Νέα εποχή στους ελέγχους για ανασφάλιστα Ι.Χ. εγκαινιάζει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Με νομοσχέδιο που ετοιμάζει βγάζει σε απόσυρση το αναποτελεσματικό σύστημα διασταυρώσεων το οποίο ισχύει σήμερα και έχει περιπέσει σε αχρηστία, αφού επιτρέπει να κυκλοφορούν στους δρόμους ανασφάλιστα πάνω από μισό εκατομμύριο οχήματα.
Στη θέση του καθιερώνεται από το φθινόπωρο ένα νέο σύστημα με το οποίο οι έλεγχοι θα διενεργούνται online κάθε 3-4 μήνες σε πρώτη φάση ή και συχνότερα στη συνέχεια, κάθε 1-2 μήνες, αντί για 5 ή 10 χρόνια, όπως συνέβαινε πρακτικά μέχρι τώρα.
Το 2013, στο πλαίσιο Ευρωπαϊκής Οδηγίας, θεσπίστηκε για πρώτη φορά σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχων για οχήματα που έχουν δηλωθεί σε κυκλοφορία, αλλά δεν έχουν ασφαλιστική κάλυψη. Υπό την απειλή προστίμων, το μέτρο στάθηκε αφορμή να ασφαλιστούν αμέσως 300.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα, φορτηγά και μοτοσικλέτες που κυκλοφορούσαν ανασφάλιστα.
Ωστόσο, το μέτρο ατόνησε στη συνέχεια. Το 2016 το υπουργείο Οικονομικών έφερε νέες διατάξεις για να γίνονται διασταυρώσεις κάθε εξάμηνο (2 φορές τον χρόνο). Ομως ούτε αυτό εφαρμόστηκε τελικά. Το 2018 έγινε διασταύρωση που εντόπισε 385.000 ιδιοκτήτες να μην έχουν ασφαλίσει τα οχήματά τους. Κατόπιν, το 2019 άλλη μία διασταύρωση είχε μάλλον πενιχρά αποτελέσματα, αφού ελάχιστοι από όσους εντοπίστηκαν υποχρεώθηκαν να ασφαλιστούν.
Τι αλλάζει
Πρωταρχική αιτία για την αποτυχία της εφαρμογής των ελέγχων θεωρήθηκε ότι αυτοί γίνονταν χειροκίνητα και τα αρχεία των συναρμόδιων υπηρεσιών και υπουργείων δεν ήταν ορθά επικαιροποιημένα και προσβάσιμα.
Για να ξεπεραστούν λοιπόν τα προβλήματα που καταδίκασαν το μέτρο σε αχρηστία, ετοιμάζεται πλέον νέο νομοσχέδιο που θα παρουσιαστεί το β’ εξάμηνο της χρονιάς και καθιερώνει ότι οι έλεγχοι θα γίνονται ψηφιακά.
Εκτός από τον τρόπο ελέγχου, αλλάζει όμως και ο τρόπος επιβολής των κυρώσεων, ώστε να μη μένει ανεφάρμοστο το μέτρο.
Σήμερα οι παραλείψεις ασφάλισης οχημάτων εντοπίζονται μόνο από τυχαίους επιτόπιους ελέγχους της Ελληνικής Αστυνομίας. Οι ποινές και τα πρόστιμα που είχαν προκύψει από την ηλεκτρονική διασταύρωση δεν ανάγκαζαν τελικά τους παραβάτες να συμμορφωθούν. Το αποτέλεσμα ήταν να συνεχίζουν χιλιάδες οχήματα να κυκλοφορούν ανασφάλιστα με υψηλό κίνδυνο για την ασφαλή οδική κυκλοφορία.
Κίνδυνος-θάνατος
Οι νέες διατάξεις θα κατατεθούν σε σχέδιο νόμου του ΥΠΕΘΟ, με τίτλο «Ενσωμάτωση Οδηγίας 2021/2118 για την υποχρεωτική ασφάλιση ευθύνης από την κυκλοφορία (Motor Insurance Directive – MID)». Θα θεσπιστεί η περιοδικότητα των ελέγχων για να διενεργούνται τακτικά και σε μόνιμη βάση μέσω ηλεκτρονικών διασταυρώσεων τουλάχιστον κάθε 3 μήνες ή και συχνότερα.
Με βάση τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τουλάχιστον 500.000 οχήματα κυκλοφορούν σήμερα ανασφάλιστα. Ο νέος μηχανισμός εντοπισμού ανασφάλιστων οχημάτων θα μπορεί να εντοπίζει αμέσως ποια είναι αυτά και ποιοι οι ιδιοκτήτες τους.
Με το νέο πλαίσιο, καταργείται το άρθρο 5α του Π.Δ. 237/1986, το οποίο καθορίζει μέχρι σήμερα τις διαδικασίες εντοπισμού ανασφάλιστων οχημάτων. Πρόκειται για ρύθμιση που δεν εφαρμόστηκε στην πράξη ουσιαστικά ποτέ, λόγω της επιχειρησιακής αδυναμίας της Ελληνικής Αστυνομίας να επιβάλει τις κυρώσεις που προβλέπονται (πρόστιμο έως 500 ευρώ) στους ιδιοκτήτες των οχημάτων, όπως προέκυπταν από τους καταλόγους που έστελνε η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Με το ισχύον σύστημα, θα έπρεπε να γίνονται διασταυρώσεις 2 φορές τον χρόνο από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΑΑΔΕ.
Οσοι πιάνονται στην τσιμπίδα, πρέπει μέσα σε 15 ημέρες να συνάψουν ασφαλιστήριο συμβόλαιο καταβάλλοντας και ειδικό πρόστιμο 250 ευρώ. Αν δεν συμμορφωθούν, η υπόθεση παραπέμπεται στην ΕΛ.ΑΣ. για τα περαιτέρω (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας και υψηλότερο χρηματικό πρόστιμο). Ωστόσο η Αστυνομία δεν μπορεί να κυνηγάει 300.000 ιδιοκτήτες για να τους επιβάλει τις κυρώσεις, με συνέπεια τα οχήματα να συνεχίζουν να κυκλοφορούν ανασφάλιστα ακόμα κι αν έχουν εντοπιστεί οι ιδιοκτήτες τους.
Σκοπός του νέου μέτρου είναι να εκλείψει η κυκλοφορία των χιλιάδων ανασφάλιστων αυτοκίνητων, τα οποία θεωρούνται σοβαρό κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα. Κοινωνικό πρόβλημα γιατί όσοι εμπλέκονται σε ένα ατύχημα βιώνουν απίστευτη ταλαιπωρία προκειμένου να αποζημιωθούν για τις ζημιές ή/και τις θεραπείες τους. Οικονομικό πρόβλημα γιατί τη ζημιά που προκαλούν σε περίπτωση που εμπλακούν σε τροχαίο δυστύχημα καλείται να την καλύψει το Επικουρικό Κεφάλαιο. Δηλαδή, στην πραγματικότητα οι νομοταγείς πολίτες, οι οποίοι για τον λόγο αυτό πληρώνουν υψηλότερα ασφάλιστρα για τα δικά τους οχήματα.
newmoney.gr