Ρεκόρ, ρεκόρ, ρεκόρ… η λέξη που πιθανότατα θα ακούσουμε και φέτος να κυριαρχεί στην αποτίμηση της τουριστικής περιόδου, τονώνοντας (για) λίγο, το από την επίπονη σεζόν, “ταλαιπωρημένο” ηθικό μας. Η “μαγική χρυσόσκονη” που θα κρατήσει ξανά τα βλέμματα μακριά από την, δυστυχώς πιο “σκοτεινή” πραγματικότητα…
Το “χαλί” που κάθε χρόνο “σκεπάζει” την ανάγκη για προβληματισμό και την επιθυμία για αναβάθμιση των υποδομών, αλλά και του τουριστικού μας προϊόντος με παρεμβάσεις - βελτιώσεις ουσιαστικές, αφήνοντας μας (ξανά) με τα “λόγια”, στα οποία πρέπει να παραδεχτούμε, ότι είμαστε πολύ καλοί!
Και δεν το λέμε εμείς… Το παραπάνω παραλήρημα δεν είναι προϊόν της φαντασίας μας, αλλά συμπέρασμα όσων δήλωσαν από το “βήμα”, που για άλλη μια χρονιά έδωσε το “ΒτΚ” σε 153 επισκέπτες του νησιού μας, για τα “καλά” και τα “στραβά” μας, με τις απαντήσεις, δυστυχώς να μην διαφέρουν και πολύ από αυτές των προηγούμενων χρόνων, ούτε στη μια περίπτωση, ούτε στην άλλη…
Οι επισκέπτες συνεχίζουν να μας προτιμούν, για την φιλοξενίας μας, αλλά και για τα (φυσικά) κάλλη του Νησιού μας (καιρός – παραλίες), βάζοντας σε δεύτερη μοίρα, τα προβλήματα με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι στην Κω (συγκοινωνία, καθαριότητα, οδικό δίκτυο κ.α.) όμως δεν ξέρουμε για πόσο ακόμα θα το κάνουν και όσο ο ανταγωνισμός τους “ακούει” περισσότερο από εμάς, μπουκιά – μπουκιά, η “πίτα” όλο και θα μικραίνει.
Για όσο βέβαια θα αποτελούμε “γη της επαγγελίας” για τον μαζικό (φθηνό) τουρισμό, οι τρύπες κουτσά στραβά, θα καλύπτονται, όμως μόνο στους αριθμούς των αφίξεων, αφού η μετά covid εποχή, έκανε ξεκάθαρο πως η “επιτυχία” της σεζόν, δεν οφείλεται στην ποσότητα των τουριστών, αλλά στην ποιότητα τους!! Το θέμα λοιπόν δεν είναι απλά να γεμίζουμε αεροπλάνα και δωμάτια, αλλά να προσελκύουμε ανθρώπους που θέλουν να “γνωρίσουν” το Νησί μας και με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο θα βγουν στην Αγορά της Κω! Φυσικά αυτό προϋποθέτει να έχουμε και την ανάλογη ποιότητα στις παροχές και τις υποδομές μας και κάπου εκεί “χαλάει το γλυκό”… Ο κορεσμός στα προϊόντα των εμπορικών καταστημάτων (οι περισσότεροι πουλάνε τα ίδια προϊόντα και μάλιστα πολύ κοντά ο ένας στον άλλο) η εύκολη λύση του “κατεψυγμένου” και του “ιχθυοτροφείου” στην εστίαση, η “εσπευσμένη” παραγωγή στα οπωροκηπευτικά, η έλλειψη ασφάλειας στο γεμάτο λακκούβες και απαρχαιωμένες πινακίδες οδικό δίκτυο, η απουσία ακόμα και της στοιχειώδους ιατρικής περίθαλψης (στον δημόσιο τομέα), η καθυστερημένη πρόσληψη του απαραίτητου προσωπικού για την καθαριότητα, η ανεπαρκής συγκοινωνία, γίνονται εδώ και χρόνια, φθηνό περιτύλιγμα για το Νησί μας, υπονομεύοντας σημαντικά την αξία του με αποτέλεσμα να προσελκύονται και οι ανάλογοι πελάτες… Εμείς το “μαχαίρι” λοιπόν, εμείς και το “καρπούζι” και όπως κόψουμε θα φάμε!!
Όσον αφορά τώρα την έρευνα, το “ΒτΚ” μαζί με τους συνεργάτες του, ξεχύθηκαν στους “δρόμους”, από 20 Σεπτεμβρίου μέχρι 15 Οκτωβρίου, σε διάφορα σημεία του Νησιού (αεροδρόμιο, ξενοδοχεία, καταστήματα, αρχαιολογικούς χώρους κ.α.) και οι ερωτήσεις, πέρα από εθνικότητα, διάρκεια διακοπών, κ.λ.π, σχετίζονταν με τα πράγματα που τους άρεσαν περισσότερο στο νησί, εκείνα που δεν τους άρεσαν, τους λόγους που τους οδήγησαν να επιλέξουν την Κω, σε τι είδους ξενοδοχείο έμειναν, αν θα επέλεγαν ξανά την Κω για να περάσουν τις διακοπές τους και αν επηρεάστηκαν από την οικονομική – ενεργειακή κρίση.
Μπορεί οι 153 τουρίστες που ρωτήσαμε, να αποτελούν ένα μικρό δείγμα, σε σχέση με τον όγκο των τουριστών που επισκέφτηκαν το Νησί μας φέτος, ωστόσο είναι ένα ικανοποιητικό δείγμα, για να βγουν κάποια χρήσιμα συμπεράσματα.
Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα, το μεγαλύτερο πρόβλημα φέτος ήταν οι Συγκοινωνίες (τα προηγούμενα χρόνια στην κορυφή ήταν η Καθαριότητα και μετά οι συγκοινωνίες), αφού πολλοί τουρίστες, μας έθεσαν το συγκεκριμένο ζήτημα, ως το μεγαλύτερο μειονέκτημα, καθώς τους ταλαιπώρησε σημαντικά, για όσο διάστημα έμειναν στην Κω.
Ακολούθησαν η Καθαριότητα και η (κακή) κατάσταση του οδικού δικτύου, και λόγω της καλοκαιρίας που επικρατεί ακόμα στο Νησί μας, δεν βρίσκαμε ένα σύννεφο να πέσουμε.
Στα θετικά, την κορυφή καταλαμβάνουν και φέτος η φιλοξενία και οι άνθρωποι του νησιού μας και ακολουθούν ο καιρός, οι παραλίες και το φαγητό.
Οι περισσότεροι ερωτηθέντες, έμειναν σε γενικές γραμμές ικανοποιημένοι και θα ήθελαν να επισκεφτούν και πάλι το νησί μας.
Η πλειοψηφία, έρχεται στο Νησί μας για διακοπές διάρκειας μίας εβδομάδας, διαμένει σε ξενοδοχείο τύπου all inclusive και επέλεξε το νησί μας για διακοπές, είτε γιατί είχαν ξαναέρθει και τους άρεσε, είτε γιατί τους το συνέστησαν φίλοι και συγγενείς, είτε γιατί βρήκαν πολύ οικονομικά πακέτα.
Όσον αφορά το εάν η οικονομική κρίση – ενεργειακό κόστος, επηρέασαν τις φετινές τους διακοπές, οι περισσότεροι απάντησαν αρνητικά.
* Κλείνοντας, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την συνεργάτη μας δημοσιογράφο, Σάντυ Λαδικού, καθώς και τα ξενοδοχεία Kos Aktis, Pelagos, Niriides, Gaia Garden, Hotel Brain Kipriotis και Atlantica Marmari Beach, για την πολύτιμη βοήθειά τους στην έρευνα.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
ΟΙ ΕΘΝΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΕΡΩΤΗΘΕΝΤΩΝ
Oι περισσότεροι ερωτηθέντες, όπως ήταν αναμενόμενο, ήταν Γερμανοί (27,4%) και Άγγλοι (22,8%), αφού αποτελούν εδώ και χρόνια τους βασικούς πυλώνες του τουρισμού μας. Ακολούθησαν οι Ολλανδοί (9,8%), οι Πολωνοί (6,6%), οι Ισραηλινοί (5,9%), οι Ιρλανδοί (5,2%), οι Βέλγοι (4%), οι Σουηδοί (2,6%), ενώ συμμετείχαν και επισκέπτες από Δανία, Νορβηγία, Αμερική, Αλβανία, Ελλάδα, Ουαλία, Ελβετία, Ιταλία, Τσεχία, Αυστρία, Ισπανία, Φιλανδία και Γαλλία.
ΠΟΣΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΘΑ ΜΕΙΝΕΤΕ;
ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΜΕΝΟΥΝ ΓΙΑ 1 ΕΒΔΟΜΑΔΑ
Χρόνο με το χρόνο και λόγω της οικονομικής κρίσης, ολοένα και μειώνεται ο χρόνος παραμονής των επισκεπτών στο νησί μας, κατά την περίοδο των διακοπών τους. Η πλειοψηφία (47%) έκανε φέτος διακοπές μίας εβδομάδας (5-7 ημέρες), το 30,7% έμεινε στην Κω για 8-12 ημέρες και μόλις το 22,3% παρέμεινε στην Κω για 13+ ημέρες.
