Η έλλειψη οδηγικής παιδείας και η αντικοινωνική συμπεριφορά που χαρακτηρίζουν την ελληνική κοινωνία καταγράφονται με γλαφυρό τρόπο στο πλήθος και το είδος των τροχαίων παραβάσεων που βεβαιώνονται κάθε εβδομάδα.
Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, στάθμευση σε ράμπα ΑμεΑ, είναι ορισμένες από τις σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ που βρίσκονται ψηλά στη λίστα.
Οι πιο συχνές παραβάσεις του ΚΟΚ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώνει ανά τακτά χρονικά διαστήματα η ΕΛΑΣ, οι συνηθέστερες παραβάσεις κατά τους ελέγχους της Τροχαίας είναι κατά σειρά:
- παράνομη στάθμευση
- υπερβολική ταχύτητα,
- οδήγηση χωρίς δίπλωμα
- μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή κράνους
- μη έγκυρο ΚΤΕΟ
- χρήση κινητού τηλεφώνου
- οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
- ανασφάλιστο όχημα
- παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- αντικανονικοί ελιγμοί
- κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας
- φθαρμένα ελαστικά
- κίνηση αντίθετα σε μονόδρομο
- παραβίαση προτεραιότητας
Η σειρά μπορεί να αλλάζει ανά περιόδους. Π.χ. στις γιορτές γίνονται περισσότεροι έλεγχοι για κατανάλωση αλκοόλ από τους οδηγούς και άρα καταγράφονται περισσότερες σχετικές παραβάσεις.
Πόσα είναι τα έσοδα από τις παραβάσεις του ΚΟΚ
Αυτή είναι μία... πονεμένη ιστορία. Κανείς δεν γνωρίζει πόσα είναι συνολικά τα έσοδα από τις τροχαίες παραβάσεις, ούτε καν το Υπουργείο Οικονομικών. Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία αποδίδονται στους ΟΤΑ (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης) στην περιοχή των οποίων καταγράφηκε η παράβαση.
Καταρχάς, η βεβαίωση μίας τροχαίας παράβασης δεν συνεπάγεται και την πληρωμή της. Υπάρχει το γνωστό «σβήσιμο» της κλήσης, οι ενστάσεις από τους παραβάτες (υπάρχει πλέον η δυνατότητα και μέσω του gov.gr), η καθυστέρηση πληρωμής, ακόμα και η διαγραφή της αν περάσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Στόχος είναι στον αναθεωρημένο ΚΟΚ (τον αναμένουμε μέσα στους επόμενους μήνες) οι κλήσεις να περνούν αυτόματα στο taxisnet ώστε τα ποσά να καταβάλλονται άμεσα.
Επίσης άλλες παραβάσεις βεβαιώνονται από την Τροχαία και άλλες από τη δημοτική αστυνομία Δήμων της Χώρας. Δεν θα πρέπει να συγχέουμε τα πρόστιμα για την ελεγχόμενη στάθμευση (όταν δηλαδή κάποιος δεν πληρώνει κάρτα για παρκάρισμα στο ελεγχόμενο σημείο) με αυτά για παράνομη στάθμευση (πάνω σε γωνία, σε ράμπα ΑμεΑ κλπ).
Ενδεικτικά πάντως, μπορούμε να παραθέσουμε τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την τετραετία 1/1/2020 – 30/11/2023:
Πραγματοποιήθηκαν 2.231.975 έλεγχοι στο Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης, για θέσεις μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών.
Βεβαιώθηκαν 621.950 παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και αφαιρέθηκαν 6.295 πινακίδες κυκλοφορίας από οχήματα για αντικοινωνική στάθμευση (σε θέσεις στάθμευσης Ατόμων με Αναπηρία, διαβάσεις πεζών και ράμπες ΑμΕΑ). Επίσης πραγματοποιήθηκαν 50 μικτά κλιμάκια με τη Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης.
Κατά τους μήνες Σεπτέμβριο έως και Δεκέμβριο του έτους 2019 βεβαιώθηκαν 75.308 παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και αφαιρέθηκαν 1.025 πινακίδες κυκλοφορίας από οχήματα για αντικοινωνική στάθμευση (σε θέσεις στάθμευσης Ατόμων με Αναπηρία, διαβάσεις πεζών και ράμπες ΑμΕΑ).
Κατατέθηκαν 30.399 ενστάσεις για παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. (4,8% των βεβαιωθέντων παραβάσεων).
Παράλληλα ανακοινώθηκε ότι τα εισπραχθέντα ποσά ανήλθαν σε:
14.965.389 ευρώ από την ελεγχόμενη στάθμευση και
8.630.258 ευρώ από παραβάσεις του ΚΟΚ.
Το συνολικό πόσο από ελεγχόμενη στάθμευση και παραβάσεις του ΚΟΚ ανήλθε σε 23.595.647 ευρώ, δηλαδή αντιστοιχεί σε 16.500 ευρώ ανά ημέρα.
Σε ένα μικρότερο δήμο τα έσοδα είναι πολύ μικρότερα. Π.χ., στο Δήμο Αλεξανδρούπολης κατά το πρώτο δίμηνο του 2021 εισπράχθηκαν 1.180 ευρώ από πρόστιμα που βεβαιώθηκαν από τη δημοτική αστυνομία.
Αντιθέτως, τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στην περιοχή του Δήμου Αλεξανδρούπολης από την Τροχαία και αποδόθηκαν στο Δήμο ανήλθαν για το συγκεκριμένο δίμηνο σε 24.892 ευρώ.
gazzetta.gr