Ραδιόφωνο Live Επικοινωνία Χρήσιμα τηλέφωνα Φαρμακεία
Follow us
  • ΚΕΝΤΡΙΚΗ 3

Ένα «πακέτο» μέτρων για τη βελτίωση του εισοδήματος εκατομμυρίων συνταξιούχων πρόκειται να ενεργοποιήσει η κυβέρνηση το προσεχές χρονικό διάστημα. Τα μέτρα περιλαμβάνουν τη νέα αύξηση των συντάξεων, τη σταδιακή κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, την ενίσχυση των 250 ευρώ και τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος μέσω της νέας φορολογικής μεταρρύθμισης.Σύμφωνα με όσα δήλωσε πρόσφατα η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, η ετήσια οικονομική ενίσχυση των 250 ευρώ, που έχει μόνιμο χαρακτήρα, αναμένεται να καταβληθεί μέχρι το τέλος Νοεμβρίου του 2025 σε περίπου 1,4 εκατομμύρια συνταξιούχους.Δικαιούχοι είναι οι συνταξιούχοι άνω των 65 ετών, που συμπλήρωσαν το 65ο έτος της ηλικίας τους έως 31 Δεκεμβρίου του 2024 και πληρούν τα ακόλουθα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια: συνολικό εισόδημα έως 14.000 ευρώ για άγαμους/ες ή χήρους/ες και έως 26.000 ευρώ για έγγαμους/ες, ενώ η αξία της ακίνητης περιουσίας δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ για άγαμους και τις 300.000 ευρώ για έγγαμους. Η μόνιμη παροχή των 250 ευρώ θα καταβάλλεται χωρίς κριτήρια σε δικαιούχους αναπηρικών συντάξεων και συντάξεων ανασφάλιστων υπερηλίκων. Η καταβολή θα γίνει αυτόματα, χωρίς αιτήσεις, ενώ το ποσό είναι αφορολόγητο, ακατάσχετο και ανεκχώρητο.Τον Δεκέμβριο του 2025 θα εφαρμοστεί το δεύτερο μέτρο στήριξης, με την καταβολή των συντάξεων του Ιανουαρίου, οι οποίες θα είναι αυξημένες, βάσει πληθωρισμού και ΑΕΠ.Η αύξηση των συντάξεων προκύπτει από το άθροισμα του πληθωρισμού και του ρυθμού ανάπτυξης, διαιρούμενο διά του δύο, σύμφωνα με τον ισχύοντα νόμο.Το 2023 αποτέλεσε την πρώτη χρονιά μετά από 12 έτη κατά την οποία εφαρμόστηκαν αυξήσεις στις συντάξεις.Η σωρευτική αύξηση της περιόδου 2023-2025 ανήλθε σε 13,6% ( 7,75% το 2023, 3% το 2024 και 2,4% το 2025).Παράλληλα, από τον Ιανουάριο του 2026 ξεκινά η σταδιακή κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, με ωφελούμενους περίπου 671.000 συνταξιούχους.Συγκεκριμένα, από τον Ιανουάριο του 2026, δεν θα συμψηφίζεται το 50% της προσωπικής διαφοράς με την αύξηση της σύνταξης, ενώ, από τον Ιανουάριο του 2027, καταργείται πλήρως ο συμψηφισμός της προσωπικής διαφοράς.Τέλος, οι συνταξιούχοι θα ωφεληθούν και από την αναμόρφωση της φορολογικής κλίμακας εισοδήματος.Σύμφωνα με παράδειγμα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, συνταξιούχος με φορολογητέο εισόδημα 14.000 ευρώ και μηνιαίο καθαρό εισόδημα 1.080 ευρώ θα λάβει:– 263 ευρώ καθαρά από την αύξηση, βάσει ΑΕΠ και πληθωρισμού.– 250 ευρώ από την ενίσχυση του Νοεμβρίου και– 80 ευρώ από τη μείωση του φόρου εισοδήματος, δηλαδή 593 ευρώ καθαρά συνολικά.Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ
  • 15 Νοεμβρίου 2025
