Η περιορισμένη ικανότητα των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να έχουν στοιχειώδη γνώση καλλιέργεια και κατανόηση βασικών εννοιών για την οικονομία και τη διαχείριση του χρήματος περιγράφεται από τον όρο οικονομικός αναλφαβητισμός.
Το επίπεδο της Οικονομικής εκπαίδευσης που παρέχεται στους μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην πλειονότητα διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών είναι χαμηλό έως ανύπαρκτο.
Οι διάφοροι ορισμοί του Οικονομικού Αλφαβητισμού που έχουν διατυπωθεί, συμπυκνώνονται στην έννοια της δυνατότητας ενός ατόμου να χρησιμοποιεί γνώσεις και δεξιότητες για να λαμβάνει κατάλληλες, και ωφέλιμες για το ίδιο, αποφάσεις διαχείρισης των οικονομικών του.
Με την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων η Action Aid, οργάνωσε με απλό τρόπο σε πανελλήνιο επίπεδο, ένα δίκτυο επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με το πρόγραμμα «ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ».
Στα 22 πανελλήνια σεμινάρια, συμμετείχαν 547 εκπαιδευτικοί, με 8000 μαθητές, ριες, που γνώρισαν διδακτικά σενάρια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με ποικίλες δραστηριότητες γνωριμίας «οικονομικού αλφαβητισμού».
Το 6ο Δημοτικό Σχολείο ΚΩ, συμμετείχε στις συγκεκριμένες δράσεις και οι εκπαιδευτικοί ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑ, ΧΑΣΙΩΤΗ ΜΕΛΕΝΙΑ & ΜΑΥΡΙΔΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ, διαμόρφωσαν τις δραστηριότητες υλοποίησης του παραπάνω εγχειρήματος με τους μαθητές, τριες της ΣΤ΄ τάξης.
Δόθηκαν οι βασικές οικονομικές έννοιες, με τη χρήση ηλεκτρονικών εφαρμογών (διαδικτυακά και διά ζώσης) που είχαν σα παιδαγωγικό στόχο να βοηθήσουν τους μικρούς μαθητές να κατανοήσουν τη σημασία και χρηστικότητά γνώσης των οικονομικών στοιχείων τους, στην καθημερινή τους λειτουργία ως καταναλωτές.
Οι πρωτότυπες παιδαγωγικές εφαρμογές, εστίασαν μεταξύ άλλων στις αναγκαίες δράσεις για την ενημέρωση και εκπαίδευση των παιδιών ενάντια στον Οικονομικό Αναλφαβητισμό, ο οποίος είναι υπαρκτός σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες ξεκινώντας από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Οι ομαδο-συνεργατικές δραστηριότητες ώθησαν τους μαθητές, να ανακαλύψουν τη θέση τους βιωματικά, στο οικονομικό περιβάλλον που δραστηριοποιούνται, μέσα από παραδείγματα αθλητικών δραστηριοτήτων και λειτουργίας ενός αθλητικού συλλόγου με οικονομικούς όρους.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα του 6ου Δημοτικού Σχολείου ΚΩ, επιλέχθηκε από τους διοργανωτές της Action Aid και παρουσιάστηκε σε πανελλήνια διαδικτυακή ημερίδα (9.6.2021) των σχολείων που συμμετείχαν, ως ένα από τα τρία «καλά διδακτικά σενάρια» όπου οι εισηγητές εκπαιδευτικοί αποτύπωσαν τον τρόπο υλοποίησής τους.
Επίσης, παρουσιάστηκαν στοιχεία για το βαθμό που κατανόησαν γνώσεις οι μαθητές με την εφαρμογή του προγράμματος «ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ», την εξοικείωση που απέκτησαν με πρώιμες οικονομικές λειτουργίες, την αντίληψη που κατέκτησαν για τις οικονομικές στάσεις και συνήθειές τους και πως πιθανώς αυτές επηρέασαν την καθημερινότητά τους.
ΜΑΥΡΙΔΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
6ο Δημοτικό Σχολείο Κω