Με πολλά και διαφορετικά «όπλα» στη φαρέτρα τους συμμετείχαν στη φετινή Black Friday, μεγάλοι και μικροί παίκτες του λιανεμπορίου, έχοντας προσαρμόσει τις προσφορές τους στις διαφοροποιημένες ανάγκες των καταναλωτών, ενόψει και της πανδημίας του κορονοϊού.
Λιγότερο home entertainment και τηλεοράσεις αλλά περισσότερες smart οικιακές συσκευές έφτασαν στα σπίτια των καταναλωτών, με τις ρομποτικές σκούπες και τις ηλεκτρονικές ζυγαριές να «ξεπουλάνε», όπως ανέφεραν πηγές της αγοράς στο insider.gr.
Σε άνοδο κατά την φετινή Μαύρη Παρασκευή, η οποία σύμφωνα με πηγές της αγοράς ανέδειξε νέους νικητές στο προϊοντικό μείγμα, ήταν και τα είδη γυμναστικής καθώς και διαφορετικού τύπου οικιακές συσκευές όπως αρτοπαρασκευαστές και κουζινομηχανές αλλά και αφυγραντήρες. Καρέκλες γραφείου και είδη δικτύωσης σπιτιού, όπως wifi extender, router κ.ά. ήταν μερικά ακόμα από τα προϊόντα που πρωταγωνίστησαν στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Εν αντιθέσει, μικρότερη ήταν η ζήτηση για ηλεκτρονικούς υπολογιστές αφενός λόγω των υψηλών τιμών τους γενικότερα στην αγορά κι αφετέρου λόγω της οικονομικότερης λύσης των ανακατασκευασμένων pc (refurbished), στην οποία καταφεύγουν όλο και περισσότεροι Έλληνες.
Παρά τις αρχικές αμφιβολίες και δισταγμούς η αγορά κινήθηκε όλη την εβδομάδα με αποκορύφωμα την «Μαύρη Παρασκευή», με πολλά καταστήματα να σχεδιάζουν να επεκτείνουν την περίοδο των προσφορών και ολόκληρη την άλλη εβδομάδα, με αφορμή και την Cyber Monday.
Αυτό μαρτυρά άλλωστε και η αύξηση κατά 45% της ζήτησης υπηρεσιών διανομής, η οποία καταγράφηκε ήδη από τις αρχές του μήνα λόγω των προσφορών που ξεκίνησαν από την περίοδο των ενδιάμεσων εκπτώσεων και κορυφώθηκαν την Black Friday. Από έναν μέσο όρο 315.000 ημερήσιες αποστολές, προ πανδημίας, σήμερα έχουμε φτάσει τις 500.000 ανά ημέρα.
Βέβαια δεν έλλειψαν και προϊόντα που αντί για το «grand offer» που αποτελεί το σήμα κατατεθέν της συγκεκριμένης ημέρας, προσφέραν εκπτώσεις της τάξης του 10%, προβληματίζοντας τους καταναλωτές.
Στην αυξημένη κίνηση των διαδικτυακών αγορών την προηγούμενη εβδομάδα συνέβαλε σίγουρα και η εξοικείωση των καταναλωτών με τις online αγορές. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε από την Κραταιόν Συμβουλευτική υπό την αιγίδα του Greca (Greek Ecommerce Association) τον Σεπτέμβριο του 2020 σε ένα δείγμα 1000 καταναλωτών ηλικίας 18-54 ετών και σε 50 επιχειρήσεις λιανεμπορίου με ηλεκτρονική παρουσία, το 77% των καταναλωτών δήλωσαν ότι αγοράζουν μετά το ξέσπασμα της πανδημίας περισσότερο online. Κι αυτό παρότι το 16% αυτών πραγματοποίησε την πρώτη του διαδικτυακή αγορά με αφορμή την πανδημία. Επιπλέον παρατηρείται αύξηση της συχνότητας των αγορών μέσω διαδικτύου κατά μέσο όρο 6,4% σε όλους τους κλάδους με το 60% των καταναλωτών να δηλώνει διατεθειμένο να συνεχίσει να αγοράζει online όλες τις κατηγορίες προϊόντων.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια, ο πήχης για τον τζίρο της φετινής Μαύρης Παρασκευής, ο οποίος προ πανδημίας υπολογιζόταν κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ μέσα σε μια εβδομάδα - ορίζεται χαμηλότερα για το σύνολο της εμπορικής δραστηριότητας. Ένας λόγος είναι η ύφεση και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών που έχει προκύψει λόγω της υγειονομικής κρίσης. Ενισχυτικό προς αυτή την κατεύθυνση είναι και το γεγονός ότι μέρος των καταναλωτών κάλυψε τις ανάγκες του ήδη από το προηγούμενο lockdown. Τέλος στην κάμψη του τζίρου αναμένεται να συμβάλλει και η «απουσία» των φυσικών καταστημάτων από την «αγοραστική εξίσωση», με τον αντίκτυπο ωστόσο να εξομαλύνεται χάρη στα διάφορα Markeplaces που υπόσχονται να καλύψουν αυτό ακριβώς το κενό το τελευταίο διάστημα.
Να σημειωθεί ότι το ποσοστό των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων που διαθέτουν e-shop εκτιμάται στο 17%, ωστόσο μέρος του 83% των επιχειρήσεων που δεν είχαν πρόσβαση σε ηλεκτρονικές πωλήσεις επέλεξε κάποια από τις υπάρχουσες πλατφόρμες για να στήσει τα «ηλεκτρονικά του ράφια».
Κι αν Amazon και eBay ενδείκνυται για πρόσβαση των ελληνικών επιχειρήσεων στη διεθνή αγορά, Public και Skroutz επενδύουν όλο και περισσότερο στα marketplaces τους, διεκδικώντας μερίδιο από την συνεχώς διογκούμενη εγχώρια πίτα. Άλλωστε τόσο στα Public όσο και στο Skroutz πάνω από το 95% της διαδικτυακής τους κίνησης προέρχεται από την Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία από την Similar Web.
Στην περίπτωση του Public, φέτος έτρεξε «το μεγαλύτερο Black Friday που έγινε ποτέ με 2.500.000 προϊόντα από 2.000 συνεργαζόμενα καταστήματα» με τις προσφορές αν εκτείνονται από προϊόντα τεχνολογίας όπως tablets, desktops, εκτυπωτές, περιφερειακά, φορητά ηχεία, wearables, e-scooters, drones & φωτογραφικές μηχανές μέχρι έπιπλα, φωτιστικά, είδη ταξιδιού κ.α.
Όσο για τα καταστήματα που δραστηριοποιήθηκαν μέσω του Marketplace του Skroutz, πολλά από τα οποία δεν είχαν τεχνική υποδομή για ηλεκτρονική διάθεση προϊόντων, φέτος έφτασαν τις 2.500 από 52 περιφερειακές ενότητες της Ελλάδας. Η πλατφόρμα μάλιστα για τις 3 προηγούμενες εβδομάδες (6 έως 22 Νοεμβρίου 2020) μετά δηλαδή από την επιβολή της απαγόρευσης μετακινήσεων πανελλαδικά, κατέγραψε αύξηση της κίνησης κατά 32% εν συγκρίσει με την περίοδο από τις 26 Οκτωβρίου έως τις 5 Νοεμβρίου 2020. Οι επισκέψεις ανά ημέρα διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στις 1,7 εκατομμύρια, σε σχέση με τα 1,1 εκατ. που ήταν κατά μέσο όρο οι επισκέψεις όρος της αντίστοιχης περιόδου πέρυσι. Επίσης, οι πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσω του Skroutz αυξήθηκαν κατά 63% φτάνοντας τα 1,5 εκατ., με τις 65.000 αυτών να πραγματοποιούνται μέσω του Skroutz marketplace από καταστήματα που δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα.
Ως ειδοποιός διαφορά της φετινής Μαύρης Παρασκευής βέβαια πέρα να αναφερθεί και η αδυναμία ακόμα και μεγάλων αλυσίδων να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση εξαιτίας της αποκλειστικής δυνατότητες αγοράς ηλεκτρονικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα Jumbo αλλά και η αλυσίδα επίπλων Jysk, επιχειρήσεις που λόγω του μεγάλου αριθμού αιτημάτων για αποστολή προϊόντων που δέχτηκαν τις προηγούμενες μέρες διέκοψαν για μερικές ημέρες την αποδοχή παραγγελιών.
insider.gr