Ιστορικά, κάθε πανδημία έχει σοβαρές και άμεσες οικονομικές επιπτώσεις, όμως, ακόμη και μετά τη λήξη τους, διατηρούν αρνητικό αντίκτυπο στην τσέπη του μέσου πολίτη. Η πανδημία της γρίπης του 1918, για παράδειγμα, οδήγησε σε πτώση πάνω από 40% των επιχειρήσεων, αυξάνοντας παράλληλα την ζήτηση για κρεβάτια, στρώματα, τρόφιμα και μια σειρά βιομηχανικών ειδών που αφορούν στην παραγωγή αναγκαίων καθημερινών αγαθών.
Δείτε τι να περιμένετε μετά το τέλος της σύγχρονης πανδημίας του κορονοϊού όσον αφορά στην αγορά καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών, μέσα από μια σύντομη λίστα πραγμάτων που θα τα αγοράζουμε πολύ ακριβότερα συγκριτικά με την προ Covid εποχή.
1. Τα ρούχα
«Εξαιτίας της μακράς καραντίνας, ο κόσμος ξόδεψε πολύ λιγότερα χρήματα για είδη ρουχισμού», λέει η Bobbi Rebell, οικονομική διευθύντρια στην Tally Weijl, μιας εταιρείας μόδας με έδρα την Ελβετία, η οποία εκπροσωπείται παγκοσμίως σε 37 χώρες με πάνω από 780 καταστήματα και απασχολεί περισσότερους από 3.400 εργαζόμενους. «Αυτή η κατάσταση πλήττει ασφυκτικά το λιανικό εμπόριο ένδυσης, ασκώντας τεράστια πίεση στις τιμές. Ταυτόχρονα, πολλά καταστήματα που έκλεισαν δεν θα εκτελέσουν νέες παραγγελίες, ενώ όσοι επιχειρηματίες ανοίξουν ξανά, τα αποθέματά τους είναι εκείνα που θα τους γλιτώσουν από την οικονομική καταστροφή. Αυτό σημαίνει, φυσικά, ότι δεν θα υπάρχει μεγάλη ποικιλία σε είδη, μεγέθη ή χρώματα, με τις τιμές τους να εκτοξεύονται, ή τουλάχιστον, οι εκπτώσεις δεν θα είναι το ίδιο μεγάλες σε σχέση με το παρελθόν», εξηγεί η Rebell.
Η αμερικανική αλυσίδα καταστημάτων ρούχων πολυτελείας Nordstrom, μείωσε το απόθεμά της κατά 25% τον Μάρτιο, γεγονός που σημαίνει ότι με λιγότερα διαθέσιμα εμπορεύματα τους επόμενους μήνες, οι προσφορές τιμών θα είναι μηδαμινές. Απ’ την άλλη πλευρά η παγκόσμιος κολοσσός λιανικής πώλησης ρούχων Gap, αποφάσισε να διαθέσει στην αγορά την περσινή ανοιξιάτικη και καλοκαιρινή κολεξιόν με στόχο να εξοικονομήσει χρήματα για την παραγγελία νέων εμπορευμάτων τη φετινή σεζόν.
«Σε κάθε περίπτωση, τα καταστήματα δεν θα έχουν την ευχέρεια να πουλήσουν τα ρούχα τους μειωμένες τιμές, αντίθετα, μπορεί να είναι έως και 10% ακριβότερα», λέει η Rebell.
2. Ο εξοπλισμός γυμναστικής στο σπίτι
Σε μια πρόσφατη έρευνα των Google, eBay και Gymcatch που συμμετείχαν 2.000 ενήλικες, σχεδόν το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων δήλωσε ότι δεν σκοπεύουν να επιστρέψουν σε γυμναστήριο στο εγγύς μέλλον, επιλέγοντας την ασφάλεια που τους παρέχει η γυμναστική στο σπίτι.
Η Monica Eaton-Cardone, ιδιοκτήτρια της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων Chargebacks911 στη Φλόριντα, λέει: «Την ώρα που μεγάλες αλυσίδες γυμναστηρίων, συμπεριλαμβανομένης της Gold's Gym, δεν μπόρεσαν να επιβιώσουν από την πανδημία και έχουν υποβάλλει αιτήσεις πτώχευσης, οι πωλήσεις εξοπλισμού για γυμναστική στο σπίτι έχουν ξεπεράσει το 530%, με την εταιρεία Peloton, η οποία ασχολείται με την παραγωγή και διανομή οργάνων γυμναστικής να σημειώνει άνοδο 100% μέσω online παραγγελιών», αναφέρει η Eaton-Cardone, προσθέτοντας: «Παρόλο που οι άνθρωποι μπορεί να μην έχουν τόσο πολύ διαθέσιμο εισόδημα αυτή τη στιγμή, εξακολουθούν να δίνουν προτεραιότητα στη γυμναστική στο σπίτι, αντί να ξοδέψουν τα χρήματά τους σε συνδρομές γυμναστηρίων -όταν ανοίξουν ξανά μετά την πανδημία.
Αυτό το γεγονός σημαίνει ότι όσο η ζήτηση για όργανα και αξεσουάρ γυμναστικής αυξάνεται κατακόρυφα χωρίς γενικευμένη αύξηση της παραγωγής, οι τιμές θα συνεχίσουν να είναι πιο ακριβές από ό,τι στο παρελθόν».
3. Ο τιμοκατάλογος των εστιατορίων
Πέρα από το γεγονός ότι τιμές πρώτων υλών και τροφίμων δεν μειώνονται, οι επιχειρηματίες της εστίασης θα έχουν επίσης την υποχρέωση να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για τα πρωτόκολλα απολύμανσης, την ίδια στιγμή που τα τραπέζια τους θα πρέπει να είναι τουλάχιστον κατά 50% λιγότερα από το κανονικό.
Ο Zachary Weiner, ιδρυτής της εταιρείας συμβούλων Restaurant Accounting, λέει: «Η αύξηση των τιμών στα μενού είναι μονόδρομος για τους επιχειρηματίες εστίασης στην μετά-Covid εποχή, μεταμορφώνοντας στην ουσία τα εστιατόρια σε boutique-restaurants για λίγους και “εκλεκτούς”. Το delivery θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στις επιλογές της συντριπτικής πλειοψηφίας καταναλωτών και πελατών εστιατορίων για πολλούς μήνες μετά τη λήξη της καραντίνας».
4. Τα βιντεοπαιχνίδια
«Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, οι άνθρωποι έκαναν το καλύτερο δυνατό για να διασκεδάσουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους στο σπίτι», λέει η Sara Skirboll, διευθυντικό στέλεχος του πολυεθνικού διαδικτυακού καταστήματος RetailMeNot με έδρα το Όστιν, με τον ιστότοπο να σημειώνει αύξηση της ζήτησης για βιντεοπαιχνίδια κατά 95% από τον Μάρτιο έως τα μέσα Ιουνίου του 2020 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
«Ενώ οι καταναλωτές μπορεί να μην είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν μια περιουσία για να κατεβάσουν ταινίες, καθώς οι υπηρεσίες ροής σαν την Amazon Prime και το Netflix έχουν ισοπεδώσει το τοπίο διατηρώντας τις τιμές αρκετά χαμηλά, τα βιντεοπαιχνίδια, όπως το Doom Eternal και το Animal Crossing, έχουν δει κολοσσιαίες πωλήσεις σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης. Αλλά παρόλο που στην προ-κορωνοϊού οι τιμές των βιντεοπαιχνιδιών φαίνονταν αρκετά σταθερές, κατά την πανδημία η παραγωγή μειώθηκε δραματικά και δεν μπόρεσε να καλύψει τις “επικές” απαιτήσεις της αγοράς», λέει η Skirboll, εξηγώντας: «Ο Covid-19 ανάγκασε πολλά εργοστάσια παραγωγής βιντεοπαιχνιδιών (συμπεριλαμβανομένων της Sony και της Amazon) να επιβραδύνουν αισθητά την παραγωγή λόγω μειωμένου προσωπικού, γεγονός που οδήγησε σε αναγκαστική αύξηση του χρόνου και του κόστους παραγωγής.
Για να ξαναδούμε τις τιμές λιανικής πώλησης βιντεοπαιχνιδιών να φτάνουν σε φυσιολογικά επίπεδα, έχουμε να διανύσουμε πολλούς ακόμη μήνες μπροστά μας».
5. Ασφάλιστρα υγείας
«Τα ιδιωτικά προγράμματα υγείας και ασφάλισης ζωής έχουν σημειώσει σημαντική ζήτηση από το 2000 και μετά, αγγίζοντας συνολικές αυξήσεις της τάξεως του 227%, και θα εξακολουθούν να αυξάνονται όσο οι δημόσιοι φορείς ασφάλισης και υγείας δεν μπορούν να προσφέρουν κατάλληλα ανταποδοτικά οφέλη», λέει ο Nelson Griswold, διευθύνων σύμβουλος του δικτύου συμβουλευτικών υπηρεσιών ασφαλειών Mastermind NextGen Benefits, ο οποίος, ωστόσο, τονίζει: «Με τόσα πολλά αναπάντεχα ζητήματα που προέκυψαν κατά την πανδημία, ένα είναι σίγουρο: τα νέα προγράμματα ασφάλισης υγείας θα είναι πολύ πιο ακριβά από ποτέ». Αναφερόμενος σε πρόσφατη έκθεση της PricewaterhouseCoopers, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής υπηρεσιών λογιστικής, τήρησης βιβλίων και ελέγχου και παροχής φορολογικών συμβουλών στον κόσμο, ο Griswold διαπιστώνει ότι τα ασφάλιστρα που χρηματοδοτούνται από μεμονωμένους εργαζόμενους ή εργοδότες προς το προσωπικό τους, θα μπορούσαν να αυξηθούν κατά ένα επιβλητικό 40% ή περισσότερο από τη λήξη της πανδημίας και μετά.
Το ένα πράγμα που θα είναι φθηνότερο: Τα ερωτικά ραντεβού
Τα καλά νέα, σύμφωνα με την celebrity σύμβουλο σχέσεων Έιπριλ Μαζίνι, είναι το φλερτ έγινε πολύ φθηνότερο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, απλώς και μόνο επειδή οι άνθρωποι δεν ήταν υποχρεωμένοι να συναντηθούν σε ένα ακριβό εστιατόριο ή στο σινεμά και το θέατρο. «Η καραντίνα οδήγησε τους daters να επικοινωνούν αποκλειστικά μέσω του υπολογιστή, με ένα κόστος που δεν ξεπερνούσε την αποστολή ενός μπουκέτου λουλουδιών ή ενός κρασιού στο σπίτι της υποψήφιας ερωμένης. Αναρωτιέστε πότε τα πράγματα θα επανέλθουν στο φυσιολογικό; Ίσως όταν και τα δυο μέλη του φλερτ έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο των δυο εμβολιασμών Covid-19».