Σοβαρό πλήγμα δέχεται ο εσωτερικός τουρισμός στα Δωδεκάνησα αφού οι αδιανόητα υψηλές τιμές των καυσίμων, καθιστούν ακόμα λιγότερο ανταγωνιστικά τα νησιά του νομού έναντι άλλων προορισμών που βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των Ελλήνων ταξιδιωτών.
Τα ακριβά ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια, σε συνδυασμό με τις τιμές των καυσίμων που φιγουράρουν ανάμεσα στις πιο ακριβές ανά τη χώρα, απομακρύνουν τους Ελληνες επισκέπτες οι οποίοι αναζητούν περισσότερο οικονομικές επιλογές σε κοντινότερους προορισμούς όπου θα δαπανήσουν λιγότερα χρήματα αλλά και λιγότερο χρόνο για να φτάσουν.
Ιδιοκτήτης συγκροτήματος καταλυμάτων το οποίο επισκέπτονται επαναλαμβανόμενοι Ελληνες ταξιδιώτες, δήλωσε στη «δ» πως ένα από τα βασικά ερωτήματα που δέχεται πριν γίνει η κράτηση είναι η τιμή των καυσίμων στο νησί, οι οποίες χαρακτηρίζονται «απαγορευτικές» από την πλειονότητα των ενδιαφερομένων. «Φέτος για πρώτη φορά μας ρωτούν οι Ελληνες πελάτες ποιο είναι το κόστος της βενζίνης στη Ρόδο για να αποφασίσουν αν τους συμφέρει ή όχι να κάνουν εδώ τις διακοπές τους.
Είμαστε ήδη ως προορισμός σε μειονεκτική θέση εξαιτίας της απόστασης από τον Πειραιά, γεγονός που συνεπάγεται χρόνο και κόστος για να επιλέξει Ελληνας τα νησιά μας για διακοπές. Νομίζω ότι η τιμή της βενζίνης είναι η χαριστική βολή για τη Ρόδο ή ακόμα και την Κω, που αν κάποιον τον ενδιαφέρει να δει το νησί θα πρέπει να ενοικιάσει αυτοκίνητο. Είμαι πολλά χρόνια στον χώρο του τουρισμού και αυτό που διαπιστώνω πλέον είναι ότι για τον εσωτερικό τουρισμό δεν υπάρχει εύκολος δρόμος επιστροφής.
Ισως αν η ΔΑΝΕ ήταν ζωντανή να μπορούσαμε να είχαμε καλύτερη προοπτική ως προορισμός για Ελληνες, αλλά όταν “βούλιαξε”, “βούλιαξαν” μαζί και οι επιλογές μας», λέει στη «δ» ιδιοκτήτης καταλυμάτων.
Η ήδη λαβωμένη οικονομία των νησιών εξαιτίας των δύο ετών κορωνοϊού που έβαλε «πάγο» στον τουρισμό αλλά και της ενεργειακής κρίσης που έχει τινάξει στον αέρα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, έρχεται αντιμέτωπη με τις συνεχείς αυξήσεις και στην ακτοπλοΐα που πυροδοτούν νέες ανατιμήσεις στα προϊόντα, δυσχεραίνουν τις μετακινήσεις των νησιωτών αλλά και επηρεάζουν άμεσα τον εσωτερικό τουρισμό.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων θα ξεπεράσουν το 15% μέχρι το καλοκαίρι σε σχέση με πέρυσι προκαλώντας τεράστια οικονομική επιβάρυνση στους κατοίκους των μικρών νησιών τόσο λόγω του κόστους των εισιτηρίων όσο και λόγω των ανατιμήσεων που θα επιφέρει σε βασικά αγαθά και την ίδια ώρα θα προκαλέσει δεύτερες σκέψεις σε όσους θα θελήσουν να επισκεφθούν τα μικρά νησιά για τις καλοκαιρινές διακοπές τους.
Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ της «δημοκρατικής» τα Δωδεκάνησα θα είναι αυτά που θα πληρώσουν και πάλι την… νύφη, αφού είναι ο πιο απομακρυσμένος νησιωτικός νομός από το λιμάνι του Πειραιά κι αυτό αποτελεί από μόνο του ανασταλτικό παράγοντα καθώς εκτός από τις πολλές ώρες, οι εν δυνάμει επισκέπτες θα πρέπει να δαπανήσουν και περισσότερα χρήματα για να ταξιδέψουν είτε με πλοίο είτε με αεροπλάνο.
