Ουρές και συνωστισμό έξω από τα καταστήματα έχουν προκαλέσει τα νέα μέτρα για τη λειτουργία των σούπερ μάρκετ, καθώς ο περιορισμός στον μέγιστο αριθμό επιτρεπόμενων ατόμων και στο νέο ωράριο λειτουργίας έχει μειώσει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των πελατών κατά 70%, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Οπως αναφέρει το Ινστιτούτο, η πρώτη Κοινή Υπουργική Απόφαση της 16ης Ιανουαρίου, η οποία είχε στόχο το άνοιγμα του λιανικού εμπορίου ύστερα από μήνες, ειδικά στην περίπτωση του λιανεμπορίου τροφίμων εφαρμόζει πολύ πιο αυστηρά μέτρα συγκρινόμενη με το τι συμβαίνει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Συγκεκριμένα, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ατόμων, από 1 άτομο ανά 10 τ.μ. που ίσχυε όλο το 2019 και μέχρι την Κυριακή 17/1, από τη Δευτέρα 18/1 γίνεται 1 άτομο ανά 25 τ.μ.. Αυτή η αλλαγή στην περίπτωση των καταστημάτων τροφίμων δημιουργεί σημαντικό περιορισμό στη δυνατότητα εξυπηρέτησης του κοινού κατά 60%.
Μικρότερο ωράριο
Η δεύτερη Κοινή Υπουργική Απόφαση της 6ης Φεβρουαρίου ορίζει το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων τροφίμων στις περιοχές υψηλού κινδύνου ως τις 17:00, και σε Αττική και Θεσσαλονίκη τα Σάββατα ως τις 17:00, ενώ για την Αττική θα ισχύσει το νέο ωράριο και τις καθημερινές. Αυτή η αλλαγή στην περίπτωση των καταστημάτων τροφίμων δημιουργεί νέο σημαντικό περιορισμό στη δυνατότητα εξυπηρέτησης του κοινού κατά 25% (από 12 ώρες σε 9 ώρες). Η λήξη του ωραρίου μέχρι την Παρασκευή 5/2 ήταν στις 20:00, ενώ πριν από την κρίση της πανδημίας ήταν στις 21:00.
«Αθροιστικά πρόκειται για μείωση της τάξης του 70% στη δυνατότητα εξυπηρέτησης του κοινού στα σουπερμάρκετ», επισημαίνει το ΙΕΛΚΑ.
Με βάση τα στοιχεία του Νοεμβρίου 2020, ο μέσος αριθμός πελατών ανά κατάστημα ανά ημέρα στα σουπερμάρκετ είναι 858 άτομα, ενώ με τα νέα μέτρα η μέση εκτιμώμενη ημερήσια δυνατότητα εξυπηρέτησης πελατών μειώνεται από 1.196 πελάτες (100 ανά ώρα) σε μόλις 479 πελάτες (40 ανά ώρα).
Με τη νέα μείωση του ωραρίου, τα καταστήματα τροφίμων εξακολουθούν να μπορούν να εξυπηρετήσουν περίπου 40 άτομα ανά ώρα, αλλά για λιγότερες ώρες. Ετσι, η μέση εκτιμώμενη ημερήσια δυνατότητα εξυπηρέτησης πελατών μειώνεται από 1.196 πελάτες σε μόλις 319 πελάτες.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου