Συμπατριώτες κ΄ συμπατριώτισσες
Πέρασαν οι πρώτες 50 ημέρες του 2025 και ο χρόνος καλπάζει προς τις πρώτες 100, που συμπίπτουν με τις παραμονές του Πάσχα.
Μια πρόκληση για σκέψη και αναστοχασμό για το τι έχουμε κάνει, ποια είναι η αντίληψη και η νοοτροπία μας και τελικώς ποια είναι η πορεία μας, ως πολιτών, ως κοινωνίας σε προσωπικό, τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Πέρα από τις επιλεγμένες συνειδητές δράσεις, παρεμβάσεις ή σιωπές μου, η τελευταίες 2 ανοιχτές επιστολές- κάλεσμα που δημοσίευσα ήταν στην μέση του 2023.
Στην μία αναλύω, για ακόμα μια φορά, τις αρχές, την στάση και τους στόχους μου και στην άλλη δημοσιοποιώ τους 5 πυλώνες των δράσεων της ΔΡ.Ε.Π.ΠΟ. «ΦΑΙΝΑΡΕΤΗ» ( Δράσεις , επικοινωνίας, Παιδεία, Πολιτισμού).
Οι ραγδαίες εξελίξεις, τα γεγονότα, οι αντεγκλήσεις, η καθημερινότητα και η νοοτροπία που μεθοδευμένα μας έχουν εμφυσήσει δεν αφήνει περιθώριο για ολιστική σκέψη, ή ουσιαστική μελέτη και κατανόηση των δεδομένων ή νέων προτάσεων.
Έτσι θεωρώ, πως εκ των πραγμάτων, ή σκοπίμως δεν έγιναν αντιληπτές και οι δικές μου προτάσεις, η λειτουργία και αντιμετώπιση μου σε κάθε τομέα της ζωής μας, ούτε η ουσία και ο σκοπός των δράσεων μου σε προσωπικό ή συλλογικό επίπεδο.
Πολλές φορές το έχω επισημάνει και ξέρω καλά, πως την μεγαλύτερη ευθύνη την έχω ο ίδιος.
Για να μην λέμε λοιπόν τα ίδια, ας κάνουμε άλλη μια προσπάθεια.
Βρείτε τα 2 τελευταία κείμενα αλλά και τις παρεμβάσεις και δράσεις μου, προσωπικές και συλλογικές εδώ και 52 χρόνια.
Από το 1973 δηλαδή, όντας ακόμα μαθητής, όχι για επαίνους ή επικρίσεις, αλλά για σκέψη, για προβληματισμό, για μια άλλη θεώρηση της ζωής μας και της πορείας μας.
Η αδιαφορία ή η υποτίμηση με οποιοδήποτε τρόπο αυτής της προσπάθειας θεωρώ, ότι συμβάλουν θετικά στην διαδικασία της κοινωνικής και πολιτικής παιδείας μας.
Ακόμα και να μην ασχοληθείτε από όποια θέση και αν είστε θα την βρείτε μπροστά σας.
Απευθύνομαι, όπως κάθε φορά, στους συμπολίτες μας, εντός και εκτός του τόπου μας, σε όσους και όσες έχουν μια θεσμική ή άλλη θέση και ευθύνη, στη νεολαία μας, στους συνανθρώπους μας από όπου και αν προέρχονται και βεβαίως σε όσες και όσους ασχολούνται με οποιονδήποτε τρόπο με την δημοσιογραφία και την δημοσιότητα.
Εάν προχωρήσουμε έτσι, θα φανεί ξεκάθαρά και καθοριστικά πως αυτή η προσπάθεια δεν υπέκρυψε, ούτε υποκρύπτει προσωπικές βλέψεις αυτοπροβολής, ματαιοδοξίας, συνδρόμου «σωτήρα», ή κάθε είδους πολιτικής κλπ. καριέρας, παρά μόνο μια εσώτερη συνειδητή και συναισθηματική ανάγκη στην πορεία μου, για την προσωπική μου και την συλλογική μας ευδαιμονία.
