Τέλη Μαΐου ή αρχές Ιουνίου θα επιτραπεί η ελεύθερη μετακίνηση σε όλα τα νησιά, εκτιμά ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης. Μιλώντας στα «Π», τονίζει ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες πρέπει να λειτουργήσουν υπεύθυνα και να μην αυξήσουν την τιμή των εισιτηρίων.
Πότε θα επιτραπεί η ελεύθερη μετάβαση στα νησιά με τα πλοία της ακτοπλοΐας και με σκάφη αναψυχής;
Οι αποφάσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, και της κυβέρνησης, από την αρχή της πανδημίας, στηρίζονται στις υποδείξεις των ειδικών επιστημόνων. Είναι μια επιλογή που δικαιώθηκε πλήρως, τόσο συνολικά όσο και στα νησιά μας, στα οποία τα κρούσματα είναι ελάχιστα.
Στόχος μας να στηρίξουμε τις θέσεις εργασίας, να ανακουφίσουμε επιχειρήσεις και εργαζομένους, ώστε η επόμενη ημέρα να βρει την κοινωνία και την οικονομία έτοιμες να εκκινήσουν και πάλι
Η άρση των περιοριστικών μέτρων προσδιορίζεται, επίσης, από τις εκτιμήσεις των ειδικών, με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα. Ετσι, έχει ήδη επιτραπεί η μετακίνηση σε όλα τα νησιά επαγγελματιών και εργαζομένων σε κλάδους που επαναλειτουργούν, τη ?ευτέρα ξεκινά η μετακίνηση προς την Κρήτη και, αν όλα εξελιχθούν ομαλά, στα τέλη Μαΐου έως αρχές Ιουνίου θα έχουμε ελεύθερη μετακίνηση σε όλα τα νησιά.
Με ποιους κανόνες θα λειτουργούν στο εξής τα πλοία (στο κατάστρωμα, στις καμπίνες κ.λπ.), μέχρι πότε θα ισχύουν τα μέτρα και ποια θα είναι η ποινή για την παράβασή τους;
Κύριο μέλημά μας είναι η ελεύθερη μετακίνηση στα νησιά να γίνεται με τρόπο που θα διασφαλίζει στον μέγιστο βαθμό τόσο την υγεία επιβατών και εργαζόμενων στα πλοία όσο και τη δημόσια υγεία σε κάθε νησί. Ακριβώς γι’ αυτό προχωρήσαμε, με τη συνεργασία των επιδημιολόγων, στη σύνταξη πρωτοκόλλων που αφορούν κάθε φάση και διαδικασία του ταξιδιού με πλοία.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ζητούν μέτρα ενίσχυσης του κλάδου. Ποιες κινήσεις σχεδιάζετε;
Η ακτοπλοΐα ανήκει στους πολύ σημαντικούς κλάδους οικονομικής δραστηριότητας για την πατρίδα μας, αλλά και στους κλάδους που πλήττονται με ιδιαίτερη ένταση από την πανδημία. Ηδη, όπως γνωρίζετε, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν ενταχθεί σε εκείνες που δικαιούνται τα ευεργετικά μέτρα της Πολι τείας, ενώ, έπειτα από διαπραγμάτευση, εξασφαλίσαμε την έγκριση της Ευρω παϊκής Ενωσης για ενίσχυση 15 εκατομμυρίων ευρώ, με τη θέσπιση δυνατότητας σύναψης συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, διασφαλίζοντας ταυτοχρόνως την ακτοπλοϊκή σύνδεση όλων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα. Επιπροσθέτως, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, διεκδικούμε κοινοτικούς πόρους για επιπρόσθετη στήριξη της ακτοπλοΐας, με βάση το Αρθρο 107 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Κάθε λιμάνι θα καταστεί πόλος τοπικής ανάπτυξης, με πολλαπλά οφέλη σε επίπεδο επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας και αύξησης της εμπορικής κίνησης σε περιφερειακό επίπεδο
Η κυβέρνηση δεν αντιμετωπίζει την κρίση ως λογιστικό πρόβλημα. Την αντιμετωπίζει ως ανθρωπιστικό και κοινωνικό πρόβλημα και ακριβώς γι’ αυτό τα μέτρα στήριξης που έχουμε ανακοινώσει είναι, αναλογικά, από τα μεγαλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Στόχος μας να στηρίξουμε τις θέσεις εργασίας, να ανακουφίσουμε επιχειρήσεις και εργαζομένους, ώστε η επόμενη ημέρα, όταν θα έχει νικηθεί ο ιός, να βρει την κοινωνία και την οικονομία έτοιμες να εκκινήσουν και πάλι.
Πώς θα αντιδράσετε αν κάποια εταιρεία αυξήσει τους ναύλους με το αιτιολογικό ότι δεν τα βγάζει πέρα οικονομικά;
Ελπίζω ότι δεν θα χρειαστεί να αντιμετωπίσουμε κάτι τέτοιο. Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες της πατρίδας μας λειτουργούν με ευθύνη απέναντι στην κοινωνία και θέλω να πιστεύω ότι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει.
Θα δουν φέτος κρουαζιερόπλοια τα ελληνικά νησιά;
Οι αποφάσεις για την κρουαζιέρα θα ληφθούν, βεβαίως, σε διεθνές επίπεδο. Ο ιδιαιτέρως αποτελεσματικός τρόπος που η χώρα μας αντιμετωπίζει την πανδημία, τα επαινετικά δημοσιεύματα στα μεγάλα ΜΜΕ σε ολόκληρο τον κόσμο και, φυσικά, οι φυσικές ομορφιές της Ελλάδας μάς επιτρέπουν, όταν η κρουαζιέρα επανεκκινήσει, να είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι.
Θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια; Ποια συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον;
Αυτή είναι η επιδίωξη και ο στόχος μας. Το επενδυτικό ενδιαφέρον ήταν και παραμένει έντονο, αφού, άλλωστε, τα λιμάνια δεν διέκοψαν ούτε μία ημέρα τη λειτουργία τους. Οπως γνωρίζετε, έχουν ολοκληρωθεί από το ΤΑΙΠΕ? οι μελέτες αξιολόγησης και έχουν επιλεγεί σύμβουλοι, προκειμένου να προκηρυχθούν διεθνείς διαγωνισμοί για την επιλογή επενδυτών και βέλτιστων τρόπων ανάπτυξης κάθε λιμανιού. Με τον τρόπο αυτόν, κάθε λιμάνι θα καταστεί πόλος τοπικής ανάπτυξης, με πολλαπλά οφέλη σε επίπεδο επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας και αύξησης της εμπορικής κίνησης σε περιφερειακό επίπεδο, ενώ, παραλλήλως, θα ενισχυθεί σημαντικά η κοινωνική συνοχή. Πολύ σημαντικά θα είναι και τα γενικότερα οφέλη για την Ελλάδα, τόσο σε οικονομικό επίπεδο, με την αύξηση των δημόσιων εσόδων, όσο και σε γεωστρατηγικό επίπεδο, με την αύξηση του διεθνούς εμπορίου μέσω της χώρας μας.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 16 Μαΐου