Ηανάγκη για ένα εθνικό σχέδιο για την κρουαζιέρα γίνεται όλο και πιο έντονη, καθώς πρέπει να λαμβάνει υπόψη τόσο τις απαιτήσεις των τοπικών κοινωνιών όσο και τις συνθήκες της αγοράς. Αν και ο πρωθυπουργός είχε παρουσιάσει τις προθέσεις της κυβέρνησης την περασμένη Άνοιξη, οι τελικές αποφάσεις αναμένονται μετά το τέλος της φετινής τουριστικής περιόδου.
Οι προκλήσεις
Η κρουαζιέρα έχει εξελιχθεί σε έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς του ελληνικού τουρισμού, προσελκύοντας χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο. Ωστόσο, η αυξανόμενη δημοτικότητα έχει φέρει στην επιφάνεια σοβαρές προκλήσεις, ιδιαίτερα σε προορισμούς όπως τα νησιά του Αιγαίου.
Ο υπερβολικός αριθμός κρουαζιερόπλοιων που φτάνουν ταυτόχρονα σε μικρά λιμάνια έχει οδηγήσει σε υπερφόρτωση των υποδομών, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα στις τοπικές κοινότητες.
Ήδη έχει ξεκινήσει ένας δημόσιος διάλογος μεταξύ των φορέων της κρουαζιέρας, των τοπικών αρχών και της Πολιτείας, με στόχο την ανάπτυξη στρατηγικών που θα εξασφαλίσουν τη βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα.
Στο επίκεντρο αυτής της προσπάθειας βρίσκεται η ρύθμιση των δημοφιλών προορισμών, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, η βελτίωση των υποδομών και η καλύτερη κατανομή των τουριστικών ροών, ώστε να διατηρηθεί η μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.
Οι πρωτοβουλίες
Πρόσφατα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε πρωτοβουλίες για τη μείωση των επιπτώσεων από την ταυτόχρονη άφιξη κρουαζιερόπλοιων σε ήδη επιβαρυμένες περιοχές. Υπάρχουν φήμες, που παραμένουν ανεπιβεβαίωτες, σχετικά με την επιβολή ειδικού φόρου 10 ευρώ για κάθε επιβάτη που αποβιβάζεται στη Σαντορίνη.
Εκπρόσωποι του κλάδου της κρουαζιέρας αναγνωρίζουν την ανάγκη ρύθμισης των δημοφιλών προορισμών, αλλά επισημαίνουν ότι οποιοδήποτε ειδικό τέλος θα πρέπει να εφαρμόζεται οριζόντια σε όλο τον τουριστικό τομέα για να αποφευχθούν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό.
Η Ένωση Εφοπλιστών και Κρουαζιερόπλοιων Ναυτιλίας
Η Ένωση Εφοπλιστών και Κρουαζιερόπλοιων Ναυτιλίας έχει στείλει επιστολή στον γενικό γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, ζητώντας τη σύγκληση της Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας.
Η επιστολή τονίζει την ανάγκη ενεργοποίησης του μηχανισμού που θα διαχειρίζεται την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων και τα οικονομικά οφέλη για τις τοπικές και εθνικές οικονομίες. Επίσης, προτείνεται η δυνατότητα home porting σε δημοφιλή νησιά, κάτι που δεν επιτρέπεται μέχρι σήμερα, καθώς και η διευκρίνιση των τελών ISPS και οι απαλλαγές για πλοία με Έλληνες πλοιάρχους.
Τα μέτρα
Ο δήμαρχος Σαντορίνης, Νικόλαος Ζώρζος, έχει τονίσει την ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στο νησί, προτείνοντας οποιοδήποτε νέο τέλος να κατευθύνεται στην τοπική αυτοδιοίκηση για άμεσες βελτιώσεις.
Ένα από τα προτεινόμενα μέτρα είναι ο προγραμματισμός των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων, με στόχο τον περιορισμό της ημερήσιας κίνησης σε 8.000 επιβάτες, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι υποδομές του νησιού μπορούν να ανταπεξέλθουν στη ζήτηση.
Ο στόχος και ο ρόλος των δήμων
Επιπλέον, υπάρχει συζήτηση για την ενίσχυση νέων προορισμών και τη συνολική βελτίωση της διαχείρισης του τουρισμού κρουαζιέρας στην Ελλάδα.
Στόχος είναι να αποτραπεί η στρέβλωση του ανταγωνισμού και να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας.
Προτείνεται επίσης η θέσπιση συστημάτων για την κατανομή των θέσεων ελλιμενισμού, προκειμένου να εξασφαλιστεί ισορροπημένη διαχείριση των πόρων και να αποφευχθεί η συμφόρηση.
Οι τοπικοί δήμοι τονίζουν ότι η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει κεντρικό ρόλο στη διαχείριση των εσόδων από τα τέλη, για να εξασφαλιστεί η άμεση χρήση τους για την αναβάθμιση των υποδομών. Ορισμένοι δήμοι έχουν ήδη εκπονήσει μελέτες για τη βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων και την αναβάθμιση του τελεφερίκ, με στόχο τη διευκόλυνση της μεταφοράς επιβατών και τη βελτίωση της συνολικής εμπειρίας των επισκεπτών.
Στο επίκεντρο η ολιστική προσέγγιση
Εκπρόσωποι της κρουαζιέρας σημειώνουν ότι η διαχείριση του τομέα απαιτεί μια ολιστική προσέγγιση που να λαμβάνει υπόψη τις συνολικές τουριστικές ροές και να ενσωματώνει στρατηγικές ανάπτυξης για την αντιμετώπιση της αυξανόμενης ζήτησης.
Αυτό περιλαμβάνει τη βελτίωση των υποδομών μεταφορών και της διαχείρισης της κυκλοφορίας από και προς τα λιμάνια, προκειμένου να μειωθεί η πίεση στις ευαίσθητες περιοχές. Επιπλέον, προτείνεται η επέκταση των δρομολογίων κρουαζιερόπλοιων σε λιγότερο επισκέψιμους προορισμούς, με τη συνεργασία της κυβέρνησης και των τοπικών αρχών, προκειμένου να μειωθεί η συγκέντρωση επισκεπτών σε δημοφιλή νησιά και να ενισχυθεί η ανάπτυξη νέων τουριστικών περιοχών.
Τέλος, η αποτελεσματική διαχείριση του τουρισμού κρουαζιέρας πρέπει να συνδυάζεται με στρατηγικές που ωφελούν τόσο τις τοπικές κοινωνίες όσο και την εθνική οικονομία. Στη δημόσια συζήτηση έχει προταθεί η απελευθέρωση των λιμενικών τελών, ώστε τα λιμενικά ταμεία να μπορούν να καθορίζουν τα τέλη για τα κρουαζιερόπλοια, καθώς τα τρέχοντα τέλη στην Ελλάδα είναι χαμηλότερα σε σύγκριση με άλλες χώρες.
Αναφορικά με το τέλος αποβίβασης, τονίζεται ότι τυχόν αύξηση θα πρέπει να στοχεύει στη χρηματοδότηση τοπικών έργων και στη μείωση των επιπτώσεων της κρουαζιέρας.
Επιπλέον, η ανάπτυξη νέων προορισμών πρέπει να συνοδεύεται από τη σύνδεση δημοφιλών περιοχών με λιμάνια που έχουν μικρότερη τουριστική κίνηση, όπως η Καβάλα ή ο Βόλος, μέσω συνεργασίας με τις εταιρείες κρουαζιέρας.
imerisia.gr