Για παράδειγμα μια τετραμελής οικογένεια για να ταξιδέψει με πλοίο από τον Πειραιά στη Ρόδο χωρίς αυτοκίνητο και χωρίς καμπίνα για 18 και πλέον ώρες, θα πρέπει να πληρώσει περίπου 500 με επιστροφή και μόνο για την οικονομική θέση κι αυτό εάν έχει γίνει εγκαίρως η κράτηση για τα φθηνά εισιτήρια, διαφορετικά το ποσό εκτοξεύεται πάνω από τα 600 ευρώ!
Τα ακριβά αεροπορικά και πλέον και ακτοπλοϊκά εισιτήρια, καθιστούν απαγορευτικό κυρίως για οικογένειες, το ταξίδι προς τη Ρόδο και τα άλλα νησιά, από τα μεγάλα αστικά κέντρα απ΄όπου οι κάτοικοι ψάχνουν ευκαιρία να αποδράσουν όχι μόνο για τις καλοκαιρινές διακοπές τους αλλά και τα τριήμερα που αξιοποιούν για ανάπαυλα από την απαιτητική καθημερινότητα.
Η ανάκαμψη του εσωτερικού τουρισμού στα τελευταία χρόνια, μετά από τη «βουτιά» στην περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης και του περιορισμού των μετακινήσεων λόγω του κορωνοϊού, μετά και την κατακόρυφη αύξηση στα καύσιμα δεν φαίνεται να αφορά στα Δωδεκάνησα τα οποία εξαιτίας των ακριβών εισιτηρίων, τα οποία επιβαρύνθηκαν επιπλέον στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, δεν μπορούν να απορροφήσουν μεγάλο κομμάτι της πίτας.
Η πλειονότητα των επισκεπτών του καλοκαιριού είναι Δωδεκανήσιοι που διαμένουν σε άλλα μέρη και επιστρέφουν στον τόπο καταγωγής τους για διακοπές ή για Δωδεκανήσιους που επιλέγουν κοντινά νησιά για να περάσουν τον ελεύθερο χρόνο του καλοκαιριού. Σε διαφορετική περίπτωση, η ισχνή μειοψηφία αφορά σε επαναλαμβανόμενους Ελληνες επισκέπτες που μετά και την εκτόξευση των τιμών λόγω της ενεργειακής κρίσης, κάνουν πλέον δεύτερες σκέψεις.
Όπως λένε οι καλά γνωρίζοντες, ικανοποιητικά νούμερα στις αφίξεις εσωτερικού τουρισμού, τα Δωδεκάνησα έχουν να καταγράψουν πάνω από μια δεκαετία, με εξαίρεση τα μικρά νησιά του νομού όπου τα πράγματα είναι ελαφρώς καλύτερα.
Το παράδοξο πάντως είναι ότι με λιγότερα χρήματα μπορείς να μεταβείς από την πρωτεύουσα σε δημοφιλείς προορισμούς του εξωτερικού όπως η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γερμανία και η Ισπανία.
Η διαμορφωθείσα κατάσταση στις τιμές των εισιτηρίων και στις περιορισμένες επιλογές των νησιωτών, γεννούν πολλά ερωτηματικά πάντως για τον τρόπο που διαμορφώνονται, ενώ άξιο αναφοράς είναι το γεγονός, πώς σε πολλές περιπτώσεις κοστίζει φθηνότερα μια πτήση εξωτερικού που διαρκεί περισσότερες ώρες και που στις περισσότερες περιπτώσεις περιλαμβάνει και γεύμα και που προσγειώνεται επίσης σε διεθνή αεροδρόμια, απ΄ό,τι να ταξιδέψει κανείς εντός Ελλάδας.
Από μια έρευνα της «δ», ενόψει και του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος στις 13 Ιουνίου 2022, μέσω μεγάλης πλατφόρμας αναζήτησης πτήσεων, την στιγμή που ο κάτοικος ή ο επισκέπτης του νησιού καλείται να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να μεταβεί ή να αναχωρήσει από το νησί, ο επιβάτης με αφετηρία την Αθήνα έχει την ευκαιρία για το ίδιο χρονικό διάστημα με λιγότερα ή και περίπου τα ίδια χρήματα να ταξιδέψει στο εξωτερικό, οπότε εξ ορισμού τα νησιά μας βρίσκονται σε μειονεκτική θέση και οπωσδήποτε εκτός των δημοφιλών επιλογών.
Πηγή:www.dimokratiki.gr