Η Κως είναι Νησί που φιλοξενεί κατά βάση μαζικό τουρισμό. Ο πληθυσμός την τουριστική περίοδο τριπλασιάζεται και κάποιες χρονιές τετραπλασιάζεται.
Η παραγωγή και η διάθεση των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα έχουν οργάνωση και προσανατολισμό την εξυπηρέτηση του συγκεκριμένου μοντέλου ανάπτυξης .
Η διάθεση προϊόντων από παραγωγούς στη λιανική ,μέσω λαϊκών αγορών, έχει εντελώς απαξιωθεί και έχει κυριαρχήσει η πώληση στα μεγάλα πολυκαταστήματα . Τα πολυκαταστήματα ακολουθούν στρατηγική κεντρικών προμηθειών και διανομής πανελλαδικά αγνοώντας ουσιαστικά τις τοπικές παραγωγές. Υπάρχουν βάσιμοι αλλά και αβάσιμοι λόγοι γιαυτό.(έχουν γίνει πολλές συζητήσεις χωρίς αποτέλεσμα).
Διέξοδος εξαγωγών προς την ενδοχώρα ή και εκτός χώρας δεν υπάρχει .
Έρευνες ,μελέτες ,προτάσεις ,διεκδίκηση δεν απέδωσαν ,η επισήμανση ότι σε περίοδο κρίσης (η επισήμανση αφορούσε κυρίως την περίπτωση θερμού επεισοδίου ή εκβιασμού από εξωγενείς παράγοντες) θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα, αγνοήθηκε διαχρονικά. Βεβαίως η σημερινή κρίση είναι πρωτόγνωρη το αποτέλεσμα όμως είναι ίδιο.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ :
ΔΗΜΟΣ:
-Λειτουργεία λαϊκής αγοράς αμέσως .Υπάρχει έτοιμος κανονισμός ,συντάχθηκε από το Δήμο αρχές του 2019 στη βάση προτάσεων κυρίως του αγροτικού συλλόγου ,εκκρεμούσε η έγκριση της περιφέρειας .Χρειάζεται μόνο να προστεθούν τα μέτρα για τις λαϊκές για την πανδημία. Απλή εφαρμογή με διαγραμμίσεις στους επιλεγμένους χώρους . οι αγρότες πρέπει κάπου να βρουν χώρους να εκθέσουν τα προϊόντα τους ,τα περί διατροφικής επάρκειας και μονοδιάστατης ανάπτυξης τα ξανασυζητάμε αργότερα,.
-Οι προνοιακές δομές του Δήμου έχουν στοιχεία για φτωχούς και αναξιοπαθούντες συμπολίτες μας. Έκδοση κουπονιών (κονδύλιο του Δήμου) για αγορά προϊόντων από τις λαϊκές με διπλή στόχευση :αφενός να ελαφρυνθούν οικονομικά οι αγοραστές και αφετέρου να καλύψουν μικρό μέρος του κόστους των ΄ήδη παραχθέντων προϊόντων οι αγρότες.
-Αγροτικές αποθήκες και εγκαταστάσεις να απαλλαγούν για λίγους μήνες από τέλη καθαριότητας και φωτισμού.
-Ελάφρυνση στο κόστος του νερού άρδευσης.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ:
-Διάλογος με τους υπευθύνουςτων μεγάλωνπολυκαταστημάτων προκειμένου να δεχθούν τοπικά προϊόντα.
-έγκριση (αν δεν έχει εγκριθεί ) του κανονισμού λειτουργίας για τις λαϊκές αγορές.
-Προτάσεις προς την Κυβέρνηση σε τρείς κατευθύνσεις :
1: Μείωση του κόστους ενέργειας( ρευμα ,πετρέλαια κλπ.)
2: Προς ΕΛΓΑ: ο ΕΛΓΑ (με στοιχεία από τις δηλώσεις ΟΣΔΕ ) χρηματοδοτείται με περίπου 150000 ευρώ το χρόνο από τους παραγωγούς του Νησιού ,μπορεί κάλλιστα η κατάσταση να χαρακτηρισθεί ως απώλεια λόγω πανδημίας αλλά και ειδικών συνθηκών και να δοθούν κάποιες αποζημιώσεις ,μετά από ελέγχους που θα γίνουν.
3: Είναι γνωστό ότι ο χαρακτηρισμός ΑΓΡΟΤΗΣ είναι γενικός και προσδιορίζει απλώς τη μορφή εργασίας. Πρίν χρόνια και κυρίως μετά την εφαρμογή του ν. 4387/2016 ,όσοι ασχολούνται στον πρωτογενή τομέα έχουν νομική και οικονομική υπόσταση ( νομικά πρόσωπα, αυτοαπασχολούμενοι, αγρότες ειδικού καθεστώτος ,εργάτες γής που αμείβονται με εργόσημο) .Η ανεύρεσή τους από τις ΔΟΥ και άλλους φορείς του ΥΠΑΑΤ είναι πλέον εύκολη. ΝΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΘΟΥΝ ΩΣ ΕΡΓΑΖΌΜΕΝΟΙ Ή ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΊΕΣ όπως άλλες ομοειδείς επιχειρήσεις και εργαζόμενοι και να ληφθούν αντίστοιχα μέτρα λόγω κρίσης από την πανδημία.
(Δ.Σ)ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΩ , ΑΓΡΟΤΙΚΟΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΣ ΚΩ