Όσες και όσοι δείξετε ενδιαφέρον, να έχετε πάντα υπόψη σας, όσον αφορά το πρόσωπο μου, τις διαχρονικές και εκ βαθέων μου φράσεις:
« Ο καλύτερος φίλος του καλού είναι το καλύτερο»
« Μην κρίνετε εξ ιδίων και εξ αλλοτρίων τα του κ. Μηνά»
«-Βιώνω την ζωή μου , σκηνοθετώ τον βίο μου»
«Δεν λειτουργώ ποτέ ως συμπολίτευση ή αντιπολίτευση, αλλά ως ΔΙΑΠΟΛΙΤΕΥΣΗ»
« Να μην αφήσουμε τους εμπρηστές, να μας εμφανίζονται σαν πυροσβέστες
και τους προαγωγούς σαν υπερασπιστές της παρθενίας μας»
« Όταν οι αβάστακτες μετριότητες έχουν το θράσος να καθορίζουν την ζωή μας,
είναι χρέος μας, να υπερβούμε το μέτρο της μετριοφροσύνης μας»
« Ζούμε και δρούμε με αγάπη και αλήθεια, που γλυκαίνουν κι ας πονάνε»
« Με γνώση και την συμμετοχή μας, καθορίζουμε οι ίδιοι την ζωή μας»
Μηνάς Γ Χατζηαντωνίου
Υπεύθυνος ΔΡ.Ε.Π.ΠΟ. «ΦΑΙΝΑΡΕΤΗ
Δια βίου κοινωνικός παιδαγωγός
Η ροή του ρω ( ο γύρος του ρω σε 80 στίχους)
Του Μηνά Γ. Χατζηαντωνίου
(Μια προσωπική χωρο-χρονική Ελληνότροπη, ιστορική, πολιτισμική, πολιτική, ανθρωπολογική «ανάδυση» τόπων, προσώπων, αξιών, εννοιών, αισθήσεων, συναισθημάτων, αναζητήσεων, συμπεριφορών , καταστάσεων με επίκεντρο την Ελλάδα, τον Ελληνισμό και ειδική αναφορά στο Αρχιπέλαγος, την Ιπποκρατική Κω, την Ομηρική Νίσυρο, και την Ηρωική Κάσο)
« Ρέει το ρω στα εσώτερα μου και προβάλει,
απ` την καρδιά, στον κρόταφο, τις αρτηρίες μου,
από την αορτή προς την άκρη των χεριών μου.
Αφουγκράζομαι και θωρώ μπροστά μου, να ρέει
το ρω της Ραψωδίας, με την έμμετρη ροή
της ιστορίας των καιρών των ηρώων.
Το ρω του Ηρακλή, του Ερμή, της Αφροδίτης, της Τερψιχόρης.
Το ρω της Φαιναρέτης, της Μεροπίδος Κω, της Νερατζιάς,
της γενέτειρας του Ιπποκράτη, των Ηρακλειδών, των Δωριέων.
Το ρω, του πατρός της Ιατρικής, του Όρκου, των αφορισμών,
της πρόληψης, της πρόνοιας, της θεραπείας, των φαρμάκων,
της εξανθρωπισμένης αειφόρου διαχρονικής Κώιας παρουσίας,
των Μακάρων, της Δήμητρας, Της Ταρσού, Της Χειραφετούσας.
Το ρω των Ανταγόρα, Δράκοντα, Επίχαρμου, Θεόκριτου, Ηρώνδα,
της Άσπρης Πέτρας, Αλάσαρνας, Βουρίνας, του Ωρομέδοντα,
του Ζαρράφτη, του Ζάρακα, του Χέρτζογκ, του Μορικόνε,
του Ζερβού, του Σπύρου Ιδρύματος ιδρυτού, της Χάριτος.
Το ρω της Μαρίκας, της Καραμπεσίνη, της Σαρρή, του Γαβρίλη.
Το ρω της βαρβαρότητας στο σιντριβάνι «Αρπαγή της Ευρώπης».
Νίσυρος, η Πορφυρίς, η Κίσσηρις, του Ομηρικού Ποδαλείριου,
με το Μανδράκι, τον Εμπορειό, το Άργος, την Δρακοσπηλιά.
Με την Καλδέρα, την Γεωθερμία, την Θερμιανή, τα Λουτρά,
με το Παλιόκαστρο, την Κυρά, το «περιόλι», την καλαντήρα.
Το ρω του Βεζύρη, της Ειρήνης, του Γιωργαίου, του Χαρίτου.
Το ρω του δοξαριού του Ασπρομάλλη, του χορού της καμάρας.
Από το ρω του Παρθένη στο ρω του γιου της Ρούσας.
Και από την Ρω του Καστελλόριζου με πλώρη
προς την Κάρπαθο και το Φρυ της Ηρωικής Κάσου.
Με την Ελληνοκαμάρα, το Έλλερος, τον Αντιπέρατο,
την Αγιά Κυριακή, το Αρβανιτοχώρι, τη Χέλατρο,
την Αγιά Μαρίνα, τ` Αρμάθια, την Κοφτερή, την Καζέρμα.
Το ρω της λύρας του Περσελή, στον ζερβό, στο πισωμέρι.
Το ρω των καραβοκύρηδων , των καραβομαραγκών.
Το ρω της ράχης των Ψαρών, της Ύδρας, της Κρήτης, της Κύπρου.
Του Ρήγα, του Λόρδου Βύρωνα, της Μαυρογένους ,του Ευαγόρα.
Το ρω της ρωμαλέας Ρωμιοσύνης, της Τραπεζούντας,
των Γραικών του Βοσπόρου, της Καλαβρίας, του Τάραντα,
της ερμηνείας των αριθμών του Πυθαγόρα στον Κρότωνα.
