότι απαιτούνταν κάτι άλλο να γίνει.
---Στις παρατηρήσεις των τοπικών παραγόντων του τουρισμού που επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο θα έπρεπε να ζητηθεί συγνώμη για τα κακώς κείμενα και να δοθούν συγκεκριμένες δέσμευσες. Για το θεμα της επέκτασης της περιόδου θα μας ενδιέφερε το τι προγραμματίζει ο Δήμος και όχι μια μεγαλοεπιχείριση.
--- Στην επίσκεψη του κ. Znell θα έπρεπε να λείπουν οι ύμνοι στην Fraport και να ζητηθεί συνεργασία της σε συγκεκριμένα θέματα. Η Fraport έχει υπογράψει σύμβαση παραχώρησης με την οποία ο Δήμος έχει αποκλειστεί από κάθε συμμετοχή στην διαχείριση του αεροδρομίου Κω (με κυρίαρχη την ευθύνη των κυβερνήσεων και μετά των δημαρχευόντων της περιόδου 2010-17 που δεν μίλησαν). Ο Δήμος στο πλαίσιο του κοινωνικού του ρόλου (χάριν του οποίου η επίσκεψη Znell) θα έπρεπε πρώτα να δει την ολοκλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων της Fraport (σε αεροδρόμιο και την περιοχή). Μετά θα έπρεπε να συζητηθεί η συνεργασία Δήμου-Fraport για την επίλυση εξω-συμβατικών κοινών προβλημάτων που έχουν προκύψει την περίοδο χρήσεων 2017-23.]
Ε.Ο δρόμος από το αεροδρόμιο μέχρι τον κύκλο (πλάτους 30μ. οδόστρωμα και απαλλοτριωτέα ζώνη) έχει γίνει αντικείμενο καταλήψεων και τυχαίου παρεμβατισμού που πλήττει ανεπανόρθωτα την εμφάνιση και την λειτουργία του Αεροδρομίου. Χρειάζεται σχεδιασμός και χρηματοδοτηση αναβάθμισης της ‘’εισόδου-εξόδου στο‘’Kos Airport Hippocrates’’ . Έχει δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα με την στάση-στάθμευση, παρκάρισμα και τις δημόσιες συγκοινωνίες. Μπορεί και πρέπει να οργανωθεί ένα μεγάλο ανοικτό πάρκιγκ εξυπηρέτησης των ταξιδιωτών (πέρα από τα ιδιωτικά που εχουν δημιουργηθεί). Το πρώτο θεμα όμως που ο Δήμος έχει υποχρέωση να μελετήσει είναι το περιβαλλοντικό. Το αεροδρόμιο είναι πηγή αέριων ρύπων και ηχου. Η Fraport είναι υποχρεωμένη να έχει πρόγραμμα περιβαλλοντικής προστασίας των Αντιμαχειτών και της Φύσης. Η επιχείρηση το αποφεύγει. Ο Δήμος πρέπει να το ζητήσει ή συζητήσει με την Fraport. Είναι οφειλή στον τόπο μας η δημιουργία εργαστήριου παρακολούθησης ρύπων, δημιουργία πράσινου σημείου για τα απορρίμματα, οι περιμετρικές δενδροφυτεύσεις, ο σχεδιασμός του χώρου και των χρήσεων γης η σύμπραξη Δήμου-Fraport.
Ν. Μυλωνάς