Η νησιωτικότητα δεν είναι ή τουλάχιστον δεν θα έπρεπε να είναι, απλώς ένας όρος για προεκλογική χρήση ή ένα σύνθημα σε ομιλίες πολιτικών. Είναι μια συγκεκριμένη συνταγματικά κατοχυρωμένη αρχή, που οφείλει να καθοδηγεί τη χάραξη δημόσιας πολιτικής, ώστε να διασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση των νησιωτών στα βασικά κοινωνικά αγαθά, όπως είναι η υγεία, η παιδεία, οι μεταφορές - συγκοινωνία κ.α. Παρά ταύτα, δεκαετίες τώρα, ο όρος χρησιμοποιείται συχνά ρητορικά, χωρίς να συνοδεύεται από ουσιαστικά μέτρα, αφήνοντας τους νησιώτες μόνους και έκθετους στα “βάρη” της καθημερινότητας.
Η πραγματικότητα για τους κατοίκους των νησιών παραμένει σκληρή, αφού η γεωγραφική απομόνωση, το υψηλό κόστος διαβίωσης και γενικά οι ανεπαρκείς υποδομές, χωρίς τα απαραίτητα αντισταθμιστικά μέτρα, γίνονται “βαρίδια” στην όποια προσπάθεια για ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών. Πολλές φορές μάλιστα, αντί για ουσιαστική στήριξη, οι νησιωτικές περιοχές βρίσκονται στο στόχαστρο πολιτικών αποφάσεων που επιδεινώνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση.
Μια από αυτές και η πιο πρόσφατη, είναι η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα “καθαρά καύσιμα”που αποτελεί μέρος του ευρύτερου πλαισίου της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ (European GreenDeal) και του πακέτου μέτρων Fit for 55, που στοχεύουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, έχουν θεσπιστεί νέοι κανόνες που επηρεάζουν άμεσα τον τομέα της ναυτιλίας, έναν από τους μεγαλύτερους ρυπαντές λόγω της χρήσης βαρέων καυσίμων (mazut, HFO κ.λπ.).
Από το 2024 λοιπόν, η ναυτιλία έχει ενταχθεί στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών CO2 (EU ETS), που σημαίνει ότι οι πλοιοκτήτες πρέπει να πληρώνουν για κάθε τόνο CO2 που εκπέμπει το πλοίο τους.
- Το μέτρο εφαρμόζεται σταδιακά:
- 40% των εκπομπών το 2024
- 70% το 2025
- 100% από το 2026
Αυτό αναπόφευκτα έχει οδηγήσει σε αύξηση του κόστους λειτουργίας για τις ναυτιλιακές εταιρείες, ειδικά στις επιβατικές γραμμές και σεαυτές που δραστηριοποιούνται σε νησιωτικές γραμμές με μεγάλη απόσταση (π.χ. Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη), όπου η κατανάλωση καυσίμων είναι μεγάλη και οι τιμές ανταγωνιστικές.
Όπως είναι λογικό, οι παραπάνω αλλαγές στον χώρο της ναυτιλίας, δεν άφησαν ανεπηρέαστη τηνAtticaGroup (BlueStar) που δραστηριοποιείται (και) στα Δωδεκάνησα, η οποία ναι μεν άφησε (τουλάχιστον προς το παρόν) ίδιες τις τιμές των επιβατικών εισιτηρίων, προχώρησε όμως δε, σε αιφνίδια αύξηση άνω του 12% στα ναύλα των εμπορευματικών φορτηγών,η οποία μάλιστα έχει ήδη τεθεί σε ισχύ από τις 15 Μαΐου 2025.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις πρόσφατες διαβεβαιώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας, κ. Βασίλη Κικίλια, ο οποίος – από τη Σύρο – είχε υποστηρίξει ότι με τη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, δεν θα υπάρξει καμία επιβάρυνση στις θαλάσσιες μεταφορές. Αντί για αυξήσεις στα επιβατικά εισιτήρια όμως, το βάρος μεταφέρθηκε έμμεσα στους επαγγελματίες, μέσω των εμπορευματικών μεταφορών.