  • 0 Σχόλια

  • ΚΕΝΤΡΙΚΗ 3

Τα ελληνικά ξενοδοχεία αντιμετωπίζουν υπερβάλλουσα φορολογική πίεση έναντι των βασικών ανταγωνιστών τους σε άλλες χώρες, σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).Όπως σημειώνει, αν και η Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, έχει βελτιώσει σημαντικά τη θέση της ως προς τη φορολογική ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων γενικά, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τη φορολογία στον τουριστικό τομέα, λόγω υψηλού ΦΠΑ διαμονής και Τέλους Ανθεκτικότητας καθώς και μη μισθολογικού κόστους, ιδιαίτερα για τους υψηλότερους μισθούς.Η φορολογική πίεση στα ελληνική ξενοδοχεία έχει σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομική βιωσιμότητα κυρίως των πιο αδύναμων επιχειρήσεων, που με μεγάλη συχνότητα απαντώνται – ιδιαίτερα αλλά όχι αποκλειστικά – στους λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς, στη συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου σε σχέση με τις δυνατότητες της χώρας και στην πίεση για υψηλότερες τιμές ώστε να καλύπτονται οι φόροι και τα υπόλοιπα λειτουργικά κόστη.Παράλληλα, αποδυναμώνονται τα κίνητρα για αύξηση των αποδοχών και παραγωγικές επενδύσεις στον πιο ανταγωνιστικό και εξωστρεφή τομέα της ελληνικής οικονομίας και ταυτόχρονα γίνονται ακριβά τα ξενοδοχεία της χώρας για τους κατοίκους της.Οι μελέτεςΤα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από δύο αλληλένδετες μελέτες για τη φορολογική ανταγωνιστικότητα της χώρας που παρουσιάζει το ΙΝΣΕΤΕ.Συγκεκριμένα, το ΙΝΣΕΤΕ ανέθεσε στην PwC τη «Μελέτη καταγραφής και συγκριτικής αξιολόγησης του φορολογικού πλαισίου που διέπει τις τουριστικές επιχειρήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς», προκειμένου να καταγράψει και να αξιολογήσει τη φορολογική ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας σε σχέση με βασικούς ανταγωνιστές της στον τουρισμό – Ιταλία, Ισπανία, Κροατία, Τουρκία, Κύπρο και Πορτογαλία.Ακολούθησε μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ με θέμα «Η Επίπτωση των Υψηλών Φορολογικών Συντελεστών στα Ξενοδοχεία».Τα συμπεράσματαΑπό τις μελέτες προκύπτουν συνοπτικά τα εξής συμπεράσματα:Ενώ η Ελλάδα έχει βελτιώσει σημαντικά τη συνολική της ανταγωνιστικότητα στην εταιρική φορολογία στο σύνολο της οικονομίας, ανεβαίνοντας στην 3η θέση από την 6η που κατείχε το 2015, η εικόνα για την φορολογική ανταγωνιστικότητα του τουρισμού είναι δυσμενέστερη με κατάταξη στην 5η θέση αν ληφθούν υπόψη φόροι που πλήττουν κυρίως τη λειτουργία της επιχείρησης και την 4η θέση αν ληφθούν επιπρόσθετα και φόροι που αφορούν τους επενδυτές. Η χαμηλότερη κατάταξη του τουρισμού σε σχέση με τη συνολική οικονομία επιβεβαιώνει το γεγονός ότι ένας από τους πλέον δυναμικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας υποβάλλεται σε υπερβάλλουσα φορολογική πίεση, παρά την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στο πεδίο της εταιρικής φορολογίας στη συνολική οικονομία της χώρας.