Όταν ο/η influencer παρέχει τις υπηρεσίες του προβλεπόμενα, τηρώντας κανονικά μια ατομική επιχείρηση, τότε ορίζεται ως ένας -κατά κάποιον τρόπο- διαφημιστής ο οποίος προχωρά σε τοποθέτηση προϊόντων με σκοπό το κέρδος.
Αναφορικά με τον Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας στον οποίο "υπάγεται" και τον οποίο χρησιμοποιεί, κατά βάση εφαρμόζεται ο κωδικός 70.22.13.05 με την περιγραφή – επεξήγηση: "Υπηρεσίες συμβούλου σε θέματα προώθησης πωλήσεων".
Εύλογα γεννάται το ερώτημα ποιοι και γιατί τελικά "πληρώνουν" τους εν λόγω "διαφημιστές", κάτι το οποίο ζητά επιτακτικά απάντηση μετά και τη γνωστοποίηση της περίπτωσης γνωστής Ελληνίδας που είχε αποκρύψει 350.000 ευρώ και "έπεσε στα δίχτυα" της ΑΑΔΕ.
Με δεδομένο ότι ο influencer είναι μια σύγχρονη μορφή πλασιέ, που "πουλά" το προϊόν / υπηρεσία εντάσσοντάς την στη σφαίρα της ιδιωτικής ζωής του -προβάλλοντάς το δηλαδή στην καθημερινότητά του-, όλα -και κυρίως η αμοιβή του- εξαρτώνται από το πόσο δημοφιλής είναι.
Οι τιμές ανά... story και post
Οι τιμές ξεκινούν από τα 500 ευρώ για ένα story στο Instagram και φτάνουν ακόμα και τις 10.000 ευρώ για μία δημοσίευση (post) για τους "κορυφαίους" του influencing στην Ελλάδα. Σημειώνεται πως στη λίστα περιλαμβάνονται κατά βάση άτομα δημοφιλή στη νεολαία, καλλιτέχνες, παρουσιαστές, μοντέλα, αθλητές, αλλά κυρίως άτομα που προσεγγίζουν τα κοινά τους εξαρχής μέσα από τισ πλατφόρμες (λ.χ. το TikTok) και κατόπιν μέσα από τα παραδοσιακά ΜΜΕ.
Σε αυτό οφειλεται και το ότι, δεν είναι λίγοι οι επαγγελματίες που συνεργάζονται με "επιδραστικούς" και δεν θεωρούν μεγάλες είτε / και παράλογες τις αμοιβές τους. Για παράδειγμα, στα 20.000 ευρώ φτάνει το ποσό με το οποίο κανείς μπορεί να έχει σε ένα event για το λανσάρισμα ενός προϊόντος τρεις influencers, οι οποίοι όχι μόνο θα δημοσιεύσουν posts και stories στο Instagram αλλά ταυτόχρονα δίνουν στην εταιρεία το δικαίωμα να χρησιμοποιεί την εικόνα τους για διαφημιστικούς σκοπούς.
Ο παρακάτω πίνακας μαρτυρά το ύψος των κερδών, σε μια παγκόσμια κλίμακα, παραθέτοντας τους πιο ακριβοπληρωμένους influencers (πασίγνωστα ονόματα) στο Instagram:
Επί παραδείγματι, γι’ αυτό το post που προωθεί ένα σαμπουάν, ο παγκόσμιος ποδοσφαιρικός αστέρας Κριστιάνο Ρονάλντο αποκόμισε κάτι λιγότερο από 2,5 εκατ. δολάρια:
Τους "ξεσκονίζει" η ΑΑΔΕ – Ετοιμάζεται πλατφόρμα καταγγελιών
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονοµικών, στόχος της ΑΑΔΕ είναι ο εντοπισµός επιχειρήσεων που πωλούν αγαθά µέσω ∆ιαδικτύου, χωρίς να εκδίδουν αποδείξεις και τιμολόγια για την πώληση ή τα παραστατικά που εκδίδουν δεν είναι νόµιµα.
Για το λόγο αυτό, η Ανεξάρτητη Αρχή ∆ηµοσίων Εσόδων (ΑΑ∆Ε) έχει δηµιουργήσει ειδικό ελεγκτικό τµήµα για τον εντοπισµό επιχειρήσεων ή φυσικών προσώπων που χρησιµοποιούν τα social media και υπάρχουν γι’ αυτούς υποψίες για φοροδιαφυγή. Ειδικότερα, τη βάση δεδοµένων για χιλιάδες ελέγχους τόσο φέτος όσο και μελλοντικά θα αποτελέσουν το Facebook, το Instagram καθώς και το TikTok.
Υπενθυμίζεται ότι, µε βάση το τελευταίο οργανόγραµµα της ΑΑΔΕ που ισχύει από τον Φεβρουάριο του 2023, ενεργοποιήθηκε τµήµα "Προτεραιοποίησης Υποθέσεων Ελέγχου και Ανίχνευσης Τάσεων Παραβατικότητας, Μηχανογραφικής Υποστήριξης και Αναφορών".
Σηµειώνεται ότι λίαν συντόμως αναµένεται να τεθεί σε λειτουργία νέα ηλεκτρονική πλατφόρµα, µέσω της οποίας οι πολίτες θα µπορούν να καταγγέλλουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής λαθρεµπορίου, παράνοµου πλουτισµού αλλά και "µαύρου" χρήµατος. Στο συγκεκριμενο ιστότοπο θα συγκεντρώνονται όλες οι καταγγελίες πολιτών, τόσο επώνυµες όσο και ανώνυµες.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί πως για το σύνολο της αγοράς των social media η παγκόσμια αξία "ανέβηκε" σχεδόν 12 φορές τα τελευταία επτά έτη, ήτοι από 1,7 δισ. δολάρια το 2016 σε 21,1 δισ. δολάρια, όπως εκτιμάται, για το 2023.
Πηγή: ΕΡΤ