Αντίδοτο για τον βρετανικό «ιό» που χτύπησε τον ελληνικό τουρισμό αναζητούν οι φορείς του κλάδου, μετά και τις αποφάσεις της Βρετανίας να διατηρήσει την χώρα μας στις πορτοκαλί χώρες, φρενάροντας τις όποιες κρατήσεις υπήρχαν για Ελλάδα.
Οι πρώτες ενδείξεις προβλημάτισαν έντονα τους παράγοντες της τουριστικής αγοράς δεδομένου ότι η Βρετανία αποτελεί μια από τις βασικές αγορές-τροφοδότες της χώρας, η οποία μάλιστα κατέγραψε ζήτηση ήδη από την πρώτη στιγμή που άνοιξαν κι επισήμως τα σύνορα της Ελλάδας.
Η βρετανική πληγή
Στην περίπτωση των ξενοδοχείων μάλιστα δεν ήταν λίγες οι μονάδες που μετά τις βρετανικές ανακοινώσεις αποφάσισαν να καθυστερήσουν το άνοιγμά τους για την φετινή σεζόν. Ακόμα και οι πρόσφατες αισιόδοξες εκτιμήσεις της βρετανίδας πρέσβη στην Ελλάδα, Κέιτ Σμιθ, ότι η χώρα μας θα μπει στην «πράσινη λίστα» στην αμέσως επόμενη αναθεώρησή της, προς το τέλος Ιουνίου, δεν φαίνεται να καθησύχασαν τους ανθρώπους του τουρισμού, με πολλούς εξ αυτών να αναφέρουν ότι ο κίνδυνος να χαθεί όχι μόνο ο Ιούνιος αλλά και το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου παραμένει ορατός.
Οι φόβοι ότι το πλήγμα θα είναι μεγάλο στηρίζονται στην δυναμική της βρετανικής αγοράς, μια δυναμική που διατηρήθηκε ακόμα και μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ το 2019, καταγράφηκαν 3,5 εκατ. αφίξεις βρετανών τουριστών στη χώρα μας οι οποίοι έφεραν περί τα 2,5 δισ. έσοδα. Ακόμα και πέρυσι όμως, όπου ο κλάδος υπέστη καθίζηση, το Ην. Βασίλειο διατηρήθηκε στη δεύτερη θέση των βασικών χωρών της Ελλάδας, με 1,2 εκατ. επιβάτες, σύμφωνα με στοιχεία από ΥΠΑ, ΔΑΑ και Fraport Greece.
Τουριστικής διπλωματίας συνέχεια
Πέρα από τις μονάδες που αποφάσισαν να καθυστερήσουν το άνοιγμά τους, το βρετανικό εμπάργκο, έφερε αναδιάταξη των σχεδίων και νέες προσπάθειες ενίσχυσης των τουριστικών ρευμάτων από άλλες αγορές όπως αυτές της Γερμανίας, της Γαλλίας, των ΗΠΑ. Με αυτό τον στόχο αλλά και με έντονους ρυθμούς, συνεχίζεται και η τουριστική διπλωματία του αρμόδιου υπουργείου της χώρας μας σε άλλες δυναμικές αγορές.
Ήδη στις αρχές της εβδομάδας ο υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης, επισκέφτηκε την Ολλανδία και συναντήθηκε με υψηλόβαθμους αξιωματούχους και τουριστικούς φορείς με στόχο την άρση των περιορισμών που ισχύουν για συγκεκριμένες περιοχές της χώρας μας από τις 30 Μάη.
Για το σκοπό αυτό, ο κ. Θεοχάρης παρουσίασε στην υψηλόβαθμο αξιωματούχο του Υπουργείου Εξωτερικών της Ολλανδίας, κα Anita van den Ende, το νέο επιδημιολογικό χάρτη της χώρας μας, τονίζοντας την ανάγκη χαλάρωσης της οδηγίας για τα ταξίδια στα Ελληνικά νησιά. Η συνάντηση είχε ενθαρρυντική κατάληξη με την αξιωματούχο να δεσμεύεται για επανεξέταση των τουριστικών οδηγιών σε σχέση με την Ελλάδα.
Θετικό ήταν το κλίμα και κατά την συνάντηση του κ. Θεοχάρη με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του tour operator «SUNWEB», κ. Mattijs ten Brink -έναν από τους σημαντικότερους online Tour Operators στην Ολλανδική αγορά για την Ελλάδα. Κατά την συνάντηση αυτή ο Έλληνας υπουργός επισήμανε ότι η πρόθεση της Ελληνικής Κυβέρνησης είναι να δέχεται κατά την είσοδο στην χώρα ταξιδιώτες είτε με PCR test 72 ωρών, είτε με rapid test 24 ωρών, γεγονός που θα μπορούσε να αναζωπυρώσει τις κρατήσεις από την Ολλανδία αφού μειώνει αισθητά το κόστος για μία οικογένεια που επιθυμεί να ταξιδέψει.
Προσπάθειες έγιναν και για την πολυπόθητη επέκταση της σεζόν, με επιπλέον πτήσεις από την Ολλανδία προς την Ελλάδα ως τις αρχές Νοεμβρίου, ώστε να συμπεριληφθούν οι φθινοπωρινές διακοπές για τους Ολλανδούς μαθητές, στο τέλος Οκτωβρίου, κατά την συνάντηση του υπουργού με τον Πρόεδρο της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Ολλανδίας (ANVR), κ. Frank Oostdam και το Γενικό Διευθυντή της TUI Nederland, κ. Arjan Kers. Σε αυτή την περίπτωση βασικό ρόλο έπαιξε η διαβεβαίωση εκ μέρους του κ. Θεοχάρη ότι η Ελληνική Κυβέρνηση αναλαμβάνει την κάλυψη των νοσηλευτικών δαπανών για όσους φιλοξενούμενους τυχόν νοσήσουν από Covid-19 στην Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η δαπάνη αυτή μέχρι στιγμής δεν καλύπτουν μέχρι στιγμής οι ολλανδικές ασφαλιστικές εταιρείες, υποχρεώνοντας τους tour operator να ακυρώνουν τις πτήσεις σε χώρες οι οποίες βρίσκονται στην «κίτρινη» ζώνη ή να επαναπατρίζουν τους ταξιδιώτες τους σε περίπτωση μεταβολής της ταξιδιωτικής οδηγίας. Αν εντέλει οι πτήσεις παραταθούν, η ενίσχυση θα είναι σημαντική, αν σκεφτεί κανείς ότι η TUI Nederland αντιπροσωπεύει το 29% της ολλανδικής αγοράς για την Ελλάδα, με περίπου 200.000 πακέτα διακοπών ετησίως.