Το Ρω της Λάρισας, της Τρίκκης, της Επιδαύρου, της Περγάμου,
της Ίμβρου, της Σύρου, της Λέρου, της Θήρας, της Σύρνας. 40
Το ρω της Αλεξάνδρειας, της Αλικαρνασσού, της Καρίας.
Το ρω του τρόπου για την μακροζωία της Ικαρίας.
Το ρω της Καμείρου, της Ρόδου, του ρόδου, της Ήριννας.
Το ρω των ορμών, των κορμών των δένδρων, των ριζών,
του βράχου, της βροχής, του νερού, των χορταριών.
Το ρω της σποράς, του θερισμού, του φούρνου, του καρβελιού,
της συντροφιάς, της ομορφιάς, του κρασιού, του πανηγυριού.
Το ρω της ρωγμής, της φραγής, του θρύλου, του θρήνου.
Του ρυθμού, του μέτρου, του μέτριου, του άριστου,
του χρόνου, του άχρονου, του χρόνιου, του διαχρονικού.
Το ρω του ουρανού, του ουράνιου, του ορατού, του αοράτου.
Το ρω του άσπρου, του μαύρου, του γκρίζου, του ερυθρού,
των χρωμάτων, των χρισμάτων, των αρωμάτων, των αρτυμάτων .
Το ρω της ωραιότητας της χαραυγής στην Θράκη,
της ολόλαμπρης ηλιόχαρης ημέρας στο Ηραίο,
του κρόκινου πυρφόρου απόβραδου στον Παρθενώνα.
Το ρω του αστροφόρου στερεώματος του Αρχιπελάγους,
στις χωρο-χρονικές Ελληνότροπες, άτροπες περιπλανήσεις.
Το ρω της νοερής προσέγγισης του «πλαστουργού»,
από «τα πάντα ρει» του προσωκρατικού Ηράκλειτου
στην θεωρία του αδιαίρετου ατόμου του Δημόκριτου.
Το ρω της αρραγούς αρετής του Σωκράτη,
του ορισμού της τραγωδίας του Αριστοτέλη,
της προσδοκίας για ειρήνη του Γρηγόρη Λαμπράκη.
Το ρω του σήμερα, του αύριο, των οραμάτων, της ειμαρμένης,
του θάρρους, της υπέρβασης ,του αντι-ηρωισμού,
του θράσους, της πρόφασης, του καιροσκοπισμού.
Το ρω της ροπής, της τροπής, της ντροπής, της ανατροπής,
της αρωγής, της παροχής, της στοργής, της συγχώρησης.
Το ρω της δράσης-αντίδρασης, της ανάδρασης, της διάδρασης .
Το ρω της ελευθερίας, των κρατών, των όρων, των συνόρων,
των ασύνορων ρεμβασμών, των υπέρμετρων ρομαντισμών.
Το ρω των πατριωτών, της Δημοκρατίας, της αξιοκρατίας.
Το ρω των ροών των απάτριδων, των απρόσμενων προσφύγων.
Το ρω των ανεκπλήρωτων πανανθρώπινων ονείρων.
Το ρω της έγκαιρης σωτηρίας της μοιραίας Υδρογείου.
Των ωραίων τραγουδιών απ` «τα ρω του έρωτα» το ρω,
των μηρών, των ρογών, αγοριών και κοριτσιών το ρω,
το ρω των αθεράπευτων διαμπερών ερώτων.
Τα ρω των οριζόντων, άρρητα και ρητά, τα ρω που ρέουν.» 80
Μηνάς Γ. Χατζηαντωνίου
Δια βίου κοινωνικός παιδαγωγός, σκηνοθέτης - Υπευθ. ΔΡ.Ε.Π.ΠΟ. «Φαιναρέτη»
9.2.24-19.4.24 (Παγκ. Ημέρ: Ελληνικής Γλώσσας – Φιλελληνισμού, Διεθνούς αλληλεγγύης)
ΣΗΜ: Α) Όλες οι λέξεις περιέχουν το γράμμα «ρ», πλην των άρθρων, των προθέσεων και των λέξεων : Κω, Κώιας, Κάσου, γιου, Αγιά, ατόμου, αλλά έχουν συνοχή με λέξη που περιέχει το «ρ».
Β) Η «Ροή του ρω» προτείνεται για πολύπλευρη αξιοποίηση σε προσωπικό ή συλλογικό επίπεδο, σε σχολεία, ΜΜΕ κλπ,. Αυτή η σπουδή της αλληλουχίας των λέξεων της Ελληνικής γλώσσας, προκαλεί στοχασμούς, αναστοχασμούς και αφυπνίσεις για την Ελλάδα, τον Ελληνισμό, την ζωή και την Ανθρωπότητα.