Οι τοπικοί φορείς κάνουν λόγο για μια ακόμη πράξη αδικίας εις βάρος της νησιωτικής επιχειρηματικότητας, καθώς η επιβάρυνση αυτή αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών βασικών προϊόντων και σε νέο κύμα ακρίβειας, με τις μεταφορικές εταιρείες,που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του προβλήματος, να προετοιμάζονται ήδη για κινητοποιήσεις.
Την ίδια ώρα μάλιστα, η Κυβέρνηση παραμένει ασυνεπής απέναντι στο μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με καθυστερήσεις που πλησιάζουν τα τρία έτη στις πληρωμές προς τις επιχειρήσεις. Παρότι η αποζημίωση για το β΄ εξάμηνο του 2022 έχει εγκριθεί, δεν έχει ακόμη καταβληθεί, ενώ για τα έτη 2023 και 2024 δεν έχει ανοίξει καν η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων.
Αντί λοιπόν να υπάρξει μέριμνα και αντιστάθμιση για την επερχόμενη αύξηση κόστους, ο Υπουργός περιορίστηκε σε δηλώσεις που εγκαλούν τις επιχειρήσεις να μην μετακυλήσουν το κόστος στους καταναλωτές, υποβαθμίζοντας τη σοβαρότητα της κατάστασης.
Σε ένα ήδη επιβαρυμένο οικονομικό περιβάλλον, το νέο αυτό "χαράτσι" έρχεται να επιβεβαιώσει τις ανησυχίες ότι η νησιωτικότητα παραμένει μόνο λέξη σε ομιλίες – και όχι κριτήριο χάραξης πολιτικής. Η απόσταση από την ηπειρωτική χώρα δεν είναι μόνο γεωγραφική, αλλά όπως φαίνεται και πολιτική.
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΝΕΚΤΗ ΚΑΜΙΑ ΜΕΤΑΚΥΛΙΣΗ ΣΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ
Από το βήμα της Βουλής τοποθετήθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Βασίλης Κικίλιας, με ιδιαίτερη αναφορά στα ναύλα για τα φορτηγά, διευκρινίζοντας ότι δεν υπάρχει καμία θεσμική παρέμβαση από πλευράς Υπουργείου στις χρεώσεις: «Το Υπουργείο, σε ό,τι έχει να κάνει με τα φορτηγά, ούτε τα πείραξε, ούτε τα άλλαξε, ούτε πρόκειται να τα αλλάξει. Οι όποιες αυξήσεις που παρατηρούνται από ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες στα ναύλα των φορτηγών, αντιστοιχούν σε εξαιρετικά μικρό κόστος 1-2 σεντ ανά κιλό στα εμπορεύματα. Τέτοιου είδους διαφοροποιήσεις δεν μπορούν να αποτυπωθούν ως μετακύλιση στις νησιωτικές αγορές. Εάν κάποιοι πιστεύουν ότι θα προσπαθήσουν να κερδοσκοπήσουν μετακυλίοντας – το επαναλαμβάνω, με ένα, με δύο cents ανά κιλό – στην αγορά, να το ξεχάσουν αυτό. Υπάρχει και η Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Αυτό δεν θα γίνει ανεκτό σε καμία των περιπτώσεων».
Στη συνέχεια, ο κ. Κικίλιας υπενθύμισε τη νομοθετική παρέμβαση που έκανε η Κυβέρνηση, προκειμένου να αποτραπούν αυξήσεις στα επιβατικά εισιτήρια των ακτοπλοϊκών, που είχαν προαναγγείλει οι εταιρείες ότι θα κάνουν από την 1η Μαΐου:
«Αυτό το οποίο έκανε η Ελληνική Κυβέρνηση είναι να βρει τρόπο – και τον βρήκε, διά εμού και του συνόλου της Προεδρίας της Κυβέρνησης, που έχει την ευθύνη για την οικονομική πολιτική – με μία τροπολογία την οποία έφερα εδώ στη Βουλή και ψηφίστηκε, για να μην αυξηθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για τους συμπολίτες μας επιβάτες, καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ενώ, ήδη, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες το είχαν ανακοινώσει από 1η Μαΐου και οι αυξήσεις θα ήταν 13% έως 15%.».
