Με πρωτοβουλία του Νεκτάριου Σαντορινιού, βουλευτή Δωδεκανήσου και Τομεάρχη Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, κατατέθηκε Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, σχετικά με τις επιστρεπτέες προκαταβολές που καλούνται να πληρώσουν οι νησιωτικές επιχειρήσεις από το τέλος Ιουλίου.Στην Ερώτηση, την οποία συνυπογράφει ο Αλέξης Χαρίτσης, Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ,περιλαμβάνονται επίσης τα ζητήματα του υψηλού ενεργειακού κόστους και των μεγάλων καθυστερήσεων στην αποπληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
Όπως υπογραμμίζουν οι δύο Τομεάρχες, εκτός από τονΦΠΑ, τον φόρο εισοδήματος, τον αυξημένο ΕΝΦΙΑ, και όλα τα λειτουργικά έξοδα, στα τέλη Ιουλίου εκατοντάδες μικροί και μεσαίοι επιχειρηματίες, αγρότες και επαγγελματίες των νησιώνπρέπει να καταβάλλουνκαι το πρώτο τμήμα της Επιστρεπτέας Προκαταβολής.
Την ίδια στιγμή, η εκρηκτική αύξηση του πληθωρισμού, ο οποίος αγγίζει το 12,1% για τον Ιούνιο 2022, η ενεργειακή κρίση και οι συνεχείς αυξήσεις των τιμών σε καύσιμα, πρώτες ύλες και ηλεκτρικό, πλήττουν ανεπανόρθωτα τους επιχειρηματίες,σε βαθμό που ακόμα και τα υψηλά νούμερα τουριστικών αφίξεων της φετινής σεζόν στα νησιά μας, δεν μπορούν να αντιστοιχηθούν στα ταμεία των καταστημάτων τους.
Εντωμεταξύ, ο αποκλεισμός της συντριπτικής πλειοψηφίας τους, από τον τραπεζικό δανεισμό ή χρηματοδοτικά προγράμματα, κυριολεκτικά τους καταδικάζει σε οικονομική εξόντωση, και σε συνδυασμό με τον νέο πτωχευτικό κώδικα που εφαρμόζει η Κυβέρνηση, γίνονται βορά στα «αρπακτικά» funds με κίνδυνο να χάσουν σπίτια, επιχειρήσεις και περιουσία.
Σα να μην έφταναν όλα αυτά, οι πολύμηνες καθυστερήσεις στην αποπληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου -του μόνου μέτρου που απαντάει στις πραγματικές καθημερινές ανάγκες των νησιών- σήμερα ξεπερνούν τους 7 μήνες για τα εισιτήρια, ενώ μόλις πριν λίγο καιρό οι επιχειρήσεις πήραν χρήματα για το πρώτο 6μηνο του 2021.Μαζί με τις νέες αυξήσεις-φωτιά στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τις μεταφορές εμπορευμάτων, οι οποίες φθάνουν στο 40% συνολικά, δημιουργούνται συνθήκες ασφυξίας για τα νησιά μας.
Όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, αντί η Κυβέρνηση να ενισχύσει το μέτρο (σύμφωνα και με τις προτάσεις που έχει καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ), για ιδεοληπτικούς λόγους κατήργησε ουσιαστικά τον πυλώνα των καυσίμων, ο οποίος μείωνε την τιμή της βενζίνης με απευθείας επιδότηση στην αντλία, με αποτέλεσμα οι τιμές των καυσίμων να έχουν εκτοξευθεί.
Συγκεκριμένα, ο Νεκτάριος Σαντορινιός και ο Αλέξης Χαρίτσης ρωτούν τους αρμόδιους Υπουργούς:
- Προτίθενται να μετατρέψουν την επιστρεπτέα προκαταβολή σε μη επιστρεπτέα και να αναβάλουν τη βεβαίωση και είσπραξη των δόσεων, ανακουφίζοντας τις νησιωτικές οικονομίες αλλά και ολόκληρη την χώρα;
- Με ποιους άλλους τρόπους προτίθενται να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα των νησιωτών επιχειρήσεων και επαγγελματιών σε μία περίοδο ενεργειακής κρίσης, δυσθεώρητου πληθωρισμού και συνεχούς ακρίβειας, που καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την οικονομική τους επιβίωση;
- Σκοπεύει το αρμόδιο Υπουργείο να ομαλοποιήσει τις πληρωμές του Μεταφορικού Ισοδύναμου αλλά και να το ενισχύσει περαιτέρω; Ποια είναι τα σχέδιά του για την επαναφορά της εφαρμογής του σκέλους των καυσίμων, με επιδότηση στην αντλία;
Τέλος, όπως δηλώνει ο βουλευτής Δωδεκανήσου Ν. Σαντορινιός, «Η πρόσφατη βεβαίωση ποσών της επιστρεπτέας προκαταβολής, αποτελεί ένα ακόμα χτύπημα στη νησιωτική επιχειρηματικότητα, επαγγελματίες και αγρότες,στραγγίζοντας πλήρως την όποια ρευστότητα έχει απομείνει στην αγορά. Δυστυχώς, η Κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν κατάφερε όλο το διάστημα της πανδημίας και μέχρι σήμερα, να δημιουργήσει ένα συνεκτικό πλαίσιο προστασίας των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά μας, με επαρκή και αποτελεσματική ενίσχυση και «κούρεμα» του χρέους που δημιουργήθηκε μέσα στην πανδημία».
Και κατέληξε: «Για αυτούς τους λόγους, εκτός από την μετατροπή της επιστρεπτέας σε μη-επιστρεπτέα, ζητάμε από τα αρμόδια Υπουργεία να ασκήσουν πραγματική νησιωτική πολιτική: Να λειτουργήσει ομαλά το Μεταφορικό Ισοδύναμο με έγκαιρη αποπληρωμή των νησιωτικών επιχειρήσεων και νοικοκυριών, ως ουσιαστικό μέτρο για την ανακούφισή τους από την ακρίβεια, το ενεργειακό κόστος και τον πληθωρισμό. Και βέβαια, να εφαρμοστούν μέτρα όπως η μείωση του ΦΠΑ στα ναύλα στο κατώτατο όριο, καθώς και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, και παράλληλα να θέσει πλαφόν στις τιμές της ενέργειας».