Για το ελληνικό ξενοδοχείο συγκεκριμένα, λόγω των υψηλών συντελεστών ΦΠΑ, του Τέλους Ανθεκτικότητας και του υψηλού μη μισθολογικού κόστους, τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (ΚΠΦΤΑ) είναι σημαντικά λιγότερα από τις δαπάνες για φόρους και εισφορές (αντιστοιχούν μόλις στο 56,9% των δαπανών αυτών), ενώ στην Πορτογαλία τα ΚΠΦΤΑ αντιστοιχούν στο 111,9% των ίδιων φόρων και εισφορών και στην Κύπρο είναι σχεδόν τριπλάσια (171,1%). Ακόμα, το ελληνικό ξενοδοχείο έχει τα χαμηλότερα ΚΠΦΤΑ σε σχέση με τις 2 υπόλοιπες χώρες που εξετάζονται και, ενδεικτικά, λαμβάνει έως και 38,4% λιγότερα ΚΠΦΤΑ σε σχέση με την Κύπρο.Σημειώνεται ότι η φορολογική ανταγωνιστικότητα δεν εξαρτάται αποκλειστικά από τους επιμέρους συντελεστές της εταιρικής φορολογίας. Το κόστος συμμόρφωσης με τις ρυθμιστικές και κανονιστικές υποχρεώσεις που απορρέουν από το διοικητικό και θεσμικό περιβάλλον εντός του οποίου λειτουργούν οι επιχειρήσεις μιας οικονομίας, διαδραματίζει επίσης έναν εξαιρετικά σημαντικό ρόλο.Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του TMF Group, που εξετάζει την πολυπλοκότητα των επιχειρηματικών διαδικασιών (Business Complexity) σε 79 χώρες που καλύπτουν το 94% του παγκόσμιου ΑΕΠ, η Ελλάδα κατατάσσεται στην πρώτη, χειρότερη θέση. Αυτό το υψηλό κόστος ρυθμιστικής και κανονιστικής συμμόρφωσης που αφορά στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας επιβαρύνει σημαντικά τις επιχειρήσεις και επιπροστίθεται στην υπερβάλλουσα φορολογική πίεση των τουριστικών επιχειρήσεων.Η ίδια εικόνα αναδύεται και από την αξιολόγηση του Travel & Tourism Development Index 2024 του World Economic Forum. Ενώ στη συνολική κατάταξη ο ελληνικός τουρισμός βρίσκεται στην 21η θέση διεθνώς, στο πεδίο του επιχειρηματικού περιβάλλοντος (Business Environment) η Ελλάδα κατατάσσεται στην 52η θέση.Τι ισχύει για τα ξενοδοχείαΕστιάζοντας στον ξενοδοχειακό κλάδο και ειδικότερα σε ένα απλό μοντέλο λειτουργίας ξενοδοχειακής μονάδας 4*, στην αγορά μαζικού τουρισμού στην Ελλάδα και στις υπό μελέτη ανταγωνίστριες χώρες, προκύπτει ότι με τους υφιστάμενους φορολογικούς συντελεστές στην Ελλάδα, και με τις ίδιες τιμές και κόστη λειτουργίας, τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν τα χαμηλότερα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (ΚΠΦΤΑ) σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες που εξετάζονται και έως και 38,4% λιγότερα σε σχέση με την Κύπρο που διαθέτει την υψηλότερη φορολογική ανταγωνιστικότητα από όλες τις χώρες που εξετάζει η μελέτη.