Περιγράφοντας τη συνεχιζόμενη προσπάθεια για αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε στις τακτικές του επισκέψεις σε νησιά:
«Θα προσπαθήσω να πάω σε όσο το δυνατόν περισσότερα νησιά γίνεται καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της περιόδου, έτσι ώστε να εκκινήσουν λιμενικά έργα και όσα έχουν εκκινήσει, να μπουν σε μία σειρά τα masterplan, να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί και να δοθεί η δυνατότητα να έχει κι άλλα συγκριτικά πλεονεκτήματα η νησιωτικότητά μας.».
Τέλος, έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη στρατηγική σημασία της νησιωτικότητας:
«Η νησιωτικότητά μας, που κατά την άποψή μου είναι συγκριτικό πλεονέκτημα, δεν χωρά σε αμφισβητήσεις και αντιδικίες, πολιτικές ή μικροπολιτικές. Υπερβαίνει πολύ όλους εμάς. Αν το βλέπουμε κομματικά, είναι εθνικό και πατριωτικό μας καθήκον. Είναι στρατηγική μας για την αύξηση της ναυτιλίας που φέρνει έσοδα στη χώρα (και του τουρισμού, και της διασύνδεσης) και είναι υποχρέωσή μας, γιατί οι νησιώτες μας πρέπει να είναι ισότιμοι με όλους τους άλλους Ευρωπαίους πολίτες. Άρα, δεν θα μπορούσαν να υστερούν στο κομμάτι της διασύνδεσης».
Γ. ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ: Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΥΝΟΕΙ ΤΟΥΣ ΑΚΤΟΠΛΟΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΙ ΤΟΥΣ ΝΗΣΙΩΤΕΣ
Την έντονη αντίδρασή του για τις νέες αυξήσεις στα ναύλα μεταφοράς φορτηγών οχημάτων προς τα νησιά, εξέφρασε στο «ΒτΚ» ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Γιώργος Νικητιάδης, που κατέθεσε και σχετική ερώτηση στη Βουλή.
«Ενώ – είπε- οι κάτοικοι και οι επαγγελματίες των νησιών μας ακόμη περιμένουν τις πληρωμές του μεταφορικού ισοδύναμου, έρχονται τώρα νέες εξοντωτικές αυξήσεις που φτάνουν το 12,3% και το 14%. Η μοναδική ακτοπλοϊκή εταιρεία που εξυπηρετεί τη γραμμή, αποφάσισε να επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τη νησιωτική Ελλάδα, χωρίς να υπάρχει κανένα ουσιαστικό αντίβαρο από την Πολιτεία.
Οι αυξήσεις, που τίθενται σε ισχύ από τις 15 Μαΐου, θα μετακυλιστούν άμεσα στις τιμές βασικών αγαθών και θα επιβαρύνουν δυσανάλογα τα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις των νησιών. Η Κυβέρνηση, αντί να λάβει μέτρα συγκράτησης, πρόσφατα μείωσε κατά 50% τα τέλη ελλιμενισμού που πληρώνουν οι ακτοπλόοι υπέρ των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων. Δηλαδή, την ώρα που οι ακτοπλοϊκές αυξάνουν ανεξέλεγκτα τους ναύλους, η κυβέρνηση τους χαρίζει έσοδα από τα λιμενικά τέλη. Πρόκειται για προκλητική εύνοια, την ώρα που οι νησιώτες ασφυκτιούν.
Καλούμε την Κυβέρνηση να παρέμβει άμεσα και να καταβληθούν οι οφειλές του μεταφορικού ισοδύναμου, που παραμένει σε στασιμότητα, παρά τις εξαγγελίες για ενίσχυση της νησιωτικότητας. Αν συνεχιστεί αυτή η πολιτική, τα νησιά μας, θα γίνουν όμηροι της ακρίβειας και της απομόνωσης. Η κυβέρνηση πρέπει να διαλέξει αν είναι με τους ακτοπλόους ή με τους νησιώτες».
Γ. ΠΑΠΠΟΥ: ΑΤΥΧΕΙΣ ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΙΚΙΛΙΑ – ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Η ΑΓΟΡΑ
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδ/σου κ. Γιάννης Πάππου, με επιστολή του την προηγούμενη εβδομάδα, προς τον Υπ. Ναυτιλίας κ. Κικίλια, ζήτησε την αναστολή των αυξήσεων αυτών, τονίζοντας ότι ο επιχειρηματικός κόσμος των νησιών βρίσκεται αντιμέτωπος με μια ακόμη επιβάρυνση, που θα αποσταθεροποιήσει την οικονομική ισορροπία της νησιωτικής αγοράς.
