Κριτική στην κυβέρνηση για την πολιτική της και κυρίως για τις αυξήσεις στα καύσιμα έκανε στη διάρκεια της ομιλίας του στην συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικήςκαιτον μηχανισμό εφαρμογής και υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός.
Αναλυτικά στην ομιλία του ο κ. Σαντορινιός ανέφερε τα ακόλουθα:
Παρατίθενται σημεία από την ομιλία του Τομεάρχη Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και βουλευτή Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νεκτάριου Σαντορινιού, στη χθεσινή Συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικήςκαιτον μηχανισμό εφαρμογής και υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
- Τσουχτερή η τιμή της βενζίνης στα νησιά με την κατάργηση του ΜΙ στα καύσιμα
«Σήμερα βλέπουμε στα νησιά των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου την τιμή της βενζίνης να υπερβαίνει τα 2€/λίτρο. Αυτό είχε σταματήσει, αρχικά στα μικρά νησιά, όταν εφαρμόστηκε το Μεταφορικό Ισοδύναμο.Επανήλθε με τη αλλαγή που έκανε η Κυβέρνηση Μητσοτάκη στο Μεταφορικό Ισοδύναμο,δηλαδή με την κατάργηση, ουσιαστικά, του μέτρου των καυσίμων».
- Η Κυβέρνηση της ΝΔ δεν μπορεί να καταργήσει το Μεταφορικό Ισοδύναμο γιατί είναι κεκτημένο των νησιωτών και στιβαρό θεμέλιο της νησιωτικής πολιτικής»
«Οφείλω να …«συγχαρώ» τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πολιτική του «συνέπεια». Είχε πει ότι θα καταργήσει τον νόμο του Μεταφορικού Ισοδύναμου και επιχειρεί να το κάνει μέσω της Κωδικοποίησης. Βέβαια, το Μεταφορικό Ισοδύναμο (ΜΙ), δεν μπορεί να καταργηθεί, γιατί βρίσκεται στη συνείδηση των πολιτών και είναι αυτό που έχει αλλάξει την έννοια της νησιωτικής πολιτικής».
«Το ΜΙ εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 2018 και προφανώς, σήμερα χρειάζεται κάποιες αλλαγές. Δεν μπορώ όμως να αντιληφθώ για ποιο λόγο μπαίνουμε στη διαδικασία της κωδικοποίησης και ενώ εκφράστηκαν σοβαρές προτάσεις, όπως το να προστεθούν κάποιοι δικαιούχοι, π.χ. οι φοιτητές. Ένας νόμος που έχει τέτοια δυναμική, δεν θα έπρεπε να μπει σε αυτές τις νόρμες. Μια τροποποίηση σε ένα νόμο κωδικοποιημένο,καταλαβαίνουμε όλοι, ότι θα δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα».
- Οι μόνες «αλλαγές» που έχει κάνει η Κυβέρνηση Μητσοτάκη στο ΜΙ, είναι να καταργήσει τα καύσιμα από το μέτρο
«Ό,τι ψηφίζουμε αυτή τη στιγμή, είναι ο νόμος του Μεταφορικού Ισοδυνάμου έτσι όπως το φέραμε το 2018, με κάποιες μικροτροποποιήσεις. Οι μόνες αλλαγές που έχει κάνει η Κυβέρνηση στο ΜΙ είναι να καταργήσει τα καύσιμα από το μέτρο.Και ψευδώς ισχυρίζεται ο βουλευτής της ΝΔ κ. Φόρτωμας, ότι το ΜΙ το φέραμε ως επίδομα, ότι δεν ήταν για όλους, ότι δεν ήταν για όλες τις επιχειρήσεις. Ο νόμος του Μεταφορικού Ισοδύναμου είχε πάρα πολλές πρόνοιες, δεν χρειάστηκε να αλλάξει κάτι και ουσιαστικά ψηφίζουμε αυτό που είχαμε φέρει ως ΣΥΡΙΖΑ».
«Εντωμεταξύ, ξεκινά η εφαρμογή του Ηλεκτρονικού Τιμολογίου και προτείνω στον αρμόδιο Υπουργό να χρησιμοποιηθεί η συγκεκριμένη εφαρμογή για την διευκόλυνση των επιχειρήσεων που χρησιμοποιούν το ΜΙ για την εισαγωγή δεδομένων των τιμολογίων τους».
- Πολυπληθής η ομάδα υπεράσπισης του ΜΙ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, λόγω των καθυστερήσεων πληρωμών από την Κυβέρνηση της ΝΔ
«Μόλις ανέλαβε την κυβέρνηση η ΝΔ, δημιουργήθηκε, για πρώτη φορά, ομάδα υπεράσπισης του Μεταφορικού Ισοδύναμου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Γιατί καθυστερούσαν και συνεχίζουν να καθυστερούν οι πληρωμές των επιβατών, γιατί καθυστερούσαν και συνεχίζουν να καθυστερούν οι πληρωμές των επιχειρήσεων, και γιατί αντί των4 μηνών, η επιδότηση των επιχειρήσεων πλέον γίνεται ανά εξάμηνο».
- Ευχολόγια παραμένουν οι νησιωτικές πολιτικές όταν το Υπουργείο δεν εμφανίζει την εθνική στρατηγική για την θαλάσσια πολιτική στο νησιωτικό χώρο
«Πολύ πονηρά, ο Υπουργός Ναυτιλίας έβγαλε δύο προθεσμίες ενώ κανονικά η κωδικοποίηση δεν έπρεπε να τροποποιήσει τα άρθρα. Η μία είναι ότι έπρεπε να μας φέρει την εθνική πολιτική υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου μέχρι τις 2/7 – τρία χρόνια, δηλαδή, μετά τη δημοσίευση του νόμου στο ΦΕΚ- και δεν την έφερε. Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι δεν «συμπαθεί» ιδιαίτερα το ΜΙ. Όμως, που είναι η εθνική στρατηγική για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο που μας έχει υποσχεθεί; Έχουν περάσει 9 μήνες από τότε που ψηφίστηκε, και ακόμα παραμένει …ευχή.
«Και επειδή ακούσαμε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ‘ευχόταν’ νησιωτικές πολιτικές αλλά δεν έκανε, να πάτε στην Αμοργό, στην Κίμωλο, στους Λειψούς, στο Καστελλόριζο, στη Λέρο, στο Αγαθονήσι και να ρωτήσετε, τι νερό είχαν, τι νερό έχουν σήμερα και πότε σταμάτησε να πηγαίνει η υδροφόρα. Μετά ελάτε να μιλήσετε για εφαρμοσμένες νησιωτικές πολιτικές».