Ειδικότερα, λαμβάνοντας υπόψη ένα συνολικό ημερήσιο κόστος δίκλινου δωματίου στα 150 ευρώ (περιλαμβανομένων όλων των τελών/φόρων), με το 90% της τιμής πακέτου να αφορά στη διαμονή και το 10% στην εστίαση, και λαμβάνοντας υπόψη τον μέσο όρο του υψηλότερου και χαμηλότερου φόρου ή τέλους διαμονής για τις χώρες της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και της Κροατίας προκύπτουν, μεταξύ άλλων, τα εξής:- Η ελληνική ξενοδοχειακή επιχείρηση έχει το χαμηλότερο καθαρό έσοδο και έως 11,5% λιγότερα από την αντίστοιχη κυπριακή.- Εφαρμόζοντας τις ίδιες παραμέτρους (τιμή διανυκτέρευσης 100 ευρώ, συμμετοχή διαμονής και εστίασης 75/25) με παρόμοια μελέτη βασισμένη στο φορολογικό πλαίσιο του 2015, η θέση της ελληνικής ξενοδοχειακής επιχείρησης έχει επιδεινωθεί, εισπράττοντας 15,9% λιγότερα από την κυπριακή, έναντι -9,1% με τα δεδομένα του 2015.- Το συνολικό ύψος των φόρων και του μη μισθολογικού κόστους στην Ελλάδα ( 44,7 ευρώ, 29,8% επί της τιμής) είναι σχεδόν διπλάσιο έναντι της Κύπρου ( 24,1 ευρώ, 16,1% της τιμής).- Στην Ελλάδα τα Κέρδη Προ Φόρων Τόκων και Αποσβέσεων (ΚΠΦΤΑ) είναι περίπου 38,4% χαμηλότερα έναντι της Κύπρου, με αποτέλεσμα η αυξημένη φορολογική επιβάρυνση να ανεβάζει το λειτουργικό «νεκρό σημείο», δηλαδή το σημείο στο οποίο τα 3 έσοδα καλύπτουν τα λειτουργικά κόστη, και να περιορίζει τη δυνατότητα λειτουργίας πέραν της υψηλής περιόδου.- Ενδεικτικά, το «νεκρό σημείο» ενός ξενοδοχείου στην Ελλάδα, δηλαδή το σημείο όπου τα έσοδα καλύπτουν τα κόστη, ανέρχεται σε 124,6 ευρώ, έναντι 108,7 ευρώ της Κύπρου, δηλαδή περίπου 15% υψηλότερα. Κατά συνέπεια, επηρεάζεται η διάρκεια της τουριστικής περιόδου, καθώς το ξενοδοχείο εξωθείται να ανοίγει αργότερα και να κλείνει νωρίτερα, περιμένοντας να λειτουργήσει μόνο όταν οι τιμές είναι αρκετά υψηλές για να καλύπτονται τα κόστη και η φορολογία.- Ο εργαζόμενος στην Ελλάδα λαμβάνει το 63,5% του ποσού που κοστίζει στην επιχείρηση έναντι 76,7% στην Κύπρο. Ωστόσο, σημειώνεται ότι συγκριτικά με την προαναφερθείσα μελέτη με το φορολογικό πλαίσιο του 2015, παρατηρείται σημαντική βελτίωση στο τι εισπράττει ο εργαζόμενος σε σχέση με το τι πληρώνει η επιχείρηση (από 50% το 2015 σε 64% το 2025).- Σε Κύπρο και Πορτογαλία η λειτουργική κερδοφορία (ΚΠΦΤΑ) υπερβαίνει τη συνεισφορά της επιχείρησης στο κράτος σε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές (171,1% και 111,9% αντίστοιχα ) ενώ το αντίθετο συμβαίνει σε Ελλάδα (56,9%), Ιταλία (69,8%), Κροατία (82,5%), Ισπανία (85,5%) και Τουρκία (91,6%), με την χώρα μας να είναι στη δυσμενέστερη θέση.- Στην Ελλάδα – και την Ιταλία – η φορολογική και ασφαλιστική επιβάρυνση απορροφά δυσανάλογα μεγάλο μέρος της παραγόμενης αξίας.- Τα ελληνικά ξενοδοχεία για να μπορούν να αμείβουν τους εργαζομένους τους όπως τα κυπριακά, το κόστος δωματίου για τον πελάτη θα πρέπει να είναι 171 ευρώ όταν στην Κύπρο θα είναι 150 ευρώ, δηλαδή 14% υψηλότερο. Αντίστοιχα, προκειμένου το λειτουργικό κέρδος (ΚΠΦΤΑ) στα ξενοδοχεία στην Ελλάδα να είναι στα ίδια επίπεδα με της Κύπρου, το κόστος δωματίου για τον πελάτη πρέπει να είναι 219,5 ευρώ όταν αντίστοιχα στην Κύπρο θα είναι 150 ευρώ – δηλαδή 46,3% υψηλότερο.