Όσον αφορά τις δηλώσεις του κ. Κικίλια στη Βουλή, τις χαρακτήρισε άστοχες, τονίζοντας ότι μάλλον δεν γνωρίζει το πώς λειτουργεί η αγορά.
«Ο επιχειρηματικός κόσμος των νησιών – μας είπε- με αφορμή τις πρόσφατες αυξήσεις 10-15% στα ναύλα μεταφοράς φορτηγών που επιβλήθηκαν αιφνιδιαστικά από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, την ώρα που η Κυβέρνηση εξαγγέλλει μέτρα ελάφρυνσης, συνεχίζει να δέχεται επιβαρύνσεις, που απειλούν να αποσταθεροποιήσουν την οικονομική ισορροπία της νησιωτικής αγοράς. Ακούμε συνέχεια για στήριξη και μέτρα υπέρ της νησιωτικότητας και όχι μόνο δεν τα βλέπουμε, αλλά συνεχώς δεχόμαστε νέα πλήγματα. Πρέπει η Κυβέρνηση να δείξει στην ουσία στήριξη στα νησιά. Το μόνο μέτρο που υπάρχει για να μας στηρίξει είναι το μεταφορικό ισοδύναμο και αυτό κοντεύουν οι πληρωμές να φτάσουν τα τρία χρόνια καθυστέρησης, αφού περιμένουμε να πληρωθούμε το Β’ εξάμηνο του 2022.
Ακούσαμε τις απαντήσεις που έδωσε ο Υπουργός στη Βουλή και θεωρώ ότι είναι το λιγότερο άστοχες. Μάλλον δεν έχει καταλάβει το πώς κινείται η αγορά και τι υποχρεώσεις έχουν οι επιχειρήσεις, ιδιαίτερα των νησιών. Μιλάει για ελάχιστη αύξηση που δεν πρέπει να μετακυλήσει στους πολίτες, όμως η ελάχιστη αυτή αύξηση για την οποία μιλάει, είναι για ελάχιστα προϊόντα. Στα περισσότερα προϊόντα η αύξηση θα ξεπεράσει το 10% και θέλει αυτή την αύξηση να την απορροφήσουν οι επιχειρηματίες. Να μας πει πως μπορούν να το κάνουν αυτό οι επιχειρήσεις που παλεύουν καθημερινά για την επιβίωσή τους.
Υπάρχει μηχανισμός, όπου μπορούν να στηρίξουν τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και έτσι να μην εφαρμοστεί η αύξηση αυτή. Όπως είπα και παραπάνω, πρέπει επιτέλους να δείξουν έμπρακτα ότι στηρίζουν τα νησιά».
Σ. ΠΗΣ: ΣΚΕΦΤΟΜΑΣΤΕ ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΜΕ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΩΣ ΕΝΔΕΙΞΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ
Την ανησυχία του για τις επικείμενες αυξήσεις, μας ανέφερε ο κ. Σταμάτης Πης, ένας από τους πλέον έμπειρους επαγγελματίες του κλάδου μεταφορών. Όπως υποστηρίζει, οι αυξήσεις αυτές δεν μπορούν να απορροφηθούν από τις μεταφορικές εταιρείες και μοιραία θα περάσουν στον καταναλωτή.
«Η αύξηση ανά εισιτήριο για τα φορτηγά υπολογίζεται περίπου στα 250€. Αυτή τη στιγμή, το συνολικό κόστος για τη μεταφορά μιας νταλίκας πήγαινε-έλα, είναι γύρω στα 2.000€, και ανεβαίνει όταν προστεθούν ψυγεία ή άλλος εξοπλισμός. Η κατάσταση έχει φτάσει στα όρια… Τα περιθώρια κέρδους είναι πλέον ελάχιστα. Οι ασφαλιστικές εισφορές, τα καύσιμα, τα έξοδα συντήρησης, όλα ανεβαίνουν συνεχώς. Δεν μπορούμε άλλο να σηκώνουμε το βάρος μόνοι μας.
Παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις για σταθερότητα στις τιμές, οι ακτοπλοϊκές αποφάσισαν να μην αυξήσουν τις τιμές για τα επιβατικά οχήματα, επιλέγοντας να επιβαρύνουν μόνο τα φορτηγά.
Αυτό είναι τεράστιο λάθος και χτύπημα για τη νησιωτικότητα. Να σκεφτείτε ότι εμείς δεν εντασσόμαστε, ούτε στο μεταφορικό ισοδύναμο. Ενώ κινούμαστε απολύτως νόμιμα, με παραστατικά, υπερωρίες, και πλήρη διαφάνεια, μας φορτώνουν με νέα βάρη.
Σκεφτόμαστε να κλείσουμε το λιμάνι της Κω σε ένδειξη διαμαρτυρίας. Υπήρξε μια ανακοίνωση για μείωση των λιμενικών τελών, όμως δεν δόθηκε καμία σαφή δέσμευση για σταθερότητα στα κόμιστρα των φορτηγών. Θα συζητήσουμε με τους συναδέλφους και είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν κινητοποιήσεις. Δυστυχώς, η αύξηση θα περάσει στην αγορά και τελικά στον καταναλωτή.»
Δ. ΧΑΤΖΗΔΑΥΙΔ: ΑΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΤΗ ΑΥΞΗΣΗ
Ο κ. Δαυίδ Χατζηδαυίδ, ιδιοκτήτης μεταφορικής εταιρείας στην Κω, έκανε λόγο για μια ξαφνική και απροειδοποίητη αύξηση, που θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερο τις νησιωτικές επιχειρήσεις.
«Δεν περιμέναμε –είπε- αυτή την αύξηση, όταν ακούσαμε πριν από λίγες ημέρες τον Υπουργό κ. Κικίλια, να πανηγυρίζει ότι δεν θα γίνει καμία αύξηση από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Απ’ ότι φαίνεται, κράτησε τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σταθερά και άφησε τις εταιρίες να προχωρήσουν σε αυξήσεις στα φορτηγά. Και μάλιστα μιλάμε για μία αύξηση άνω του 10%. Δεν μπορούμε εμείς οι μεταφορικές εταιρείες, να απορροφήσουμε αυτό το κόστος. Είναι λογικό να μετακυλήσει και στους καταναλωτές. Όσον αφορά το παράδειγμα που έφερε ο Υπουργός στη Βουλή, για 1-2 σεντς ανά παλέτα, μπορεί να είναι αληθινό, αλλά αφορά περιορισμένα προϊόντα π.χ. το νερό. Στα υπόλοιπα το κόστος είναι αρκετά μεγάλο. Για παράδειγμα, αυτή τη στιγμή μία νταλίκα μπορεί να μεταφέρει 33 παλέτες μέχρι 25 τόνους φορτίο. Συνολικά σήμερα μια νταλίκα κοστίζει περίπου 1.900 ευρώ, ενώ με τις νέες τιμές, θα πάρει μία αύξηση άνω των 200 ευρώ. Δεν την λες και μικρή αύξηση λοιπόν. Πρέπει η Κυβέρνηση να δώσει βαρύτητα και να στηρίξει τις τοπικές νησιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες όσο προχωρούν τα χρόνια λιγοστεύουν, καθώς δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις ολοένα αυξανόμενες υποχρεώσεις που τους επιβάλλουν».
Δ. ΚΩΣΤΟΓΛΟΥ: ΑΔΥΝΑΤΟ ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΝΑ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΟΥΝ ΤΙΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Ο κ. Δημήτρης Κώστογλου, Γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Κω, μας ανέφερε ότι είναι αναπόφευκτο, οι αυξήσεις αυτές να μην μετακυλήσουν στους καταναλωτές, καθώς οι επιχειρήσεις αδυνατούν να τις απορροφήσουν.
