Τον τρίτο υψηλότερο ρυθμό αύξησης σε επίπεδο όγκου ξενοδοχειακών συναλλαγών κατέγραψε το 2023 η Ελλάδα, γεγονός που αποτυπώνει το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον που έχουν ενεργοποιήσει οι ισχυρές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού.
Σύμφωνα με τη μελέτη «Market Beat Europe - Hospitality Full Year 2023» της γνωστής εταιρείας συμβούλων ακινήτων Cushman & Wakefield Proprius, η αξία των ξενοδοχείων που πωλήθηκαν το 2023 στην Ελλάδα ανήλθε σε 300 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 23% σε σχέση με το 2022, όταν και ο αντίστοιχος όγκος συναλλαγών είχε διαμορφωθεί σε 200 εκατ. ευρώ.
Τα πρωτεία κατείχε η Ισπανία, με την αξία των ξενοδοχείων που άλλαξαν χέρια μέσα στο 2023 να διαμορφώνεται σε 4,2 δισ. ευρώ από 2,9 δισ. ευρώ το 2022, αυξημένη κατά 44%. Τη δεύτερη θέση κατέλαβε η Γαλλία, με τον όγκο των συναλλαγών να ανέρχεται σε 3,1 δισ. ευρώ από 2,4 δισ. ευρώ το 2022, καταγράφοντας τον δεύτερο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης σε ετήσια βάση, στο 26%.
Παρά το γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Πορτογαλία κατέγραψαν μεγαλύτερο όγκο συναλλαγών από την Ελλάδα, η μεταβολή σε ετήσια βάση σημείωσε αρνητικό πρόσημο. Αντίστοιχα, αρνητικό ήταν και το πρόσημο του ρυθμού ανάπτυξης στη Σουηδία, στην Ολλανδία και στην Ιρλανδία, οι οποίες, ωστόσο, κατέγραψαν τον ίδιο όγκο συναλλαγών με την Ελλάδα, στα 300 εκατ. ευρώ η καθεμία.
Πάντως, η Ισπανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν οι πιο… δραστήριες αγορές, αντιπροσωπεύοντας το 59% της συνολικής αξίας των ξενοδοχειακών επενδύσεων, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 10 δισ. ευρώ και παραπέμπει σε αύξηση κατά 7% έναντι του 2022. Σε επίπεδο πόλεων, το Λονδίνο, το Παρίσι και η Μαδρίτη συνεχίζουν να βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των επενδυτών και ακολουθούν η Βαρκελώνη και η Ρώμη.
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με βάση τα στοιχεία της C&W, το 2023 πωλήθηκαν 787 ξενοδοχεία, δυναμικότητας 106.000 δωματίων, με την αξία των επενδύσεων να φτάνει τα 16,9 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση σε ποσοστό 4% έναντι του 2022, όταν και η αξία συναλλαγών είχε διαμορφωθεί σε 17,6 δισ. ευρώ, και πολύ μεγαλύτερη απόκλιση έναντι του 2019, όταν ο αντίστοιχος όγκος είχε ανέλθει σε 30,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, το δ’ τρίμηνο του 2023, ο όγκος των επενδύσεων έφτασε τα 5,4 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 13% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2022, στα 4,8 δισ. ευρώ.
Οι συναλλαγές χαρτοφυλακίου το 2023 αποτέλεσαν το 1/3 του συνολικού όγκου των επενδύσεων έναντι μεριδίου 28% το 2022 και 45% το 2019. Οι περισσότερες από αυτές αφορούσαν ολόκληρα portfolio ολοκληρώθηκαν το τελευταίο τρίμηνο του 2023, αντιπροσωπεύοντας πάνω από τον μισό όγκο συναλλαγών (56% το τελευταίο τρίμηνο του 2023, έναντι 31% του 2022 και 35% του 2019).
Ως προς την κατάταξη των ξενοδοχείων τα οποία πωλήθηκαν, οι περισσότερες επενδύσεις/συναλλαγές, σε ποσοστό 28%, που πραγματοποιήθηκαν στη Γηραιά ήπειρο αφορούσαν μονάδες ανώτερης κατηγορίας (Upscale).
Οι μισές επενδύσεις, σε επίπεδο όγκου συναλλαγών, κατευθύνθηκαν σε ξενοδοχεία της ανώτερης (Upscale) και της ανώτερης/μεσαίας (Upper Midscale) κατηγορίας. Αντίστοιχα, το 37% αφορούσε τις δύο υψηλότερες κατηγορίες (Upper Upscale, Luxury) και μόλις το 24% αφορούσε τα δύο χαμηλότερων κατηγοριών ξενοδοχεία (Midscale, Economy).
Με βάση τα στοιχεία της μελέτης, τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία κατέγραψαν ισχυρές αποδόσεις το 2023, με τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) να ξεπερνούν τα επίπεδα του 2019 κατά 22%. Αντίστοιχα, η ζήτηση στα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία ανέκαμψε σημαντικά το 2023, ξεπερνώντας τα προ πανδημίας επίπεδα σε ποσοστό 6% ως προς τις διανυκτερεύσεις.
euro2day.gr