Βρισκόμαστε ήδη στο ξεκίνημα μιας ακόμα δυναμικής τουριστικής σεζόν στο νησί της Κω. Οι αφίξεις τουριστών αυξάνονται, τα ξενοδοχεία μας γεμίζουν, τα εστιατόρια και τα καταστήματα δουλεύουν πυρετωδώς, και όμως, η βασική οδική αρτηρία που ενώνει την πόλη με το αεροδρόμιο και τα τουριστικά μας χωριά έχει μείνει, δυστυχώς, στη δεκαετία του ’80!
Ο επαρχιακός δρόμος που διασχίζει το νησί και εξυπηρετεί καθημερινά δεκάδες χιλιάδες μετακινήσεις τουριστών, κατοίκων, εργαζομένων, επαγγελματιών, είναι εξαιρετικά στενός και ανεπαρκής. Με μόνο μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, χωρίς νησίδα, χωρίς εναλλακτικές διαδρομές και με το ανώτατο όριο ταχύτητας στα 50 χιλιόμετρα την ώρα, ο δρόμος δημιουργεί συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης, καθυστερήσεων, και δυστυχώς, κινδύνου. Είναι ακόμα Μάιος και τα κομβόι εκατοντάδων μέτρων ειδικά στην είσοδο της πόλης και σε αρκετά σημεία του επαρχιακού είναι καθημερινό φαινόμενο. Η ταλαιπωρία των οδηγών τεράστια!
Το πρόβλημα διογκώνεται από τον μεγάλο αριθμό λεωφορείων, μίνι βαν και ταξί που κινούνται συνεχώς στον δρόμο, ιδιαίτερα τις ώρες άφιξης και αναχώρησης πτήσεων. Τα οχήματα αυτά είναι υποχρεωμένα να τηρούν το χαμηλό όριο ταχύτητας, προκαλώντας μεγάλες ουρές και αδυναμία προσπέρασης, με αποτέλεσμα όχι μόνο μεγάλη ταλαιπωρία, αλλά και απώλεια πολύτιμου χρόνου για εργαζόμενους και επισκέπτες.
Υπάρχει και ο δεύτερος δρόμος από τον φάρο ή το Πλατύ κυπαρίσσι, προς το Τιγκάκι, ο οποίος ωστόσο είναι πάρα πολύ στενός, παλαιός και δεν εξυπηρετεί την ευρύτερη κυκλοφορία πέρα από περιοχές όπως το Τιγκάκι ή το Μαρμάρι. Από εκεί και πέρα, και πάλι αναγκαζόμαστε να επιστρέψουμε στον ίδιο ανεπαρκήκεντρικό επαρχιακό δρόμο που όλοι γνωρίζουμε.
Όμως ακόμα κι αυτός ο εναλλακτικός δρόμος θα μπορούσε να βελτιωθεί, όχι απαραίτητα για τη μαζική κυκλοφορία οχημάτων, αλλά έστω για τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου ή και πεζόδρομου στη μία πλευρά του. Ένας τέτοιος διάδρομος θα εξυπηρετούσε τουρίστες που κινούνται με ποδήλατο ή με τα πόδια, αλλά θα διευκόλυνε και τα οχήματα, ενισχύοντας το ήπιο και βιώσιμο τουριστικό μοντέλο που τόσο συχνά επικαλούμαστε.
Η λύση δεν είναι ούτε εύκολη ούτε ανέξοδη, είναι όμως αναγκαία. Χρειάζεται ριζική αναβάθμιση του επαρχιακού οδικού δικτύου, με διαπλάτυνση του βασικού δρόμου, ώστε να υπάρχουν τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, με κεντρική νησίδα ή διαχωριστικό για μεγαλύτερη ασφάλεια. Στις διασταυρώσεις πρέπει να δημιουργηθούν μεγάλοι κυκλικοί κόμβοι ώστε να καταργηθούν τα φανάρια.
Για να επιτευχθεί αυτό, θα χρειαστεί να γίνουν απαλλοτριώσεις, φυσικά με την ανάλογη αποζημίωση,εκατέρωθεν του δρόμου, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει κάποια μέτρα λιγότερα στις αυλές ή τα χωράφια που βρίσκονται πλησίον του. Η ανάπτυξη του τόπου μας δεν μπορεί να σταματά μπροστά στο «έτσι το βρήκαμε» ή στις αντιρρήσεις κάποιων ιδιοκτητών, εδώ μιλάμε για το συμφέρον του τόπου. Είναι η ώρα να κάνουμε το επόμενο βήμα.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε και ένα άλλο μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα που όμως λύνεται ανέξοδαμε μια απλή πολιτική απόφαση. Παντού στον κόσμο, αυτός που βρίσκεται ήδη μέσα σε κυκλοφοριακό κόμβο έχει προτεραιότητα.Στην Ελλάδα όπως γνωρίζουμε, ισχύει το αντίθετο: προτεραιότητα έχει αυτός που εισέρχεται στον κόμβο. Στην Κω συνυπάρχουν και τα δύο συστήματα:έχουμε στους περισσότερους κόμβους το Ελληνικό σύστημα, εκτός των δύο μεγάλων κόμβων στην Αντιμάχεια που ισχύει από πέρυσι το Ευρωπαϊκό σύστημα.
Οι χιλιάδες τουρίστες καθημερινά στους δρόμους μας δεν ξέρουν τι να κάνουν. Πρέπει ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ στο νησί μας να αποφασίσουμε να συγχρονιστούμε με τον υπόλοιπο κόσμο στο θέμα κίνησης στους κόμβους και να εφαρμόσουμε παντού το Ευρωπαϊκό σύστημα, που είναι άλλωστε και το λογικότερο.
Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ο Δήμος Κω έχουν την ευθύνη να δουν και να σχεδιάσουν μακροπρόθεσμα. Δεν ζητάμε έργα βιτρίνας, αλλά έργα ουσίας. Η βελτίωση της οδικής υποδομής δεν είναι πολυτέλεια, είναι προϋπόθεση ανάπτυξης, ασφάλειας και ποιότητας ζωής.
Ας μην συνεχίσουμε να σπρώχνουμε το πρόβλημα στο μέλλον, το μέλλον είναι ήδη εδώ, το βιώνουμε καθημερινά! Η Κως αλλάζει, μεγαλώνει, αναπτύσσεται. Οικεντρικές αρτηρίες της πρέπει να την ακολουθήσουν!
Μηνάς Ν. Χατζημιχαήλ
Αντ/δρος Ένωσης Ξενοδόχων Κω