«Είναι θεωρώ, μία κακή εξέλιξη για τον εμπορικό κόσμο των νησιών οι αυξήσεις αυτές. Το συζητήσαμε και στην πρόσφατη συνεδρίαση του Επιμελητηρίου Δωδ/σου που έγινε στην Κω. Οι νησιωτικές επιχειρήσεις δεν θα μπορούν πλέον να ανταγωνιστούν τις υπόλοιπες επιχειρήσεις της χώρας. Δυστυχώς αντί να βελτιώνονται οι συνθήκες για το επιχειρείν, γίνονται όλο και χειρότερες. Μπορεί κάποιες επιχειρήσεις να απορροφήσουν ένα μέρος των αυξήσεων αυτών, όμως είναι αδύνατο να τις απορροφήσουν τελείως και έτσι αναπόφευκτα θα υπάρχουν αυξήσεις στον τελικό αγοραστή. Οι επιχειρήσεις της περιοχής μας χρειάζονται στήριξη. Έχουμε υποτίθεται το μεταφορικό ισοδύναμο, όμως, έχουμε να πληρωθούμε πάνω από 2 χρόνια. Είναι απαράδεχτο. Ένα μέτρο ουσιαστικής στήριξης να μην εφαρμόζεται όπως πρέπει.
Με τις αυξήσεις αυτές, χάνουμε την δυνατότητα, να είμαστε ανταγωνιστικοί απέναντι στις αντίστοιχες επιχειρήσεις της υπόλοιπης Ελλάδας. Εμείς σαν Εμπορικός Σύλλογος Κω, το επόμενο διάστημα θα έχουμε σχετικές συναντήσεις με κυβερνητικά στελέχη, για το θέμα της αύξησης των ναύλων και ελπίζω να βρούμε απέναντί μας ευήκοα ώτα, καθώς η κατάσταση είναι κρίσιμη για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων στα νησιά».
Σ. ΠΑΠΑΠΟΣΤΟΛΟΥ: ΔΕΝ ΑΝΤΕΧΟΥΜΕ ΝΕΕΣ ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Ο κ. Στέργος Παπαποστόλου, ιδιοκτήτης μεταφορικής εταιρείας στην Κω, εξέφρασε και αυτός την απογοήτευσή του μετά τις νέες αυξήσεις.
«Δεν μπορεί – είπε – να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Πόσο νομίζουν ότι μπορούν να αντέξουν οι νησιωτικές επιχειρήσεις, όταν τους βάζουν συνεχώς εμπόδια. Όλο αυξήσεις έρχονται. Οι επιχειρήσεις παλεύουν καθημερινά για την επιβίωσή τους. Τώρα έρχεται μία νέα αύξηση 12% στα μεταφορικά ναύλα των φορτηγών. Δεν αντέχουμε άλλο».
Ξ. ΚΑΣΙΟΥ: ΑΡΧΙΣΑΜΕ ΤΙΣ ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΜΑΣ
Η κ. Ξανθίππη Κασίου που δραστηριοποιείται στο εμπόριο ποτών, μας ανέφερε ότι ήδη αναγκάστηκε να προχωρήσει σε ανατιμήσεις στα προϊόντα τους, λόγω των αυξήσεων στα ναύλα.
«Δυστυχώς – είπε- είδαμε ξαφνικά, άλλη μία οικονομική επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις μας. Ήδη οι μεταφορικές εταιρείες, μας χρεώνουν παραπάνω στα μεταφορικά. Για παράδειγμα, εμένα μου έρχεται τώρα 5 ευρώ επιπλέον η παλέτα και να φανταστείτε ότι μία ημέρα μπορεί να έχω και 100 παλέτες. Δεν είναι ασήμαντο ποσό. Αυτό το ποσό, δεν μπορώ να το απορροφήσω. Είναι λογικό να μετακυλήσει η αύξηση αυτή. Έτσι λοιπόν άρχισα και εγώ τις ανατιμήσεις στα προϊόντα μου προς τις επιχειρήσεις, οι οποίες και αυτές λογικά θα τις αυξήσουν και θα φτάσουν στο τελικό καταναλωτή. Είναι αλυσίδα όλο αυτό. Δεν μπορεί μία επιχείρηση να απορροφήσει όλη την αύξηση. Ανάλογα την οικονομική δυνατότητα που έχει μία επιχείρηση, ίσως απορροφήσει ένα ποσοστό, αλλά για να το κάνει όλο αποκλείεται. Δυστυχώς οι επιχειρήσεις δεινοπαθούν και δίνουν καθημερινό αγώνα για να επιβιώσουν, γι’ αυτό καλό είναι και αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις κεντρικά, να το έχουν αυτό στο μυαλό τους και να τις στηρίξουν γιατί είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας».
