Αυξάνονται οι αεροδιακομιδές ασθενών όσο μπαίνει για τα καλά το καλοκαίρι και η πληθυσμιακή αύξηση στα νησιά φέρνει στην επιφάνεια τις ελλείψεις στις υγειονομικές δομές τους. Από τους περίπου 1400 ασθενείς που χρειάζονται αεροδιακομιδή κάθε χρόνο στη χώρα μας, ο μεγαλύτερος αριθμός συγκεντρώνεται τους καλοκαιρινούς μήνες. Σε αρκετές περιπτώσεις είναι αναπόφευκτες, παρά τις συνεχόμενες προσπάθειες υγειονομικής θωράκισης των νησιών. Στο πλαίσιο αυτό, δίνεται μπόνους 1800 ευρώ σε γιατρούς για να μετακινηθούν να καλύψουν έκτακτες ανάγκες, ενώ περίπου 100-150 άτομα πληρώματα ασθενοφόρων μετακινούνται από την υπόλοιπη χώρα κάθε καλοκαιρινό μήνα.
Τα στοιχεία που συγκεντρώνει η Πολεμική Αεροπορία για τις αεροδιακομιδές είναι αποκαλυπτικά ως προς τις ανάγκες σε υγειονομικό προσωπικό στους δημοφιλείς προορισμούς. Το 2022 πραγματοποιήθηκαν 1083 αποστολές και διακομίστηκαν 1413 ασθενείς. Η κατανομή ανά μήνα δείχνει τον καλοκαιρινό…συνωστισμό. Για το 2022, οι περισσότερες αποστολές έγιναν τον Ιούλιο (147), ακολούθησε ο Αύγουστος (123) και μετά ο Ιούνιος (105). Για να γίνει αντιληπτή η διαφορά, τον Ιανουάριο του 2022 έγιναν 44 αποστολές και τον Φεβρουάριο του 2022 πραγματοποιήθηκαν 49 αποστολές.
Για το 2023, το μήνα Μάιο διακομίστηκαν με πτητικά μέσα 157 ασθενείς, οι περισσότεροι συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες του τρέχοντος έτους. Ο αριθμός αυτός μεταφράζεται σε 110 αποστολές, συγκριτικά με 91 αποστολές τον Απρίλιο.
Οι αεροδιακομιδές είναι μια χρονοβόρα διαδικασία, με υψηλό κόστος, που δεν ενδείκνυται για όλους τους ασθενείς. Σκοπός των υγειονομικών αρχών είναι να πραγματοποιούνται μόνο όπου υπάρχει ανάγκη. Ωστόσο, η πραγματικότητα στα νησιά συχνά είναι σκληρή. Το περιστατικό θανάτου μιας 63χρονης γυναίκας στην Κω, ενώ διακομιζόταν στο νοσοκομείο με ιδιωτικό μέσο, καθώς το μοναδικό ασθενοφόρο ήταν σε άλλο περιστατικό, υπενθύμισε τις ελλείψεις σε πληρώματα ασθενοφόρων.
67 περιοχές της Ελλάδας με μόλις ένα ασθενοφόρο
Σύμφωνα με πληροφορίες του ygeiamou.gr, 67 περιοχές της Ελλάδας έχουν μόνο ένα ασθενοφόρο. Για την κίνηση ενός ασθενοφόρου όλο το 24ωρο χρειάζονται περίπου 11 άτομα προσωπικό. Και, όμως, τα παραδείγματα των ελλείψεων είναι πολλά. Ενδεικτικά, στη Μύκονο υπηρετούν μόλις δύο άτομα προσωπικό. Στην Τήνο είναι τέσσερα άτομα μόνιμο προσωπικό, στην Κάλυμνο και την Κάρπαθο από δύο άτομα προσωπικό. Τα κενά καλύπτονται με μετακινήσεις από άλλες περιοχές. Υπολογίζεται ότι μετακινούνται 100-150 άτομα προσωπικό ΕΚΑΒ κάθε μήνα του καλοκαιριού προς τα νησιά. Εάν δεν γίνονταν αυτές οι μετακινήσεις, σε αρκετά νησιά δεν θα ήταν εφικτή η 24ωρη κάλυψη με ασθενοφόρο.
Παράλληλα με τα πληρώματα ασθενοφόρων, ελλείψεις καταγράφονται και σε ιατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό στα περιφερειακά νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας. Για τη στελέχωση τους καλοκαιρινούς μήνες δίνεται «μπόνους» 1800 ευρώ, πλέον των αποδοχών τους, στους γιατρούς που θα μετακινηθούν από άλλες περιοχές και 1200 στους νοσηλευτές. Υπενθυμίζεται ότι προκηρύσσονται θέσεις μόνιμου προσωπικού αλλά καταλήγουν άγονες, λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος.
Έξι βάσεις για ορεινή διάσωση
Τον Ιανουάριο του 2022 ο νεαρός Θεοφάνης – Ερμής Θεοχαρόπουλος έφυγε από τη ζωή μετά από ατύχημα στα Τζουμέρκα και ενώ περίμενε για πέντε ώρες ελικόπτερο, με το ΕΚΑΒ και την Πυροσβεστική να είναι αδύνατο να προσεγγίσουν το ορεινό σημείο που βρισκόταν.
Στη μνήμη του άτυχου 21χρονου, δημιουργήθηκε Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης με το όνομα «Θεοφάνης – Ερμής Θεοχαρόπουλος», πυλώνας του οποίου θα είναι έξι νέες βάσεις για ορεινή διάσωση. Οι βάσεις αυτές θα είναι διαφορετικές από τις τέσσερις βάσεις αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ (Ελευσίνα, Άκτιο, Ρόδος και Σύρος) και θα λειτουργούν με διαφορετική λογική και για διαφορετικό σκοπό. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα συγκεκριμένες περιπτώσεις τραυματιών είναι αδύνατον να διακομιστούν από το σημείο που βρίσκονται, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη ζωή τους. Επίσης, το προσωπικό του ΕΚΑΒ δεν είναι εκπαιδευμένο να επεμβαίνει σε δύσβατα σημεία. Τα νέα πτητικά μέσα για τις έξι βάσεις θα στελεχωθούν με εξειδικευμένο προσωπικό. Παρότι το σχέδιο αυτό βρίσκεται προς το παρόν σε επίπεδο σκέψεων και διαβουλεύσεων, αναμένεται με ενδιαφέρον η υλοποίησή του, καθώς και εάν μακροπρόθεσμα θα μπορέσει να συνδράμει στις αεροδιακομιδές ασθενών όταν ζητείται από το ΕΚΑΒ.
Πηγή ygeiamou.gr