ΤΙ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ;
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΤΩΝ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΩΝ ΞΑΝΑ Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ «ΑΝΘΡΩΠΟΙ - ΗΛΙΟΣ - ΘΑΛΑΣΣΑ»
Το τρίπτυχο φιλοξενία – παραλίες - καιρός συνεχίζει να αποτελεί το δυνατό μας χαρτί, αφού βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων, ανάμεσα σε εκείνα που τους αρέσουν περισσότερο και απ’ ότι φαίνεται, είναι αυτό που μας κρατάει ακόμα στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς της χώρας και εδώ θα πρέπει να δώσουμε τα εύσημα στους κατοίκους του νησιού, αλλά κυρίως στους εργαζόμενους στον τουρισμό, οι οποίοι παρά τις όποιες δυσκολίες (λόγω έλλειψης προσωπικού) κατόρθωσαν να τα φέρουν εις πέρας, με μεγάλη επιτυχία.
Όπως προαναφέραμε, η φιλοξενία - άνθρωποι είχαν την τιμητική τους και αποτέλεσαν την πλειοψηφία των απαντήσεων (74), ενώ με την σειρά ακολούθησαν: καιρός (66), παραλίες (66), φαγητό, (53), τοπία – φύση (28), Πόλη - Κέντρο (27), πολιτισμός (23), ξενοδοχεία (18), Ζιά (13) και Κέφαλος (9).
Λιγότερο δημοφιλείς απαντήσεις, ήταν οι ποδηλατόδρομοι, η νυχτερινή διασκέδαση, η καθαριότητα, τα εμπορικά καταστήματα, τα ταξίδια στα γύρω νησιά, οι συγκοινωνίες, το Λιμάνι, η Μαρίνα, η ασφάλεια που ένιωσαν, το Τιγκάκι, τα Θερμά, τα άλογα, τα watersports, το Bodrum, οι τιμές, τα κτίρια και η Καρδάμαινα.
* Να σημειωθεί ότι η ερώτηση ήταν “ελεύθερη” και ο κάθε ερωτώμενος, μπορούσε να δώσει έως 3 απαντήσεις.
ΤΙ ΔΕΝ ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ;
ΟΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΝΕΒΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ
Φέτος, είχαμε αλλαγή στην κορυφή, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αφού οι Συγκοινωνίες ήρθαν στην πρώτη σε θέση, σε αντίθεση με την Καθαριότητα, όπου είχε μέχρι τώρα τα ηνία. Οι συγκοινωνίες λοιπόν, είναι ένα θέμα το οποίο πρέπει να δούμε πιο σοβαρά, καθώς όπως φαίνεται επηρεάζει αρνητικά και σε μεγάλο βαθμό τους επισκέπτες. Οι περισσότεροι που μας έδωσαν αυτή την απάντηση, έκαναν λόγο για έλλειψη ταξί και ανεπαρκή δρομολόγια των λεωφορείων, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να μετακινηθούν από και προς το κατάλυμά τους.
Πιο αναλυτικά, 29 ερωτώμενοι (είχαν πάλι την δυνατότητα να δώσουν έως 3 απαντήσεις) έθεσαν ως βασικό μειονέκτημα τις συγκοινωνίες και ακολούθησαν:
σκουπίδια – καθαριότητα (26), οδικό δίκτυο (25), καταλύματα (9), παραλίες (7), Σέγκεν (5), τιμές – ακρίβεια 5.
Όσον αφορά αυτούς που απάντησαν τις παραλίες, ως διευκρίνιση, έδωσαν ότι κάποιες είχαν πολλές πέτρες, ενώ συναντήσαμε και αρκετούς οι οποίοι συνδύασαν τις διακοπές τους (εδώ) με επίσκεψη στο Bodrum, εκφράζοντάς μας, παράπονα για την ταλαιπωρία που υπέστησαν στη Σέγκεν, στο λιμάνι μας, λόγω των γνωστών καθυστερήσεων.
Επίσης, δεν άρεσαν, το νοσοκομείο, η έλλειψη πεζοδρομίων, τα πολλά αδέσποτα, το φαγητό, η έλλειψη δραστηριοτήτων για παιδιά, τα μπαράκια, η φασαρία, ο δυνατός αέρας, τα σεισμόπληκτα κτίρια, η έλλειψη vegan φαγητού στα εστιατόρια, η ζέστη, τα πολλά ποδήλατα, το κυκλοφοριακό, αλλά και το ότι πλήρωσαν αντίτιμο στις δημόσιες τουαλέτες.