Κ. ΣΠΑΝΟΣ: Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΠΕΙΛΕΙ ΤΟΥΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΕΣ
Την έντονη αντίδραση του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, Κώστα Σπανού, προκάλεσε η τοποθέτηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στη Βουλή για την αύξηση των ακτοπλοϊκών ναύλων στα επαγγελματικά οχήματα.
«Η αύξηση του ενός ή δύο σεντ, που ο υπουργός προσπαθεί να εμφανίσει ως αμελητέα, είναι για την κάθε νταλίκα περί τα 300 ευρώ επιβάρυνση» ανέφερε μιλώντας στην ΕΡΤ Νοτίου Αιγαίου ο κ. Σπανός, σημειώνοντας ότι στη Ρόδο η επιβάρυνση είναι περί τα 40.000 ευρώ την ημέρα, 1 εκατομμύριο 200 χιλιάδες ευρώ τον μήνα, 14 εκατομμύρια 600 χιλιάδες ευρώ τον χρόνο.
«Δεν τη λες και μικρή επιβάρυνση» είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι δεν είναι θέμα μετακύλισης, είναι θέμα κοστολογίου.
Διερωτήθηκε δε, γιατί δεν απορρόφησαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, μετά και τη μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, την εξαιρετικά, κατά δήλωση του υπουργού, μικρή αύξηση.
Για την αναφορά του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ότι «υπάρχει η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και η Επιτροπή Ανταγωνισμού», ο κ. Σπανός ανέφερε ότι «πρόκειται για ξεκάθαρη απειλή έναντι των επιχειρηματιών» προσθέτοντας «γιατί δεν απείλησε με την Επιτροπή Ανταγωνισμού τις ναυτιλιακές εταιρείες, για να ελεγχθεί αν είναι νόμιμες οι αυξήσεις».
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου ανέφερε ότι «δεν χρειάζονται ρητορικές κορώνες, αλλά διάλογος και λύσεις» υποστηρίζοντας ότι «δεν ήταν καλή η δήλωση του υπουργού και δεν ήταν σε ένα καλό πλαίσιο για συζήτηση».
Σ. ΤΥΡΙΝΟΠΟΥΛΟΣ: ΑΥΞΗΣΗ ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΟΥΚΑΥΣΙΜΟΥ
Για τις πρόσφατες αυξήσεις που επιβλήθηκαν στα ναύλα των φορτηγών στιςακτοπλοϊκές εταιρείες, μας μίλησε και ο ναυτιλιακός πράκτορας κ. Σπύρος Τυρινόπουλος, τονίζοντας ότι αυτό συνέβη διότιαπό την 1η Μαΐου 2025 τέθηκε σε ισχύ ευρωπαϊκή οδηγία που υποχρεώνει όλες τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο να χρησιμοποιούν νέου τύπου καύσιμο.
«Το νέο αυτό καύσιμο – είπε- είναι κατά 30% ακριβότερο από το προηγούμενο, γεγονός που έχει αυξήσει σημαντικά το κόστος λειτουργίας των πλοίων. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, προκειμένου να μην μετακυλήσουν το κόστος στους επιβάτες, πρότειναν στο Υπουργείο Ναυτιλίας την κάλυψη της διαφοράς απευθείας στα διυλιστήρια ή την ενίσχυση των εταιρειών με άλλους τρόπους. Ωστόσο, το υπουργείο δεν αποδέχθηκε τις προτάσεις αυτές.
Αντ’ αυτού, αποφασίστηκε μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, κίνηση που επέτρεψε τη διατήρηση των ναύλων,σε επιβάτες και Ι.Χ. σταθερή. Όμως, αυτή η μείωση δεν ήταν επαρκής για να καλύψει το επιπλέον κόστος στα φορτηγά, με αποτέλεσμα από τις 15 Μαΐου να επιβληθεί αύξηση της τάξης του 12% στα ναύλα φορτηγών».