Την ίδια ώρα, η εισαγωγή του νέου αυξημένου «Τέλους Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση» από την 1η Ιανουαρίου 2025, που αντικατέστησε το «Τέλος Διανυκτέρευσης», εντείνει την άνιση κατανομή φορολογικών βαρών στα ξενοδοχεία. Παρά τη διαφοροποίηση ανά χρονική περίοδο (υψηλότερες χρεώσεις Απρίλιο-Οκτώβριο, χαμηλότερες Νοέμβριο-Μάρτιο), η σταθερή επιβολή του ανά διανυκτέρευση πλήττει ιδιαίτερα τα καταλύματα χαμηλότερων χρεώσεων, καθώς και προορισμών με μειωμένη τουριστική ζήτηση πλήττοντας ταυτόχρονα ένα βασικό στήριγμα των τοπικών οικονομιών.Πηγή: naftemporiki.gr
  • 15 Νοεμβρίου 2025
  • 3 Σχόλια

  • ΚΕΝΤΡΙΚΗ 3

Σε ισχύ βρίσκεται πλέον το νέο καθεστώς φοροαπαλλαγής για όσους ιδιοκτήτες διαθέσουν στην αγορά κλειστά ακίνητα τριετίας ή κατοικίες που μέχρι πέρυσι λειτουργούσαν ως βραχυχρόνιες μισθώσεις. Με τη δημοσίευση του νόμου στο ΦΕΚ, ενεργοποιείται η δυνατότητα πλήρους απαλλαγής από τον φόρο εισοδήματος για τα μισθώματα που θα εισπραχθούν μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, αρκεί η πρώτη μίσθωση κύριας κατοικίας να υπογραφεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026. Όπως τονίζει η ΠΟΜΙΔΑ σε οδηγό που εξέδωσε για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, το μέτρο είναι ξεκάθαρο και χρηστικό: δίνει πραγματικό όφελος, αλλά συνοδεύεται από αυστηρούς κανόνες για το πότε θεωρείται ένα ακίνητο «κενό» και σε ποιες περιπτώσεις η απαλλαγή χάνεται.Η απαλλαγή καλύπτει κατοικίες έως 120 τ.μ. (με προσαύξηση 20 τ.μ. για κάθε παιδί πέραν των δύο) και αφορά είτε ακίνητα που ήταν δηλωμένα ως «κενά» στα Ε1–Ε2 επί τρία συνεχή χρόνια, είτε ακίνητα που είχαν δοθεί αποκλειστικά για βραχυχρόνια μίσθωση το προηγούμενο φορολογικό έτος. Η μίσθωση πρέπει να έχει διάρκεια τριών ετών, με περιθώριο τριών μηνών για αντικατάσταση ενοικιαστή σε περίπτωση πρόωρης αποχώρησης. Για μισθώσεις σε γιατρούς, νοσηλευτές, εκπαιδευτικούς και ένστολους επιτρέπονται και εξάμηνες συμβάσεις, με εξάμηνο περιθώριο επαναμίσθωσης.Κρίσιμο σημείο είναι ότι η χρήση του ακινήτου πρέπει να παραμείνει σταθερή: αν μέσα στην τριετία το ακίνητο μείνει άδειο πάνω από τρεις μήνες χωρίς νέα μίσθωση –ή έξι μήνες για τις ειδικές κατηγορίες– η απαλλαγή σταματά. Αν ο ιδιοκτήτης το ξαναπεράσει σε βραχυχρόνια μίσθωση, τότε η απαλλαγή ακυρώνεται αναδρομικά από τον πρώτο μήνα, και όλα τα αφορολόγητα ενοίκια γίνονται φορολογητέα.Η ρύθμιση στοχεύει να επαναφέρει στην αγορά χιλιάδες διαμερίσματα που έμεναν ανενεργά ή λειτουργούσαν ως βραχυχρόνια μίσθωση. Για τους ιδιοκτήτες που πληρούν τις προϋποθέσεις, το όφελος είναι άμεσο και ουσιαστικό — αρκεί να τηρηθούν πιστά οι δηλώσεις, οι προθεσμίες και οι όροι χρήσης του ακινήτου.Πηγή: newmoney.gr
  • 14 Νοεμβρίου 2025
  • 0 Σχόλια

ΕΞΟΔΟΣ