Ήδη οι καταναλωτές πληρώνουν τη βενζίνη στα 2 ευρώ σχεδόν (1,909 μέση πανελλαδική τιμή), ενώ το πετρέλαιο κίνησης στα 1,779 ευρώ/λίτρο, με το πετρέλαιο θέρμανσης 1,246 ευρώ/λίτρο.
Μέχρι την Παρασκευή, οι τιμές θα υποχωρήσουν, καθώς μεταφέρεται με καθυστέρηση 4 ημερών η υποχώρηση της τιμής Platts στην αγορά της Μεσογείου, που αποτελεί τη βάση τιμολόγησης των καυσίμων για την εγχώρια αγορά.
Από το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου, όμως, η αγορά αναμένει αντιστροφή της πορείας και για τα τρία προϊόντα και ειδικά για το ντίζελ κίνησης, η διεθνής τιμή του οποίου άρχισε από την Τρίτη να αντανακλά τις επιπτώσεις από το ευρωπαϊκό εμπάργκο στα διυλισμένα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου που ξεκίνησε την Κυριακή.
Οι προσδοκίες για ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας σε συνδυασμό με την τριήμερη διακοπή λειτουργίας του τερματικού σταθμού στην Τσεϊχάν της Τουρκίας, λόγω του σεισμού, εξώθησαν την προθεσμιακή τιμή του μπρεντ το μεσημέρι της Τρίτης λίγο πάνω από τα 82 δολάρια το βαρέλι (+1,3%) και την τιμή του αμερικανικού αργού πάνω από τα 75 δολάρια (+1,5%).
Παράλληλα, με πολλαπλάσια αύξηση «έτρεξε» η τιμή του ντίζελ κίνησης, η οποία παρουσίαζε άνοδο το μεσημέρι κατά 36 δολάρια, στα 818 δολάρια ο τόνος, από 782 δολάρια μία ημέρα πριν.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ανησυχούν για το πού θα ισορροπήσουν οι τιμές αργού και ντίζελ κίνησης, καθώς μετά την (προσωρινή απ' ότι φαίνεται) ανακούφιση από τη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση της τιμής του φυσικού αερίου και των τιμών ηλεκτρικού ρεύματος αναμένεται η άνοδος της τιμής του ντίζελ κίνησης να επηρεάσει άμεσα τις μεταφορές, τη βιομηχανία και την αγροτική παραγωγή, ασκώντας νέες πληθωριστικές πιέσεις στις οικονομίες της Ευρώπης και της Ελλάδας.
Το ντίζελ κίνησης επηρεάζεται περισσότερο από το ευρωπαϊκό εμπάργκο στα πετρελαϊκά προϊόντα διύλισης από τη Ρωσία, καθώς η Ευρώπη θα πρέπει να καλύψει ένα έλλειμμα 600.000-700.000 βαρελιών την ημέρα και ήδη προχώρησε σε αύξηση εισαγωγών από τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ.
Η Ρωσία, η οποία χάνει τον μεγαλύτερο αγοραστή της, όπου διοχέτευε το 80% των εξαγωγών ντίζελ, αναζητάει νέους πελάτες σε αγορές πολύ πιο μακρινές από αυτές της γειτονικής Ευρώπης. Τα ρωσικά φορτία ντίζελ κίνησης προς την Ασία έχουν αυξηθεί, ενώ άρχισαν να φεύγουν και τα πρώτα φορτία με προορισμό τις αγορές της Βόρειας και Δυτικής Αφρικής, αλλά και ακόμη πιο μακριά, τη Νότια Αφρική και τη Λατινική Αμερική.
Παρά το ότι η Ευρώπη έχει αποθεματοποιήσει μεγάλες ποσότητες ντίζελ κίνησης πολύ πριν από την εφαρμογή του εμπάργκο, περιορίζοντας την εξάρτησή της από τη Ρωσία στο 20%, από το 50% πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, η πλήρης υποκατάσταση των ποσοτήτων εκτιμάται ότι βραχυπρόθεσμα θα προκαλέσει διαταραχές στον εφοδιασμό και ίσως και ελλείψεις, παράγοντες που θα επιβαρύνουν τις τιμές.
Όσον αφορά την ελληνική αγορά, δεν αναμένεται να υπάρξουν ελλείψεις, ενώ η κατάσταση που διαμορφώνεται αναμένεται να ενισχύσει την εξαγωγικη δραστηριότητα των δύο διυλιστηρίων της χώρας με προορισμό τις αγορές της Ευρώπης και της Β. Αφρικής, με 7,5-8 εκατ. τόνους ντίζελ κίνησης ετησίως.
Για τις νέες παραγγελίες της Πέμπτης 9 Φεβρουαρίου, αναμένεται μικρή αύξηση τιμών χονδρικής σε βενζίνη, πετρέλαιο και μικρή μείωση στο υγραέριο κίνησης, όπως αναφέρει η ΠΟΠΕΚ.
dikaiologitika.gr