Θ. ΣΤΑΜΑΤΑΚΗΣ: ΠΩΣ ΝΑ ΖΗΤΗΣΩ ΤΩΡΑ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΟΤΑΝ ΕΧΩ ΔΩΣΕΙ ΗΔΗ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ;
Την αγανάκτησή του για την αρνητική αυτή εξέλιξη, μας εξέφρασε και ο εμπορικός αντιπρόσωπος τροφίμων κ. Θάνος Σταματάκης, που δραστηριοποιείται στην Κω και τα γύρω νησιά, τονίζοντας ότι η Κυβέρνηση, δεν έχει δείξει καθόλου ευαισθησία στη νησιωτικότητα.
«Δυστυχώς, η νησιωτικότητα δεν βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της Κυβέρνησης της ΝΔ και αυτό φαίνεται από τις πράξεις της. Απαξιώθηκε το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αφού η πληρωμή έχει καθυστερήσει περίπου 3 χρόνια. Η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα, αφού δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν επαρκώς οι ανάγκες των νησιωτών. Και χρυσοπληρώνουμε τις μεταφορές και δεν εξυπηρετούμαστε όπως πρέπει, αφού τα δρομολόγια της μοναδικής ακτοπλοϊκής εταιρείας που δραστηριοποιείται στην περιοχή μας, δεν επαρκούν. Έρχεται τώρα λοιπόν η ακτοπλοϊκή εταιρεία και μας ανακοινώνει ξαφνικά, ότι θα γίνουν αυξήσεις και μάλιστα άνω του 10%.
Ποιος θα πληρώσει αυτές τις αυξήσεις; Θα τις απορροφήσουν εξ ολοκλήρου οι μεταφορικές ή ένα ποσοστό τους, θα τις πληρώσει ο καταναλωτής. Κανείς δεν γνωρίζει. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κάποιος θα τις πληρώσει. Δεν μπορώ να σας πω τι ακριβώς θα γίνει σε εμάς, καθώς αυτό συνέβη μόλις τώρα και ακόμα επεξεργαζόμαστε πως θα κινηθούμε. Το πιο πιθανό, είναι η αύξηση αυτή να απορροφηθεί απ’ όλους τους “μεσάζοντες”και από τον τελικό καταναλωτή.
Ένα όμως μεγάλο πρόβλημα, είναι και η εποχή που αποφασίστηκε να δοθεί αυτή η αύξηση, εν μέσω της σεζόν δηλαδή. Τώρα, που εγώ για παράδειγμα, έχω μιλήσει με ξενοδοχεία, έχω δώσει τιμοκαταλόγους και έχω κλείσει συμφωνίες, τι θα κάνω, θα πάω να τους ζητήσω περισσότερα χρήματα; Δυστυχώς το επιχειρείν στα νησιά μας βαδίζει σε δύσκολα μονοπάτια και είναι άθλος για μία επιχείρηση να καταφέρει να παραμείνει βιώσιμη με όλα αυτά».
Γ. ΜΑΣΤΡΟΓΙΩΡΓΗΣ: ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΟΥΜΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ
Ο κ. Γιάννης Μαστρογιώργης (εμπόριο αλεύρων), μας ενημέρωσε ότι σε σχέση με πέρυσι, τα μεταφορικά φέτος είναι ιδιαίτερα αυξημένα, αφού οι μεταφορικές εταιρείες, εκτός από την τελευταία αύξηση, είχαν προχωρήσει και νωρίτερα σε άλλες αυξήσεις.
"Είναι αδύνατο - είπε- μία επιχείρηση να μπορέσει να απορροφήσει όλη την αύξηση. Κάποιο ποσοστό θα το απορροφήσουμε εμείς, ωστόσο θα γίνουν και αυξήσεις στα προϊόντα. δεν γίνεται διαφορετικά. Ιδιαίτερα για επιχειρήσεις που εμπορεύονται φθηνά προϊόντα, αλλά με μεγάλο όγκο, τα πράγματα θα είναι ακόμα πιο δύσκολο. Υποτίθεται ότι οι νησιωτικές επιχειρήσεις ενισχύονται μέσα από το Μεταφορικό Ισοδύναμο, όμως έχουμε πάνω από δύο χρόνια να πάρουμε χρήματα από εκεί."