* Να σημειωθεί, πάντως, ότι οι περισσότεροι (61) δεν βρήκαν κάτι που να μην τους αρέσει, επισημαίνοντάς μας, ότι όλα ήταν υπέροχα. {αυτοί όλοι έδωσαν μόνο αυτή ως απάντηση, οπότε σχεδόν το 40 % των ερωτηθέντων (153) τα βρήκαν όλα ωραία}
ΓΙΑΤΙ ΕΠΕΛΕΞΑΤΕ ΤΗΝ ΚΩ;
ΕΙΧΑΝ ΕΡΘΕΙ ΞΑΝΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΡΕΣΕ
Από το σύνολο των ερωτηθέντων, η πλειοψηφία (37 απαντήσεις) επέλεξε την Κω για τις φετινές διακοπές, λόγω του ότι στο παρελθόν, είχαν έρθει ξανά και είχαν μείνει ευχαριστημένοι.
Ακολούθησαν, τα οικονομικά πακέτα διακοπών (31), οι συστάσεις φίλων - συγγενών (30), ο καιρός (26), το ότι δεν είχαν ξανάρθει στην Κω (23), τα ωραία ξενοδοχεία (7), η ησυχία – χαλάρωση (6) και η διαφήμιση (5).
Επίσης, μας απάντησαν ότι επέλεξαν την Κω, γιατί μπόρεσαν να συνδυάσουν ταξίδι και στην Τουρκία, για τις παραλίες, για τις οικογενειακές διακοπές, γιατί δούλευαν εδώ, γιατί αγαπούν την Ελλάδα, για το φαγητό και για την ασφάλεια.
* Να σημειωθεί ότι η ερώτηση ήταν “ελεύθερη” και ο κάθε ερωτώμενος μπορούσε να δώσει έως 3 απαντήσεις.
ΕΧΕΤΕ ΕΡΘΕΙ ΞΑΝΑ ΣΤΗΝ ΚΩ;
Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΗΡΘΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΦΕΤΟΣ
Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων, επέλεξε το Νησί μας για πρώτη φορά (61,4%), με τις εντυπώσεις να είναι πάντως θετικές σε γενικές γραμμές
ΘΑ ΕΡΧΟΣΑΣΤΑΝ ΞΑΝΑ;
ΑΝΕΠΙΦΥΛΑΚΤΑ ΝΑΙ
Ίσως το σημαντικότερο αποτέλεσμα - συμπέρασμα της δημοσκόπησης, είναι ότι στην συντριπτική τους πλειοψηφία, οι ερωτηθέντες έμειναν και φέτος ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες, αλλά και τις “συγκινήσεις” που τους προσέφερε το Νησί και επιθυμούν να το επισκεφθούν ξανά στο μέλλον. Πιο συγκεκριμένα, το 94,7% απάντησε ότι θέλουν να ξαναέρθουν, το 4 % απάντησε ότι δεν θέλει, ενώ το 1,3% απάντησε ότι ίσως ξαναέρθει.
Να σημειώσουμε εδώ, ότι οι περισσότεροι που απάντησαν ότι δεν θέλουν να ξανάρθουν, ο λόγος είναι, ότι θέλουν να επισκεφτούν και άλλα νησιά.
ΠΟΥ ΜΕΙΝΑΤΕ;
ALL INCLUSIVE “ΔΑΓΚΩΤΟ”
Το all inclusive συνεχίζει να αποτελεί την βασική μορφή διαμονής των επισκεπτών στο νησί μας. Σύμφωνα με τις απαντήσεις, το 78,4%% των ερωτηθέντων, επέλεξε διαμονή σε all inclusive ξενοδοχείο, ενώ μόλις το 21,6% επέλεξε κάποια άλλη μορφή διαμονής.
ΠΟΣΟ ΕΠΗΡΕΑΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ;
ΑΝΕΠΗΡΕΑΣΤΗ Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ
Οι αυξήσεις στο ενεργειακό κόστος, που επηρέασε όλη την Ευρώπη, δεν φαίνεται να “άγγιξε” ιδιαίτερα τις τσέπες των επισκεπτών μας, με τους περισσότερους (54,3%) να μας απαντούν ότι δεν τους επηρέασε καθόλου, το 38,6%, ότι επηρεάστηκαν λίγο και μόλις το 7,1% επηρεάστηκε πολύ.