Την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας για φέτος στο 2,21% ή και το 1,88% του ΑΕΠ προβλέπει το ελληνικό δημοσιονομικό συμβούλιο για το 2020 αντί 2,8 % που υπολογίζει το ΥΠΟΙΚ εξετάζοντας τις επιπτώσεις που θα έχουν στην Ελλάδα δύο δυσμενή σενάρια για την ανάπτυξη της Ευρωζώνης λόγω της εξάπλωσης του κορονοϊού.
Το ΕΔΣ "έτρεξε" δυο δυσμενή σενάρια για την πορεία της ανάπτυξης της ΕΕ ως αποτέλεσμα της εξάπλωσης του κορονοϊού. Με βάση τις εκτιμήσεις του συμβουλίου χωρίς «δομικές αλλαγές» στην οικονομία της Ελλάδας και της ευρωζώνης, μπορεί να προκαλέσουν μείωση στην εκτιμώμενη μεγέθυνση για το 2020 κατά 0,3 και 0,7 ποσοστιαίες μονάδες.
Δηλαδή η εκτίμηση για το κεντρικό σενάριο του υποδείγματος μεσοπρόθεσμων μακροοικονομικών προβλέψεων του ΕΔΣ για την πραγματική αύξηση του ΑΕΠ από 2,54% (σενάριο βάσης) που προβλέπει για το ΕΔΣ για την Ελλάδα το τρέχον έτος μειώνεται σε 2,21% (σενάριο 1) και 1,88% (σενάριο 2) ενώ δεν επηρεάζεται καθόλου το σενάριο του 2019 που θέλει την ανάπτυξη να έχει φτάσει στο 2,4% του ΑΕΠ. Σε γενικές γραμμές το ΕΔΣ τονίζει ότι η μείωση της ανάπτυξης κατά 1% του ΑΕΠ της Ευρωζώνης προκαλεί μείωση 0,8% στο ελληνικό ΑΕΠ.
Σημειώνεται πάντως ότι, σε περίπτωση που η επιδημία πάρει διαστάσεις θα προκληθεί «δομική αλλαγή» στο υπόδειγμα η οποία προς το παρόν είναι δύσκολο να προβλεφθεί. Επίσης η «κρίση» μπορεί να πλήξει, επιπλέον, ενδογενώς την ελληνική οικονομία βάσει τουλάχιστον δύο διαύλων:
α) επιδείνωσης του ισοζυγίου αγαθών και υπηρεσιών λόγω μείωσης των τουριστικών εισπράξεων, μείωσης των εισπράξεων από θαλάσσιες και χερσαίες μεταφορές κλπ και
β) λόγω αρνητικής επίπτωσης στην ιδιωτική κατανάλωση (κλάδος εστίασης, διασκέδαση και ψυχαγωγία, οικοδομή κλπ.
Με βάση αυτές τις αρνητικές εκτιμήσεις φαίνεται ότι απομακρυνόμαστε, πιθανώς σημαντικά, από τον στόχο για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,8% το 2020, γεγονός που θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στα δημοσιονομικά αποτελέσματα.
Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να αναζητηθούν «μαξιλάρια» για τον προϋπολογισμό για τυχόν έκτακτες δαπάνες (πχ στο τομέα της υγείας), όπως πιθανώς αξιοποίηση μέρους των ταμειακών αποθεμάτων ασφαλείας (cash buffers), αλλά και έγκαιρη συνεννόηση με τους θεσμούς για συμφωνία ρήτρας διαφυγής (escape clause), ώστε μία ελεγχόμενη απόκλιση από το στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ να μην οδηγήσει σε περιοριστικά δημοσιονομικά μέτρα τα οποία θα επιδεινώσουν περαιτέρω την μακροοικονομική κατάσταση στην Ελλάδα και θα ανακόψουν τη θετική δυναμική των τελευταίων ετών.
Σε παγκόσμιο επίπεδο εκτιμάται ότι η επιδημία μπορεί να προκαλέσει μια ελαφρά κάμψη στο παγκόσμιο ΑΕΠ. Τονίζεται μάλιστα ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμά την κάμψη στο παγκόσμιο ΑΕΠ για το 2020 κατά 0,1% σε σχέση με τις προηγούμενες προβλέψεις του (δηλαδή 3,3% από 3,4% που είχε εκτιμηθεί αρχικά).1 Πρόσφατες εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ είναι πιο απαισιόδοξες κατεβάζοντας τον πήχη της παγκόσμιας μεγέθυνσης για το 2020 στο 2,4%, έναντι αρχικής πρόβλεψης για 2,9%, χωρίς να αποκλείουν μία ακόμα μεγαλύτερη πτώση ακόμα και στο 1,5%.
ΑΠΕ ΜΠΕ